vdsl2 is wel degelijk beschikbaar. Maar ik moet overschakelen van dommel want dat is de enige manier om de overschakeling kosteloos te voldoen. Indien ik over zou gaan naar VDSL2 zou ik naar edpnet gaan.
Als ik die route volg moet ik wel mijn bridge setup behouden want er zijn maar 2 telefoon aansluitingen, een knal in het midden van de living, en een ander boven op de speelkamer.
nu is de setup:
Code: Selecteer alles
modem(ST536) --> Tomato router (WRT54GL) <~G~> DDWRT bridge (WRT320N) <~Gbit~> 2desktops + nas
|~100Mbit~> 3 servers |~N~> 1 laptop
|~G~> 1 laptop + 2 smartphones
(ik heb hier een schone visio van, maar deze zit nog op het werk)
normaalgezien komt er een E2000 or een E3000 bij om dan de bridge over N te doen zodat ik de WRT54GL kan reduceren tot een simpel access point, want deze router hoewel fantastisch is een beetje verouderd aan het geraken.
Maar we geraken nu een beetje off topic.
de reden dat ik nu kijk naar telenet is omdat ik dan geen speciaal geval meer zou zijn op het werk (werk betaalt internet) en omdat er een coax aansluiting zit op een redelijk goede plaats waardoor ik de bridged setup zou kunnen laten wegvallen en volledig zou kunnen overschakelen op de 320N voor routering en een N netwerk en de 54G voor een G netwerk. Het feit dat ik bij telenet een simpele modem kan krijgen (mits wat voetenwerk en tegenspartelingen van hun kant) is een bonus, want de sagem ga ik hoe dan ook reduceren tot een simpele modem.