Hallo
Op zoek naar info ben ik hier beland. Ik heb alle 7 pagina's doorgelezen, niet dat ik alles begrepen heb, dus als ik toch een vraag herhaal, mijn excuses hiervoor.
Ik ken niet veel van netwerken en zit een beetje met m'n handen in m'n haar. Er is wel veel te vinden over netwerken maar voor een leek is die info niet altijd verstaanbaar.
Het verhaal :
Fibernet 60 aangevraagd, 's anderendaags stond de technicus daar met een modem/router combinatie. Wist ik veel dat je de mogelijkheid had er eentje zonder router te vragen, maar goed. Mijn eerste vraag was natuurlijk : wat met m'n eigen router (linksys WRT610N). Want ik wil natuurlijk graag controle over m'n 'netwerkje' houden.
Geen probleem, zei de tech, je verbindt onze modem met jouw router via een van diens ethernetpoorten en niet via de internet ingang en je moet DHCP afzetten. Ik fronste m'n wenkbrauwen al. Ja, het internet werkte wel, maar mijn router was dus klaarblijkelijk ineens niet meer dan een switch. Mijn oplossing was om tot nader order een gewone switch (Netgear GS105) tussen de modem/router van telenet en m'n eigen router te plaatsen. Op die manier kon ik mijn router weer zijn werk laten doen zoals voorheen. De Wifi van de telenet modem/router heb ik uitgeschakeld, die gaf sowieso niet genoeg bereik en hoe signaalversterkers werken weet ik (nog) niet
Nu vraag ik me af of deze opstelling wel correct is.
M'n linksys had ik een eigen IP adres gegeven en op basis van dat IP verdeelt hij adressen aan de pc's. Als ik op "mijn telenet" ga kijken, zie ik als IP echter eentje dat door de telenet router werd toegekend. Mijn linksys zit dus blijkbaar met twee IP adressen. Kan dat conflicten opleveren ? Of houdt hij die vanzelf gescheiden ? Of moet ik het zelf gegeven adres aanpassen naar de range van telenet (lijkt me niet zo'n goed idee).
Nu las ik daarnet op de site van telenet dat als je je eigen router wil blijven gebruiken, je het adres dat deze krijgt van hun router op "mijn telenet" onder "geavanceerde instellingen" naast DMZ moet invullen. Nu heb ik hier net gelezen dat dat dus no man's land is. Betekent dat dan dat mijn eigen router zomaar bloot op het net staat ?
En dan een laatste vraag : hoe zit dat nu met snelheden.
Fibernet 60 geeft me normaal zo'n 57-58 Mbps, behoorlijk goed dus. Gisteren dropte dat plots naar 30 Mpbs (ik hou dat momenteel een beetje in de gaten gezien de technische en administratieve problemen rond Fibernet). Volgens telenet is dat het gevolg van piekuur (woensdagnamiddag nietwaar). Klopt dat ook of is dat maar een loze bewering ? Of ligt het aan de opstelling. Eerst wilde de man het op mijn router afschuiven, waarop de pc rechtstreeks aan hun modem gekoppeld heb, zelfde resultaat. Na het gesprek modem zonder stroom gezet, linksys reboot en pc reboot en ik had weer 57 Mbps. Ik weet wel dat ze geen 60 garanderen maar de helft ervan is nu toch wel wat overdreven dacht ik.
Bedankt voor het lezen en nog meer voor een antwoord in mensentaal
Mia