Bron: HBVLAnn Tubbeckx (36) uit Leopoldsburg heeft een klacht ingediend tegen Mobistar na een monsterfactuur van bijna 10.000 euro. De Limburgse vrouw beschuldigt de provider van oplichting en misbruik van vertrouwen nu ze van de gerechtsdeurwaarder een meteen 6.100,77 euro moet ophoesten. "Ik pik deze praktijken niet langer", getuigt ze.
Ann Tubbeckx (36) en haar man Jos Vaneylen (54) uit Leopoldsburg waren in mei 2009 op vakantie in het Franse Bormes-les-Mimosas. Het koppel had op voorhand een abonnement genomen op Internet Everywhere, de mobiele internetdienst van Mobistar.
"Een week lang hebben we via een usb-stick op het gsm-netwerk een uurtje per dag gevideochat met onze vrienden. Toen we terug thuiskwamen, vonden we twee gepeperde rekeningen in de bus voor in totaal 9.863,35 euro", vertelt Jos Vaneylen.
Het koppel weigerde de monsterfactuur te betalen en de zaak kreeg de nodige ruchtbaarheid in de media. "De woordvoerster van Mobistar heeft in ‘Het Nieuws’ op vtm gezegd dat ze onze factuur zouden herberekenen aan het laagste tarief. En dat zou ongeveer 3.000 euro zijn."
"Wij hebben Mobistar voorgesteld om niet meer dan 10% van het totaalbedrag aan te rekenen, maar daar ging de provider niet op in. Ze wilden niet lager gaan dan de helft", zegt Philippe Blommaerts van de Ombudsdienst voor Telecommunicatie.
Contract niet getekend
Het koppel kreeg bij de aankoop van de usb-stick een kopie van het contract. "Maar we hebben nooit iets getekend. Herhaaldelijk hebben we aangetekende brieven gestuurd naar Mobistar met de vraag om ons een kopie te sturen van een door ons ondertekend contract. Nooit gekregen", gaat Tubbeckx verder.
Het contract vermeldt wel duidelijk de tarieven. Het abonnement voor Internet Everywhere kost 5 euro per maand en 1 euro per dag dat er gesurft wordt. Met dit bedrag kan de gebruiker volgens het contract een hele dag surfen.
Pas wanneer de inbegrepen surflimiet - die nergens vermeld staat - overschreden wordt, betaalt de gebruiker 3 eurocent per MB dataverbruik. Het dagelijkse uurtje videochatten in Frankrijk veroorzaakte een verbruik van 2,7 GB (2.700 MB).
"Vermenigvuldig ons verbruik met het tarief voor het overschreden dataverbruik, dan kom ik op 81 euro. Plus het abonnementsgeld en het aantal dagen dat we het gebruikt hebben, dan kan dat bedrag toch nooit hoger zijn dan 91 euro", rekent Vaneylen uit.
Misleidende reclame
"Maar ik kreeg bij Mobistar te horen dat de dienst eigenlijk alleen bedoeld was voor gebruik in België. Dan vind ik het wel heel vreemd dat er World Coverage op het contract staat en dat destijds reclame voor de dienst werd gemaakt met een affiches langs de weg waarop een vrouw met haar laptop onder een palmboom stond. Ik noem dat misleidende reclame", zegt Vaneylen.
"Volgens de logica van Mobistar zou me deze dienst 2.000 euro per dag kosten. Om op vakantie een uurtje per dag op het internet te kunnen. Welke normale mens verzint dat?"
"Het koppel heeft nu opnieuw een klacht ingediend bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. "Dergelijke monsterfacturen behoren door nieuwe Europese wetgeving tot het verleden", klinkt het daar.
"Occasionele verplaatsingen"
Bij provider Mobistar zitten ze verveeld met de zaak. "We hadden de dienst Internet Everywhere ontwikkeld voor mensen die occasioneel op verplaatsing even willen surfen. De dienst is zeker niet geschikt voor zwaar dataverbruik", reageert woordvoerster Patti Verdoodt.
"Drie eurocent per bijkomende megabyte? Dat kan niet kloppen, want in ons eigen land ligt dat tarief al hoger. En in het buitenland zijn er bestemmingen waar het tarief zelfs kan oplopen tot 3 euro per extra megabyte."
Mobistar gaat het dossier van Ann Tubbeckx opnieuw openen en onderzoeken of de factuur opnieuw kan worden berekend.
Ja, ja, typisch Mobistar (en in feite niet enkel Mobistar maar een zeer groot deel van de telecom sector).
Eerst de zaken "goedkoop" voorstellen (in combinatie met dikwijls onduidelijke product specificaties) en dan gepeperde rekeningen sturen.