Fritz!Box 7390 internationale versie: ervaringen, bugs, ...

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

@fdgroote
- is dit een native IPv6 van EDPnet, of een 6to4 tunnel door de FritzBox aangemaakt ?
(dit kan je zien bij Internet > Account Information (Zugangsdaten) > IPV6: obtained via (bezogen über) ... tunnel ?
- kan je IPv6 sites bereiken ? De FritzBox zal in principe altijd proberen om een native IPv6 te krijgen van de ISP. Indien dat mislukt gaat hij een 6to4 tunnel opbouwen. Je kan ook manueel kiezen voor een andere tunnel (vb SIXXS), of een native verbinding forceren.

Kan je eens proberen om alléén native IPv6 toe te laten ? Dan ben je zeker dat EDPnet IPv6 support heeft:
Internet > Account Information > IPv6 > IPv6 connectivity > allways use native IPv6 connection ...
Internet > Zugangsdaten > IPv6 > IPv6-Anbindung > Immer eine natieve IPv6 Anbindung benutzen ...

ben benieuwd ;)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

@fdegroote; heb je effectief toegang tot IPv6 resources ? www.kame.net (schildpad beweegt) etc...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Geen bewegende schildpad ... 't is een 6to4 tunnel
philippe_d schreef: ... Kan je eens proberen om alléén native IPv6 toe te laten ? Dan ben je zeker dat EDPnet IPv6 support heeft:
Internet > Account Information > IPv6 > IPv6 connectivity > allways use native IPv6 connection ...
Internet > Zugangsdaten > IPv6 > IPv6-Anbindung > Immer eine natieve IPv6 Anbindung benutzen ...

ben benieuwd ;)
"Niet verbonden"

Ga eens een ticketje aanmaken, zien wat EDP zegt
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Aan de aard van het adres vermoedde ik al zoiets ...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

EDP schreef me
Geachte,

Wij beginnen binnenkort met het testen van IPv6, dus voorlopig nog even afwachten.
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Kitt schreef:Zitten daar geen verloopjes bij ?
Nu weet ik eindelijk waarvoor het meebgeleverde zwarte verloopje (voorzien van nummer 058) dient :bang:

Draad 8 <->5 en 1<->4 (cable tester). Ik heb het verloopstekkertje geplaatst en mijn problemen met mijn analoge lijn zijn van de baan.

I vermoed dat je door je Annex B - setting voor het gebruik met VDSL je aan je FritzBox alle settings voor ISDN doorgeeft, waardoor je analoge signaal in de knoop slaat. Toen ik nog op ADSL stond had ik dat probleem niet want dan heb je Annex A van doen in België.
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-01-22 om 13.41.33.png
(48.17 KiB) 29 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Goofie schreef:I vermoed dat je door je Annex B - setting voor het gebruik met VDSL je aan je FritzBox alle settings voor ISDN doorgeeft, waardoor je analoge signaal in de knoop slaat.
In principe niet.
De ISDN / analoog settings slaan alleen op telefonie, en de Annex A / Annex B settings slaan alleen op het DSL signaal. Deze zijn totaal van mekaar gescheiden. Je kan perfect een FritzBox op een Annex A DSL lijn aansluiten en op een ISDN lijn zetten (voor telefonie), of een Annex B FritzBox op een analoge lijn.

Ik begrijp ook niet waarom het wel werkte met je vorige Box, gezien de bedrading identiek is tussen de 7170,7270 en 7390.
In ieder geval, problem solved ;)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Om mijn configuratie nu helemaal in orde te krijgen, had ik nog graag het volgende probleempje opgelost gezien 8)

Ik heb op mijn Fritz!Box twee analoge telefoons en ook 2 IP-telefoons (LInksys SPA 942 en SNOM M3) aangesloten.
Komt binnen voor telefonie: een analoge lijn en een i-talk lijn.

(1) Als ik met met een analoge telefoon gesprekken voer over om het even welke lijn --> geen merkbare problemen.
(2) Linksys SPA942 of SNOM M3 <--> Fritzbox <--> i-talk ==> probleemloos
(3) Linksys SPA942 <--> Fritzbox <--> analoge lijn ==> probleemloos
(4) SNOM M3 <--> Fritzbox <--> analoge lijn ==> echo !!

Vermoedelijk heeft het te maken met de conversie van het analoge signaal naar VOIP in de Fritz!Box en heeft de Linksys de nodige echo-protocollen aan boord, maar de SNOM niet. Ik vind niet echt een oplossing.
Mocht iemand de gouden tip hebben om dit op te lossen zou ik heel blij zijn :-D
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

fdgroote schreef:Toen ik de eerste keer de 7390 (Duitse versie) had ingesteld kreeg ik ook 'spookoproepen' - met belsignaal - soms zelfs 10 keer per dag!
Ik heb dan een paar keer de stekker uitgetrokken, maar dat hielp niet. Ook terugzetten naar fabrieksinstellingen deed het niet.
Daarna heb ik er de config file van philippe_d eens opgezet die ie een tijdje geleden hier op het forum postte. Sindsdien geen 'spookoproepen' meer.
Heb vannacht ook weer een spookoproep gekregen :x
Kan het hier mee te maken hebben:http://www.klusidee.nl/Forum/about58895.html.
Blijkbaar is er een spanningsopbouw door de alarminstallatie op de analoge poort...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Blijkbaar hebben nog meer mensen problemen gemeld met "spookoproepen" op de analoge lijn van de FritzBox. Blijkbaar is de FritzBox gevoelig voor (kleine) spanningsveranderingen op de analoge lijn, en dit interpreteert als een binnenkomende oproep. Ik zou de mensen die daar last van hebben één van volgende oplossingen voorstellen:
  • Indien je géén gebruik maakt van de analoge telefoon, maar toch die ghost calls krijgt, zou ik de analoge telefooningang van de FritzBox kortsluiten: gewoon het telefoonkabeltje dat je normaal in de PSTN uitgang van je splitter zou steken, hiervan de 2 draadjes samenknijpen. Dat zal ervoor zorgen dat er absoluut géén potentiaalschommelingen kunnen voorkomen op de telefoon ingang van de FritzBox.
  • Indien je wel gebruik maakt van analoge telefoon, kan je misschien de oplossing proberen die hier wordt voorgesteld: parallel op de telefooningang van de FritzBox, een RC filter hangen bestaande uit een 100Ohm weerstand in serie met een condensator 0,1uF 400V.
    Of als je nog ergens zo'n oude "RTT" contactdoos vindt (van de jaren 70) gebruik deze: daar zit zo'n RC filter ingebouwd. Pas op: niet rechtsreeks op je intro, maar na de splitter op de TEL uitgang ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Moet ik mij zorgen maken over de CPU-usage?
Het is veel hoger dan onder ADSL. OVerdag met mijn computernetwerk aangesloten zit ik bijna continu aan 99%...
Zou niet willen dat er rook uit mijn FBoxje begint te komen :roll:
Heb gisteren eens een reset gedaan, maar voor vandaag kondigt zich een analoog profiel aan...

Zie screenshotjes:
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-01-25 om 07.45.40.png
(53.38 KiB) 34 keer gedownload
Schermafbeelding 2011-01-25 om 07.45.30.png
Na het opstarten van mijn server schiet de CPU naar 100%
(61.86 KiB) 29 keer gedownload
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Vandaag ook de mijne binnengekregen (Duitse).
Eerst rechtstreeks aan de PC gehangen om te flashen naar de nieuwste Duitse versie en VDSL2 instellingen in te voeren. Ging zonder problemen.

Maar bij het aansluiten bleek dat de NTP2007 een RJ11 uitgang heeft, terwijl de Y-kabel van de 7390 alleen maar over RJ45 plugs beschikt. :evil:
Ik heb geen vaste lijn meer, dus ik heb de Y-kabel proper terug gelegd en dan maar een 2-aderig telefoondraadje genomen, de RJ11 er langs 1 kant afgeknipt, en er dan met de krimptang een RJ45 opgezet zodat die mooi in de Box past. 't Is op zijn Russisch, maar ik had direct verbinding! :lol:

iTalk krijg ik voorlopig niet aan de praat...
VLAN 20 is toegevoegd, maar volgens de logs kan hij zich gewoonweg niet aanmelden bij de Registrar. Ik heb dit topic doorgenomen om op de hoogte te zijn van de nieuwste instellingen, maar helaas. Ik heb bij e-Services een nieuw iTalk ID aangevraagd en dan krijg ik iets in deze vorm:

Code: Selecteer alles

Er werd een nieuw sleutelpaar gecreëerd voor een IP-telefoon, een videofoon of een ander toestel:
Telefoonnummer: [email protected]
Identificatienummer: FB_325362xxxx
Wachtwoord: ****
Domeinnaam: ims.belgacom.be
Probleem is dat als ik mijn telefoonnummer invoer bij de 7390 als Internetrufnummer (zie bijlage), hij gaat klagen dat er alleen maar cijfers mogen gebruikt worden. Hij valt dus over het 'A2' aanhangsel. Maar zonder dat aanhangsel geraak ik blijkbaar niet online met iTalk :|
Bijlagen
italk.png
(47.66 KiB) 19 keer gedownload
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het veld "Internetrufnummer" wordt niet gebruikt tijdens de regsitratie, tenzij je de optie "Internetrufnummer für die Anmeldung verwenden" aangevinkt hebt. In jouw geval kan je daar gewoon je telefoonnummer vermelden (05362xxxx).
Als de registratie niet lukt, dan is dit in elk geval niet hieraan te wijten.

Wat bedoel je met "VLAN20 is aangemaakt" ? Tot op heden heb ik nog niet gezien hoe dat moet, dus dat interesseert mij wel ... Wil dat ook zeggen dat alle VoIP Providers via VLAN20 aangemeld gaan worden ? In de web interface is er in elk geval geen optie om te kiezen tussen VLAN20 en/of Internet ....

Volgens enkele bevestigingen hier op Userbase schijnt dat i-Talk nu ook werkt via de PPPoE verbinding, met andere woorden je hebt VLAN20 niet nodig (nadeel is wel de PPPoE 36-u disconnect). Misschien deze optie ook een proberen ??

PS. Als je toch een Duitse Box gebruikt, zou ik je aanraden om de Firmware 84.04.89-18985 te gebruiken. Dit schijnt de meest stabiele versie te zijn, waar alle DSL en WLAN problemen mee opgelost zijn ...

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ok, ik heb die VLAN 20 bewerking terug ongedaan gemaakt. Daarover later meer, maar eerst zien dat iTalk via PPPoE werkt.
Na een herstart zonder de VLAN bewerking, kreeg ik een foutmelding die toch al concreter is: Gegenstelle meldet Ursache 403
Slechte logingegevens dus!

Het goede nieuws is dat ik iTalk wel werkende heb gekregen met X-Lite (zie bijlage).
Cruciaal blijkt:
  • Het 'A2' aanhangsel*
  • De vermelding van poort 5060 bij domain :bang:
  • De authorization name!
* A1 is de account die in de BBox2 stond, maar daar wist ik het wachtwoord niet van, daarom heb ik via een vrij omslachtige manier een nieuwe aangemaakt.

Dergelijke aanpassingen heb ik ook op alle manieren geprobeerd in de FBox, maar helaas. Ik snap niet goed waarom je bij de FBox dan geen 2 velden hebt voor de gebruikersnaam/auth.naam.
Bijlagen
xlite.png
(33.45 KiB) 28 keer gedownload
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Interessant ....
Het ziet er inderdaad naar uit dat je de username (met aanhangsel "A2") moet invoeren in het veld "Internetrufnummer". Maar de web interface laat alleen cijfers toe in dit veld :-( .

Misschien eens proberen om deze verandering rechtstreeks aan te brengen in de configuratie ?
- ofwel via telnet de file "voip.cfd" bewerken.
- ofwel een export maken van de config, deze bewerken en terug importeren.
In dit laatste geval moet je een lijn "NoChecks=yes" toevoegen, want de de checksum van de file zal niet meer kloppen.

PS - Op eigen risico, en vooraf een back-up maken van je settings !!!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Voor mijn i-talk configuratie heb ik het zo ingevuld:
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-01-27 om 20.07.52.png
@Kenw00t: Zo zien de italk instellingen er uit bij mij
(160.51 KiB) 23 keer gedownload
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Goofie, bedankt je hulp, maar bij mij werkt dat niet en ik weet ook waarom. Ik heb daarnet eens naar de technische dienst van i-Talk gebeld (mét een i-Talk account via X-Lite :-) ) en ben een stuk wijzer geworden:

Het gebruik van i-Talk telefoonummers in de vorm van u1234567 en server voip.belgacom.be is het oude platform.
De nieuwe nummers met het A1 of A2 aanhangsel en server ims.belgacom.be is het nieuwe platform. (Zie 1 van mijn vorige posts in dit onderwerp voor een voorbeeld van de logingegevens die je nu krijgt.)

Dat het ene platform nieuwer is dan het andere wisten we al, maar nu komt het: de reden dat de oude logingegevens bij sommige klanten wel nog werkt (zoals Goofie) en bij andere dan weer niet (zoals ik) is omdat men het oude platform in fasen aan het overzetten is naar het nieuwe. Volgens de helpdesk staan er nog een kleine 10.000 klanten op het oude platform, maar "binnen dit en een maand" worden die ook allemaal overgezet naar het nieuwe! De reden dat de hele verhuisoperatie zolang moest duren is omdat de oudere modems (Philips?) het nieuwe platform niet ondersteunen.

Enfin, allemaal héél interessant, maar dat brengt ons geen meter verder om het nieuwe platform werkende te krijgen in de 7390, wetende dat het oude binnenkort helemaal opgedoekt zal worden. Tot nu toe is het mij al gelukt om het i-Talk nummer te registeren in de Fritz!Box, maar bellen lukt nog niet:
Internettelefonie mit 080022800 über ims.belgacom.be war nicht erfolgreich. Ursache: Unknown User/Endpoint Not Allowed (403)
* Wat in het vet staat is een antwoord van de Belgacom server.
Afbeelding
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Heeft er iemand al op een goede manier de fax-functie werkend gekregen.
Ik dacht dat de FB kon detecteren of een binnenkomende lijn een fax was of niet (op de analoge lijn).

Het enige waarin ik nu gelukt ben is om een VOIP-lijn exclusief aan te duiden als faxlijn,
wat dan zorgt dat dat nummer effectief ook een faxlijn wordt voor éénieder die belt :evil: .

Ik zou willen dat bij een binnenkomende fax, mijn telefoon niet rinkelt, en dat de FB alles afhandelt.
Heeft er iemand de goede instellingen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik denk dat je 2 dingen moet instellen:
  • Bij telefoonapparaten een nieuwe apparaat aanmaken > geintegreerd fax apparaat.
    In de lijst van de telefoonnummers (analoog +VOIP) een tik zetten naast "vaste lijn" (en eventuele naast VOIP lijnen voorbehouden voor inkomende faxen)
  • dan in Telefonie > Vaste lijn > analoog: een tik zetten naast "aktieve faxswitch"
Nu zal de FritzBox eerst luisteren of de binnenkomende oproep een fax is, en de telefoons zullen niet rinkelen, tenzij de oproep niet herkend wordt als een fax.

PS. De oproeper zal altijd een gesprek moeten betalen, gezien de FritzBox de oproep aanneemt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Heb ingesteld wat je zei, en de fritzbox laten heropstarten, maar het werkt voor geen meter.
Bij een binnenkomende fax rinkelt alles hier en kunnen we de fax niet aannemen.
Misschien te maken met de weerstand en condensator die parallel geplaatst zijn voor de spookoproepen?
Bijlagen
faxproperties.png
(262.81 KiB) 15 keer gedownload
fax_analoog.png
(412.51 KiB) 12 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

eternum schreef:Haar foto zit misschien wel in jouw "parental control" collectie? :mrgreen:
Of heeft de FB geen centrale parental control ingebouwd? (Is bedoeld als een serieuze vraag, hé)
Parental Control (Kindersicherung) in de FritzBox:
- je kan de "kindersicherung" activeren, en dan kiezen dat:
  1. alle clients waarvoor geen "parental control" ge-activeerd is, hebben 100% toegang tot Internet, ofwel
  2. alleen de clients waarvoor "parental control" actief is hebben toegang tot internet.
    dit laatste om te vermijden dat PC's die niet op de backlists staan toch toegang hebben (vb i-pod van vriendjes)
- dan kan je voor iedere client afzonderlijk:
  1. de uren en dagen instellen waarop internet mogelijk is (per periode van 15 minuten) en
  2. voor iedere weekdag het totaal aantal uren/minuten dat internet toegelaten is.
Dit is alles wat ik erover vind.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik heb hier ook eens mee gespeeld, en werkt prima.
Je kan het niet enkel instellen per client, maar ook per gebruiker. Dus mijn pc mag dan ongelimiteerd op internet als ik inlog, maar beperkt als een van mijn kinderen inlogt.

Het was enkel een experiment, momenteel is het (nog) niet aktief, kids zijn nog te klein om niet-begeleid te computeren.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Hmmm...
Ondertussen had ik de 7390 terug vervangen door de bbox2 omdat iTalk niet naar behoren werkte.

Vandaag nog maar eens aan de slag gegaan, maar eerst terug via een schone lei begonnen en de FB dus gereset. Ik heb die dan achter de bbox2 gezet en ingesteld dat die de bestaande internetverbinding via LAN 1 moest overnemen, zonder zelf een PPPoE-verbinding te maken dus.

Op die manier terug via telnet de iTalk gegevens ingegeven en wat blijkt!? Ik kan bellen! :-) :eek:
Inkomende telefoons neemt ie jammer genoeg nog niet aan, zelfs niet als ik in de bbox2 de poort naar 5061 verander.

Enfin, ik ga de bbox2 er nog eens uithalen en de FB zelf zijn internetverbinding laten opbouwen... zucht.
Afbeelding
limb
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 nov 2010, 00:05
Bedankt: 1 keer

we mogen binnenkort dit topic begraven en een nieuw starten

AVM kondigt Fritz!Box 4G/LTE-router aan
http://nl.hardware.info/nieuws/22086/av ... router-aan
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

En waarom dan? De 6-reeks is toch iets anders dan onze 7-reeks? :?

Enfin, ondertussen de bbox2 terug weggehaald, de nodige bewerkingen gedaan in de 7390, en jawel, VDSL2 + iTalk werkt.
Het vage is dat er aan mijn huidige config niet veel fundamenteel anders is dan aan de config die ik gebruikte toen ik het nummer wel kon registreren, maar niet kon bellen (zie vorige posts). Het is nu wel zo dat de Box de nummers niet herkent als ik naar mijn iTalk nummer bel. Mijn DECT set zegt dat het een privénummer is, en de Box neemt die op in zijn Anrufliste als 'unbekannt'. Philippe, enig idee?
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Proficiat.
Misschien ook handig om de (werkende) i-Talk settings hier eens te posten ?

Dat nummerweergave niet werkt is toch wel raar. Zeker dat Belgacom het nummer weergeeft ?
Kijk eens bij Telefonie > Internettefeonie > Sprachübetragung
Hier zie je een log van alle gesprekken, gebruikte Codec (zowel in zend- als ontvangstrichting), vertraging, verloren paketten, enz
In deze lijst zie je soms meer dan in de "Anrufliste".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Er is een nieuwe FW versie 84.04.88 van 1 februari 2011

New Features:

* manual tweaking of DSL settings now possible with Annex A
* translation improvements

http://www.avm.de/en/frame/frame.php?de ... 3Dfritzbox

Of via userinterface 7390 -> sytem -> firmware update
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

spijtig genoeg niet echt iets nieuws dus...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dit is een update die bedoeld is voor de Annex A landen (Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, enz ...).
Het probleem was dat, in de Annex A Box, de schuifregelaars waarmee je de VDSL verbinding kon optimaliseren (snelheid versus stabiliteit), ontbraken.
Ik had hiervoor een work-around voorgesteld op een Nederlands Forum (eerst de Box op Annex B zetten, dan de schuifregelaar één of 2 tikken verschuiven, en dan terug op Annex A zetten, enz ...).
Met deze update (84.04.88) is deze (omslachtige) work-around niet meer nodig.

Voor de Belgische VDSL2 users is het niet de moeite om deze nieuwe Firmware te installeren, omdat wij hier (voor VDSL2) op Annex B zitten. Never touch a running system ;)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Goofie schreef:Ik kan fier melden dat zowel Belgacom TV als internet voortreffelijk werken zonder BBOX2 :beerchug:
Hallo Goofie, heb je die Fritz!Box kunnen instellen op BTV?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

De combinatie Fritz!Box 7390 met Belgacom TV heeft inderdaad geen BBOX nodig.
Ik heb wel een volledige reset gedaan van mijn FritzBox en in de configuratiewizzard kiezen voor VDSL + BGC TV...
Op LAN 4 doorgepatcht naar de BGC decoder, Op LAN 1 naar mijn Switch...

Het enige waar ik nog altijd mee zit zijn de zogenaamde spook-oproepen. :bang: :bang:
Nochtans een condensator en weerstand parallel over de analoge lijn poort geplaatst,
De condensator 0,1 µF 250 V (zou 400 V moeten zijn, maar vond die niet) en een weerstand van 100 Ohm.
Heeft het te maken met het voltage van de condensator?
Ik begrijp het principe niet helemaal :?
Heb ondertussen ook gemerkt dat er toch wel 100 Volt toekomt op mijn DSL en Tel -lijnen!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het principe van de RC filter parallel op de analoge ingang begrijp ik ook niet zo goed. (hier gevonden op het net). Waarschijnlijk worden hiermee plotse spanningspiekjes wat opgevangen ?
Zo'n RC kring was vroeger (jaren 70) aanwezig in alle Belgacom contactdozen. Maar het principe toen was iets anders: de RC kring simuleerde een analoge telefoon (on-hook), wanneer de telefoon uit het stopcontact werd verwijderd.

Dat er "wel 100 Volt toekomt" op jouw DSL en Tel -lijnen is niet normaal denk. Je moet hier maximaal 48-54 Volt (gelijkspanning) meten. Dit zou misschien de oorzaak kunnen zijn van de spookoproepen (een schommeling in die spanning kan de FritzBox interpreteren als een oproepsignaal).
Kan het zijn dat je alarminstallatie (die parallel staat op jouw FritzBox) af en toe eens inbelt op de alarmcentrale ? En dat dit een spanningsschommeling veroorzaakt op de analoge lijn ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

ik heb zoals eerder aangegeven ook last van spookoproepen

ga eea eens uitmeten, mijn alarmcentrale hangt gewoon op 1 van de analoge lijnen van de fb
ik dacht wel dat de centrale de lijn controleert maar is niet verbonden met een meldkamer
en voor de fb hangt niets meer
mijn isdn centrale hangt op de s0 bus van de fb
op onregelmatige tijdstippen gaan alle telefoons rinkelen maar er is niemand aan de andere kant en geen caller id
bijna dagelijks valt dit voor

voorlopig opgelost door oproepen zonder caller id direct te routen naar het ingebouwde antwoordapparaat
word ik in ieder geval niet meer wakkeer in het midden van de nacht

voor de rest werkt de fb al geruime tijd op dommel vdsl en is behoorlijk stabiel
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat betreft de spookoproepen: blijkbaar hebben daar meerdere mensen last van :(
- Staat je FritzBox aangesloten op een (analoge of ISDN) vaste telefoonlijn, of heb je alleen VDSL2 (raw copper) ?
- heb je in de FritzBox aangegeven dat er geen vaste telefoon is (alleen VoIP) ?
- zou je alarmcentrale de oorzaak kunnen zijn ? Je kan dit eens testen door de alarmcentrale niet te verbinden met een analoge lijn van de FritzBox (misschien heb je nog wel een analoge lijn vrij op je ISDN centrale om die daar voorlopig aan te hangen ?)
- zie je iets verdachts in de logfiles van de FritzBox ?

Blijkbaar worden spookoproepen veroorzaakt door spannings schommelingen op de telefoonlijn, die door de FB verkeerdelijk als een binnenkomende oproep worden geinterpreteerd.
Indien je geen analoge lijn hebt, zou het misschien kunnen helpen om de analoge telefooningang van de Fritz gewoon kort te sluiten: dan zijn de spannings schommelingen = 0
Hiervoor moet je de pin 3+6 van de RJ45 bus op de Fritz kortsluiten. schematisch hieronder:

Code: Selecteer alles

   FRITZBOX
   DSL/TEL (RJ45)

----- 1
----- 2
----- 3 -----------------------------------+
                                           | 
----- 4 -----------  SPLITTER              | kort-
----- 5 -----------   D S L                | sluiten
                                           | 
----- 6 -----------------------------------+
----- 7
----- 8 
Zijn er al mensen die met success hun spookoproepen hebben kunnen uitschakelen ?
Feedback welcome ;)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Hallo,

Misschien een dwaze suggestie, maar ik lees dat de spookoproepen het gevolg van spanningsverschillen, kan een dergelijk product dan een oplossing bieden:

http://www.belkin.com/IWCatProductPage. ... _Id=187034

Ik gebruik gelijkaardige producten voor mijn Fritzboxen en heb nog geen last gehad van spookoproepen.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

ik heb er mijn ups tussen gezet, die heeft ook een overspanningsbeveiliging ingebouwd voor een telefoonaansluiting. Ik heb dit vooral gedaan als poging om bij blikseminslagen minder kans te hebben op defecten.

Ik heb geen last van spookoproepen, maar hiervoor had ik deze ook niet :roll:
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

even de complete installatie:
analoge lijn belgacom: discovery line met optie caller id
tf2007 stopcontact met vdsl splitter, verder geen aftakkingen meer behalve
kabel van fb7390 naar fb
analoge poorten van fb: alarmcentrale en tweede lijn niets meer (vroeger fax)
isdn centrale teltip 822 op s0 bus van fb
1 isdn telefoon en 3 gewone, allemaal op de centrale
inkomende gesprekken via analoge lijn naar centrale
uitgaande via voipbuster (op de telefoons via centrale via fb)
vdsl2 van dommel

heb de lijn nagemeten, is netjes 48v
in de tf2007 zit volgens mij een snubber netwerk (RC filter) welke impulsen onderschept
dus een xtra rc netwerk heeft mi geen zin
als test heb ik de analoge lijnen afgekoppeld (alarmcentrale) maar volgens mij kan dit het niet zijn want er zit nog wat electronica tusssen de analoge aansluitingen en de analoge ingang; er zit immers een eigen telefooncentrale in de fb
ik zie niet hoe een toestel op een van de aansluitingen een oproep via de input kan veroorzaken maar ja

ik heb bijna dagelijks spookoproepen
zal binnen 1-2 dagen weten of de loskoppeling van de alarmcentrale iets oplevert

ik heb enkele jaren een adsl fb gehad zonder deze problemen, de rest van de opstelling was identiek
alleen kan ik niet zeggen of ik het probleem ook had toen ik nog adsl had en de 7390
heeft iemand dit met adsl of enkel degenen met vdsl?

j
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

o ja, in de logfiles zie ik niks fout
ik zie wel de spookoproepen met onbekende beller in de telefoon lijst
via call diversion gaan alle oproepen zonder nummer onmiddelijk naar het ingebouwde antwoordapparaat
een enkele keer ziet ie de caller id niet snel genoeg en stuurt dan door naar het antwoordapparaat

dat is mijn tijdelijke oplossing
meestal rinkelt de telefoon (alle telefoons op mijn centrale) maar heel kort, meestal te kort om op te nemen tenzij ik er toevalllig naast zit

heb het al eens gemeld bij avm maar geen reactie, was toen wel samen met de klacht over het niet werken in belgie

j
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Is er intussen al een oplossing voor de nummer- of naamweergave?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”