Hulp aansluiten media speler/NAS

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Mikke
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Hallo!
Al enige tijd heb ik een media speler met wat NAS mogelijkheden, welke ik maar niet in mijn huidige opstelling, geïnstalleerd krijg via LAN. De opstelling zou ik niet kunnen veranderen, dus zou ik graag advies willen ontvangen, hoe ik deze kan aansluiten, rekening houdend met:
- dat het uitgesloten is een ethernet kabel door te trekken naar de TV hoek (waar dus ook de media speler staat), want de huidige kabel voor de TV is al erg (tè) zichtbaar, het is te hoog, etc en ik huur, dus kan niet boren.
- ik maar een heel klein budget heb.
- ik graag een zo groen mogelijke oplossing zou willen zien. Goed voor mijn portemonnaie en het milieu.

Huidige installatie:
In de eetkamer (daar waar de lijnen zaten): de Belgacom Bbox2. Mijn laptop, oude desktop en printer gebruik ik wireless. Dit ook niet altijd geheel zonder problemen, maar sinds op ander channel weer acceptabel.
- TV1: CAT5e kabel die de Belgacom technieker destijds (erg lelijk) door heeft “gelijmd” naar mijn huiskamer voor de digitale TV (HD)
- TV2: Ruckus kabel voor TV boven (niet HD)
- PC1: de DNS320 NAS die naast de Bbox staat
- PC2: nog leeg
- 1 telefoonkabel voor VOIP, andere leeg
- en uiteraard de VDSL kabel

Huiskamer:
- HD decoder: via de CAT5e ethernet kabel die uitkomt in een dubbele RJ45 stopcontact.
- De (HD) media player/NAS

Het liefst sluit ik de media player / NAS aan via LAN, maar ja, kan geen kabel leggen tot aan de Bbox2. Dacht, en hoop nog steeds, dat ik de lege RJ45 van het dubbel stopcontact van de TV kabel achter de TV kon/kan gebruiken, maar dan gebeurt er niets (?). Belgacom TV werkt overigens alleen als deze is aangesloten op de rechter RJ45 en niet op de linker. Na wat zoeken, begrijp ik dat 1 RJ45 voor TV is en de andere (nu lege) RJ45 voor telefonie.

Wie oh wie kan mij adviseren voor de beste, budget vriendelijke, groene oplossing? :???:

Bijvoorbaat dank voor alle hulp!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Ik snap je probleem niet ?
Alles zit goed en werkt.....
Je tv's werken, je telefoon werkt, en alle pc/notebook/mediaplayer zitten in het netwerk.

Edit :
Ik snap hem, je hebt een NAS & een Media player, je wil die media player gewoon in je netwerk krijgen.

Oplossing : Die media player moet op de 2 de gele poort op je Bbox (naast je nas dus)
Hoe : Met een kabel (= geen optie) of met powerline adaptors (koop er best 2 nieuwe voor de tv dus 4 in totaal en zorg er voor dat je er koopt met beveiliging)
Via die beveiliging kan je die adaptors dan paren zodat je "netwerksignaal" je "tv signaal" niet verstoord.
Laatst gewijzigd door iceke 14 mei 2011, 15:55, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Ben je zeker dat je "dubbele" RJ45 aansluiting ook effectief 2 kabels bevat ? M.a.w., komen er ook 2 kabels aan op je BBOX ? Indien ja, dan hopen we dat de 2de kabel ook RJ45 (of toch minimaal 4-dradig) is, en dan kan je er gewoon een andere fiche op nijpen aan de bbox2 kant en anders aansluiten aan de TV/2*RJ45 kant.

Indien niet, dan moet je al de kabel van je BBOX naar TV aan beide kanten ontdubbelen. Een CAT5e kabel bevat namelijk 8 draden en voor 100Mbit (genoeg voor zowel digiTV als mediaplayer) heb je er maar 4 nodig. Je kan dus de CAT5e kabel splitsen in 2* 100Mbit aansluitingen. Dat is niet mooi, maar werkt wel.

Anders zal je al naar alternatieven moeten kijken:
* Powerlan kan tot 200Mbit en is goed genoeg om bluray af te spelen van een NAS (al vermoed ik dat de D-Link dat dan weer niet gaat aankunnen)
* Wifi-N MIMO kan tot 300Mbit theoretisch met in de praktijk toch 70Mbit te halen. Ook dit is meer dan voldoende voor High definion content.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Terwijl ik in aan het schrijven was zag ik dat Sasuke reeds antwoordde.

Ik ben het hier volledig mee eens: de goedkoopste oplossing voor de TS is de bestaande UTP te splitsen.
Ofwel zelf doen, ofwel zo'n "UTP splitser" gebruiken die in de handel verkrijgbaar zijn.

Je hebt er 2 stuks nodig: een aan ieder eind van de kabel.
Aan de kant van de TV > een plug in de decoder, en een in de HD media player
Aan de kant van de bbox2: een plug in de TV poort, en een in de vrije LAN poort....
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Mikke
Starter
Starter

Thanks! De info die jullie beiden hebben gegeven, bevestigt zo'n beetje wat ik had opgepikt. En leer veel bij :lol:

Gezien ik nog nooit van "Wifi-N MIMO" had gehoord, kwem dit filmpje goed van pas: http://www.youtube.com/watch?v=PGoVBSTNaQU. Nu begrijp ik het principe wel, maar hoe moet ik dit toepassen op mijn netwerk (is het zoiets als een router, zoals de T-Link Ultimate Wireless N Gigabit Router? En zo ja, hoe/waar moet/kan ik dat installeren, bij de BBox in de eetkamer of de TV hoek in de eetkamer...

De splitter (meest groene en economisch):
- als ik zelf aan die UTP kabel ga knoeien kan ik het zeker wel vergeten om nog technical support bij Belgacom te vragen, mocht ik het nodig hebben?
- ik heb alleen ervaring met het verlengen van audiokabels. Is het even makkelijk?
- ik las ergens dat je dan de 2 toestellen ècht niet tegelijkertijd moet gebruiken. Dat zou in theorie idd niet het geval zijn. Maar de Belgacom HD decoder staat wel altijd in standby (volgens Belgacom mag die niet uit) en zelfs dat zou niet mogen?
- @ Sasuke: nee, er gaat maar 1 kabel in en 1 eruit naar de HD decoder. En die andere RJ45 opening is leeg.

Zou graag een fototje toevoegen van die RJ45 "dubbele stopcontact", welke Belgacom heeft bevestigd tijdens die installatie, maar weet niet hoe?

Powerline adapters (duurste (?) maar groener als een router/switch (?):
- las hierover veel tegenstrijdige ervaringen, maar ook dat het niet goed is voor de gezondheid. Iets met stralingen ofzo (?)
- ik dacht dat ik er dan maar 2 nodig had. Misschien zou je nog eens kunnen uitleggen waarom 4 (de HD Decoder is al aangesloten, het gaat enkel om de media player (?))
- Met 4 is het enorm boven mijn buget...

Nogmaals bedankt!
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou voor powerlan gaan omdat je aangaf problemen te hebben met je wifi (teveel netwerken in de buurt?)
Je moet weten dat 1. powerlans domme dingen zijn en 2. je tv en je internet 2 aparte netwerken zijn.
maw, als je 4 powerlans wil gaan gebruiken, dat je die 2 netwerken uit elkaar moet houden. out of the box gaan die dingen gewoon 1 netwerk gebruiken en dat is hier niet de bedoeling. meer hierover hier : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=28356
Je zoekt dus best ff op of je huidige powerlans die optie hebben, dan kan je er gewoon 2 bijkopen. Anders vrees ik voor 4 nieuwe.

Die andere optie om je netwerkkabel te splitsen is ook een goeie optie natuurlijk. Kost niks, maar je hebt minder bewegingsruimte (1 vaste aansluiting tov powerlans die je in elk stopcontact in huis gebruiken) en minder bandbreedte.
Mikke
Starter
Starter

Bedankt allemaal!

@ Iceke: ja, er zijn veel netwerken in mijn buurt (zegt BGC). Tenminste weet eigenlijk niet wat veel is. Zie er +/- 15, maar enkel 3 daarvan hebben goed bereik, dus in mijn buurt. Kan het ook gebeuren dat de channel waar ik nu op zit, over een tijdje ook gesatureerd is of zie ik dat verkeerd? BGC ontwijkt dit te beantwoorden.
Ik heb nog helemaal geen powerlans. HD TV gaat over de kabel direct aangesloten op de Bbox. Als ik er 4 nodig heb om die mediaplayer aan te sluiten, word dat tè kostig voor mij op het moment. Wat ik las over stralingen (?) stelt me ook niet echt gerust en daarnaast heb ik een neurostimulator en ben ik bang dat ik zelf de oorzaak ga zijn voor storingen :lol:

Ik neig dus naar het splitsen van de UTP kabel, maar zou toch graag mijn eerdere vragen na Sasuke's antwoord, beantwoord zien:
- Wat en hoe met de Wifi-N Mimo?
- als ik zelf aan die UTP kabel ga knoeien kan ik het zeker wel vergeten om nog technical support bij Belgacom te vragen, mocht ik het nodig hebben?
- ik heb alleen ervaring met het verlengen van audiokabels. Is het even makkelijk?
- ik las ergens dat je dan de 2 toestellen ècht niet tegelijkertijd moet gebruiken. Dat zou in theorie idd niet het geval zijn. Maar de Belgacom HD decoder staat wel altijd in standby (volgens Belgacom mag die niet uit) en zelfs dat zou niet mogen?
- @ Sasuke: nee, er gaat maar 1 kabel in en 1 eruit naar de HD decoder. En die andere RJ45 opening is leeg.

Alvast bedankt iedereen!
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Straling,Straling.... Gooi uw GSM,Microwave,Wifi,Bluetooth,TV maar vooral uw Dect telefoon dan ook maar buiten.
Ik dacht dat die Ruckus powerlan's waren, blijkbaar is dit niet het geval ?, dan kom je inderdaad met 2 powerlans toe...

Het grote probleem met die kabel spltsen = dat dit geen oplossing is naar de toekomst toe, vandaag stuur je daar en 20mbps over, maar wat als je daar morgen 100mbps wil doorsturen ?
Wifi toestanden ben ik al helemaal geen voorstander van (als ze niet gebruikt worden waarvoor ze dienen, nl. surfen in uw zetel) of het werkt maar half of je krijgt te veel storing door uw buren na verloop van tijd.

Dus op 1. een nieuwe kabel trekken, op 2 powerlans, op 3 uwe kabel splitsen en op 4 wifi
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

@Iceke,

Dat splitsen zorgt voor 2* 100Mbit ... daar ben je toch nog wel enkele jaren zoet mee hoor.
Wifi-N bedoelt gewoon de nieuwe standaard. Zoek een Router + AP dat op de 5Ghz band werkt en dan heb je ook geen interferentie.
Maar in orde van kosten:
* Kabel splitsen (indien je nog nooit hebt gedaan, best een UTP splitser kopen zoals philippe voorstelt)
* Powerlan
* Nieuwe router + Accesspoint

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Mikke
Starter
Starter

Ik mocht jullie niet bedanken via het duimpje, want ik heb niet genoeg bedragen geleverd aan dit forum (?). Dus bij deze: allemaal erg bedankt! Het is nu duidelijk en ik hoef enkel nog de beslissing te nemen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”