Kernel-Power: een zeer, zeer hardnekkig probleem

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Gegroet, beste forummers. Eerst en vooral dit: ik heb uren aan research gespendeerd naar een oplossing voor dit probleem. Ik ben er absoluut niet uitgekomen: elke website geeft vage en onvolledige informatie.

Operating System: Windows 7 Ultimate x32
HW Config: Pentium 4 3,06 GHz, 2 GiB DDR2 RAM, 160 GB Harddisk

Het begon allemaal een dikke 3 maand geleden. We hadden een Creative Sound Blaster Live geïnstalleerd om een MIDI-poortje te hebben voor een keyboard (zo eentje met witte en zwarte toetsen voor alle duidelijkheid). De kaart was succesvol geïnstalleerd.

De PC begon ineens frequent te crashen (zonder BSOD): alle in- en uitvoerfuncties vielen uit, het enige wat hielp was de pc met de knop uitzetten.
Sindsdien gebeurt dit met enige regelmaat, en met name wanneer er ook maar iets anders wordt gedaan dan gesurft en gechat. (daarmee bedoel ik dus: filmpjes bekijken, gamen, of de PC gewoon wat grafisch werk laten verhandelen.)

Wanneer de PC weer zo'n crisis heeft, krijg ik bij de beheergebeurtenissen in het logboek een kritieke fout met de volgende info:

Code: Selecteer alles

Systeem => Kernel-Power => ID 41 => Taakcategorie 63

“Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.”
En daaropvolgend de gewone fout:

Code: Selecteer alles

Systeem => Kernel-Processor-Power => ID 6 => Taakcategorie 6

“Een aantal energiebeheervoorzieningen voor processorprestaties is uitgeschakeld vanwege een bekend firmwareprobleem. Vraag bij de fabrikant van de computer om een bijgewerkte versie van de firmware.”
Nu zou (of zul) je denken: EZEL! Da's gewoon een probleem met de energievoorziening, koop een nieuwe voeding, loser. Of: update je firmware dan toch, sukkel. Nee, het ligt iets moeilijker. Voor de eerste crash was er namelijk, met dezelfde configuratie als nu, GEEN probleem..

Ter informatie: de configuratie zoals ze nu is, is zonder de Creative Sound Blaster Live, die ik eruit gegooid heb. Ik dacht in mezelf, als het nu toch door de energievoorziening komt en ervoor waren er geen problemen, dat het probleem zichzelf zou oplossen met het verwijderen van de kaart. Niets is minder waar, de PC doet het nog steeds. (nuja, hij doet het net niét zoals ik wil, maar hij crasht dus nog steeds.)

Ik heb intussen wat testen gedaan op het RAM (ja, er zit geen logica in, RAM testen omdat de stroomvoorziening niet ok zou zijn, maar met Windows weet je nooit..) en na het loskoppelen van een van de modules werkt de PC wél naar behoren. Ook wanneer de andere module er uit gehaald wordt werkt de PC zonder crashes.

Ik leg er nogmaals de nadruk op dat de PC ervoor met allebei de modules goed werkte.

Daarom ben ik momenteel ten einde raad, en zou ik jullie hulp willen inschakelen om dit nagelvretend probleem op te lossen.

(Oja, en mijn excuses voor de lange boodschap, maar ik heb geen idee hoe ik ze zou kunnen inkorten zonder alle belangrijke data te behouden.)

Mvg, en dank bij voorbaat voor de eventuele hulp.
To download or not to download, that's the question.
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Heb je de geheugenmodules al getest met memtest86?
Afbeelding
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Dat was ik inderdaad nog vergeten zeggen: ik heb ze inderdaad getest zowel met Memtest86 als met de standaard Win7 geheugencontrole.

Resultaat:

Memtest86 geeft geen problemen.
Windows 7 geheugencontrole heeft bij beide problemen: testen op extra lopen vast op 21% bij beide modules, testen op normaal geeft op RAM0 gewoon weer diezelfde crash, en op RAM1 loopt hij de volle 100% door zonder problemen.

EDIT: nu ik er net aan denk: er is BTW op betaald, dus wat die 21% betreft, daar heb ik het gissen naar. (ok, grapje :lol: )
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Hoelang heb je memtest86 laten lopen (aantal passes)? Ik zou deze toch eens een dag laten lopen om zekerheid te hebben.
Afbeelding
Fireblade
Premium Member
Premium Member

hmm, ja, dat is nu wel een probleem natuurlijk. Voor morgenavond kan ik aan die loop niet beginnen, aangezien ik nu thuis ben (en de betreffende pc bij mijn tante staat) en ik stage loop van 9 tot 5. Ik zal in elk geval proberen om de loop morgen te starten en hem een volledige dag te laten doorlopen. Bedankt voor het advies.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Als het het geheugen niet is vermoed ik dat het een driver probleem is, want voordat de kaart er in stak was er niets aan de hand en nadat de kaart erin stak en terug verwijderd was bleef het probleem zich voordoen. Misschien eens proberen all drivers te verwijderen met een programma dat dat kan.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Heb je die voeding nu wel of niet verwisseld ?
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Euh.. ik heb toch nooit gesproken over de voeding? als je bedoelt dat ik de voeding eens moet vervangen om te proberen, dan vrees ik dat dat moeilijk zal gaan aangezien ze daar een 5-tal voedingen hebben maar geen enkele die sterker is dan degene die er nu in zit. (lang leve oude schrootbakken die kunnen worden ontmanteld zou ik zeggen.. :roll: ) En ik heb thuis geen reservevoeding liggen, en ik ga echt geen geld geven aan iets dat dan ook nog niet eens voor mij is.. in elk geval, ik zal het er eens over hebben met mijn tante zelf.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Overlaatst ook zo'n PC gehad bij een klant, regelmatige herstarts zonder aanwijsbare reden. Resultaten van geheugentesten waren steeds ok. Na lang zoeken toch maar het geheugen vervangen en sinds dan geen enkel probleem meer.
Het 'problematische' geheugen zit ondertussen in een andere PC waar het volledig naar behoren werkt...
Fireblade
Premium Member
Premium Member

(off-topic: khsw, proficiat met je duizendste post :P )

En nu on-topic: ik vraag me in dat geval wel erg af wat er precies voor zorgt dat een exact gelijke RAM-module bij de ene PC problematisch werkt, en bij de andere PC goed werkt. Of anders gezegd: wat er precies voor zorgt dat 1 RAM-module op een PC slecht werkt en een andere RAM-module van hetzelfde type goed.. ik wist dat PC-hardware nogal complex is, maar zo complex? :?

EDIT: bij deze is mijn Memtest86 afgelopen met dezelfde crash op 14 minuten. Zou het dan toch..?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ze geven niet voor niks compatible ram op in de bios handleiding... Meestal gaat dit ook goed met ander geheugen, maar soms lees je toch dat ook geheugen is dat niet compatibel is met dit of dat mobo. Niet dat ik denk dat dat jouw probleem is.
Zoals je al zij,een probleem met "kernel power" wil meestal gewoon zeggen dat uwe computer er is uitgeklets.
Persoonlijk zou ik :
1 geheugen checken met memtest minstens een uur of 3.
2 voeding vervangen
3 Harde schijf nakijken
4 systeem herinstalleren of testen met Bartpe.

Waarom je hardnekkig denkt dat het niet in de voeding zit ontgaat me een beetje, de fouten met "kernel power" hebben inderdaad niks met uw voeding te maken, wat niet wil zeggen dat ze niet deffect kan zijn.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Wat je ook nog kan proberen is een linux live cd opstarten en daar een tijd mee werken,
zo kan je zien of het probleem zich nog voordoet. Als het zich niet voordoet is het een softwarematig probleem.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Kijk ook eens in je BIOS.
Allicht kan je daar "spread-spectrum clocking" (<= linkje) activeren.
Dat geeft iets meer "ruimte" aan de timing voor je geheugen latjes.
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Iceke, ik heb net gezegd dat memtest86 na 14 minuten is gecrasht.. 14 min < 3 uur.

Ik denk helemaal niet dat het niet aan de voeding kan liggen, heb ik nooit gezegd. Ik zei wel dat ik het vrij eigenaardig vond dat deze crashes aanhouden aangezien voor deze crashes de pc uitstekend werkte en nooit of te nimmer problemen gaf, zelfs niet bij het draaien van zware marchandise. (ja, ik weet dat een voeding kan verslijten, zo idioot ben ik niet. Maar de crashes zijn er met enige regelmaat, meer specifiek bij het draaien van grafische applicaties of zelfs gewoon internetvideo, en anders blijft hij gewoon werken zonder enig probleem.)

De harde schijf heb ik al -tig keer getest, geen problemen.

Ik heb de boel laatst (19-02) nog geherinstalleerd, toen ik begonnen ben met mijn onderzoek.

En trouwens, hoeveel percent van de computers wordt tegenwoordig nog geleverd met een BIOS handleiding? Ik heb de mijne vorig jaar gekocht en er zat niks van boekskes bij. En ja, ik weet ook wel dat er online genoeg handleidingen te vinden zijn, maar ik ga mij nu echt niet bezig houden met alle handleidingen van buiten te leren of op een harde schijf op mijn rug te draaien. Niemand doet dat, naar mijns inziens. Zelfs zoeken naar de exact juiste handleiding is al een hopeless case, want internet is toch o zo georganiseerd.

@ AnD: De PC werkt met een dual boot, en XP heeft het evenzeer zitten.

mijn laatste gedacht is dat er te weinig stroomvoorziening is, maar dat is dan weer tegenstrijdig met het feit dat de pc voor de eerste crash feilloos werkte. Geloof mij, ik heb er al een half dossier van met potentiële oorzaken en documentatie over het probleem, ik weet waarover ik bezig ben, alleen lukt het me niet om zelfs na talloze uren zoeken en onderzoeken het probleem opgelost te krijgen.

@eternum: spread-spectrum clocking is reeds enabled. (en inderdaad.. blauw en onderstreept is een link. ik ben geen noob :P )
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Memtest crashed niet als je geheugen defect is, die geeft rode errors, zoek u een andere voeding of ga ff langs een degelijke computershop..
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Hoe zit het met de temperatuur van processor en dergelijke ? want als deze ook te hoog wordt kan de pc uitvallen/crashen
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Systeem => Kernel-Processor-Power => ID 6 => Taakcategorie 6

“Een aantal energiebeheervoorzieningen voor processorprestaties is uitgeschakeld vanwege een bekend firmwareprobleem. Vraag bij de fabrikant van de computer om een bijgewerkte versie van de firmware.”
Wilde gok .. uw mobo BIOS ondersteunt uw cpu niet zoals het zou moeten ... ergo uw kernel krijgt/leest verkeerde parameters uit voor het type cpu? BIOS upgraden?
Je bent toch niet vergeten de 4/8 pins cpu voedingskabel in te pluggen op je mobo? :-)
ogy
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

of mss, PC ondersteunt de "power settings" van Win 7 niet :???:
Ik zou eens "Hoge prstaties" proberen (in power instellingen)
dan is CPU snelheid vast ipv dynamisch!

just een idee!
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Bedankt voor de tips, en ik kan het volgende zeggen:

1. De temperatuur van de CPU is na crash 52°C, van het systeem 48°C .
2. Hoge prestaties staan reeds actief
3. Uiteraard is de CPU gelinkt aan het moederbord via de voedingskabel
4. Upgrades voor die BIOS.. tsja, ik heb ze al geprobeerd, en ik heb slechts 1 versie gevonden die exact compatibel is, namelijk de R01-A1. (B1 lukte niet maar dat is waarschijnlijk ook weer vrij logisch zeker..)
5. Iceke, ik weet niet wat er scheelt maar je reageert naar mijn mening nogal vrij geïrriteerd. "ga ff langs een degelijke computershop..", "ze geven niet voor niks compatibele ram op in de bios handleiding.." of is dat mijn gedacht? enfin, soit. Daarnaast ook bedankt voor uw tips. We zullen het dus eens met een voeding moeten proberen, en daarvoor zijn we al bezig aan het zoeken (ze heeft niet veel zin om ook daar nog kosten in te steken, dus we moeten een alternatief vinden)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nee helemaal niet, ik kan er alleen niet goed tegen om iets uit te sluiten zonder het eerst te proberen ;-)
Enfin kernel power is meestal een pain in the ass... Wat heb ik al meegemaakt : slechte satakabel, chipset defect, voeding defect, slechte update sata driver.
Als je echt geen voeding heb, ga je toch gewoon langs een computershop, die gaan dat met plezier voor jou uittesten...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

1. De temperatuur van de CPU is na crash 52°C, van het systeem 48°C .
In de kast is 48°veel te hoog.
Operating System: Windows 7 Ultimate x32
HW Config: Pentium 4 3,06 GHz, 2 GiB DDR2 RAM, 160 GB Harddisk
op een Pentium4 windows 7 ultimate instaleren :roll:

Kan het niet gewoon zijn dat die CPU te zwak is, en dat die problemen nu erger worden omwille van een te hoge temperatuur.

Zelf zou ik de levensduur van dat bakje willen inroepen als boosdoener.
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Ik vermoed ook zoiets, maar ja, maak maar eens iemand wijs dat ze hun een nieuwe pc moeten kopen. ge moogt anders altijd eens proberen. :roll:

case closed, sluit maar af, moderator(s).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

?? Dat systeem is helemaal niet te oud...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Fireblade schreef:Ik vermoed ook zoiets, maar ja, maak maar eens iemand wijs dat ze hun een nieuwe pc moeten kopen. ge moogt anders altijd eens proberen. :roll:

case closed, sluit maar af, moderator(s).
Als je iets aan de te hoge temperatuur doet, en de harde schijf grondig nakijkt kan er nog iets gered worden.
Een omgeving van meer dan 45 graden en een lage airflow is nefast voor een harde schijf.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

p4:72°C nog geen enkel probleem.

Vraag is of je er echt nog de tijd en moeite wilt insteken ivm nieuw geupgraded systeem @200-250€.

Anderzijds kun je (op beurzen,..) voor 50€ gemakkelijk een oude p4 aanschaffen.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

FWIW .. en alle kletskoek terzijde gelaten ..

Ik loop hier een P4 531 Prescott (@3Ghz) .. een notoire bakplaat en de tempraturen zijn via speedfan ingesteld op 44° voor de cpu en zijn naaste omgeving en op 47° voor "de rest".
Op dit ogenblik, overclocked @3,4Ghz, en ik lees af, zijn de temps via speedfan .. 44° 44° 43°(kast? remote) HD0 33° HD1 31°
Ik heb wel twee goede Scythe fans (Kamaflow 2, 9cm en 8cm) in de kast geinstalleerd maar die worden door speedfan bij de aangegeven temperaturen, bewust teruggeregeld tot (15% power voor de CPU) 0 rpm voor de case fans :wink:
Ik heb voor deze PC een P4 651 op de kop getikt voor 25€ inclusief verzending (en dat voor een oud D102GGC2 Intel mobo'ke) .. :wink: for fun only ...
.. en waarom daar geen W7 zou op draaien dat mag joost weten :lol:
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Voldoet perfect aan de minimum eisen voor W7.
Jaja die p4's vroeger, van hoge temperaturen moet ge niet verschieten.

Mijn broer heeft trouwens ook wel wat rare problemen met creative op W7 én de juiste drivers.
Op vista was dit geen enkel probleem.

Wanneer hij niet snel genoeg met zijn muis beweegt, wanneer z'n computer opgestart is, crash.
Soms blue screen hierdoor.
Fouten laten zich soms ook voelen bij pré-boot (voor windows dus)

Ik heb me er ook al suf op gezocht, maar nee...
Ik raad je aan de drivers te verwijderen en de kaart om te testen

Oké geeft toe heb niet alles gelezen wat hiervoor staat, maar jouw eerste post klinkt herkenbaar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Dames en heren, enkele uren van logisch redeneerwerk heeft mij vandaag de oplossing geboden.

Nadat ik het systeem even had opgeruimd, dacht ik bij mezelf: waarom nog 's niet proberen. Dit keer had ik een beter gedacht: toen de BIOS een fout gaf en naar defaults terug keerde, begon de fan serieus te draaien. Ik legde de link met warmteproductie (zoals hiervoor is gezegd) en uiteindelijk heb ik de CPU-temperatuur gecontroleerd. Die bleek hoog te zijn. Ik heb de boel wat afgestoft tot in de kleine details, en de temp. lag meteen 7 graden lager. Ik testte, maar nog crashte de PC.

Toen controleerde ik de temperatuur van de GPU onder stress. En daar was het struikelblok! Op moment van crash liep de temperatuur op tot.. 110 graden.

Ik besloot de kaart te ontleden en uit te stoffen. Resultaat: temperatuur onder stress lag ineens maar liefst 43 graden lager, tot een comfortabele 67 graden.

Ik kijk terug met gemengde gevoelens. Waarom ben ik niet eerder op dit 'geniale' plan gekomen om dit te doen? Waarom heb ik jullie raad niet opgevolgd? Tegelijkertijd ben ik ongelooflijk content dat het in orde is geraakt.

Bij deze bedankt aan iedereen die heeft gereageerd. Case closed. :-D
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Sorry dat ik ook dit topic weer kom openbreken, maar dit kan nuttige info zijn.

Kernel-Power, 41 (63), is een gevolg van een hard shutdown van de computer. Deze foutmelding (Kritiek in Windows Logboeken) heeft niks maar dan ook niks te maken met een fout in de PC.
Telkens wanneer je de pc met de knop afzet, de stekker uittrekt, hem tot moes slaat,... wordt deze foutcode aangemaakt. Vandaar dat er ook geen info over te vinden is: Kernel-Power is geen oorzaak, maar een gevolg door menselijk toedoen.

Ohja, ik heb het probleem trouwens opnieuw met een netbook van Acer. De Happy 2 heet dat model, maar zo happy word ik er niet van. Telkens wanneer een programma die vrij veel disk resources gebruikt zo'n uur of 2 draait, loopt de pc volledig vast en moet ik hem dus Kernel-poweren :lol:

Heeft daar iemand trouwens een idee van, wat de oorzaak zou kunnen zijn? De Happy 2 draait op een dual-core Intel Atom N570 1.66 GHz, 2 GB DDR3-1333 RAM en een Seagate Black HDD van 250 GB. Alle diagnostische testen hebben helemaal niets uitgehaald. De PC draait op stresstests langer dan 3 uur zonder problemen (stresstest CPU + RAM + HDD). Ik begrijp niet dat dat dan wél weer lukt. Draait op Windows 7 Ultimate x32, en is heden volledig in orde.

Enne, zwijg mij van Acer Support. Mijn serienummer wordt zelfs niet eens correct aanvaard op Acer Europe. Het is nochtans de SN zoals die achteraan op de carrosserie staat.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

De condensatoren op de videokaart of het M/B kunnen ook kapot zijn.
Een visuele inspectie op bolle condensatoren kan al een indicatie geven...
Dit soort van problemen kan ook de meest vage foutmeldingen en vastlopers geven. (*)

Groetjes,
S.

(*) onder eender welk OS

*edit*: je eerste probleem is al opgelost * discard deze post maar ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”