Draadloos

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
seperator
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2010, 09:45
Bedankt: 6 keer

Misschien al een veel gestelde vraag, maar toch nog even graag jullie hulp.

Stel ik wil overschakelen naar Telenet. Nu een vraag over de installatie.
In de kelder/garage (is aan straatzijde gelijkvloers) komt de kabel binnen, ik ga er van uit dat hier ook de NIU en het Modem geplaatst worden. Powerline wil ik gebruiken omdat de decoder via utp-kabel zeer moeilijk te bereiken is, moet boren door vloer.
Tot hier geen probleem, het enige waar ik niet helemaal zeker over ben, hoe zit het met de draadloze verbinding van het modem?
Er worden alleen laptops gebruik op de eerste verdieping (woonkamer en keuken) en op de tweede verdieping (slaapkamers)
Dus tweemaal gewoon betonnen vloeren en de max afstand is 12 meter van garage tot bovenverdieping.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat is je vraag precies ? Hoe het zit met de draadloze verbinding van de modem/router?
Wij kunnen daar moeilijk op antwoorden, gezien we jouw huis niet kennen ;).
Gewoon zelf ondervinden hoe goed het signaal is op de verschillende plaatsen is de beste oplossing...

Indien je toch problemen zou hebben, kan je eventueel achter de Powerline (TV-decoder eerste verdieping) een switch of wireless access point plaatsten, om je netwerk uit te breiden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Door 2 verdiepingen zal je toch niet al te veel signaal meer overhebben, vrees ik. Maar inderdaad: enige manier om het zeker te zijn is testen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

De kans bestaat dat je nog bereik hebt aangezien een draadloos signaal zich makkelijker in de hoogte dan horizontaal verplaatst. Ik weet niet juist hoe dat komt maar het is wel zo.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Door de oriëntatie van de antenne... je zou ook verschillende posities van de router kunnen uitproberen hierover.
Maar of het verschil echt zo groot is weet ik niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 331
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

je kan ook een powerline gebruiken van 3 stuks en de draadloze router boven op de eerste verdieping zetten zodat je zowel op de 2e als in de keuken een "goede" verbinding hebt.
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

als het enigzins moglijk is blijf zo ver mogelijk weg van powerline
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
seperator
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2010, 09:45
Bedankt: 6 keer

WAAROM? Wat is er mis met powerline
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Zo wat alles is er mis met powerline. Het is een grote bron van storing over een zeer breed frequentiebereik. Gebruik je favoriete search engine en zoek eens op BPL (broadband over powerline). Er staan ook filmpjes online bij Youtube.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Door de oriëntatie van de antenne... je zou ook verschillende posities van de router kunnen uitproberen hierover.
Maar of het verschil echt zo groot is weet ik niet.

Tenzij je van die speciale antennes hebt moet je je antennes altijd naar boven plaatsen, bvb met een waterpas. Ik denk dat de standaardantennes "omnidirectioneel" heten.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

ikhlaske schreef:je kan ook een powerline gebruiken van 3 stuks en de draadloze router boven op de eerste verdieping zetten zodat je zowel op de 2e als in de keuken een "goede" verbinding hebt.
Dat kan helemaal niet aangezien de router-wifi-modem een alles in één toestel is die geplaatst wordt in de garage/kelder door telenet vd TS
best weg blijven van powerline als je absoluut de volle snelheid wil halen uit het internet met fibernet.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

ikhlaske schreef:je kan ook een powerline gebruiken van 3 stuks en de draadloze router boven op de eerste verdieping zetten zodat je zowel op de 2e als in de keuken een "goede" verbinding hebt.
Dat werkt niet met de standaardopstelling van telenet. Je router moet sowieso verbonden zijn met de coax uit de NIU. Coax over power bestaat niet. Je kan wel powerline zetten naar de andere verdiepingen maar de router kan je hiermee niet van plaats veranderen. Als je zelf een router of AP hebt dan is het anders maar dat is hier niet het geval dacht ik.

Blijkbaar heeft iemand dit ook gereageerd terwijl ik typte. Maar nog iets over die powerline:

Als je de laatste versie van powerline neemt aan 300 Mbit/s (wordt ook soms powerline hd genoemd) dan is dat geen probleem. Zeker niet voor fibernet 40, in sommige gevallen wel voor FN 100.
seperator
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2010, 09:45
Bedankt: 6 keer

welke powerline adapters levert Telenet
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

SamuelDebruyn schreef:Tenzij je van die speciale antennes hebt moet je je antennes altijd naar boven plaatsen, bvb met een waterpas. Ik denk dat de standaardantennes "omnidirectioneel" heten.
Op 2.4 GHz in een huis heb je zoveel reflecties dat je nooit op voorhand kan voorspellen wat de ideale stand is van de antenne... experimenteren kan dus nooit kwaad.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

SamuelDebruyn schreef:Tenzij je van die speciale antennes hebt moet je je antennes altijd naar boven plaatsen, bvb met een waterpas.
Op UB leer je alle dagen bij. :roll:
Je mag je antenne draaien zoals je wil, experimenteer gewoon om de beste resultaten te bekomen. Leg je de antenne plat dat straal je het meeste vermogen naar boven en onder (best als je op een andere verdieping zit met je pc) staat de antenne verticaal dan gaat het meeste vermogen "op dezelfde hoogte" blijven en veel zwakker zijn naar boven en onder. Dit is best als je op dezelfde verdieping zit . (Ik weet het, veel te simpel uitgedrukt... :wink: )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Dat weet ik ook wel allemaal hé. Je hebt ook niet alles gequote. Ik schreef dat een draadloos signaal zich best in de hoogte verplaatst. Dat heeft met de fysica erachter te maken. Als je je antenne omhoog zet zal maximale afstand (hier verticaal) groter zijn dan als je de antenne plat legt (de afstand horizontaal hier).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dat weet ik ook wel allemaal hé. Je hebt ook niet alles gequote. Ik schreef dat een draadloos signaal zich best in de hoogte verplaatst. Dat heeft met de fysica erachter te maken
OK, laat maar :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

SamuelDebruyn schreef:Ik schreef dat een draadloos signaal zich best in de hoogte verplaatst. Dat heeft met de fysica erachter te maken.
Eh, ik wil dan toch wel eens een gesprek met uw leerkracht fysica...
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Heb ik gelezen op zo'n technologiesite. Ik weet niet meer welke maar ik lees enkel cnet, zdnet, engadget en techcrunch. Ga daar eens zoeken anders. Ik wist wel dat het vreemd is dat zo'n signaal makkelijker naar omhoog dan opzij gaat maar waarom dat zo was stond daar uitgelegd. De onderzoekers hadden iets getest vanuit een helikopter enzo
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in de radioamateurs hier op UB dan in een vaag onderzoek dat vanuit een helikopter (?) is uitgevoerd...

Maar het is misschien handig om de discussie hieromtrent te stoppen en verder te gaan met de originele vraag van de TS. Een access point (of router geconfigureerd als access point) centraal zetten en op je powerline aansluiten lijkt me een oplossing die een redelijke zekerheid op een goede signaalsterkte biedt :) Als je ze dezelfde ESSID geeft wordt er automatisch tussen het Access Point en de Motorola modem/router gewisseld, naar gelang welk signaal het sterkst is.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in de radioamateurs hier op UB dan in een vaag onderzoek dat vanuit een helikopter (?) is uitgevoerd...
TNX. :bdaysmile:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Patje schreef:Dat kan helemaal niet aangezien de router-wifi-modem een alles in één toestel is die geplaatst wordt in de garage/kelder door telenet vd TS.
Niemand zegt dat de router-wifi-modem in de garage/kelder MOET geplaatst worden (naast de NUI). Dit is (gemakkelijkheidshalve) de voorkeur van de Telenet installateur.
Maar indien de mogelijkheid bestaat om een coax te leggen vanaf de intro (NUI) naar de eerste verdieping, dan kan de router/modem perfect daar geplaatst worden.
Indien er reeds een bestaande coax ligt tot aan het TV toestel (van goede kwaliteit), dan kan de Telenet installateur de bestaande TV-antenne aanluitdoos vervangen door een "living model" NUI en daar de modem/router plaatsen. Dan kan je er ook direct de decoder op aansluiten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Niemand zegt dat de router-wifi-modem in de garage/kelder MOET geplaatst worden (naast de NUI). Dit is (gemakkelijkheidshalve) de voorkeur van de Telenet installateur. Maar indien de mogelijkheid bestaat om een coax te leggen vanaf de intro (NUI) naar de eerste verdieping, dan kan de router/modem perfect daar geplaatst worden.
Ik dacht dat de afstand tussen NIU en modem tevens minimaal moest zijn en TN het anders niet wil plaatsen (of vergis ik me hier) ?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Hangt ervan af of je meer dan 1 tv hebt ... als vanuit je garage alles vertrekt van internet en (digitale) tv... dan zal die idd daar komen te staan;
maar als het maar over 1 tv gaat... dan zijn ze zelfs zo aardig om die modem & digibox aan elkaar te knijpen zodat als je ooit een ander tv meubel wilt... de telenet installateur opnieuw mag komen :-) ... been there done that...
seperator
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2010, 09:45
Bedankt: 6 keer

philippe_d schreef:
Patje schreef:Dat kan helemaal niet aangezien de router-wifi-modem een alles in één toestel is die geplaatst wordt in de garage/kelder door telenet vd TS.
Niemand zegt dat de router-wifi-modem in de garage/kelder MOET geplaatst worden (naast de NUI). Dit is (gemakkelijkheidshalve) de voorkeur van de Telenet installateur.
Maar indien de mogelijkheid bestaat om een coax te leggen vanaf de intro (NUI) naar de eerste verdieping, dan kan de router/modem perfect daar geplaatst worden.
Indien er reeds een bestaande coax ligt tot aan het TV toestel (van goede kwaliteit), dan kan de Telenet installateur de bestaande TV-antenne aanluitdoos vervangen door een "living model" NUI en daar de modem/router plaatsen. Dan kan je er ook direct de decoder op aansluiten.
Via via in contact gekomen met een installateur van Telenet (een achterbuur). Hij is eens komen kijken en is allemaal heel simpel optelossen.
De NIU in de kelder en dan 2 coax kabels naar boven (die gaan thuis toevallig heel makkelijk door het buisje), dus kan de router/modem gewoon boven geplaatst worden en draadloos geen probleem meer.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”