woensdag 02 feb 2011
Microsoft kopiëert al jarenlang de algoritmes van Google om zo de eigen zoekmachine Bing meer relevant te maken. Tot die conclusie komt Google op basis van en eigen onderzoek, waarvan de resultaten worden besproken op het blog Search Engine Land van techdeskundige Danny Sullivan.
Google had al langer het vermoeden dat Microsoft zijn algoritme volgt en kopieert. Via dit algoritme bepaalt Google hoe relevant bepaalde websites zijn. Sinds mei 2009 kwamen de resultaten van Bing steeds vaker overeen met die van Google.
Toen Google bepaalde resultaten liet verschijnen bij onwaarschijnlijk zoekopdrachten (zoals de zoekterm hiybbprgag), verschenen dezelfde resultaten dagen later bij Bing. Google is er nu van overtuigd dat Microsoft de zoekresultaten van Google observeert via data die het bedrijf verkrijgt vanuit Internet Explorer.
De zaak wordt nog gênanter wanneer men bedenkt dat Microsoft elk kwartaal zo'n 250 miljoen dollar verliest aan zijn online activiteiten en nu blijkt dat een deel van dit geld gewoon opgaat aan het kopiëren van Google-algoritmes. Hoewel de techwereld niet te zwaar aan de zaak tilt (er wordt volop van elkaar gekopiëerd in Silcon Valley), is het toch teleurstellend vast te stellen dat Microsoft niet innoveert, maar gewoon steelt, schrijft Matt Rossof van Business Insider.
In een reactie tegenover de Nederlandse nieuwsdienst nu.nl vraagt Google Microsoft op te houden met het kopiëren van algoritmes: "Voor Google is innovatie cruciaal en wij zijn trots op de kwaliteit van onze zoekmachine. We zien ernaar uit om de concurrentie aan te gaan met daadwerkelijk vernieuwende algoritmes".
![Afbeelding](http://www.express.be/pictures/highres/technology/googlebingcopy.png)