disconnects op de centrale in Kessel-Lo

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
jmg
Starter
Starter

Ik heb een ADSL2 verbinding met de centrale in Kessel-Lo. Volgens Belgacom is mijn kabel meer dan 3 kilometer lang. Die lijn haalt dan ook maar iets meer dan 4 Megabit.

Sinds vorige week donderdag heb ik ongeveer elk uur een disconnect. Daarjuist duurde het bijna 2 uur eer de lijn terug op was.

Dommel support zegt

<quote>
Hij/zij kwam tot de conclusie dat er nog onderzoeken/interventies lopende zijn om uw service case op te lossen.
</quote>

Ik heb dit antwoord al een paar keer gehad.

Heeft er iemand ook gelijkaardige problemen of enig idee hoe lang het duurt om een lijn na te meten.

Ze kunnen dat uiteraard van op afstand doen
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Een lijn uitmeten duurt een tiental seconden.

Belangrijk om te weten, heb je een netconnect/speedconnect of een cityconnect/cityline abonnement?
jmg
Starter
Starter

Het is een cityline. Met een telefoon dus (die dus af en toe in het midden van een gesprek uitvalt.

Afbeelding
denbar
Starter
Starter

ik heb een gelijkaardig probleem. Ik heb een cityconnect plus abbonement bij dommel, en ik ben aangesloten op de centrale in kessel-lo. De laatste 2 weken krijg ik regelmatig disconnects, soms om de paar uur, soms om de 20 minuten. Ik heb reeds meermaals contact opgenomen met de klantendienst van dommel, en daar kreeg ik te horen dat het aan mijn adsl-splitters zou kunnen liggen, ofwel aan mijn router. Ik heb dit dus allemaal braafjes vervangen, om dan tot de conclusie te komen dat er niets is veranderd. Als ik weer bel naar dommel, zeggen ze simpelweg dat bij hun alles in orde is en dat ik het maar zelf moet oplossen (ze zeggen het wel iets beleefder dan dit, maar nu ook niet zo veel beleefder). Iemand een idee wat ik nog kan doen?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Iemand een idee wat ik nog kan doen?
dommel buiten en naar een andere isp edpnet belgacom...
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
redman
Elite Poster
Elite Poster

1 proberen met een andere modem en kijken of de disconnects er nog steeds zijn.
2 als je er iets van af weet, kijk dan je binneninstallatie na, of alle contactdozen nog goed zijn en alle draadjes nog goed vast gemaakt zijn.
3 splitters kunnen defect zijn.
4 anders zit er niets anders op om door dommel een belgacom technieker te laten komen en via een testlijn de lijn te laten uitmeten.
vork
Starter
Starter

Ik kan bevestigen dat er weldegelijk een probleem is op de centrale van Kessel-Lo

De problemen zijn hier ook een tweetal weken geleden begonnen. In het begin random disconnects, daarna om het half uur en nu iedere 20 minuten. Je kan er bijna je uurwerk op zetten.

Ik heb de situatie hier met 2 verschillende modems getest, bekabeling en splitters nageken, echter zonder enige verbetering.

Mijn lijnwaarden waren initieel goed. Dommel heeft inmiddels mijn profiel verlaagd, mijn lijn waarden zijn nu nog een stuk beter maar de lijn is nog nooit zo instabiel geweest. Wat ook opvalt is dat bij een disconnect het veel langer duurt om opnieuw te syncen dan je bij een normale disconnect/desync zou ervaren.

Ik hoop dat er meer mensen uit Kessel-Lo hun ervaringen van de laatste 2 weken kunnen delen. Naar mijn bescheide mening ligt het probleem duidelijk bij hun.
denbar
Starter
Starter

bij mij dus hetzelfde. Ik heb zoals ik al eerder zei mijn adsl splitters/filters vervangen, en vandaag dus ook helemaal naar de tones in mechelen gereden voor een nieuwe router te gaan halen. Je kan mijn frustratie dus wel begrijpen als ik merk dat die nieuwe router niets uitmaakt.

zoals bij vorige poster zijn de problemen bij mij ook een tweetal weken begonnen.

Nu vroeg ik mij ook af, als er dus effectief erges een probleem is met de centrale in kessel-lo, dan zal overschakelen naar een andere provider toch niets uitmaken? Tenzij je overschakelt op vdsl2 wss. Maar dan moet ik weer een nieuwe router gaan kopen ...
vork
Starter
Starter

Dommel heeft hun eigen adsl2 DSLAM (centrale) hier in Kessel-Lo. Je zou bij een andere provider dus wel op een andere centrale komen te zitten.

Ik leef persoonlijk nog met de (ijdele) hoop dat Dommel via het grote aantal klachten eindelijk door heeft dat het probleem bij hun ligt
en dus (hopelijk) er iets zullen aan doen.

@denbar

Ik woon in de Jozef Wauterstraat. Waar woon jij precies? Sinds kort zijn er werken in de Spaarstraat en dit is op mijn weg naar de centrale toe.Ik probeer al dan niet af te leiden of het er iets mee zou kunnen te maken hebben.
denbar
Starter
Starter

@ vork

ik woon niet in kessel-lo zelf, maar in linden (vlak buiten kessel lo).
vork
Starter
Starter

@denbar thanks for the reply

bijgevoegd nog een grafiek hoe de lijn hier op en neer gaat :bang:

Afbeelding
denbar
Starter
Starter

mja bij mij is het gelijkaardig :D. K heb jammer genoeg geen mooi grafiekje gelijk gij :D
koekjesvreter
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Kessel-lo, Vredestraat, Cityconnect lite. Zelfde probleem. Lijn laten uitmeten door Dommel = OK, gebeld met helpdesk = bij hun geen probleem, profiel verlaagd = geen verandering. Andere modem: zelfde probleem. Splitter vervangen: nog steeds zelfde probleem. Binnenbekabeling kan absoluut niet het probleem zijn.

Ik heb al een paar keer gekeken hier op't forum of er gelijkaardige berichten waren maar ik zie nu pas deze post. Maandag kunnen ze nog een telefoontje van mij verwachten! Ik wou langs deze weg vragen of er nog iets anders is dat ik kan doen. Als ik bv op eigen aanvraag een BG tech laat komen, kan die dan uitvissen wat er aan de hand is?
redman
Elite Poster
Elite Poster

Als het aantal problemen met citconnect/cityline begint op te lopen in kessel-lo dan heeft dat niets te maken met de centrale maar met de DSLAM van dommel die in een colocatie ruimte staat in de centrale van Belgacom.
redman
Elite Poster
Elite Poster

koekjesvreter schreef:Lijn laten uitmeten door Dommel = OK
Voor een cityconnect/cityline raw copper verbinding is er de interventie van een Belgacom technieker nodig voor het fysisch uitmeten van de lijn.
Ze kunnen wel de sync waarde uitmeten op afstand maar voor de rest kan er niets uitgemeten worden.

Voor netconnect/speedconnect lijnen is het anders, die kunnen wel direct uitgemeten worden door dommel.
vork
Starter
Starter

koekjesvreter schreef: Ik heb al een paar keer gekeken hier op't forum of er gelijkaardige berichten waren maar ik zie nu pas deze post
Idem. Met dank aan jmg om de aftrap te geven :-D

Ik hoop dat er zich nog volk zich zal melden. Kwestie dat er beweging in de zaak komt.
koekjesvreter
Member
Member

Mijn 'mogelijke' snelheid bereikt wel ongeziene hoogten. Ik sta wel nog op laag profiel, weet niet of dat ermee te maken heeft ..

ADSL-lijn
Status: Kabel aangesloten
Lijnmodus: ADSL2+
Maximale lijnsnelheid: 19108 kbps (downstream) / 1138 kbps (upstream)
Ruismarge: 39.7 dB (downstream) / 31.3 dB (upstream)
Lijndemping: 20.7 dB (downstream) / 10.6 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 16.3 dBm (downstream) / 7 dBm (upstream)

en dan zeggen ze op de helpdesk dat ik op 3 km van de centrale zit, volgens mij zeker de helft minder.. welke volgens mij in de wijk Lolanden is.
denbar
Starter
Starter

mja zulke waardes haal ik nooit. Ik woon wel een stuk verder van de centrale, maar zit al bijna 10 jaar op adsl/adsl2+ en heb nog nooit problemen gehad van deze aard. Wel een tragere connectie natuurlijk maar ja dat hoort erbij.
jmg
Starter
Starter

Ik zit dus ook in linden. Het antwoord van de helpdesk was dus ook dat het wel de splitter zou zijn. Hij was te oud. Het maakt dus uiteraard geen verschil met een nieuwe splitter.

Ze houden je wel aan het lijntje. Ik heb vandaag (vrijdag) gebeld hou het ermee zat. Ze hadden maandag een meting opgestart. Even later vertelde die medewerker doodleuk dat ze normaal gezien 1 dag meten en maximaal 2 dagen meten.

Je getallen lijken me goed voor een 3 km verbinding. Ik heb er eentje van 3,5 km

throughput 3997 1023
SNR 10 9
line attenuation 48 26
power cutback - -

Dit heeft tot vorige week donderdag altijd goed gewerkt
denbar
Starter
Starter

ik heb ondertussen al 2 keer een lijnmonitoring laten doen. Eerste keer zou het aan de splitters liggen, tweede keer aan men router. Noppes dus :D
vork
Starter
Starter

koekjesvreter schreef: ADSL-lijn
Status: Kabel aangesloten
Lijnmodus: ADSL2+
Maximale lijnsnelheid: 19108 kbps (downstream) / 1138 kbps (upstream)
Ruismarge: 39.7 dB (downstream) / 31.3 dB (upstream)
Lijndemping: 20.7 dB (downstream) / 10.6 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 16.3 dBm (downstream) / 7 dBm (upstream)
Volgens die waarden zou je nog op het hoogste profiel staan.

Code: Selecteer alles

US Connection Rate:	996	DS Connection Rate:	9996
DS Line Attenuation:	19.0	DS Margin:		17.3
US Line Attenuation:	8.4	US Margin:		8.9
DS Max Attainable Bit Rate: 15496 kbps
US Max Attainable Bit Rate: 1043000 bps
Mij hebben ze duidelijk op een laag profiel gezet (normaal kan ik het hoogste profiel zonder problemen aan met als resultaat 16mbit down en 1 up)
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

Mensen, als voormalige schedom klant weet ik uit ervaring dat de fout volgens schedom bij jullie ligt en niet bij hun. Het enige wat ze kunnen en willen doen is een lijnmeting uitvoeren en dan meestal nog de snelheid op een lager profiel zetten in de hoop je probleem op te lossen en dit is pure ondervinding.

Waarom schedom geen technieker naar de mensen (of centrales) laat sturen om het op te lossen weet ik zelf niet al zou het me niet verbazen als het met centen te maken heeft want deze problemen zijn volgens mij voor rekening van schedom. Een poos terug hebben ze wel 1 keer een technieker gestuurd omdat ik helemaal geen verbinding meer kon maken. Dat is ook de enige keer geweest in de jaren dat ik bij schedom zat ik ook effectief geholpen ben geweest. Voor de rest sinds homeconnect een verplichte om de 15 dagen modem uittrekken, efkes wachten en weer insteken om weer op internet te kunnen.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
jmg
Starter
Starter

Kunnen jullie ook even de exacte tijden even posten. Als die 'toevallig' allemaal gelijk zijn is het probleem zeker bij de dommel DSLAM kaart in de colocatie ruimte. Die zou bijvoorbeeld eventjes kunnen herstarten na een fout.

Mijn fritzbox zegt altijd 'DSL not responding (no DSL synchronization).' en dan komt er vanalles over hersynchronisatie. Ik ben wel een hoop van die logging data kwijt (bij elke reset)

26.02.11 17:26:59
26.02.11 17:44:49
26.02.11 18:01:41
26.02.11 18:18:23
26.02.11 18:40:35
26.02.11 18:51:09
26.02.11 19:09:21
26.02.11 19:25:38
26.02.11 19:47:41
26.02.11 19:59:50
26.02.11 20:20:02
26.02.11 20:41:01
26.02.11 20:58:26
26.02.11 21:17:29
26.02.11 21:33:59
26.02.11 21:53:29
26.02.11 22:09:17
26.02.11 22:30:07
26.02.11 23:00:43
denbar
Starter
Starter

Ik heb enkel data over vandaag, en pas vanaf 17.26:

Feb 27 17:26:50 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 17:51:43 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 18:12:33 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 18:17:48 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 18:40:25 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 19:05:18 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 19:24:50 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 19:30:06 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 19:53:46 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 19:59:02 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 20:16:37 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 20:21:52 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 20:44:29 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 20:49:45 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 21:04:41 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 21:09:55 user crit kernel: ADSL link down
Feb 27 21:30:20 user crit kernel: ADSL link down

behoorlijk irritant zo.
vork
Starter
Starter

Ik heb geen lokale logs op de router :| . Bijgevoegd een remote monitoring graph

Afbeelding
denbar
Starter
Starter

zijn de pieken in de grafiek tijdstippen waarop je online was of offline? :D
vork
Starter
Starter

De pieken zijn van wanneer ik offline ben (timeout van checks staat ingesteld op 10 sec)
koekjesvreter
Member
Member

Als iemand me kan uitleggen hoe je zo'n lijst bijhoudt van connect en disconnects wil ik dat graag doen (ik gebruik een siemens sx762).

Dit is de tweede keer dat ik een ernstig probleem heb met Dommel. De vorige keer gebeurde het met een migratie van netconnect naar cityconnect bij mijn ouders. Ik had geen sync op mijn modem. Het volledige relaas vindt je wss nog op het forum. Enkel toen mijn ouders een juridisch adviseur inschakelden heeft Dommel het probleem opgelost dat in hun centrale lag. Misschien kunnen we allemaal samen zo'n persoon zoeken? Of gewoon een andere isp nemen ..
denbar
Starter
Starter

ik ga waarschijnlijk overschakelen naar een andere ISP. Zo een adviseur inschakelen kost allemaal veel tijd en waarschijnlijk geld, en ik wil eigelijk gewoon zo snel mogelijk terug een degelijke internetverbinding.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Denbar, dat lijkt me ook de snelste oplossing te zijn...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
koekjesvreter
Member
Member

Net de helpdesk gebeld, die melden dat ik al 24 u geen disconnects meer had. Straks eens nakijken ..
denbar
Starter
Starter

ik heb er vandaag nog verschillende gehad. Veel minder al dan in het weekend, maar toch nog steeds teveel naar mijn zin (een tiental dat ik zo direct kon zien). Ik zal direct eens bellen naar de technische dienst en laten weten wat ze me daar zeggen.

edit: bij dommel heb ik niemand meer aan de lijn gekregen. Open tot 20.00, my *ss. Ik heb dan maar direct gebeld naar belgacom om een technieker te sturen, woensdag komen ze dan normaal langs. Ik zal jullie op de hoogte houden.
vork
Starter
Starter

bedankt voor de reacties :thumbs:

Vandaag was het iets beter al lijkt de situatie sinds deze avond weer om zeep

Afbeelding

Ik heb vandaag door het vele werk geen tijd gehad om te bellen :x Ik verwacht dit morgen wel te kunnen doen.

@koekjesvreter
Heb je gezegd dat er meer mensen op net hetzelfde moment dezelfde problemen zijn beginnen te ervaren?
Wat was Dommel zijn reactie hier op?
koekjesvreter
Member
Member

@vork

ik heb da vernoemd in een hele zin. Hun antwoord was dat ik al 24u geen disconnect meer had. :roll: Ik heb er helaas niet op doorgevraagd.
jmg
Starter
Starter

Ik had vandaag vakantie en het dus even naar dommel gebeld. Om 9 uur morgens dan moet je nooit wachten :-D

Ze hadden mijn lijn gemonitored van zondag middag (ze werken dus op zondag) tot maandag middag. En ze hadden niets gezien. Het zou nog kunnen dat ze gelijk hadden. Mijn modem heeft maandag voormiddag ook geen enkele disconnect gezien. En vier tussen 12 en 19 uur :bang: .

Ook even vermeld dat we met ten minste vier waren. Hij vond dat we dat wel iets eerder mochten zeggen. Dus de pointer naar deze discussie even doorgegeven.
denbar
Starter
Starter

jmg schreef: Ook even vermeld dat we met ten minste vier waren. Hij vond dat we dat wel iets eerder mochten zeggen. Dus de pointer naar deze discussie even doorgegeven.
Ik weet pas van zaterdag dat er meerdere mensen met dit probleem zitten en in het weekend zijn ze niet open. Ik heb gisterenavond nog gebeld maar geraakte niet binnen. Anders had ik het zeker al gezegd :D.
vork
Starter
Starter

Ik heb net nog gebeld. Volgens de persoon aan de lijn is men zich bewust van het probleem en is men de zaak verder aan het onderzoeken.
Heeft iemand nog andere reacties of ervaringen?
denbar
Starter
Starter

ah goed dat je het zegt, ik was net van plan zelf nog eens te bellen. Deze morgen is er iemand van belgacom bij mij thuis geweest om de kwaliteit van mijn binnenbekabeling na te gaan en die heeft niets abnormaals opgemerkt. De lijnwaardes die mijn router opgeeft, waren zoals je kan verwachten voor iemand die zo ver van de centrale zit als ik (ik zit op 5 km en had een heel hoge SNR-ratio zij die man).

De technieker zei wel dat het kon zijn dat de lijn gewoon overbelast was, doordat ze bij dommel teveel klanten op dezelfde lijn gezet hadden.

Ik ben in alle geval al de promoties van de verschillende andere ISP's aan het vergelijken, ik ga waarschijnlijk morgen of overmorgen overstappen naar een andere ISP.
vork
Starter
Starter

@Denbar

Misschien is het niet slecht om deze info ook met Dommel te delen.
denbar
Starter
Starter

ja ik was van plan om morgen nog is te bellen en mijn beklag te gaan doen, om te zien wat hun reactie is. Wat bedoel je met 'de info delen'? Ik denk dat dommel wel goed genoeg weet hoeveel klanten op elke lijn zitten :D.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”