Fibernet-reclame misleidend

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

een elektron gaat DOOR een koper geleider, een hoogfrequent signaal gaat OVER een geleider, daarom dat de dikke coax kabels HOL zijn vanbinnen en enkel een dunne rand hebben van koper van 0,5mm dik, de binnenkant is hol
Bij hardline 7/8" coax is de center inderdaad een holle buis ..
Je moet zelfs een rubberen balletje erin steken bij opzetten connectors .. om ter vermijden dat hij als waterleiding dienst doet :)

http://www.ipass.net/kd4wiw/hardline/cut_foam.jpg

PS : is nu ook op zdnet verschenen ... http://www.zdnet.be/news/125411/reclame ... isleidend/
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Onlangs vroeg een collega technieker me, of telenet fiber tot je huis trekt, moet je weten dat deze persoon dagelijks in contact komt met allerhande communicatiemiddelen. Dat zegt iets over die persoon, of over de misleidende reklame van telenet.

Een leek weet zelfs niet wat 40Mbit is, laat staan dat hij zich iets aantrekt van het woord Fiber. Reklame is ook subliem samengesteld dat de meest gelovige mensen er gewoon inlopen.
Gebruikersavatar
filipi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16 okt 2005, 08:06
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Well done !
meon schreef:Volgens mij is VDSL2 nog beter geplaatst om een commerciële term met "fiber" te gebruiken dan Telenet Fibernet, toch? (want: FTTC, to the curb)
Awel, ik zei vorige week nog tegen een collega dat mijn signaal over meer fiber (of dus minder koper) gaat dan de meeste telenetters.
Maar de doorsnee Belg trapt hier middenin natuurlijk.
Ik verwachtte feitelijk een reclame-reactie van belgacom :-?
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Ik vraag mij eigenlijk af of het nu wel uitmaakt je FTTH of FTTN hebt. Zolang Telenet zegt dat 't gaat over 60/3.5 of 100/5 bvb maakt het toch echt wel niks uit of dat nu over Fiber tot in je kelder komt, of via de televisiekabel...
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Als je FTTH hebt dan heb je 60/60 of 100/100 en écht limietloos.
Kijk maar, 50 Mbps symmetrisch voor 42 euro per maand: http://www.xmsnet.nl/pakketten/internet
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Dus omdat sommige providers een bepaalde snelheid en ongelimiteerd aanbieden via FTTH moet FTTH altijd (quasi) symmetrisch zijn? Da's toch onzin... 10/1 over FTTH is nog steeds FTTH!
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Feit blijft dat een fibernetinstallatie thuis geen enkele fiber bevat.
Als de fiber in de straat telt dan is elke internetaansluiting fibernet.
Da's net als een auto verkopen: de "Nissan 200km/h" terwijl het een gewone Micra is...maar op de snelweg lijkt het wel alsof je 200km/h gaat....

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Vanochtend om 8u op Qmusic Telenet hun spotje, en jawel met inbegrip van "surfen tegen lichtsnelheid".
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Was het niet zo dat telenet tijd heeft tot 4 maart om te reageren? ofwel gaan ze in beroep....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ze gaan zeker in beroep, kwestie van de huidige campagnes te kunnen verderzetten.
Joopie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2011, 08:15
Bedankt: 42 keer

Heb je enig officieel bewijs.
Anders had het al lang in het dagblad 'De Standaard'gestaan
Die zijn altijd bij de eerste ivm Telenet.
Ik geloof er WEINIG van.
vrdat
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2011, 17:47
Bedankt: 94 keer

Over misleidend gesproken!
Waarom betaald iemand met VDSL2 en een 16.5Mbps profiel hetzelfe als iemand met een 30Mbps profiel.
Voorbeeld.Louis woont op 350meter van de bakker en betaald 2 euro voor een brood.
Fons woont op 900 meter van de bakker en krijgt maar 'n half brood.
Hoe kan zoiets?
Laatst gewijzigd door vrdat 13 maa 2011, 08:55, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vrdat schreef:Waarom betaald iemand met VDSL2 en een 16.5Mbps profiel hetzelfe als iemand met een 30Mbps profiel.
Voorbeeld.Louis woont op 350meter van de bakker en betaald 2 euro voor een brood.
Fons woont op 900 meter van de bakker en krijgt maar 'n half brood.
Hoe kan zoiets?
Waarom moet iemand evenveel verkeersbelasting betalen als hij in het midden van een bos woont of aan de oprip van een autostrade ? Op zich zal je zo nog meer voorbeelden kunnen vinden waar er "fysieke" beperkingen zijn, maar de prijs identiek is. Op zich heb ik daar begrip voor... ALS je dit als consument op voorhand duidelijk weet, en dat is spijtig genoeg niet steeds het geval (behalve ergens in kleine lettertjes).
vrdat
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2011, 17:47
Bedankt: 94 keer

Dat is geen vergelijk.
Laatst gewijzigd door vrdat 13 maa 2011, 12:30, in totaal 2 gewijzigd.
vrdat
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2011, 17:47
Bedankt: 94 keer

Dan moeten ze maar meer ROPS plaatsen,waar blijven ze met hun miljoenen winst.
Zeg eerlijk,hun VDSL2 kan 30Mbps voor iedereen helemaal niet aan.
Dan de prijs maar naar beneden ,en 16.5 Mbps aan 28.5 euro inplaats van 56.73 euro
Waarom moeten deze mensen opdraaien voor 'n snelheid die ze helemaal niet krijgen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Iemand nog een update ? Want zie nog altijd internet tegen lichtsnelheid in hun reclame.
Ook vandaag Telenet test in Volt.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
knuppel
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 maa 2010, 00:06
Bedankt: 17 keer

vrdat schreef:Dan moeten ze maar meer ROPS plaatsen,waar blijven ze met hun miljoenen winst.
Zeg eerlijk,hun VDSL2 kan 30Mbps voor iedereen helemaal niet aan.
Dan de prijs maar naar beneden ,en 16.5 Mbps aan 28.5 euro inplaats van 56.73 euro
Waarom moeten deze mensen opdraaien voor 'n snelheid die ze helemaal niet krijgen.
Dan moeten ze maar kleinere local loops plaatsen, waar blijven ze met hun miljoenen winst (die ze toch maar naar de zakken van Liberty Global versluizen).
Zeg eerlijk,hun Docsis kan ongelimiteerd downloaden voor iedereen helemaal niet aan.
Dan de prijs maar naar beneden ,en 100 GB per maand aan 28.5 euro inplaats van 99 euro.
Waarom moeten deze mensen opdraaien voor 'n volume dat ze helemaal niet krijgen.

Sorry, heb me even laten gaan :banana:

Efkes serieus: als je een slechte lijn hebt bij Belgacom, kan je ofwel blijven betalen voor je volume, ofwel een goedkoper abonnement nemen. Je hebt nog de keuze. Als je bij Telenet op een volle loop zit, kan je ofwel kiezen om je volume snel op te gebruiken, en dan betaal je het equivalent van 2 of 3 lijnen bij een andere provider, ofwel kan je kiezen om je volume trager op te gebruiken.
Wat Telenet aanbiedt is een Ferrari waarmee je enkel naar de Delhaize mag rijden: je hebt het gevoel dat je een hele kerel bent als je er de parking mee oprijdt, maar je staat er wel voor l*l als heel de parking tot de ontdekking komt dat je een fortuin betaald hebt en je niet eens je bak Duvel in je koffer krijgt. Geef mij de Mercedes Vito van Belgacom dan maar: ik ben ongeveer even snel in de Delhaize, maar man, plaats genoeg voor Duvel én Palm én Hoegaarden én chips én een nieuwe barbeque én de poppemiekes aan kassa 4, 7 en 12.... :lol:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Abusimbal schreef:Iemand nog een update ? Want zie nog altijd internet tegen lichtsnelheid in hun reclame.
Ook vandaag Telenet test in Volt.
Telenet is via advocatenbureau Crowell & Moring in beroep gegaan. Ik moet zeggen dat hun verweer nogal onheilspellende taal gebruikte.
Het kwam erop neer dat als de JEP de beslissing uit eerste aanleg zou bevestigen dat men verder zou procederen.

Het beroep is begin april uitgesproken en de beslissing uit eerste aanleg is gedeeltelijk teruggedraaid.
Lichtsnelheid mag en bij Fibernet moet in kleine lettertjes "fiber to de node" vermeld worden.

Een samenvatting van het dossier verschijnt binnenkort op de website van de JEP.

Tja, voor mij blijft het overduidelijk dat ze hun EuroDOCSIS 3.0-abonnementen in een context presenteren van glasvezel/fiber to the home.
Hun EuroDOCSIS 3.0-abonnementen hebben geen symmetrische datasnelheden en geen onbeperkt datavolume in tegenstelling tot FTTH-abonnementen in onze buurlanden.

Bij deze dan maar een parodie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Deus Ex Machina schreef:
ddd schreef:
Therefore in this wire the electrons are flowing at the rate of 0.00028 m/s, or very nearly 1.0 m/hour.
De elektron gaat zo traag ja, maar als er langs dene kant eentje opspringt, floept er langs de andere kant al eentje uit. Gaat "bijna" zo snel als het licht.
Als elektriciteit tegen 1m/uur gaat, moet ik 10 uur wachten voor men licht aan gaat? :-D
Kortom, uw bewering dat elektronen tegen lichtsnelheid gaan, is gewoonweg fout. Uw vraag van 10uur wachten eer het licht aan gaat, doet niets ter zake.
Elektriciteit heeft (zo goed als) niets te maken met het bewegen van elektronen, wel alles met de propagatie van een elektromagnetisch veld.
In een niet-geïsoleerde koperen kabel is dit aan 95% van de lichtsnelheid, bij een geïsoleerde koperen kabel is dit ongeveer 70% van de lichtsnelheid.
Een lichtsignaal in een glasvezel is ook een elektromagnetisch signaal. Glasvezel, dus glas, en wie vroeger opgelet heeft in de fysicales weet nog dat glas een brekingsindex van ongeveer 1,5 heeft. Dat wil zeggen dat licht in glas 1,5 keer trager gaat dan in een vacuum, ofwel aan 66% van de lichtsnelheid.

Bijgevolg kunnen we stellen dat één elektromagnetisch veld dat zich verplaatst op een koperen kabel sneller is dan in een glasvezel kabel.

Nu is het jullie huiswerk om uit te leggen waarom een glasvezel dan toch "sneller" is dan coax.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een glasvezel is sneller omdat de snelheid waarmee DATA (binair) kan omgezet worden naar lichtpulsen, vele malen sneller werkt dan het omzetten van DATA naar elektromagnetische velden. En ook veel efficienter werkt.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

De golflengte van licht is vele male kleiner dan de golflengte van de elektrische signalen: dus meer gegevens per tijdseenheid is "a piece of cake".

Bijvoorbeeld: licht van een rode laser (zoals gebruikt in een DVD speler) heeft een golflengte van 640 nanometer. Dit stemt overeen met een frequentie van 468750 GHz. Daar kan men al wat mee.

Neem bijvoorbeeld de nieuwe Eurodocsis 3.0 modem van Telenet (de 6120):
- downstream frequentie band: 108 tot 1002 MHz (maar de kabel in Vlaanderen voldoet niet om de hoogste frequenties aan te kunnen)
- upstream frequentie band: 5 tot 65 MHz.

"Internet tegen lichtsnelheid" van Telenet vertoont op sommige punten grote gelijkenissen met "VRIJ downloaden" ... :wink:

PS 1 GHz = 1000 MHz.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Snelheid op zich (eigenlijk spreken we dan over hoe snel gaat één bit van A naar B) heeft in mindere mate te maken met het medium... eigenlijk was een oude 1200 baud modem even snel als het hedendaagse fibernet. Met snelheid refereren we echter meestal naar een hoeveelheid data per tijdseenheid, en dat kan je verbeteren op verschillende manieren (zoals oa. aangegeven door Sasuke, maar ook door dingen parallel te doen, en dan hebben we het indirect weer over bandbreedte).

Let dus goed op welke uitspraken je doet !
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

localhost schreef:Elektriciteit heeft (zo goed als) niets te maken met het bewegen van elektronen, wel alles met de propagatie van een elektromagnetisch veld.
Electrische stroom is de verplaatsing van een electron (lading) door een geleidend (vrije electronen op buitenste baan, vb koper) medium.
Het electromagnitsch veld wordt veroorzaakt door de stroom die door de kabel loopt.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”