Telemeter toont nu ook dataverbruik

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Yogi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 jul 2008, 10:28
Bedankt: 1 keer

mijne staat nu op 185 GB en staat nu op arrow 3/9 :)
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 937
Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

Mijne telemeter is verdwenen hier.
Fibernet 100 ......en als ik inlog zie ik nergens meer de link naar mijne meter.
Nog iemand die dit heeft ??
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

heb hier fibernet 40 . Sinds vorige week maandag vind ik mijn telemeter ook nergens meer . Enkel een foutmelding (zie post op pagina 2 in dit forum ) .
vandaag nog eens gebeld met de klantendienst en ze zijn hier blijkbaar van op de hoogte . Wanneer dit in orde ging komen wisten ze me uiteraard niet te vertellen.
siamsquare
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2011, 12:41

Yo,

Heb precies de indruk dat bij Fiber60, nochtans gewoon overgeschakeld uit shake met TurboXL, ze wat lakser zijn geworden qua data verbruik
Let wel..grote bestanden download ik maar 's nachts tussen 2 en 6u!
Afbeelding
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

ik zit atm aan 200 GB en mijn meter staat even ver als de jouwe, ik heb wel nog geen scheduling opgezet.
Maar bon, het is de eerste maand en ik kom van 12M/640K, dus het is wat rondspelen met de extra bandbreedte.
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

En ik vraag me af waarom iemand met een fiber abonnement zonder limiet überhaupt naar de onnozele regenboog moet kijken ?

Wie weet antwoord de persoon 'charlotte' daar ooit op..Vroeger of later zal dat toch moeten lijkt mij..
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

dat komt allemaal met het monopolie eh, ze mogen zeggen wat ze willen, hoewel ze geen monopolie op het internet hebben hebben ze wel een monopolie op de kabel.
Coax zal altijd meer bandbreedte aankunnen dan de telefoonlijn. (Als de de Docsys3 specs leest ga je er van kijken hoe snel dat dat feitelijk wel kan) dus dat is geen faire competitie op dat vlak.

Aan de andere kant, vroeg of laat gaan ze alle bandbreedte uit de bestaande kabels geperst hebben en zullen er nieuwe kabels moeten komen, beiden (Belgacom en telenet) hebben al fiber liggen tot op 500 meter van de meeste mensen, dus die 500 meter verder zal dan wel volgen.
Gewoon een beetje geduld eh. Ik weet nog den tijd da we 10 GB hadden bij telenet en 15 GB bij belgacom. daarom zijn ook de meeste alternatieve providers er op gesprongen eh, op capaciteit kan je een verschil maken, nog steeds trouwens. Moest ik voor het werk niet of telenet of belgacom moeten kiezen zat ik er niet bij.
Yogi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 jul 2008, 10:28
Bedankt: 1 keer

dasmewat schreef:En ik vraag me af waarom iemand met een fiber abonnement zonder limiet überhaupt naar de onnozele regenboog moet kijken ?

Wie weet antwoord de persoon 'charlotte' daar ooit op..Vroeger of later zal dat toch moeten lijkt mij..
omdat als iedereen tegen 60Mbit savonds tijdens de piekuren gaat liggen downloaden dat de kabel, welke per nodes werkt, de bandbreedte niet aankan en ze dus niet de 60Mbit kunnen garanderen wat ze willen.

Door Piek/daluren toe te voegen willen ze enigsinds gebruikers aansporen om hun zware traffiek snachts te schedulen. Zoals blijkt zijn ze ondertussen redelijk relaxt geworden op traffiek snachts (mogelijk tot 250 - 500 GB zonder in het rood te zitten)
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Laten we idd hopen dat er rap meer spelers op de markt komen ! .Wij downloaden niet erg veel hier maar ik laat me niet door mijn provider zeggen wanneer ik dat moet doen,,,Ik betaal dus ik beslis .Telenet moet ophouden met zich te gedragen als een 5 jarige,,Of je verkoopt abonnementen zonder date limiet of je doet het niet.Stop met de kleine letters en zeg eerlijk dat jullie leveren,,,of niet,is beide opties zijn ok voor mij maar dat stomme gedoe zoals mensen op halve snelheid zetten moet ophouden ,,Dat er klanten zijn die dat pikken kan ik echt niet bij ..
Ik moet regelmatig naar het buitenland en iedere keer dat ik op Zaventem ben stoor ik me aan die stomme reclame van Telenet met t kleine paard en de dikke jockey ,,voor zware files moet je bij TN zijn,,Jullie krijgen GAIA op je dak hoor Telenet,,De paarden mogen s' nachts niet lopen want dat is wat jullie willen...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

kan best zijn maar dan moeten ze het geen vrij downloaden en aan de kd verkopen als onbeperkt.
Ik begrijp volkomen dat ze het willen sturen maar ook al download je alles snachts dan ga je na 14 dagen bv 500 gb hebben afgehaald de overige 14 dagen moet ge niet denken treffelijk te surfen in de rode uren, en daar zit het grootste probleem !
Verminderde snelheid best ok, maar het moet nog een beetje treffelijk zijn.
bv fn 100 99€ en dan zit ge daar de surfen in de rode uren aan 0.512 ipv 100.
Het verschil een een beetje te groot !!
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Moesten ze de uren smalband laten overeenkomen met de uren waarin je volgens hen te veel 'vrij' gedownload hebt, dan was het voor de klant al iets makkelijker om z'n gedrag bij te sturen.
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

telenet zijn bedriegers op dit vlak, op 14-04 om 22h13 volgende mail ontvangen:
Beste klant,

Zoals je weet, kun je met jouw internetabonnement met vrij downloaden een zeer grote hoeveelheid gegevens versturen en ontvangen via het netwerk van Telenet. Daarbij hanteren wij een aantal spelregels om het internetverkeer in goede banen te leiden. Zo garanderen we supersnel internet voor iedereen.

Wij hebben gemerkt dat je dagelijkse volumeverbruik, sinds het begin van je aanrekeningsperiode, aanzienlijk meer is dan wat typerend is voor jouw internetabonnement. Dit betekent dat je binnenkort opgemerkt kunt worden als grootverbruiker. Wat dat inhoudt en welke mogelijkheden je hebt, lees je hieronder.


Wil je 24/7 surfen met volledige snelheid?

Tot aan het einde van deze aanrekeningsperiode heb je nog minstens 20 GB volume om met volledige snelheid verder te surfen. Je kunt dan het best je meest intensieve internetactiviteiten tijdens de minder drukke (groene) periodes plannen of onze tips voor vrij downloaden volgen. Als je 20 GB opgebruikt is, kun je ook als grootverbruiker nog zoveel downloaden je wilt, maar zullen we naargelang de drukte op het netwerk je snelheid aanpassen.

Wil je zoveel mogelijk downloaden, de klok rond?

Dat kan, en als je daarbij als grootverbruiker opgemerkt zou worden, zullen we tijdelijk je surfsnelheid aanpassen, maar dit alleen in de allerdrukste periodes op het netwerk. Het merendeel van de tijd surf je ook als grootverbruiker nog met volledige snelheid en kun je volop downloaden.

nu juist ontvangen:

Beste klant,

Zoals je weet, hanteert Telenet voor internetabonnementen met vrij downloaden een aantal spelregels om het internetverkeer in goede banen te leiden. Zo garanderen we supersnel internet voor iedereen.

Je dagelijkse volumeverbruik, sinds het begin van je aanrekeningsperiode, is aanzienlijk meer dan wat typerend is voor jouw internetabonnement. Daarom ben je opgemerkt als grootverbruiker.

Dit wil zeggen dat je tijdelijk (tot aan het einde van deze aanrekeningsperiode), en alleen op de allerdrukste momenten op het netwerk, met aangepaste snelheid zal surfen. Het merendeel van de tijd surf je ook als grootverbruiker met volledige snelheid en kun je naar hartenlust blijven downloaden.

Vriendelijke groeten,


Het Telenet-team



als ik nu naar de router ga kijken heb ik 16gig verbruikt en nog geen 20?

eport Time Span: 14/04/2011 22:00:00 - 21/04/2011 0:00:00
Sensor Type: SNMP Traffic (60 s Interval)
Probe, Group, Device: Local probe > Local probe > router.local (router)
Uptime Stats: Up: 100 % [5d20h59m55s] Down: 0 % [0s]
Request Stats: Good: 100 % [8459] Failed: 0 % [0]
Average (Sum): 0,27 mbit/s
Total (Sum): 16.053 MByte
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

Thallyos schreef:En het feit dat het nog eens afhankelijk is ook van je locatie natuurlijk. Allemaal leuk voor mensen die op de buiten wonen. Hier is de vorige
Klopt niet. Is al heel vaak gezegd dat dat er niets mee temaken heeft.
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Of je in een drukke stad of in een dorp verblijt mag in mijn ogen niet bepalend zijn voor TN of ze iemand als grootverbruiker bestempelen,,Dus weer een vraag voor ´`charlotte``.Kan je duidelijk maken hoe precies jullie te werk gaan aub .wat meer openheid
ten opzichte van jullie klanten zou leuk zijn !
giallorossi90
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:29
Bedankt: 4 keer

Het staat allemaal op de Telenet-site:
http://onlinesupport.telenet.be/content ... op-een-rij

"Is mijn woonplaats bepalend voor hoeveel ik kan downloaden? Nee, je woonplaats heeft geen invloed op vrij downloaden. Om het surfcomfort van alle internetabonnees in goede banen te leiden, bekijkt Telenet het volledige netwerk en niet de plaatselijke infrastructuur."

...

"Belangrijkste factor is of je tijdens drukke of minder drukke periodes surft of downloadt. Zeker in de minder drukke (groene) internetperiodes beschik je over een veelvoud van je vroegere internetvolume. Ook in drukkere (rode) periodes geniet je van aanzienlijk meer internetvolume."
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Als je bovenstaande lees kan ik alleen tot de conclusie komen dat er niets vrij is aan ' vrij downloaden ' van Telenet ? Werk aan de winkel dus voor TN. Of jullie gaan investeren in meer power in je netwerk of plak er cijfers aan zodat de onduidelijkheid verdwijnt.
Mijn voorstel : Fiber 40 =500 Gig,Fiber 60 1 TB en Fiber 100 geen limiet ,,Voor Fiber 40 en 60 natuurlijk het dubbele als 'beloning' indien men s' nachts download . Zijn dit geen cijfers zijn waar de meeste klanten mee kunnen leven ? ..Er zullen altijd mensen zijn die nooit genoeg hebben maar die kunnen dan beter klant worden bij een provider die echt beseft wat vrij downloaden is.
Telenet moet wel stoppen met reclame maken voor vrij downloaden en stoppen met hun 'struisvogel politiek' Je kop in het zand steken en doen als of er niets aan de hand is moet ophouden vind ik .
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

En JohnV alias RR alias weet ik het, Je vriendelijke privé berichten kan je ergens in stoppen waar het daglicht nooit komt..Dit is hopelijk duidelijk nu ?

de lijst even bijgewerkt

Rikkyrocker, Bunga, Joopie, Ashmed, vrdat, jonagold, gregor, Spick&Span, bjorna, sus, larcos35, sander, Falcon, KingHighway, elza, clifton, BOSAL, flash, crows, caminoe, T2gum, fin, hak, mambo, flurk, florkos, jarin, jennyO, martina, maus, SnelTelenet, jans46, morton, henky, sassano, gianni, dillen, JohnV

Dat we met elkaar op zo een forum niet altijd eens kunnen zijn is voor de hand liggend maar dit is triest :oops:
fastman
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2010, 14:42

Ik zit nu ook op de 'smallband', maar zoals iemand al zei: ze moeten het niet TE onnozel maken.

Gisteren had ik effectief 512Kbit/s, zelfs de speedtest.telenet.be wou niet laden. Uit pure miserie heb ik dan maar mijn iphone tetering gebruikt met mijn mobiel internet kaartje van Mobile Vikings / Base dat me nog 1Mbps gaf...

En dan betaal je elke maand een factuurtje van 105 euro aan Telenet (fiber60 en de rest)...
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Misschien je naam veranderen FASTMAN >> "GO SLOW MAN", maar goed, ik zou zeggen join the club of unhapiness.
Yogi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 jul 2008, 10:28
Bedankt: 1 keer

kheb net men melding gehad dat ik nog 20GB heb om te kunnen verder surfen. Dit zijn elukkig nog maar 6 dagen.

maar men meter staat nog maar op 7/9 en niet op 9/9.. heel raar.
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

vraag opheldering aan Telenet waarom hun meter niet werkt naar behoren,,,zou ik wel doen .
fastman
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2010, 14:42

Ach ja...

Het probleem is zo klaar als een klontje: geen concurrentie.

Belgacom heeft hier geen vdsl (inferieur ook nog eens) liggen, dus wat ga je er aan doen? Zo redeneert Telenet ook een beetje. Overstappen? Haha lachen ze, naar waar!
En gelijk hebben ze.
Disme
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jul 2010, 11:28

Och jongens ... héél die klucht met de FUP ... 250 à 300 Gig, zonder rekening te houden met de dal of piekuren en 'k heb prijs :bang:

Bij mij doen ze daar bij Telenet toch geen profijt mee hoor. Ik hou me nog redelijk in tot ik effectief als grootverbruiker ben aangemerkt. Daarna is het gewoon 24/24, 7/7 tot het einde van de maand. Zo kom ik zonder problemen aan 2 of 3 TB als ik wil.

Moesten ze een deftige FUP hebben van om en bij de 1 TB dan zou ik daar niet overgaan, nu ga ik tot 2 of 3 TB enkel en alleen om hun te kl*ten.

:beerchug:
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Kan iemand mij eens uitleggen hoe ik hun "rustige en drukke kalender" moet interpreteren?

Wanneer stopt bv. de groene periode op woensdag? Eindigt de groene periode rond 9h of rond 10h?

Zij die op smallband zitten weten dit misschien beter in te schatten?
Disme
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jul 2010, 11:28

Hier vind je een overzicht van de drukke en minder drukke uren.

http://onlinesupport.telenet.be/content ... -te-surfen
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ja, kwou die link nog invoegen, maar hoe interpreteer ik dit?

Eerste en tweede streep is 23:00 - 00:00 of 00:00 - 01:00 ?
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

[quote="Disme"]Och jongens ... héél die klucht met de FUP ... 250 à 300 Gig, zonder rekening te houden met de dal of piekuren en 'k heb prijs :bang:

Ik kan je frustratie goed begrijpen maar of het slim is om dan 24 op 24 allemaal crap te gaan downloaden weet ik nie goe ..
Ik ben direct , nadat ik je bericht had gelezen , aan een download begonnen van een paar tv programma's (usenet) en mijn snelheid
was nooit meer dan 1/3 van wat het moet zijn..Een vriend gebeld met fiber 100 en ook hij kwam niet verder in percentage gesproken.
Volgens Telenet ligt het aan je pc, je software of de windrichting maar hoe dan ook NIET aan Telenet..Kan een keer zo zijn natuurlijk
maar wij hebben nu afgesproken dat we de snelheden beter bijhouden ( niemand van ons is op smalband ) en blijkt het dat telenet in de drukke uren de boel afknipt zullen we mevr Kroes ( eurocomissaris Kroes ) mailen.. Van 10 mails ligt natuurlijk niemand wakker maar stel je voor dat mevr. nu 100 of zelfs 1000 mails zou ontvangen met klachten over een provider die de beloofde snelheden niet levert kan dat gevolgen hebben.Althans als ze daadwerkelijk ook doet wat ze beloofd in nieuwe plan (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=29545)
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ik haal altijd mijn volledige snelheid bij usenet downloaden, constant boven de 50mbit. Maar ik download enkel 's nachts.

Wat mij stoort, is dat, na 120 GB, de telemeter tegen het rood aanstaat. Ne mens downloadt dan 's nachts.

Tja, bij de kabel is het nu éénmaal zo dat de bandbreedte gedeeld moet worden. Op drukke momenten kan het dus gebeuren dat de snelheid daalt. Ik weet niet hoe jij kan bewijzen dat ze de snelheid afknijpen. Is dat wel te bewijzen?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Kenneth, waarom is de kabel in dat aspect anders dan xDSL ?
uiteindelijk ligt er bij beiden fiber tot aan een aftakpunt (pak 500m van de eindgebruiker) en loopt het laatste stukje over de kabel of telefoonlijn.

Is het gedrag van dit laatste deel dan zo anders bij de kabel dan bij xDSL ?
Disme
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jul 2010, 11:28

dasmewat schreef:
Disme schreef:Och jongens ... héél die klucht met de FUP ... 250 à 300 Gig, zonder rekening te houden met de dal of piekuren en 'k heb prijs :bang:
Ik kan je frustratie goed begrijpen maar of het slim is om dan 24 op 24 allemaal crap te gaan downloaden weet ik nie goe ..
Ik ben direct , nadat ik je bericht had gelezen , aan een download begonnen van een paar tv programma's (usenet) en mijn snelheid
was nooit meer dan 1/3 van wat het moet zijn..Een vriend gebeld met fiber 100 en ook hij kwam niet verder in percentage gesproken.
Volgens Telenet ligt het aan je pc, je software of de windrichting maar hoe dan ook NIET aan Telenet..Kan een keer zo zijn natuurlijk
maar wij hebben nu afgesproken dat we de snelheden beter bijhouden ( niemand van ons is op smalband ) en blijkt het dat telenet in de drukke uren de boel afknipt zullen we mevr Kroes ( eurocomissaris Kroes ) mailen.. Van 10 mails ligt natuurlijk niemand wakker maar stel je voor dat mevr. nu 100 of zelfs 1000 mails zou ontvangen met klachten over een provider die de beloofde snelheden niet levert kan dat gevolgen hebben.Althans als ze daadwerkelijk ook doet wat ze beloofd in nieuwe plan (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=29545)
Bedoel je dan dat je iets begint te downloaden terwijl je niet op 'smalband' staat en je niet je volledige snelheid haalt?

Och ... echt crap downloaden doe ik niet hoor, maar een untouched blu-ray'tje is algauw 40 a 50 GB en dat loopt snel op. Normaal download ik zulke dingen haast nooit, maar als het kalf dan toch al verdronken is ...

Wat ik wil zeggen is dat ik bij een deftige FUP (+-1TB/maand) al meer dan tevreden zou zijn...de huidige FUP is gewoonweg een lachertje :bang:

Qua snelheid heb ik meestal niet te klagen zolang ik niet als grootverbruiker ben aangemerkt). Soms echter, op bepaalde drukke periodes stel ik toch ook vast dat ik niet de volle snelheden haal, noch up, noch down. Het rare van de zaak is dat van de moment ik op 'smalband' kom te staan, ik daar geen last meer van heb (buiten dan in die drukke periodes dat ze bewust m'n lijn dichtknijpen). Dan haal ik constant mijn maximum snelheid.
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

ik ben een download begonnen tegen 1700 en haalde een derde van de normale snelheid en neen ,ik was niet op smalband ...Ook een vriend had er last van maar Telenet geeft nooit toe dat ze 'knijpen'.
Ik download onder het motto,ik betaal dus ik bepaal..Telenet moet ,en zo moet iedere provider , gewoon leveren waarvoor ze betaald worden..24 op 24 en 7 op 7 ..
Wat de fup betreft ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ik weet niet of ik erom moet lachen of huilen maar dat het nergens op slaat is een feit..Telenet is hier alleen aan begonnen omdat BG ermee kwam,dat is ook een feit..
Silence
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 17 apr 2005, 17:12
Bedankt: 3 keer

Het is wel zo dat sinds ik overgeschakeld ben naar Telenet ik net het gevoel heb dat ik minder "vrij" ben in gebruik. Ik download niet eens zoveel of eigenlijk wel maar dan legale zaken zoals bvb lessen van blendercookie. Enkele weken terug kwam er een nieuwe training set vrij die ik gekocht heb en heb in wezen moeten wachten tot de volgende dag om het te downloaden want het was een "rode periode" en het was ettelijke gigabytes. Heb geen flauw idee wat de impact daarvan kan zijn want er is niets waar ik dit aan kan toetsen (geniaal systeem dus bij Telenet) dus ik wacht liever even.

Nu is dat een gezeik van kijken hoe laat het is en welke dag we zijn en dan die onduidelijk grafiek proberen te interpreteren. En dan weet je eigenlijk nog niet want wat betekent nu bvb het downloaden in een groene periode, gele periode , rode periode globaal gezien ? Ja ik weet dat dat in de groene periode ik meer mag downloaden, in gele iets minder, etc... . Maar eigenlijk heb je totaal geen nuttige en duidelijke indicatie waar je staat en hoeveel ruimte je nog hebt.

Het cynische is dat ik zeker niet dom ben. Ik heb in spraaktechnologie gewerkt, artificiële intelligentie en die dingen zijn pakken begrijpbaar dan heel dat begrip "vrij downloaden" en alles wat er rondhangt. Ik ga zelf meer zeggen die grafiekjes, die meters, de bewoording is specifiek ervoor gericht om de klant eigenlijk te mislijden.

Het kan veel duidelijker maar het is een kwestie van willen en niet de mensen in de zak te zetten door ze het gevoel te geven dat ze geen limieten kennen. Uiteindelijk als ik mijn woordenboek neem en kijk naar het woordje vrij dan staat er niet gebonden; onbedwongen; onbeperkt. Dus hoe ze zelf dat "vrij downloaden" kunnen noemen is mij eigenlijk een raadsel. Daar val ik eerlijk gezegd nog meer over dan "surfen tegen lichtsnelheid".
biosphera
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2006, 04:23

Heb deze maand (begin mei) zelf wat zitten testen hoe het verbruik bij mij wordt gemeten, via scheduled tasks linux iso's zowel torrent als ftp, dus allemaal legale downloads. Zo had ik een constante snelheid om het maximale eruit te halen.

Als ik moet uitgaan van de grafiek "vrij downloaden" zijn de groene periodes waarin je kunt downloaden zonder dat de telemeter wordt aangepast.

Bij mij tellen dus alle downloads tussen 02:00 en 07:00 als vrije trafiek. Begon ik eerder of eindig ik later dan werd de status van mijn telemeter aangepast. Tussen de periode 02:00 en 07:00 bleef mijn status steeds gelijk. Hun grafiek klopt dus niet.

Als mijn meter bijvoorbeeld op groen staat en download buiten de groene periode zo'n 10GB à 20GB, dan stond deze later op dag al in het oranje bijna rood.Terwijl 50GB à 60GB tussen 02:00 en 07:00 geen effect had.

Ik zit met een TurboXL, sta nog steeds niet op smallband en heb meer dan 600GB kunnen downloaden. Mijn telemeter telt sinds gisterenavond niet meer blijkbaar. Dus de 50GB van deze nacht staan er niet op. Als ik zorgvuldig iedere dag mijn downloads plan gedurende een maand dan is 1TB perfect haalbaar maar wel volgens hun policy.

Ze willen bljkbaar iedereen s'nachts doen downloaden, maar als iedereen dat nu zou doen, dan klopt hun logica ook weer niet. Dan zou ineens s'nachts gezien worden als drukke momenten. En bandbreedte blijft bandbreedte. Ik zou willen downloaden wat, hoeveel en wanneer ik wil.
Bijlagen
telemeter.jpg
telemeter
(129.25 KiB) Nog niet gedownload
Exoronic
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 mei 2011, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

edit = nvm
Laatst gewijzigd door Exoronic 24 mei 2011, 16:11, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Fijn voor jullie, maar zolang telenet niet het gemiddelde verbruik van alle gebruikers met hetzelfde product vrijgeeft als jouw product, weet je nooit waar je staat.

Dat ze nu jouw vebruik weergeven, wel daar weet je nog steeds niks mee als ze je op verlaagde snelheid zetten:
Onder buitensporig volumeverbruik verstaan we verbruik dat minstens het dubbele bedraagt van het gemiddeld volumeverbruik van alle abonnees van je internetproduct. Telenet behoudt zich het recht voor om bij buitensporig volumeverbruik, wat dynamisch bepaald wordt en afhangt van het beschikbare lokale netwerkvolume, de downloadsnelheid te verlagen naar minimaal 512 Kbps tot wanneer de volgende aanrekeningsperiode begint.
Hoe denk je te gaan controleren of telenet het spel eerlijk speelt ? Hoe kan je op meetbare en objectieve wijze controleren of telenet rechtmatig jouw snelheid mag beperken ? Hoe ga je controleren of jij over de grens van 2x het gemiddelde bent gegaan ? Dat kan enkel als je in telenets statistieken kan kijken mbt tot alle gebruikers met jouw internetproduct.

Gezien telenet deze nooit zal vrijgeven zou je misschien kunnen eisen dat de verlaagde snelheidsclausule niet rechtsgeldig is omdat er geen enkele manier voor de klant is om deze SLA te controleren.

Ik was na meerdere aangetekende schrijvens en de vele standaardantwoorden van Telenet (zelfs na klacht ombudsdienst) het kotsbeu dat er geen enkele manier is om te controleren of telenet zich aan zijn deel van het contract houdt.

Ik heb dan maar een Business Large genomen om er vanaf te zijn. Mijn snelheid is vrij constant, er wordt niet geshaped en ik geraak niet aan de 1 TByte / maand. Overdag houdt telenet zich zeker aan het contract:

Code: Selecteer alles

[root@box shaperprobe]# ./prober 
DiffProbe beta release. October 2009.
Shaper Detection Module.

Connected to server 64.9.225.153.

Estimating capacity:
Upstream: 2780 Kbps.
Downstream: 56584 Kbps.

The measurement will last for about 3.0 minutes. Please wait.

Checking for traffic shapers:

Upstream: No shaper detected.
Median received rate: 2725 Kbps.

Downstream: No shaper detected.
Median received rate: 55440 Kbps.

For more information, visit: http://www.cc.gatech.edu/~partha/diffprobe

Dus alle mensen die zeuren over vrij downloaden :

- ofwel eis je dat telenet het gemiddelde vrijgeeft (good luck)
- ofwel upgrade je naar een Business abbo en heb je ook geen opgedrongen Wi-Fi, maar wel een vrij stabiele constante snelheid
Exoronic
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 mei 2011, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

ik ben sinds vandaag op grootvebruiker gezet.
Atm is m'n downloadsnelheid gemiddeld 350 kb/s
Terwijl ik lees dat sommige hier rond de 60kb/s zitten.
Past die"smallbandsnelheid" zich nou aan aan het verkeer in mijn regio ? of mag ik me straks ook nog aan 60 kb/s verwachten ?

mvg
Exo
Exoronic
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 mei 2011, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

kdenk toch echt da het regio gebonden is
ik woon in een regelrecht boeregat :p
ik zit op grootverbruik profiel ( 1.5 tb op 7 dagen :) ) , en nu nog ben ik hele dag aant downen geweest aan 10 mb/s tot 19.00u en dan pas werd ik op "smallband' gezet. wat bij mij nog altijd +- 250-400 kb/s is :p

lucky me i guess ? :p
zaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 jan 2006, 17:10
Bedankt: 6 keer

Totaal verbruik : 156,33 GB (gespreid over 29 dagen nu)

en ik ben blijkbaar een grootverbruiker. Rond 145GB een mailtje gekregen dat ik mijn downloadgedrag moest aanpassen :P

turbonet abonnement :)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Mijn gegevens: 400gb (90% 's nachts) en ik sta op:
Afbeelding
Ik zie dat men wijzer alleen maar naar boven ga als ik in den dag download. Als ik 's nachts alles tussen 01.00 en 07.00 download gaat ie bijna niet omhoog (na 300gb mss 1 arrow hoger).
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Exoronic
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 mei 2011, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

rofl , ik ben pakke erger dan jullie :p


Afbeelding
dat is een week na reset ^^
zondag zit ik ongeveer 6u op smallband ( wat bij mij nog zeker erg doenbaar is qua snelheid )
en de rest van de week zitk een uurke of 2 per dag op smallband , en da merk ik ni eens alsk ni aant downen ben :p
eigelijk ni de moeite dak me zou inhouden alleen in groene uren downloaden tbh
Laatst gewijzigd door Exoronic 29 mei 2011, 13:47, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”