Operating System: Windows 7 Ultimate x32
HW Config: Pentium 4 3,06 GHz, 2 GiB DDR2 RAM, 160 GB Harddisk
Het begon allemaal een dikke 3 maand geleden. We hadden een Creative Sound Blaster Live geïnstalleerd om een MIDI-poortje te hebben voor een keyboard (zo eentje met witte en zwarte toetsen voor alle duidelijkheid). De kaart was succesvol geïnstalleerd.
De PC begon ineens frequent te crashen (zonder BSOD): alle in- en uitvoerfuncties vielen uit, het enige wat hielp was de pc met de knop uitzetten.
Sindsdien gebeurt dit met enige regelmaat, en met name wanneer er ook maar iets anders wordt gedaan dan gesurft en gechat. (daarmee bedoel ik dus: filmpjes bekijken, gamen, of de PC gewoon wat grafisch werk laten verhandelen.)
Wanneer de PC weer zo'n crisis heeft, krijg ik bij de beheergebeurtenissen in het logboek een kritieke fout met de volgende info:
Code: Selecteer alles
Systeem => Kernel-Power => ID 41 => Taakcategorie 63
“Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.”
Code: Selecteer alles
Systeem => Kernel-Processor-Power => ID 6 => Taakcategorie 6
“Een aantal energiebeheervoorzieningen voor processorprestaties is uitgeschakeld vanwege een bekend firmwareprobleem. Vraag bij de fabrikant van de computer om een bijgewerkte versie van de firmware.”
Ter informatie: de configuratie zoals ze nu is, is zonder de Creative Sound Blaster Live, die ik eruit gegooid heb. Ik dacht in mezelf, als het nu toch door de energievoorziening komt en ervoor waren er geen problemen, dat het probleem zichzelf zou oplossen met het verwijderen van de kaart. Niets is minder waar, de PC doet het nog steeds. (nuja, hij doet het net niét zoals ik wil, maar hij crasht dus nog steeds.)
Ik heb intussen wat testen gedaan op het RAM (ja, er zit geen logica in, RAM testen omdat de stroomvoorziening niet ok zou zijn, maar met Windows weet je nooit..) en na het loskoppelen van een van de modules werkt de PC wél naar behoren. Ook wanneer de andere module er uit gehaald wordt werkt de PC zonder crashes.
Ik leg er nogmaals de nadruk op dat de PC ervoor met allebei de modules goed werkte.
Daarom ben ik momenteel ten einde raad, en zou ik jullie hulp willen inschakelen om dit nagelvretend probleem op te lossen.
(Oja, en mijn excuses voor de lange boodschap, maar ik heb geen idee hoe ik ze zou kunnen inkorten zonder alle belangrijke data te behouden.)
Mvg, en dank bij voorbaat voor de eventuele hulp.