De ondoorgrondelijke wegen van het Belgacom 17A profiel ...

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
cTek
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2010, 10:55

Hallo,

We hebben een Bizz Internet Intense - jawel, het abo met prioritaire technische support - die momenteel op 20 Mbps staat. Fijn, maar we betalen voor meer en het kunnen best de snelheid van een 30 Mbps 17A profiel gebruiken. Al verschillende malen naar technische dienst en klantendienst Belgacom gebeld met standaardantwoorden zoals "het gebeurt normaalgezien automatisch meneer", "de binnenbekabeling meneer" en "de lijnkwaliteit meneer". Welnu, het ROP staat bij ons nagenoeg voor de deur, de telefoonlijnen zijn splinternieuw en de binnenbekabeling is euh ... 20cm lang. Aangesloten met alle filterrommel uit de BBox2 doos, voor wie nog zou twijfelen, alhoewel dat helemaal niet nodig is op een lijn zonder telefoon.

En de lijnwaarden liegen er niet om:

Code: Selecteer alles

Extended Port Status
=================
Bme: 1 Port: 1
Downstream line rate: 25008 kbps
Upstream line rate: 3104 kbps
Bearer0 Downstream payload rate: 0 kbps
Bearer1 Downstream payload rate: 20048 kbps
Bearer0 Upstream payload rate: 0 kbps
Bearer1 Upstream payload rate: 2032 kbps
Downstream attainable payload rate: 62128 kbps
Downstream attainable line rate: 79456 kbps
Downstream Training Margin: [b]28.9 dB[/b]
Downstream Line Protection (Bearer1 Path): 1.0 DMT Symbols
Upstream Line Protection (Bearer1 Path): 1.0 DMT Symbols
Near-end ITU Vendor Id: 0xb500494b4e530000
Far-end ITU Vendor Id: 0xb500494b4e530000
Downstream delay: 7.6 ms
Upstream delay: 3.5 ms
Tx total power -37.3 dbm
FE Tx total power 9.5 dbm
VDSL Estimated Loop Length : [b]122 ft[/b]
G.Hs Estimated Near End Loop Length : 1475 ft
G.Hs Estimated Far End Loop Length :102 ft
Current framing mode: 0x10
Bandplan Type...........: 2
No. of Upstream Bands...: 1
No. of Downstream Bands.: 2
Line Type: 0x0ff00000#
En toch, niemand kan ons blijkbaar op een 30 Mbps profiel zetten ... :eek: .

Of toch? Indien een bereidwillige échte Belgacom technieker dit zou lezen: ons VDSL2 lijnnummer is 02 xxxxxxx. Alvast bedankt.

[Edit Mod]
lijnwaarden in codeweergave gezet (betere leesbaarheid), telefoonnummer uitgewist (voor je eigen privacy).
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Check zegt dat het mogelijk is en de andere mensen op uw lus zitten blijkbaar op 30mbit.
Toch nog eens aandringen? (Kan het zelf niet aanpassen)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

"Zonder telefoon" <-> er zijn hier al meerdere mensen gepasseerd die dat als oorzaak van een update probleem hadden, omdat de updatecheck via het VLAN20 voor de telefoon gebeurt (denk ik).
cTek
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2010, 10:55

Hey ... heel erg bedankt om eens te kijken. We moeten zeker op 30 Mbps kunnen met zo'n lijnwaarden; dit is knal het centrum van Brussel en het ROP staat voor de deur. Ik heb hier mijn persoonlijke VDSL2 lijn die 30% slechtere lijnwaarden heeft en feilloos 30 Mbps haalt (met max. attainable van 100 Mbps).

Tja, ik heb al driemaal aangedrongen ... probleem is bij wie. Op de technische dienst 0800 22 700 kunnen ze blijkbaar niks doen :eek: :eek: :eek: , en de klantendienst zegt mij dat ze ook niks kunnen doen behalve "VDSL2" selecteren ergens en dat de 30 Mbps switch automatisch gaat.

Soms iemand anders hier die toegang heeft tot het juiste config-knopje voor ons?
cptKangaroo schreef:"Zonder telefoon" <-> er zijn hier al meerdere mensen gepasseerd die dat als oorzaak van een update probleem hadden, omdat de updatecheck via het VLAN20 voor de telefoon gebeurt (denk ik).
aha, daar zeg je iets heel erg interessants ... het zou misschien kunnen dat die VLAN20 config gewijzigd is / uit staat. ik ga volgende week eens kijken, ben nu niet op kantoor.

Heb een collega gevraagd de settings te checken, en de VLAN 20 stond op disabled ... . Het was me dus alvast ontgaan dat die VoIP VLAN 20 ook ge(mis?)bruikt werd voor systeemupdates en -checks.

Intussen ook al nog maar eens een lijntest/reset laten doen op 0800 22 424.

Maar desondanks dus nog steeds een 20 Mbps profiel zo te zien; zal nog eventjes afwachten tot morgen, misschien worden die checks/updates enkel op bepaalde tijdstippen gedaan.

Mod edit: 3-dubbele post samengevoegd
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

flash gewoon zelf de firmware: A040 bvb. van mirrors.skynet.be
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
cTek
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2010, 10:55

Bedankt, maar wat heeft dit met de firmware te maken als ik vragen mag?

Op mijn lijn thuis heb ik 60R109-60A022 en zit op een 30 Mbps 17A profiel zonder het minste probleem, met een lijnkwaliteit die zelfs minder is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het heeft in die zin met de Firmware te maken, dat je VDSL driver recent moet zijn, anders krijg je geen 30 mbps.
Het maakt dus niet uit of je Firmware 60A022 of 60A040 is, de VDSL driver moet zijn: Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47

Als je de BBox2 "reset naar factory default", zal deze automatisch de laatste FW van Belgacom krijgen, het is dus (volgens mijn bescheiden mening) volledig onnodig om zelf de FW te gaan zoeken en te downloaden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cTek
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2010, 10:55

Dat dacht ik ook. Een factory reset is reeds uitgevoerd (maw. VLAN 20 staat ook weer als default), en de firmware/driver moeten dus zeker de actuele zijn, als dat al zo niet was.

Een vraag die ik me nog altijd stel is hoe dat zogezegde 'automatische update proces' van een 20 Mbps profiel naar 30 Mbps nu eigenlijk precies verloopt. Wordt er gecheckt na een reboot? Na zo een expliciete lijntest via 0800 22 424? Een periodieke scan van lijnen met profielaanpassingen? Of verloopt er een of andere config via die VLAN 20 naar de modem, maar wat dan eigenlijk; want voor zover ik me herinner gebeuren al die profielselecties toch aan de kant van de operator en moeten de DSL modems maar braafjes sync'en op wat de andere kant toelaat.

Dat die firmwares binnenkomen op de modem via die VLAN 20 lijkt me ok, maar wat er dan absoluut zou moeten binnenkomen voor een profielwijziging is toch een beetje vreemd.

Ik zal nog wat wachten - misschien worden er periodieke scans gedaan - maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat daar gewoon een configje verkeerd staat bij BGC.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

cTek, heb je daar een TF2007 aansluiting?
Ik zit hier 135 meter van de ROP met twee vdsl2 aansluitingen,
één via EDPnet met een TF2007 waarop ik een 17a (30/6) profiel heb,
één via dommel zonder tf2007 met een 8d (20/2) profiel.
De dommel aansluiting geeft zelfs iets minder demping en betere s/n.
Ik vraag me af of zo'n tf2007 wellicht noodzakelijk is voor een 17a profiel.
Dit kan zowel een technische als administratieve reden hebben.
Iemand op 17a (30/6) profiel zonder tf2007?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik heb een gelijksoortig "probleem". De buren (bij BGC) zitten op 30Mb en ik blijf op een 20/2 profiel (met sync 25/3). Mijn waarden zijn vergelijkbaar met die van TS.
Ik gebruik mijn Sagem (DxADSL) in bridge waarbij de verbinding opgezet wordt door mijn Fritzbox. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je geen updates krijgt als de modem in bridge staat maar kan dat niet meer terugvinden.

Zou ik de update ook kunnen "forceren" of speelt het feit dat ik bij DxADSL zit hier ook nog?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
SvenV
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 aug 2009, 11:04
Locatie: Wambeek
Bedankt: 7 keer

Ik zit met hetzelfde probleem.

Volgens VDSL tool mogelijkheid voor 30/6
Volgens Belgacom TV check mogelijkheid van 3 TV's waarvan 2 in HD (dus 30/6)

Echter volgens technische dienst maar 20/2 mogelijk.

Uitendelijk mijn abonnement laten verlagen waardoor ik 10 euro uitspaar voor hetzelfde.
cTek
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2010, 10:55

Bedankt voor alle replies. Ziezo, nu staat de VLAN 20 al enkele dagen weer mooi aan, reboot gedaan etc., en jawel, nog steeds 20 Mbps. Dat kan het dus niet zijn, evenmin de firmware die identiek is aan mijn VDSL2 thuis die op 30 Mbps staat. Zoals eerder aangegeven kan het de lijnkwaliteit of "binneninstallatie" ook niet zijn. Zie lijnwaarden hierboven trouwens.

Limburg schreef:cTek, heb je daar een TF2007 aansluiting?
Ik zit hier 135 meter van de ROP met twee vdsl2 aansluitingen,
één via EDPnet met een TF2007 waarop ik een 17a (30/6) profiel heb,
één via dommel zonder tf2007 met een 8d (20/2) profiel.
De dommel aansluiting geeft zelfs iets minder demping en betere s/n.
Ik vraag me af of zo'n tf2007 wellicht noodzakelijk is voor een 17a profiel.
Dit kan zowel een technische als administratieve reden hebben.
Iemand op 17a (30/6) profiel zonder tf2007?
Ja, het is die TelefoonFiche2007 of wat het ook moge wezen :-D die in de BBox2 kit zat die geïnstalleerd werd, met splitter erbij, allemaal mooi volgens het boekje trouwens. Volstrekt nutteloos als je het mij vraagt want op die lijn staat enkel de VDSL2 modem. Thuis heb ik trouwens een BBox2 VDSL2 die onmiddellijk aan het a/b paar hangt zonder splitter of wat dan ook. Perfect stabiel 30 Mbps en het minste verlies.
Die splitters zijn in principe enkel nodig bij een gecombineerd gebruik, want telefoontoestellen e.a. vormen een veel te zware belasting op de frequenties in gebruik door V/ADSL; die splitters zijn gewoon de combinatie van een laagdoorlaatfilter naar de telefoonuitgang en een hoogdoorlaatfilter naar de DSL uitgang.
on4bam schreef:Ik heb een gelijksoortig "probleem". De buren (bij BGC) zitten op 30Mb en ik blijf op een 20/2 profiel (met sync 25/3). Mijn waarden zijn vergelijkbaar met die van TS.
Ik gebruik mijn Sagem (DxADSL) in bridge waarbij de verbinding opgezet wordt door mijn Fritzbox. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je geen updates krijgt als de modem in bridge staat maar kan dat niet meer terugvinden.

Zou ik de update ook kunnen "forceren" of speelt het feit dat ik bij DxADSL zit hier ook nog?
Dat lijkt me ook weer een interessante piste, ttz. geen updates indien in bridge mode. Inderdaad, bij het probleemgeval hier staat er een router achter de BBox2 en staat de PPPoE uit op de BBox2. Het zou misschien - héél misschien - kunnen dat de "mysterieuze automatische checks voor 30 Mbps" van Belgacom dit als vereiste hebben, nl. PPPoE vanaf BBox2 moet actief zijn.
SvenV schreef:Ik zit met hetzelfde probleem.

Volgens VDSL tool mogelijkheid voor 30/6
Volgens Belgacom TV check mogelijkheid van 3 TV's waarvan 2 in HD (dus 30/6)

Echter volgens technische dienst maar 20/2 mogelijk.

Uitendelijk mijn abonnement laten verlagen waardoor ik 10 euro uitspaar voor hetzelfde.
Ik weet niet wat ik mij moet voorstellen bij een technische dienst die mij naar de klantendienst verwees ivm. een technisch probleem, maar goed. Welke is jouw "downstream training margin"? Zegt al veel.
Eol
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 maa 2011, 23:34
Bedankt: 2 keer

Als je volgens de webcheck wel 30 mbps zou moeten halen, maar je lijnprofiel zoals zij het in het systeem hebben (LP xx) max 20/2 toelaat kan je inderdaad niet zomaar hoger, ze moeten eerst aanvragen je LP profiel te laten verhogen, dan pas kunnen ze je effectieve snelheid laten verhogen.

Klantendienst is verantwoordelijk voor je technologie (ADSL / ADSL 2 + / VDSL / VDSL2), technische dienst is verantwoordelijk voor je snelheid.
Afbeelding
SvenV
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 aug 2009, 11:04
Locatie: Wambeek
Bedankt: 7 keer

cTek schreef: Ik weet niet wat ik mij moet voorstellen bij een technische dienst die mij naar de klantendienst verwees ivm. een technisch probleem, maar goed. Welke is jouw "downstream training margin"? Zegt al veel.
Downstream training margin = 31.5 dB
cTek
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2010, 10:55

Opgelost!

Toegegeven, ik dacht niet dat dit nog opgelost zou geraken. Welnu, gisterenmorgen een vriendelijke telefoon gekregen van een Belgacom-medewerker die dit forumbericht opgemerkt had, met de melding dat de lijn op 30 Mb gezet werd - via een interne dienst ditmaal - en dat er inderdaad helemaal geen technisch probleem met de lijn was. Maar de normale gang van zaken was dit dus niet; men wist niet meteen waarom de upgrade niet automatisch werd doorgevoerd, al dan niet vergeten, ofwel omdat die VLAN 20 uit stond misschien.

Conclusie: alsnog een 1ste klas service van Belgacom, jammergenoeg alleen omwille van deze forumpost en niet via de normale kanalen zoals technische dienst en klantendienst. Indien je dus erg zeker van je stuk bent én een van de duurdere abonnementen hebt én niet op 30 Mbps staat, ttz. alle bekabeling perfect ok, zelf lijnwaarden nagekeken van de modem, dicht bij het ROP, VLAN 20 aan, eens een factory reset op de modem gedaan, de automatische lijntest via dat 0800 nummer hebt uitgevoerd, én met enige kennis van elektronica de zaak kan beoordelen, kan je eens wat harder aankloppen bij Belgacom want bij deze dus aangetoond dat niet iedereen die op 30 Mbps zou moeten staan ook 30 Mbps krijgt ... . Ik neem echter aan dat in 99% van de gevallen er natuurlijk wél een goede technische reden is, en dat er veel geknoeid wordt met binnenbekabeling zonder kennis van zaken.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik zit eindelijk sinds deze ochtend ook op vdsl2. Tool geeft 600 meter, maar toch 16,5 ipv 20 MBit ik vraag me af of een technieker kan zien of het tijdelijk is wegens storing in de bundel, of dat het wachten wordt tot de kvd vdsl2 enabled wordt (volgens mij ben ik nu op een ROP in de centrale gepatched).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”