Fritz!Box 7390 internationale versie: ervaringen, bugs, ...

ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Zonder afbreuk te willen doen aan de oplossing die jij voorstelt heb ik hieronder enkele puntjes ter overdenking.

Bancontact terminal
Bancontact terminals kunnen ook rechtstreeks via een breedbandverbinding (TCP/IP trafiek dus) zoals ADSL, VDSL, kabelnetwerk.
Dan hoef je niet meer over een analoge lijn (of VoIP mocht dit werken) of je ISDN centrale.
Iedere transactie is véél korter in tijdsduur aangezien je niet meer via een trage verbinding (zij het een analoge lijn, ISDN, VoIP) gaat maar via het snellere internet rechtstreeks!

Faxen.
Hetzelfde principe geldt eigenlijk ook voor faxen.
WeePee heeft bijvoorbeeld een hylafax server draaien (kostprijs van de te versturen faxen zijn hun VoIP gesprekstarieven).
Je stuurt je te faxen document in pdf of postscript formaat naar deze server (met een gratis programma: bijvoorbeeld YajHFC) en zij handelen je fax bericht verder af.
  • Van je verstuurde fax krijg je via e-mail een bevestiging of de fax transmissie gelukt is (met in bijlage je originele bericht in pdf formaat = fax bevestiging).
  • Faxen die jij op jouw faxnummer ontvangt (indien je nummer werd overgedragen naar WeePee), komen ook via e-mail binnen (met het fax bericht als pdf document in bijlage).
Tevens hoef je zelf geen fax machine 24/24, 7 dagen op 7 op laten te staan (= minder elektrisch verbruik) .
In feite verloopt alles perfect via WeePee.
Ook hier is het versturen van het te faxen document naar de fax server zeer snel (aangezien het verloopt via een breedbandverbinding in plaats van een trage verbinding).

Wel is er een verandering in werkwijze aangezien je geen fysieke faxmachine meer hebt. Maar dat is mijn inziens totaal geen belemmering.

1) Stel je wil een ondertekende brief faxen.
Normaliter zal je deze opstellen in je tekstverwerker (Word), afdrukken, ondertekenen, op de faxmachine leggen en faxen.
Wat je nu kan doen is de brief opstellen, een ingescande handtekening (= afbeeelding) in het Word document opnemen, de brief afdrukken naar pdf formaat en versturen naar de WeePee faxserver. Er komt geen papier of inkt meer bij te kijken.

2) Stel je wil een ingevuld formulier faxen.
Je vult je formulier in, scant dit naar een bestand in pdf formaat, en verstuurt het naar de WeePee faxserver.

3) Combinatie van beide bovenstaande types van documenten faxen.
Je maakt een pdf document van je brief zoals in punt 1) beschreven.
Je maakt een pdf document van je ingevulde formulier zoals in punt 2) beschreven.
Je maakt één alles bevattend pdf document van beide bovenstaanden met behulp van het volgende programma: PDF Blender (gratis).

Je verstuurt dit laatste pdf document naar de faxserver van WeePee. Klaar is kees.

Archiveren wordt ook eenvoudiger aangezien je zowel de verstuurde als ontvangen faxen in je mail box krijgt.
Tevens beschik je over de brondocumenten in digitaal formaat.

Pdf documenten kan je aanmaken met behulp van een virtuele pdf printer vanuit zowat elke Windows applicatie. Je hoeft enkel een (gratis en goede) pdf printer te installeren: bijvoorbeeld PDFCreator (gratis).

Als je het je echt makkelijk wil maken kan je zelfs een virtuele printer installeren waarnaar je rechtstreeks je te faxen document kan printen vanuit zowat elke applicatie: Winprint HylaFAX (gratis).
Afbeelding

Anyway, er zijn zeer vele mogelijkheden beschikbaar. Bovenstaande zijn bedoeld om de mogelijkheden te illustreren (maar zijn uiteraard wel praktisch bruikbaar).

Alarmcentrale.
Ook naar meldkamers kan je tegenwoordig rechtstreeks via jouw breedbandverbinding connecteren. In volgend pdf document vindt je een beschrijving van een firma die dit ondersteunt: G4S Secure Monitoring
Er zijn ook hier diverse voordelen aan TCP/IP communicatie tussen jouw alarmcentrale en de meldkamer. In het licht van deze is allicht vermeldenswaardig dat extra communicatiekosten (telefoongesprekken) volledig komen te vervallen.

Gesprekken.
Tja, en dat blijft er nog over waarvoor "Voice over IP" (VoIP) werkelijk bedoelt is: gesprekken. :wink:
Dit alles zal allicht geen probleem (mits geen issues inzake compatibiliteit) geven door jouw bestaande telefooncentrale aan te sluiten op de Fritz!Box.

Men dient namelijk niet uit het oog te verliezen dat VoIP geoptimaliseerd is voor spraak. De gebruikte compressietechnieken (codecs) zijn er in eerste instantie voor spraak en kunnen (vanwege de compressie) problemen geven met data stromen zoals deze die typisch van modems komen (analoge fax machines, alarmcentrales, bankterminals, etc.)
Uiteraard is er voor fax T.38 maar dan dient de gehele keten van verzender tot ontvanger hier geen problemen mee te hebben. Dit kan met sommige VoIP providers (of tussenliggende schakels) een probleem geven. Maar feitelijk kan je dit ook terugvinden in de "gewone" analoge lijn natuurlijk (moeilijke verzending tot onmogelijkheid tot verzenden). Zij het dat dit daar wel "aanvaard" is...

Tevens dien je niet uit het oog te verliezen dat noodoproepen (100, 101, etc.) bij sommige VoIP providers NIET mogelijk zijn. Bij WeePee is het niet mogelijk om noodoproepen via hun netwerk te maken! Dit is niet van technisch aard maar wel van regulatorische aard: onze Belgische wetgeving.
Dit is zeker geen onoverkomelijk probleem. Je kan via de kiesregels in de Fritz!Box instellen dat alle noodoproepen automatisch via het vaste net verlopen. Indien je de kost verbonden aan het abonnement van het vaste net wil vermijden dan kan dit perfect mits de eenmalige aankoop van extra hardware. Ikzelf heb dit gedaan met behulp van een Sagem RL500. Dit type toestellen worden in Duitsland vaak gebruikt ter vervanging van een vaste lijn (wegens slechte kabels) en zijn op eBay Duitsland vaak te koop rond de 30 euro. Je hoeft zelfs geen SIM kaart te plaatsen om noodoproepen te maken. Uiteraard kan je wel een SIM kaart plaatsen en in de kiesregels van je Fritz!Box instellen dat ook bijkomende oproepen standaard via deze weg dienen te verlopen.
't Is ook handig indien je primaire breedbandverbinding is weggevallen. Je kan op zijn minst bellen (zij het beperkt). Ieder nadeel heeft zijn voordeel zegt men wel eens.

Uptime, redundantie
Je breedbandverbinding (en eventueel andere toestelletjes zoals de RL500) wordt in dit opzicht wel erg belangrijk.
Mij lijkt het wenselijk om al deze kleine, maar essentiële, verbruikers aan te sluiten op een kleine noodstroomvoorziening.
Een kleine investering die er voor zorgt dat het niet een elektrische panne is die ervoor zorgt dat je van de (digitale) maatschappij wordt afgesneden. :wink:

Ook de breedbandverbinding op zich kan men redundant maken mits de router een fail-over functie heeft.
Dit kan een tweede breedband verbinding zijn maar dit kan evenzeer via het mobiele netwerk (GSM masten) zij het dat de bandbreedte beperkt is bij de laatste.
Sommige providers geven zelfs een gratis mobiel internet abonnement bij het afsluiten van een vast internet abonnement. :wink:


Zelf heb ik zowel mijn klassieke PSTN als ISDN verbindingen volledig buiten gekieperd.
Abonnementskost = nul euro momenteel (buiten breedbandverbinding).
En nog geen minuut spijt van gehad.

Wel moet je opletten met sommige Internet Service Providers.
Er is een gele Internet Service Provider in Mechelen die graag dure abonnementen verkoopt met soms beperkte functionaliteit (bijvoorbeeld op het vlak van VoIP, blokkeren van poorten etc.).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Enkele vragen i.v.m. bancontact / alarm / fax zijn al uitgebreid beantwoord door eternum
Hierna nog wat extra info

* Kan bancontact blijven werken via de ISDN centrale en zo over VoIP?
zie vorige post

* Kan ons faxtoestel blijven werken via de ISDN centrale en zo ook over VoIP?
In principe wel. Als je VOIP provider T38 ondersteunt, kan je je klassieke analoge faxmachine verder gebruiken.
- Je kan het faxtoestel ook direct aansluiten op de FritzBox (spaart nog een binnenlijn op de ISDN centrale).
- Uitgaande faxen via Betamax werken redelijk goed.
- Voor inkomende faxen kan je bij WeePee een fax-2-mail account aanmaken en uw faxnummer hiernaar porteren.
- Je kan ook bij WeePee een T38 account aanmaken (voor een klassiek faxtoestel).
- De FritzBox heeft een ingebouwde fax, binnenkomende faxen worden opgeslagen in PDF (of doorgestuurd naar uw e-mail adres).


* Wat is het interessantste abonnement voor PSTN lijn? Ik zie het Classic abonnement op de Belgacom site voor 15.70 euro per maand + btw. Bestond er vroeger geen Discovery abonnement of zoiets?
Discovery wordt niet meer aangeboden. Het goedkoopste is natuurlijk je PSTN op te zeggen en alles op VoIP zetten :).

* Hoe kunnen we ons telefoonnummer bij de VoIP provider (bv. WeePee) tijdelijk doorschakelen naar een Proximus gsm-nummer (in het weekend bv.)? Is dit ook met *21*gsmnummer# ? Hoeveel kost dit?
- Je kan dat on-line doen via de usertool, of via de telefoon (bel 1920). Kost = WeePee tarieven naar GSM.
- Je kan ook een doorschakeling instellen in de FritzBox (via Voip). Kost = VOIP gesprek naar GSM (vb Jumblo = 3.5 cent/min).


* Is het mogelijk om de Fritz!Box in te stellen dat hij de PSTN lijn neemt als uitgaande lijn wanneer het internet plat ligt?
-Ja. gaat automatisch als internet platligt, of de VoiP registratie is mislukt.
- De laatste FritzBoxen hebben ook de mogelijkheid om een 3G USB stick te gebruiken, waardoor je kan overschakelen naar mobiel internet als de VDSL uitvalt.
- Het systeem van de vorige post is ook een goede optie (Simbox).


* Is het veel werk om een ISDN lijn met dxADSL bij Belgacom te laten omzetten naar een PSTN lijn met dxADSL? Nieuwe ADSL splitter nodig waarschijnlijk?
- Als je ISDN naar analoog omzet, moet een technieker komen om je NT-1 weg te nemen en een analoge contactdoos te plaatsen. Dit is een betalende interventie. Eigenlijk belachelijk, je kan dit zelf doen (de Bbox2 / NTP2007 moet je toch ook zelf installeren).
- Als je ISDN opzegt, en je later analoog neemt, komt er niemand .... en kan je het zelf aansluiten ... rare regeltjes bij Belgacom :).


* Wat is het verschil tussen "overdracht bestaand nummer" en een "forwarding account" bij WeePee?
- Overdracht bestaand nummer kan je bij iedere account.
- Een forwarding account, is een account waaraan je een nummer hebt overgedragen (of met een nieuwe WeePeenummer). Alle binnenkomende telefoons worden doorgeschakeld naar een andere nummer (vb andere WeePee Voip account, een GSM, meerdere GSM's ....
Die doorschakeling kan je zelf beheren, en je kan doorschakelen naar een willekeurig aantal bestemmingen (parallel)


* Kan je meerdere uitgaande oproepen uitvoeren over VoIP via onze ISDN centrale? Onze ISDN centrale heeft nu 2 "buitenlijnen".
- Jouw ISDN centrale heeft 2 "B-kanalen" (dit zijn 2 gelijktijdige gesprekken), één "D-kanaal" (communicatie) en 2 tot 10 MSN's (telefoonnummers).
- Je kan dus via de ISDN centrale, aangesloten op de FritzBox, 2 gelijktijdige gesprekken voeren (VoIP en/of PSTN). Je kan met de FritzBox 7390 20 VoIP accounts instellen, dus ook 20 "buitenlijnen" (maar max. 2 gesprekken).
- Als je echter op de FritzBox rechtstreeks andere toestellen aansluit (analoog, IP phones, DECT toestellen), kan je dus gelijktijdig zelfs 3 gesprekken hebben. Dit kan zowel inkomend als uitgaand zijn.
- Als je bijvoorbeeld uw analoog faxtoestel direct aansluit op de FritzBox, kan je ook nog 2 gesprekken hebben via de centrale, terwijl er een fax verstuurd wordt (nu wordt één van de lijnen van je centrale gebruikt).


* Kunnen er ook meerdere binnenkomende oproepen gebeuren via VoIP?
Ja. Op één WeePee account kan je 31 gelijktijdige gesprekken hebben. De beperking is (a) de bandbreedte van je internetverbinding en (b) de hardware (FritzBox ondersteunt 3 gesprekken, jouw ISDN centrale 2 gesprekken)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koensamyn
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2011, 10:58

Dank u voor de uitgebreide uitleg en suggesties! Leuk forum hier. Ik zal verder blijven posten over hoe de omschakeling verloopt.

* Onze bancontact terminal is aangekocht (geen huur) en ondersteunt geen TCP/IP. Dus ik zou toch proberen om dit zo te laten. Hopelijk werkt dit over VoIP.
* Die Vodafone RL500 lijkt me interessant voor "noodsituaties" (met pay&go kaart erin). Maar ik vind nergens een handleiding op internet. Zou eerst willen weten hoe dit werkt en welke aansluitingen er zijn, voor ik er eentje aanschaf.
* Ik zou beginnen met een Fritz!Box 7390 aan te kopen en deze te testen zonder mijn ISDN al op te zeggen. Afhankelijk van de resultaten, beslissen wat we dan verder doen.
* Ik denk dat het nog moeilijk zal worden om ISDN op te zeggen zonder dat het internet uitvalt (= dxADSL vast IP adres voor 39,95 euro/mnd).
* Nog een vraagje ivm caller ID: Wordt het telefoonnummer van diegene die opbelt getoond op onze telefoons als we gebruik maken van WeePee en Fritz!Box 7390?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Een handleiding van de RL500 vind je hier: Vodafone RL500.

De handleiding spreekt eigenlijk voor zich.
In het kort: SIM erin, telefoonkabel naar je Fritz!Box, power adapter aansluiten. That's it! :angel:

Tip:
1) alvorens de SIM erin te steken best de "PIN code beveiliging" uitschakelen met behulp van een gewone GSM. Zoniet zal de RL500 de PIN code van de SIM vragen iedere keer hij ingeschakeld wordt...
2) Wil je de SMS functie van de RL500 inschakelen (bijvoorbeeld om de SMS berichten te ontvangen dat jouw belkrediet bijna op is etc.): *983*49391# (staat in de handleiding) en *983*391*XX# (met XX de SMS berichtencentrale van jouw provider ==> +32475161616 voor Proximus). Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een "gewone" analoge telefoon. Mijn Siemens S685IP had zo zijn eigen gedacht wat ie met de codes dacht te moeten doen. :wink:
De ontvangen SMSjes komen nu rechtstreeks op mijn Siemens S685IP terecht.

Fritz!Box vragen zijn voor Philippe: dan heb je gegarandeerd een correct antwoord. :bdaysmile:
WeePee stuur het nummer zeker mee (en ook de naam van de eigenaar van het nummer indien beschikbaar).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koensamyn schreef:Onze bancontact terminal is aangekocht (geen huur) en ondersteunt geen TCP/IP. Dus ik zou toch proberen om dit zo te laten. Hopelijk werkt dit over VoIP.
Ik zou er maar niet vanuit gaan dat deze blijft werken over VoIP.
koensamyn schreef:Ik zou beginnen met een Fritz!Box 7390 aan te kopen en deze te testen zonder mijn ISDN al op te zeggen. Afhankelijk van de resultaten, beslissen wat we dan verder doen.
Dit lijkt mij een goed plan. Intussen kan je volop experimenteren met VoIP (hoewel je geen abbo kosten uitspaart, is er al een gevoelige vermindering van je gesprekskosten mogelijkà.
koensamyn schreef:Ik denk dat het nog moeilijk zal worden om ISDN op te zeggen zonder dat het internet uitvalt (= dxADSL vast IP adres voor 39,95 euro/mnd).
Geen idee. Ik heb mijn huidige VDSL (zonder vaste lijn) aangevraagd op het tweede koperpaar, en pas later mijn originele ADSL2 lijn (en telefoon) opgezegd.
Telefoon opzeggen zonder dat internet uitvalt zal wel een utopie zijn. De vraag is hoelang je zonder internet zit (enkele uren ? enkele dagen ?). Eventueel de omschakeling voorzien tijdens de bedrijfsvakantie als je minder afhankelijk bent van internet ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koensamyn
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2011, 10:58

Merci voor de handleiding van de RL500.

Jammer van de betaalterminal. Dit zal dan hetzelfde probleem zijn met de alarmcentrale waarschijnlijk. 'k Vrees dat we voor deze redenen toch nog een PSTN lijn nodig zullen hebben dan. Alarm en betaalterminal aanpassen is niet goedkoop :(

Ik heb een 3G stick met abonnement, dus ik hoop dat we hiermee telefonisch bereikbaar kunnen blijven wanneer we geen internet meer zouden hebben tijdens het overdragen van het nummer. Zal dit ook eens uittesten als we een FritzBox hebben.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Hoi,

Misschien een domme vraag, maar bij zo'n simbox zoals de RL-500 i.c.m. Fritz!Box

Kan je het nummer ook wijzigen zodat je vaste telefoonnummer als uitgaande ID meegezonden word?
(en niet het GSM nummer van de SIM kaart)

Groetjes,

S.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Die mogelijkheid gaat jouw SIM kaart / GSM provider niet toelaten mijn inziens.
Misschien via een omweg (Betamax Local Access numbers of zoiets)?
Doch ik vrees dat dit ook niet zal lukken.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Dat zal nooit lukken: het mag niet volgens de Belgische regelgeving. Best is het nummer onderdrukken: geheim nummer. Dat kan wel en verhelpt ook een deel misverstanden.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Je kan het wel omgekeerd doen en het gsm nummer van je sim-box registreren bij Betamax, en dan telkens dat nummer gebruiker voor uitgaande gesprekken.

Weet er iemand wat juist de mogelijkheden en voordelen zijn van zo'n sim-box? Voor zover ik begrijp:
- mogelijkheid om te kunnen bellen als je internetverbinding wegvalt: Fritzbox beschouwt de simbox dan als vaste lijn, klopt dat?
- mogelijkheid om noodnummers te bellen
- eventueel lagere tarieven voor uitgaande oproepen, al lijkt me dat moeilijk tov jumblo/poivy combinatie.

Ik bel gratis met mijn gsm naar Base-nummers, kan ik dan gratis naar huis bellen als ik zo'n simbox met een Base-nummer aan mijn Fritzbox koppel?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Het antwoord is "ja" op alle vragen. Die simbox is immers een Base-gsm voor de buitenwereld.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

eternum schreef:In het kort: SIM erin, telefoonkabel naar je Fritz!Box, power adapter aansluiten. That's it! :angel:
Ik heb via eBay een RL500 gekocht maar ik krijg het niet aan de praat :(
Sim-kaart steekt erin en als ik dat nummer bel, begint de RL500 aan de bovenkant rood te flikkeren, maar de toestellen van mijn fritzbox bellen niet.
Dus ik vermoed dat de RL500 niet goed verbonden is met de Fritzbox.
Kan je me zeggen hoe het juist moet verbonden worden? Op de Fritzbox op DSL/Tel? Deze is bij mij nog vrij omdat de Fritzbox achter een BBox staat.
En op de RL de tel-aansluiting gebruiken, niet de wanddoos-aansluiting?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik zou in stappen werken: sluit eerst een gewone telefoon aan op de RL500 en kijk of je dat kan opbellen.
Vervolgens aansluiten op de Tel/DSL aansluiting v/d Fritz. Met een speciaal kabeltje. Telefonie zit op de 2 buitenste contacten bij een Fritzbox. Met een gewone kabel zal het niet werken want het signaal zit op de 2 middelste bij de RL500.

Meestal is er bij een Fritzbox zo'n adapterkabeltje bijgevoegd.

Edit: Bij mijn oude Fritzbox zit telefonie zit op de 2 buitenste pins. Blijkbaar is dat niet zo bij de 7390. Sorry.
Laatst gewijzigd door MarkDM 04 mei 2011, 12:49, in totaal 1 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MarkDM schreef:Telefonie zit op de 2 buitenste contacten bij een Fritzbox
* Als je de meegeleverde Y-kabel gebruikt, dan zit (analoge) telefonie op de 2 buitenste contacten (1-8) van het zwarte uiteinde.
* Op de FritzBox zelf zit (analoge) telefonie op contacten 3 en 6 (zie tekening). Dus als je zelf een kabeltje maakt, moet je aan de ene kant een RJ11 hebben met de 2 middenste contacten, aan de andere kant een RJ45 op contact 3-6 (of ook een RJ11 maar dan op contact 1-4)
Bijlagen
y_kabel.jpg
FritzBox Y-kabel pin configuratie
(103.11 KiB) Nog niet gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

@johcla

Zoals MarkDM reeds aanhaalde zou ik eerst met een gewone telefoon de werking van de RL500 controleren.
Ge weet immers nooit wat ze u verkocht hebben...

Het punt van Philippe is ook zeker na te kijken.

Afbeelding
Beschrijving van de voor- en achterzijde van de RL500.

Connectie met je Belgische GSM netwerk.
Bij sommige verkopen op eBay lees ik dat het toestel net en simlock vrij is. Wat ze hier precies mee bedoelen weet ik niet want als ik zoek op het unlocken van dergelijk toestel dan vind ik hierover niets terug. Raar.

Zelf heb ik toen de RL500 arriveerde eerst de power-supply aangesloten zonder SIM. Kwestie van checken of ie al niet direct in rook zou opgaan. :wink:
Vervolgende de power er terug af (zoals beschreven in de handleiding) en de SIM geplaatst.
Let op: de SIM ver genoeg duwen tot je hem hoort vast klikken!
De SIM plaatsen met power-on zou beschadigingen kunnen veroorzaken!
Dan power-supply terug aangesloten.

Aan de voorzijde branden dan bij mij:
=> LED 5 rood (toestel ingeschakeld);
=> na enige tijd LED 2 groen ten teken van zeer goede ontvangst (de andere kleuren geel en rood staan voor middelmatige respectievelijk zwakke ontvangst).

Connectie met een klassieke analoge telefoon.
Vervolgens heb ik een verbinding gemaakt van de RL500 naar een klassiek, analoog telefoontoestel met behulp van het bijgeleverde kabeltje (RJ11 <=> RJ9). De aansluiting gebeurde op de connectie gemarkeerd als 5 aan de achterzijde van de RL500 (het telefoontje) dewelke een RJ9 aansluiting is en niet op de connectie gemarkeerd als 6 dewelke wel een RJ11 aansluiting is (TAE: dat is hun versie van connector met het reguliere vast net).
De RJ11, van het bijgeleverde kabeltje, heb ik vervolgens aangesloten op het klassiek, analoog telefoontoestel.

En hupsakee: ik kon bellen met (en gebeld worden op) het klassiek, analoog telefoontoestel aangesloten op de RL500. :-D
Aan de voorzijde gaat LED 4 branden tijdens een gesprek. Aan de zijkant LED 1 bij een binnenkomende oproep.

Ik had wel verwacht dat dit bijgeleverde kabeltje aan de RL500 kant gewoon over een RJ11 zou beschikken. Maar dat is dus niet het geval: die connector is een model kleiner (RJ9?) waarbij wel enkel de middelste twee van vier contacten aangesloten zijn net zoals aan de andere zijde (RJ11).

Connectie met de Siemens S685IP.
Bovenstaand klassiek, analoog telefoontoestel heb ik gewoon vervangen door de S685IP.
Inbellen, uitbellen, SMS ontvangen werkt naar tevredenheid.

Voor jouw Fritz!Box zal je wel rekening dienen te houden met de specifieke aansluitingen zoals Philippe deze heeft weergegeven.

Instellen diverse settings.
De diverse settings (o.a. SMS berichtencentrale) zoals beschreven in de handleiding heb ik ook ingesteld met behulp van het klassieke analoog telefoontoestel. Indien ik deze wou instellen vanop mijn S685IP bleek mijn S685IP zowat zijn eigen gedacht te hebben. Daarom maar rechtstreeks met het klassieke analoog telefoontoestel.
Voor enkele details kan je in mijn voorgaande berichten eens kijken.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Bedankt al voor de info.

Ik zal eens op zolder gaan zoeken naar een analoog toestel. De fritzbox doet dienst als DECT-basisstation, dus ik gebruik verder enkel losse handsets.
Waarschijnlijk is de Y-kabel inderdaad nodig tussen de RL500 en de FB. Op een bepaald moment had ik de situatie dat als ik naar de RL500 belde, op de FB heel even de indicator van 'fixed line call' brandde, maar onmiddellijk naar 'internet call' veranderde.

Op de RL500 heb ik groene indicator voor ontvangst en flikkert een rood lampje als ik er naar bel, dus ik vermoed dat het toestel wel werkt.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

even inpikken op dit topic...
Zou je kunnen én een klassieke analoge lijn op je Fritz! laten binnenkomen én deze sim-box gebruiken voor in/uit.
Want nu heb je reeds de keuze - analoge lijn / VOIP-lijnen
Als je de keuze zou kunnen uitbreiden met nog een sim-lijn dan lijkt dat zeer mooi,
bvb. dialing rule base naar base gesprekken...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja. Via een omweg zou dit wel kunnen:

De FritzBoxen hebben 2 telefooningangen: analoog en ISDN (gecombineerd op één RJ45 poort).
Theoretisch kan je de FritzBox dus aansluiten op een ISDN lijn, of op een analoge lijn.
Een niet-gedocumenteerde feature is echter dat je beide kan aansluiten: een analoge en een ISDN lijn.

Als je de FritzBox wil aansluiten op een analoge lijn en gelijktijdig op een simbox zijn er dus volgende mogelijkheden:
* Een SIMBox gebruiken die een ISDN signaal afgeeft (die bestaan ook).
* Ofwel moet je één analoge lijn converteren naar ISDN.
Dit laatste is mogelijk met een 2de FritzBox. Je kan hiervoor een oude/goedkope FritzBox gebruiken (vb 7050, <40 EUR).

Schematisch heb je dan het volgende:
- de classic (analoge) telefoonlijn aansluiten op de PSTN ingang van de FritzBox.
- de (analoge) SIMbox uitgang aansluiten op de PSTN ingang van de 2de FritzBox (analoog > ISDN convertor), en de So uitgang hiervan verbinden met de ISDN ingang van de eerste FritzBox.
- in de webinterface je classic PSTN ingeven bij analoge nummer, en je GSM nummer ingeven bij ISDN nummer (MSN).

Via de dialing rules kan je dan op basis van het gevormde nummer kiezen met welke lijn er zal uitgebeld worden.
Inkomende gesprekken zullen ook werken op beide lijnen.
Meer nog, je zal zelfs een binnenkomend gesprek kunnen doorverbinden met een GSM nummer via de Simbox (en omgekeerd).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik ben nog even aan het testen geweest met de Y-kabel van de fritzbox.
Het lukt nog niet omdat de telefoonuitgang van de simbox kleinder is dan het telefoongedeelte van de Y-kabel.
Ik vermoed dat ik de originele simbox-kabel moet gaan verbinden met de Y-kabel, maar zo'n adapter heb ik niet liggen.

Ik heb een anoloog telefoontoestel gevonden uit grootvaders tijd, die rechtstreeks vastzit aan zo'n 5-polige stekker, dus daar ben ik ook niks mee.

De volgende dagen worden druk, maar als ik kan verder experimenteren, hou ik jullie op de hoogte.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

johcla schreef: Ik vermoed dat ik de originele simbox-kabel moet gaan verbinden met de Y-kabel, maar zo'n adapter heb ik niet liggen.
Als je een originele internationale FritzBox hebt, dan zijn er 2 adapters meegeleverd (RJ45 > RJ11) met de juiste bedrading. Als je een Duitse FritzBox hebt, dan zijn deze adapters er niet bij.
Zo'n adapters bestaan niet in de handel. Zoals ik in een vorige post schreef zijn er 2 mogelijkheden, voor beide zal je zelf een kabel moeten (laten) maken:
* ofwel gebruik je de Y-kabel: dan moet je verbinden met 1+8 (de 2 buitenste contacten).
* of zonder Y-kabel (gezien je geen DSL nodig hebt): dan is het contact 3+6 (direct naast de 2 middelste).
Of knip de RJ11 stekker van de originele simbox-kabel eraf, en zet er een nieuwe op met de juiste configuratie.

Dus zonder deze kabeltjes / adapters heeft verder experimenteren geen zin.
Als je wil maak ik zo'n kabeltje voor jou ;)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Hallo Philippe,

De originele Y-kabel heb ik.
Ik zou graag van je aanbod gebruik maken, ik ben niet echt handig in die dingen.
Misschien best via PM verder afspreken?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Het werkt, dankzij de kabels van Philippe!

Zowel ingaand als uitgaand werkt perfect.
Enkel het bellen zonder internet lukt niet (ik had de VDSL-aansluiting uit de muur getrokken), de Fritzbox meldde nog steeds dat er een internet-verbinding actief was. Dat is het minste, het ging vooral om noodnummers te kunnen bellen en van gsm naar gsm te kunnen bellen naar huis.
Ook de call through werkt, daar had ik voordien nog niet aan gedacht.

Nogmaals een dikke merci aan Philippe!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

niet teveel reklame maken hé, anders mag ik hier voor iedereen kabelkes maken :oops:.

Uw FritzBox is natuurlijk niet direct gewaar dat er geen internet meer is, gezien hij achter de BBox2 staat ?
Maar als je probeert te bellen, en de SIP call lukt niet, dan zou hij toch de "vaste" lijn (= uw simbox) moeten nemen als back-up (als deze optie aangevinkt is natuurlijk).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

@philippe_d: net gezien dat er op http://www.fritzbox.com.au/ een nieuwe beta is.
Heb je hem al geprobeerd?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

zie mijn post van 19 april: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 00#p377019

Het upgraden lukte niet zo goed. Reset naar factory default, en het terug inspelen van mijn settings hebben het probleem verholpen.
Het is een nieuwe onderbouw (FW xx.05.xx), met een aantal nieuwe features, zoals internet filtering per gebruiker, dagen en uren internet toegang per gebruiker in te stellen (child protection), een "DECT repeater" functie.
Bevat ook een volledig nieuwe DSL datapump.
Heb die nu al 14 dagen stabiel lopen op VDSL2 ....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

al nieuws over het probleem met de ghost calls?
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Nadat ik genoeg was geïrriteerd door de tekortkomingen van het B-Box2 (op het lelijke uiterlijk geen verder commentaar) en ook door de interessante opmerkingen over de AVM 7390, besloot ik, ook een 1 & 1 Box via Ebay te kopen. Daarnaast heb ik advies ingewonnen van Philippe - Bedankt voor deze!

De doos kwam en ik kon niet wachten om de eerste tests te maken. Eerst heb ik het conf van de duitse 84.04.91 gewijzigd, om VLAN10 te krijgen.
Toen besloot ik gisteravond via het rukerneltool van de duitse 84.04.91 op de internationale FW 84.04.88 te flashen. Dat is gelukt, maar ik had niet de adapter tussen de y-kabel en de BC-TF2007 voor alle testen. Die heb ik vandaag gesoldeerd en nu werkt de VDSL- en telefoon-verbinding.

Helaas werkte BC-TV niet - Error 303 (geen verbinding). Philippe heeft me vandaag angeraden de 84.05.04-19709 (labor) te flashen. Gezegd - gedaan - de decoder V4 uit- en ingeschakeld (de belangrijkste behandeling met BC-apparaten! :x ) en na lang zoeken, downloaden etc. en gevoelde weken later was eindelijk een TV-programma te zien!
Heureka!
Nogmaals dank aan Philippe voor de ondersteuning! :beerchug:

Gruß aus dem Dreiländereck! ;)
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

jaycee schreef:al nieuws over het probleem met de ghost calls?
Inderdaad en de ander vragen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Dit is de tweede ochtend wanneer ik constateer, dat de 7390 geen contact meer heeft. Ik moet de netvoeding trekken en de box herstarten.

Heeft dat iets te maken met de 36h-uitschakelingen? Krijgt de box dan geen nieuwe sync-signal? Hoewel er is een manier om deze datum fast te stellen, zal het niet helpen als de verbinding wordt niet meer gemaakt.
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Syaoran
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2011, 10:02

Ik heb vorige week op Amazon.de een splinternieuwe Fritz!Box FON WLAN 7390 gekocht om te gebruiken met een Dommel ADSL2+ verbinding.

Op de website van AVM stond dat de modem ADSL2+ ANNEX A/B ondersteunt. Nu blijkt dat ie echter enkel Annex B ondersteunt? Bijgevolg zit ik nu even zonder internet.

Als ik het goed heb gelezen op dit forum, moet ik nu mijn Duitse box flashen naar de internationale versie? Momenteel is de modem uitgerust met v84.04.91.

Het is dus de bedoeling om heb via die ruKerneltool te flashen naar de internationale v84.04.88 om Annex A/M te kunnen gebruiken of heb ik het volledig mis?

Ik neem aan dat ik dan gewoon instellingen die ik van Dommel heb ontvangen kan invullen, zoals encapsulation type, VPI, VCI, protocol etc?

Moest in de toekomst blijken dat de Duitse firmware ondersteuning krijgt voor Annex A/M, kan ik hem dan terug omflashen? Desnoods met die fritz.box_wlan_7390_84.04.91.recover-image.exe die op AVM's ftp server staat?

Ik ben bewust dat dit waarschijnlijk al aan bod is gekomen, maar met de m'n gsm is niet evident om het ganse forum af te schuimen naar informatie, waarvoor mijn excuses.

Alvast bedankt voor jullie hulp! m(._.)m

~ Sent from a mobile phone ~
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

* Op de Europese website van AVM staat dat de modem ADSL2+ ANNEX A/B ondersteunt, maar dat gaat over de internationale versie.
* Om jouw Duitse FritzBox te kunnen gebruiken op Annex A, moet je inderdaad de internationale Firmware gaan flashen.
* zie uitgebreide instructies over RuKernelTool in deze topic, of deze Nederlandstalige How-To.
* De meest recente internationale Annex A versie is de 84.04.88
* Voor Annex M zou ik je de Beta versie 84.05.04-19709 aanraden.
* met de recovery image kan je acheraf niet meer terug naar de Duitse versie. Je zal terug RuKernelTool moeten gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Syaoran
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2011, 10:02

Fantastisch!
Héél erg bedankt voor je reactie. Dan ga ik straks eens aan't werk met die modem.
Die Howto's ga ik voor de zekerheid toch even opslaan.

~ Sent from a mobile phone ~
Syaoran
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2011, 10:02

Goede avond.

Ik zit met een klein probleempje waardoor ik niet verder durf gaan met het flashen naar de internationale versie.

In je tutorial is er een puntje om de bestaande kernel image te dumpen. Helaas werkt dat niet en krijg ik volgende foutmelding:

"Das kernel.image konnte nicht runtergeladen werden!

Grund: Der bootloader unterstützt nicht das Auslezsen"

Ik neem aan dat het veiliger is om niet verder te gaan zodat ik de modem niet brick. Enig idee of het te maken heeft met mijn HW-Revision 156 of de ruKernelTool 0.4.4.12 beta 64 bits op Windows 7?

~ Sent from a mobile phone ~

Yup yup ... 't is gelukt :D

En daarna merken dat je raw copper niet gaat, hoewel alles actief was.
Gebeld naar Belgacom en die zeggen dat ik er niet was de dag dat de technieker ging langskomen. Lol ... Ik wist van toeten of blazen. Ze waren 'vergeten' om een afspraak te maken... Yeah right... Wachten tot maandag D:
[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Er is een nieuwe (beta) firmware versie voor de FritzBox 7390 (84.05.04-19947) en ook voor de 7340:
http://www.avm.de/en/service/Lab/index.php

Er is een mogelijkheid om directe feedback te geven aan AVM, via de link:
http://www.avm.de/en/service/Lab/labor_ ... bor=fdf28c

Dit is een voorproefje van de volgende officiële firmware.
De voornaamste wijzigingen en verbeteringen:
  • DECT: NEW – secure DECT repeating mode for the FRITZ!Box
  • DECT: NEW – displays RSS feeds including the images they contain in the FRITZ!Fon MT-F and C3
  • DECT: NEW – customized MP3 ringtone with FRITZ!Fon C3 and MT-F
  • DECT: accelerated menu and list display and improved use of telephone book, call history and answering machine for the FRITZ!Fon C3, MT-F and MT-D
  • Internet: NEW – child protection software with filters for website and Internet applications
  • Internet: NEW – DS Lite support for connections to IPv4 nodes via native IPv6 access
  • Internet: automatic setup through supplier via TR-069 expanded to include IPv6 connections
  • Internet: IPv6 – new RFC 5969 tunnel protocol: IPv6 Rapid Deployment on IPv4 Infrastructures (6rd)
  • Internet: IPv6 workaround: until rebooted, Windows 7 will no longer accept the same prefix once it has been invalidated
  • Internet: support for VPN connections to the Microsoft Forefront TMG server
  • Internet: sporadically accumulated dynamic DNS updates eliminated
  • System: NEW – settings selectively transferred, even from older FRITZ!Box models and select Speedport devices
  • System: NEW – current calls and network activities displayed on the homepage
  • Telephony: option to open received faxes and listen to messages via the call history
  • Storage (NAS): NEW – media server and memory sharing (SMB) can be renamed
  • Storage (NAS): NEW – media sharing can be restricted to select USB storage partition (UPnP AV)
  • Storage (NAS): NEW – separate passwords for memory sharing in the home network and online
  • Storage (NAS): NEW – display of FRITZ!Box storage space in the Windows network environment (SMB share announcement)
  • Storage (NAS): fully revised UPnP AV media server 4.0
Zoals gewoonlijk: dit is een beta, te gebruiken op eigen risico, dus alleen voor wie graag wil testen :).
Laatst gewijzigd door philippe_d 17 jun 2011, 08:21, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: spelling ;)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Risiko :eek:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Belgacom deelt nu - voor 1 €- Vodafone Dongles uit, waarmee je in het weekend gratis kunt surfen. Je kunt er ook mee sms'n
Wat als je zoiets aan je usb-poort van de Fritz!Box hangt.
Zijn er al die dat geprobeerd hebben?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Zelf nog niet geprobeerd. Ik heb wel een "mobile free weekend" SIM kaart, maar niet de dongle (was toen 30 eur of zo).

Als de dongle één van de supported USB modems is, dan zou je moeten kunnen internetten.
Hoewel niet gedocumenteerd, is er zelfs een fall-back optie:
- installeer de usb modem, kies internet via 3G, en vul alle gegevens in.
- deactiveer 3G, en kies internet via DSL.

* van zodra je DSL uitvalt, wordt de USB dongle geactiveerd.
* van zodra je terug DSL hebt, wordt na 20 min stabiele sync, de 3G terug uitgeschakeld en ga je over op DSL.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
patrix
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 maa 2008, 13:04
Locatie: Zuid Luxemburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contacteer:

Goofie schreef:Belgacom deelt nu - voor 1 €- Vodafone Dongles uit, waarmee je in het weekend gratis kunt surfen. Je kunt er ook mee sms'n
Wat als je zoiets aan je usb-poort van de Fritz!Box hangt.
Zijn er al die dat geprobeerd hebben?
De Vodaphone dongle aan 1 € is niet voor de "Mobile Internet Free Weekend" abonnement. In dit geval is dat 39 €.
De dongle aan 1 € geldt alleen voor de Comfort en Favourite abonnementen (resp 15 en 30 €/maand).
EDPNet VDSL2 / AVM Fritz!Box 7390/ OVH VoIP
Afbeelding
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Het gratis Mobile Internet Free Weekend abonnement zal automatisch geactiveerd worden en vermeld staan op uw volgende Belgacom factuur. Zo kan u bij de ontvangst van uw USB-modem en SIM kaart onmiddellijk gratis mobiel surfen op uw laptop tijdens het weekend. De USB modem (€ 1) zal pas vanaf juli op uw factuur staan.
Wel te vermelden dat ik internet+BGC TV heb en dus van een speciale actie kon gebruik maken!
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Drielander schreef:Dit is de tweede ochtend wanneer ik constateer, dat de 7390 geen contact meer heeft. Ik moet de netvoeding trekken en de box herstarten. ...
Nadat ik drie onderbrekingen op een dag had zonder een nieuwe verbinding, heb ik naar de finale 84.04.88 terug geflasht. Sindsdien geen verder problemen in de afgelopen week!

Toch zal ik het nieuwe labor-fw 84.05.04-19947 testen (no risk - no fun :wink: ). Komen de onderbrekingen weer, ga ik terug op de final. ruKernelTool is mijn vriend. :-)
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”