En ik breek ook - opnieuw... - een lans voor Google Apps!
Zelf gebruik ik dit al járen i.c.m. een eigen domeinnaam (ondertussen meerdere), naar volle tevredenheid. Het voldoet ook aan de 3 hier vooropgestelde criteria:
1) gemakkelijk meerdere mailboxen aanmaken op eenzelfde domein (tot
200 50 users in de gratis versie, geloof ik), al is dat niet nodig "tegen spam", aangezien Gmail ee nhandige catch-all feature biedt, waardoor ik bv. steeds registreer via "
[email protected]". Het volstaat dan om een mailrule op te stellen voor dat specifieke adres indien ik er spam op zou ontvangen.
2) de uptime van Gmail overtreft imho zowat alle andere diensten, al heb ik hier geen onderzoek naar gedaan
3) Google Apps zelf is gratis, de enige kostprijs die je hebt is die van een eigen domeinnaam (afhangend van de extensie en registrar kan dat vanaf een 8€/jaar)
Indien je van dat laatste een punt wil maken (wat op zich een beetje triest zou zijn, gezien het belachelijke bedrag, maar ok, laten we principieel zijn), kan je nog altijd gebruik maken van de "gewone" Gmail. Punt 1 wordt dan zeer lichtjes ingewikkelder (zonder ingewikkeld te worden) en aan punt 2 en 3 wordt nu volledig voldaan.
Verdere pluspunten (out of the top of my head): zeer goede web-interface, mogelijkheid tot POP3/IMAP, degelijke spam-filter, integratie met smartphones (Android als beste natuurlijk) en andere online Google applicaties, erg riante opslag waardoor ik alvast nog nooit heb moeten archiveren en dan natuurlijk het overdraagbaar karakter: Gmail gaat nergens heen (it's Google, ffs!).
Nadelen? Ja hoor, IMHO één enkel: privacy-concerns. Persoonlijk doet me dit weinig, ik heb weinig te verbergen en ook principieel doet het me momenteel niets (momenteel (!) worden de gegevens enkel gebruikt voor advertising). Maar voor niets gaat de zon op en ik beschouw dit dan ook als een matige "price to pay".
Alternatieven? Weinig die de troeven bieden van Gmail zonder dat ene nadeel. Dan zou je inderdaad al moeten overschakelen op een commerciele dienst waarvoor je betaalt. En pas op, persoonlijk zou ik nog liever enkele euro's per maand betalen aan (email) hosting, dan de mailbox van mijn provider te gebruiken. Een tussenoplossing is bij een (meestal iets duurdere) registrar een forwarding e-mail account op te zetten, dat ge dan door laat verwijzen naar de account bij uw provider van dat ogenblik.
Enfin, opties genoeg dus, maar waarbij het rechtstreeks gebruiken van het provider e-mailadres steeds de slechtste optie is (IMHO).
ooh. shiny.