Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomsworld schreef:Blijkbaar niet bussiness fibernet M valt in dezelfde reeks als de residentiele abbo's

http://onlinesupport.telenet.be/content ... -gebruiken
Wat is daar dan business aan behalve de prijs :bang: (als je een SLA wil neem je beter een VDSL2 lijn extra)

Trouwens zelfs bij de Business Fibernet L/XL blijken er nog een heleboel poorten dicht te staan... hoe wil je op die manier ernstig genomen worden als business provider ? Dat deze poorten misschien gebruikt worden voor virussen is geen enkele reden (daarvoor zal een business klant wel een firewall hebben).

Maar we zijn of-topic geraakt...
Ruffio
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2009, 20:12

Ik heb nog een vraag of twee .. hoeveel (fysieke) LAN-poorten heeft de modem/router ? ik veronderstel 4 . We hebben geopteerd voor FN40 indien dit ter zake is.
Is het nu mogelijk om de NAT-instellingen te wijzigen ? (Voor een open NAT te bekomen i.v.m gaming)

Vroeger was het oh zo simpel, als half-leek zijnde, DHCP-reservering uit te voeren voor mijn Xbox IP-adres en er enkele poorten naar toe te forwarden.
Momenteel is het nogal in het duisternis tasten .. ik vind ook geen specificaties van de modem/router
Volgende week dinsdag komt er een installateur langs.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Ruffio schreef: Ik heb nog een vraag of twee .. hoeveel (fysieke) LAN-poorten heeft de modem/router ? ik veronderstel 4 .
Yup correct
Ruffio schreef: Vroeger was het oh zo simpel, als half-leek zijnde, DHCP-reservering uit te voeren voor mijn Xbox IP-adres en er enkele poorten naar toe te forwarden.
Je kan geen DHCP reservering doen met dat ding, wel kan je poorten forwarden naar de interne IP's of gewoon alle poorten via een DMZ functie.

Je zal dus je Xbox een fixed IP moeten geven en niet meer via DHCP...
Jerotho
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2011, 14:41

Wat ik me afvraag is of ik mijn huidige opstelling nog kan gebruiken met de nieuwe modem/router.
Ik heb maar een (1) UTP kabel die vanuit het vertrek waar de modem hangt naar de woonkamer gaat. Daar steekt achter een switch de digicorder en de router. Is het met de nieuwe modem/router nodig om twee UTP kabels te laten lopen (een voor de digicorder en een voor de router) of kan de opstelling met een kabel en dan de switch in de woonkamer behouden blijven.
Die UTP kabel is nu mooi onder de vloer weggewerkt en een tweede trekken zie ik echt niet zitten.

hier een voorstelling van de huidige opstelling http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=5d830b8
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dat kan perfect met één UTP kabel en de switch.
Als je geen dubbele NAT wil, heb je in feite de router niet meer nodig (of stel hem in als switch + WiFi AP)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jerotho
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2011, 14:41

OK, dank je
ik dacht even dat dat niet kon omdat je digibox nu een 192.168.x.x adres gaat krijgen van de telenet modem/router,maar dat zal wel op basis van de MAC gefilterd worden door die router dan zeker, zodat die wel zijn private IP krijgt.
Mijn eigen router wegdoen zie ik niet zitten, aangezien ik sowieso nog meerdere apparaten aan dezelfde UTP kabel wil aankoppelen, of kan ik de andere PC, de NAS en een accespoint met de switch aan hetzelfde netwerk koppelen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jerotho schreef: of kan ik de andere PC, de NAS en een accespoint met de switch aan hetzelfde netwerk koppelen?
Ja.
RudyV
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2011, 14:22

Net de overschakeling laten doen van EXPRESSNET XL naar Fiber 40. Installateur kwam netjes op het afgesproken uur.Ik vroeg hem onmiddelllijk een modem te plaatsen ZONDER wifi/router. Hij zij dat de modems MET wifi/Router nergens voor problemen zorgden. Goed , wie ben ik om hem tegen te spreken.Mijn Pc opstelling is de volgende : telenetMODEM met netwerkkabel naar eigen router DIR 635 , vervolgens Verbinding eigen router (met kabel) naar vaste PC - onze laptops maken draadloos verbinding met eigen router. Installateur wil alles uittesten (telefoon-digitale tv + internet ) - RESULTAAT : internet werkt NIET. Ik vroeg hem om dan toch een MODEM zonder router functie te installeren SBV 6120 E , en ja hij deed dit , en ja......ook het internet werkte. BESLUIT:indien je zoals bij mij , je modem verbindt met kabel naar eigen router , neem je best een telenetmodem ZONDER router wifi.
FMisplon
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2006, 01:00

Ik heb een Linksys WRT160NL router (http://homestore.cisco.com/en-us/router ... ewprod.htm) die ik gebruik voor mijn draadloos internet.
Voordeel van deze router is dat er een usb-aansluiting op zit waarop mijn externe harde schijf is aangesloten. Zo kan ik van overal in mijn huis mijn video's/muziek/... op deze externe harde schijf draadloos streamen naar mijn diverse devices.
Als ik nu overstap naar Fibernet dan kan ik die router niet meer gebruiken als ik zo'n combimodem heb?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

RudyV schreef:Mijn Pc opstelling is de volgende : telenetMODEM met netwerkkabel naar eigen router DIR 635 , vervolgens Verbinding eigen router (met kabel) naar vaste PC - onze laptops maken draadloos verbinding met eigen router. Installateur wil alles uittesten (telefoon-digitale tv + internet ) - RESULTAAT : internet werkt NIET. Ik vroeg hem om dan toch een MODEM zonder router functie te installeren SBV 6120 E , en ja hij deed dit , en ja......ook het internet werkte. BESLUIT:indien je zoals bij mij , je modem verbindt met kabel naar eigen router , neem je best een telenetmodem ZONDER router wifi.
Dat het internet "NIET" werkte in de eerste opstelling zal wel NIETS met de Telenet router te maken hebben, maar met bepaalde instellingen die niet juist waren.
Zoals in deze en de vele andere topics al herhaaldelijk geschreven is, is de opstelling eigen router achter Telenet router niet ideaal (vooral niet als je servers hebt, VOIP, enz), maar dat hierdoor je Internet niet werkt is onmogelijk. Er was waarschijnlijk een conflict met IP adressen tussen je eigen router en de Telenet router.
FMisplon schreef:Ik heb een Linksys WRT160NL router die ik gebruik voor mijn draadloos internet.
Voordeel van deze router is dat er een usb-aansluiting op zit waarop mijn externe harde schijf is aangesloten.
Als ik nu overstap naar Fibernet dan kan ik die router niet meer gebruiken als ik zo'n combimodem heb?
Toch wel. Je kan
  • ofwel deze router aansluiten achter de Telenet combimodem. De USB zal werken zoals vroeger.
  • ofwel de router instellen als switch, en een vast IP toekennen. Dan zal de USB drive te bereiken zijn op het nieuwe IP adres van je router.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Rusalka
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2011, 17:01

Hallo

Op zoek naar info ben ik hier beland. Ik heb alle 7 pagina's doorgelezen, niet dat ik alles begrepen heb, dus als ik toch een vraag herhaal, mijn excuses hiervoor.

Ik ken niet veel van netwerken en zit een beetje met m'n handen in m'n haar. Er is wel veel te vinden over netwerken maar voor een leek is die info niet altijd verstaanbaar.

Het verhaal :

Fibernet 60 aangevraagd, 's anderendaags stond de technicus daar met een modem/router combinatie. Wist ik veel dat je de mogelijkheid had er eentje zonder router te vragen, maar goed. Mijn eerste vraag was natuurlijk : wat met m'n eigen router (linksys WRT610N). Want ik wil natuurlijk graag controle over m'n 'netwerkje' houden.

Geen probleem, zei de tech, je verbindt onze modem met jouw router via een van diens ethernetpoorten en niet via de internet ingang en je moet DHCP afzetten. Ik fronste m'n wenkbrauwen al. Ja, het internet werkte wel, maar mijn router was dus klaarblijkelijk ineens niet meer dan een switch. Mijn oplossing was om tot nader order een gewone switch (Netgear GS105) tussen de modem/router van telenet en m'n eigen router te plaatsen. Op die manier kon ik mijn router weer zijn werk laten doen zoals voorheen. De Wifi van de telenet modem/router heb ik uitgeschakeld, die gaf sowieso niet genoeg bereik en hoe signaalversterkers werken weet ik (nog) niet :wink:

Nu vraag ik me af of deze opstelling wel correct is.

M'n linksys had ik een eigen IP adres gegeven en op basis van dat IP verdeelt hij adressen aan de pc's. Als ik op "mijn telenet" ga kijken, zie ik als IP echter eentje dat door de telenet router werd toegekend. Mijn linksys zit dus blijkbaar met twee IP adressen. Kan dat conflicten opleveren ? Of houdt hij die vanzelf gescheiden ? Of moet ik het zelf gegeven adres aanpassen naar de range van telenet (lijkt me niet zo'n goed idee).

Nu las ik daarnet op de site van telenet dat als je je eigen router wil blijven gebruiken, je het adres dat deze krijgt van hun router op "mijn telenet" onder "geavanceerde instellingen" naast DMZ moet invullen. Nu heb ik hier net gelezen dat dat dus no man's land is. Betekent dat dan dat mijn eigen router zomaar bloot op het net staat ?

En dan een laatste vraag : hoe zit dat nu met snelheden.

Fibernet 60 geeft me normaal zo'n 57-58 Mbps, behoorlijk goed dus. Gisteren dropte dat plots naar 30 Mpbs (ik hou dat momenteel een beetje in de gaten gezien de technische en administratieve problemen rond Fibernet). Volgens telenet is dat het gevolg van piekuur (woensdagnamiddag nietwaar). Klopt dat ook of is dat maar een loze bewering ? Of ligt het aan de opstelling. Eerst wilde de man het op mijn router afschuiven, waarop de pc rechtstreeks aan hun modem gekoppeld heb, zelfde resultaat. Na het gesprek modem zonder stroom gezet, linksys reboot en pc reboot en ik had weer 57 Mbps. Ik weet wel dat ze geen 60 garanderen maar de helft ervan is nu toch wel wat overdreven dacht ik.

Bedankt voor het lezen en nog meer voor een antwoord in mensentaal :wink:


Mia
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Rusalka schreef:Mijn oplossing was om tot nader order een gewone switch (Netgear GS105) tussen de modem/router van telenet en m'n eigen router te plaatsen. Op die manier kon ik mijn router weer zijn werk laten doen zoals voorheen. De Wifi van de telenet modem/router heb ik uitgeschakeld, die gaf sowieso niet genoeg bereik en hoe signaalversterkers werken weet ik (nog) niet :wink:
Die Netgear tussen de Telenet router en je eigen router is voor niets nodig ! Wat is hiervan de bedoeling ? Die modem/router van Telenet heeft toch poorten genoeg om jouw router + eventuele digicorders aan te sluiten ??
Rusalka schreef:M'n linksys had ik een eigen IP adres gegeven en op basis van dat IP verdeelt hij adressen aan de pc's. Als ik op "mijn telenet" ga kijken, zie ik als IP echter eentje dat door de Telenet router werd toegekend. Mijn linksys zit dus blijkbaar met twee IP adressen. Kan dat conflicten opleveren ? Of houdt hij die vanzelf gescheiden ? Of moet ik het zelf gegeven adres aanpassen naar de range van telenet (lijkt me niet zo'n goed idee).
Aan die Linksys moet je niets wijzigen, gewoon aansluiten (met de WAN) op de Telenet router.
De Linksys heeft altijd 2 IP adressen: een publiek adres dat van Telelent komt op de WAN zijde, en een lokaal IP adres op de LAN zijde.
Rusalka schreef:Nu las ik daarnet op de site van Telenet dat als je je eigen router wil blijven gebruiken, je het adres dat deze krijgt van hun router op "mijn telenet" onder "geavanceerde instellingen" naast DMZ moet invullen. Nu heb ik hier net gelezen dat dat dus no man's land is. Betekent dat dan dat mijn eigen router zomaar bloot op het net staat ?
Als je eigen router vroeger op de modem-only van Telenet stond, stond hij zelfs nog "bloter" op het net. Dat is juist de functie van een router. Dus niets om je zorgen over te maken.
Rusalka schreef:En dan een laatste vraag : hoe zit dat nu met snelheden.
Fibernet 60 geeft me normaal zo'n 57-58 Mbps, behoorlijk goed dus. Gisteren dropte dat plots naar 30 Mpbs
Ik weet wel dat ze geen 60 garanderen maar de helft ervan is nu toch wel wat overdreven dacht ik.
Zie discussie "Netwerk door de knieën: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=26731

Hopelijk beantwoordt dit enkele van jouw vragen "in mensentaal" ?

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Rusalka
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2011, 17:01

@Philippe

Bedankt voor je reactie. Die "mensentaal" moet je met een knipoog nemen hé, ik ben nu eenmaal geen doorwinterde techneut :wink:
Maar ik leer graag bij en alle beetjes helpen.

Ik heb vergeten te vermelden dat ik wel geprobeerd had om m'n router rechtstreeks op de modem aan te sluiten via de WAN maar toen werkte er niks meer. Wellicht gewoon instellingen die niet juist stonden. Aan de helpdesk van telenet moet je zoiets niet vragen en de technieker was op dat punt sowieso niet erg behulpzaam.

Een switch stond er vroeger al, omdat de vorige modem maar één poort had. Ik had eerst alleen maar digitale tv, internet is er later bijgekomen toen ik van provider veranderd en toen moest er een switch bij want een nieuwe modem met meer poorten kon er toen niet af bij telenet :wink: Dus heb ik maar teruggegrepen naar het oude recept toen rechtstreeks aansluiten niet werkte.

Ga ik morgen 'ns opnieuw proberen en de switch er tussenuit te halen.

Groeten

Mia
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 jan 2011, 22:05
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Rusalka schreef:@Philippe
Ik heb vergeten te vermelden dat ik wel geprobeerd had om m'n router rechtstreeks op de modem aan te sluiten via de WAN maar toen werkte er niks meer. Wellicht gewoon instellingen die niet juist stonden. Aan de helpdesk van telenet moet je zoiets niet vragen en de technieker was op dat punt sowieso niet erg behulpzaam.
Hier idem, na vernieuwing door modem/router (FB40) en 2u wachten waren we weer online - was blijkbaar een technisch probleem bij TN.
Ik begreep er wel eerst geen snars van, telkens ik mijn router koppelde crashte de boel, mijn router moest telkens gereboot worden.
Maar toen viel mij frank, ik was nl. verbaasd dat mijn router nu plots een adres kreeg in de range 192.168.0.x met als gevolg natuurlijk een IP conflict!

Uiteindelijk werkte het wel hoor maar ik heb mijn router weggehaald, resultaat: slechts 1 stopcontact meer bezet en 1 switch rijker geworden
die ik elders kan inzetten.
Het doel blijft voor mij persoonlijk immers hetzelfde: 1 PC en 1 printer vast bedraad, de rest draadloos.
OK, weliswaar minder instellingen maar ja, who cares? : snelheid bijna verdubbeld (34 Mbps) en minder betalen per maand.

Wat me wel zorgen baart is de privacy : alle instellingen worden gecentraliseerd bij TN (ook username, wachtwoord, etc.) terwijl dat bij mijn vorige router allemaal intern en afgeschermd geregeld werd. In principe wordt TN nu een hecht familielid aangezien het voortaan probleemloos op elke PC kan!

Een EENVOUDIGE oplossing voor mij is slechts één simpel keuzevakje horend bij de TN modem/router:

ROUTERFUNCTIE AAN : JA / NEE ? :roll:
Gebruikersavatar
Marcske
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 feb 2007, 21:01
Locatie: Peer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Net de overschakeling laten doen van EXPRESSNET XL naar Fiber 40. Installateur kwam netjes op het afgesproken uur.Ik vroeg hem onmiddelllijk een modem te plaatsen ZONDER wifi/router. Hij zij dat de modems MET wifi/Router nergens voor problemen zorgden. Goed , wie ben ik om hem tegen te spreken.Mijn Pc opstelling is de volgende : telenetMODEM met netwerkkabel naar eigen router DIR 635 , vervolgens Verbinding eigen router (met kabel) naar vaste PC - onze laptops maken draadloos verbinding met eigen router. Installateur wil alles uittesten (telefoon-digitale tv + internet ) - RESULTAAT : internet werkt NIET. Ik vroeg hem om dan toch een MODEM zonder router functie te installeren SBV 6120 E , en ja hij deed dit , en ja......ook het internet werkte. BESLUIT:indien je zoals bij mij , je modem verbindt met kabel naar eigen router , neem je best een telenetmodem ZONDER router wifi.
Hier werkt die combinatie wel : Modem met router/wifi en DIR-615. Ik heb alleen het ip adres in de D-Link moeten veranderen naar 192.168.1.1 ipv 192.168.0.1
want de modem/router van telenet gebruikt ook 192.168.0.1.
Ik had ook eerst geen internet via D-Link maar na aanpassing IP adres ging het wel.
Ik heb nu de Digicorder rechtstreeks in de telenet router (switch is weg) en een kabel van de telelenet router naar de WAN poort van de D-Link DIR-615.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MadCompie schreef:Een EENVOUDIGE oplossing voor mij is slechts één simpel keuzevakje horend bij de TN modem/router:
ROUTERFUNCTIE AAN : JA / NEE ? :roll:
Absoluut niet mee eens. Als je geen routerfunctie wil, dan moet je geen router hebben.
Wat wel een EENVOUDIGE oplossing zo zijn - zoals al eerder aangehaald - is een MAC passtrough kunnen instellen.
Dan heb je beide mogelijkheden:
- alle functies van een router, incl Wireless
- indien nodig, toch een mogelijkheid om een extern IP adres te krijgen voor een eigen router, VoIP ATA, enz ...
Marcske schreef:Ik heb nu de Digicorder rechtstreeks in de telenet router (switch is weg) en een kabel van de telelenet router naar de WAN poort van de D-Link DIR-615.
Dat is inderdaad de enige correcte opstelling om een eigen router achter de Telenet modem/router te gebruiken.
  • - om conflicten te vermijden moet je in sommige gevallen de IP range van de eigen router aanpassen.
    - een tweede aanpassing die nuttig kan zijn is het (WAN) IP adres van je eigen router in de DMZ van de Telenet router zetten.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:
MadCompie schreef:Een EENVOUDIGE oplossing voor mij is slechts één simpel keuzevakje horend bij de TN modem/router:
ROUTERFUNCTIE AAN : JA / NEE ? :roll:
Absoluut niet mee eens. Als je geen routerfunctie wil, dan moet je geen router hebben.
Wat wel een EENVOUDIGE oplossing zo zijn - zoals al eerder aangehaald - is een MAC passtrough kunnen instellen.
Met MAC PT geef je nochtans net aan dat je wel routerfunctionaliteit hebt... die je uitzet voor het betreffende MAC adres.

Dus in princiepe zeg je identiek hetzelfde... "routerfunctie aan NEE" is in essentie MAC PT inschakelen (of gewoon een modem-only leveren zoals men vandaag de dag doet, maar dan heb je geen flexibiliteit).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MAC PT:
  • - één (of meerdere) clients krijgen een publiek IP.
    - daarnaast blijft de volledige routerfunctionaliteit bestaan voor alle andere aangesloten clients, inclusief WIFI.
    - je kan dus meerdere netwerken hebben (soms handig).
ROUTER FUNCTIE AF:
  • - de hele router functie is dan af.
    - je router wordt dan gewoon een switch en wireless acces point, en alle clients krijgen publieke IP adressen.
Ik vindt dat toch duidelijk 2 verschillende opties.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Inderdaad, als je het zo bekijkt zijn het twee aparte functies (maar MAC PT zou al een enorme stap voorwaarts zijn).
realworldneo
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2011, 15:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ben gisteren ook overgeschakeld geraakt naar Fibernet 60. En ik wilde ook uiteraard absoluut de modem-only. Ik had dit ook reeds gemeld bij de aanvraag, maar na 2x vragen aan iemand die er meer van wist begreep de helpdesk medewerker van Telenet nog steeds niet wat ik bedoelde met een modem-only. Ik moest het maar met de technieker bespreken die langskwam die heeft toch altijd alle modemtypes bij en ik kon gewoon kiezen. Het moest ook niet in mijn installatie-dossier gezet worden, dat had toch geen zin, want dat leest de technieker pas als hij bij je voor de deur staat.

Dus uiteraard onmiddellijk duidelijk gemaakt aan de technieker dat ik een modem-only wou. Geen probleem volgens hem. Hij tikt alles in op zijn laptop om mijn modem-only te activeren. Ah wat lees ik hier zegt hij toen: "Als je ondanks alles de klant toch niet kan overtuigen om een home gateway te nemen, dan verplicht contact opnemen met Telenet-HQ met de technische reden waarom home-gateway niet kan alvorens de modem-only te installeren". Dus hij aan mij: "Waarom wil je modem-only?" Ik: "Dyndns met eigen router, NAS-box van buitenaf kunnen benaderen en voip-toepassing." Ah ja. Hij even gebeld met Telenet-HQ en het was in orde. Ik kreeg mijn modem-only.

Dus zoals ik het nu aanvoel wil Telenet officieel niet toegeven dat ze ook modem-only leveren voor Fibernet 40 en 60. En willen ze echt wel bij voorkeur de home-gateway pushen. En als ze natuurlijk wel officieel toegeven dat je ook voor een modem-only kan kiezen dan zijn ze natuurlijk verplicht om het aan iedereen te leveren en zelfs misschien wel zelf de keuze voor te stellen bij aankoop. Waar ze dus duidelijk geen zin in hebben.

Maar in de praktijk is er op dit moment iets wat volgens mij nog het best kan omschreven worden als een gedoog-beleid. Als je iets of wat technische reden hebt of vermeld waarom je modem-only nodig hebt en waarom home-gateway in jouw geval niet zal werken dan krijg je volgens mij op dit moment wel een modem-only.

Verder werkt het geheel trouwens tot hiertoe prima. Ik haal de vooropgestelde snelheden en na de installatie kon ik ook gewoon terug op "mijn telenet" wat sinds mijn aanvraag niet meer ging.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 jan 2011, 22:05
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:MAC PT:
  • - één (of meerdere) clients krijgen een publiek IP.
    - daarnaast blijft de volledige routerfunctionaliteit bestaan voor alle andere aangesloten clients, inclusief WIFI.
    - je kan dus meerdere netwerken hebben (soms handig).
ROUTER FUNCTIE AF:
  • - de hele router functie is dan af.
    - je router wordt dan gewoon een switch en wireless acces point, en alle clients krijgen publieke IP adressen.
Ik vindt dat toch duidelijk 2 verschillende opties.
Okido! Ik heb me misschien niet goed uitgedrukt. De bedoeling is om een zelfde situatie te bekomen als vroeger : TN routerfunctie uit en het TN WAN adres direct koppelen aan mijn eigen router met mijn eigen beveiligingsbeleid (lees : de klassieke modemfunctie zoals hier dikwijls besproken!).
Ik deel dus uw mening, het TN toestel wordt in dat geval dus een gewone switch: net goed!

Probleem : dit kan momenteel niet! Ook op dit moment is de functie "mijn modem" op mijntelenet blijkbaar onbeschikbaar ... (hopelijk omdat ze ook dit forum lezen :-D ) Ik kan dus bijgevolg NIET MEER het draadloze gedeelte activeren???!!! Dat belooft...

Vandaar mijn to-do lijstje:
1e) functie : ROUTER of SWITCH? Waarom alles zo moeilijk maken, dat ze gewoon 1 type toestel gebruiken met deze keuzemogelijkheid

indien onmogelijk

1e) op zijn minst de mogelijkheid om de DHCP IP range aan te passen
2e) misschien activering van deze MAC PT dan blijft het aangeboden netwerk ongebruikt en kan ik een 2de IP alsnog koppelen aan mijn router
3e) security : dit is je reinste schending van de privacyrechten, ze kunnen zo maar op uw thuisnetwerk!!! ik zal dit eens aankaarten bij Test-Aankoop

Voor alle duidelijkheid : ik ben zeker geen ontevreden klant, anders was ik al lang weg naar... tja naar wie eigenlijk? (was vroeger ADSL'er bij Belgacom, Scarlet, Mobistar in deze volgorde wel te verstaan en ik moet zeggen dat TN een veel betere service verleent!)

Maar als de gebruikerservaring maar VOORAL de beveiliging kan verbeterd worden, waarom niet hé?
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
R@TLeR
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2011, 11:27

de Telenet helpdesk medewerker wist mij daarnet te zeggen dat vanaf morgen ? maandag ? er een functie op de mijn.telenet.be pagina zal zijn om de router functie te disablen waardoor je dus een modem+switch config overhoude...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik kan momenteel niet in de instellingen foutmelding.
Misschien klopt het en zijn ze ermee bezig.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

R@TLeR schreef:de Telenet helpdesk medewerker wist mij daarnet te zeggen dat vanaf morgen ? maandag ? er een functie op de mijn.telenet.be pagina zal zijn om de router functie te disablen waardoor je dus een modem+switch config overhoude...
Wist de TN helpdesk medewerker wat een router functie is ?? Zou me verbazen , maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

R@TLeR schreef:de Telenet helpdesk medewerker wist mij daarnet te zeggen dat vanaf morgen ? maandag ? er een functie op de mijn.telenet.be pagina zal zijn om de router functie te disablen waardoor je dus een modem+switch config overhoude...
Als dat waar is zou het betekenen dat ze eindelijk naar hun klanten hebben geluisterd... Afwachten dus.
guid
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2011, 12:05

R@TLeR schreef:de Telenet helpdesk medewerker wist mij daarnet te zeggen dat vanaf morgen ? maandag ? er een functie op de mijn.telenet.be pagina zal zijn om de router functie te disablen waardoor je dus een modem+switch config overhoude...
Hi,
is het mogelijk mij uit te leggen wat dat betekent?
Ik heb in mijn telenet mijn draadloos uitgeschakeld. Aan mijn modem hangt er een wireless router wrt160n die ik gebruik voor mijn iphone, nas schijf,printer.
Welke verandering zou dat voor mij kunnen betekenen?
Sorry voor deze vraag maar ik ben maar een leek op dit vlak :(
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

@guid dat je je wrt160n als de enige router kan gebruiken voor je thuisnetwerk. Het Telenet-onding wordt gewoon terug een modem die een publiek IP adres aan je wrt160n geeft.

Je hebt dan de vrijheid om poorten te forwarden, ip adressen uit te delen en alles wat jij wil, in tegenstelling tot wat mogelijk is met die Telenet-router.
OmegaII
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009, 19:47

Zolang het uit de mond van een Telenet Melkdesker komt ... Geloof er dan maar niets van tot je het ziet gebeuren. Dus zolang niemand mij screenshots toont van de functie op de pagina... wachten we geduldig af !
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

ondertussen ben ik hier toch maar voor alle zekerheid overgeschakeld van de SVG6540 naar de SBV6120 zonder router, met succes. Alles werkt : internet , telefoon en DTV.
Joopie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2011, 08:15
Bedankt: 42 keer

Zou die niet kunnen haperen.
De nieuwste modem met wireless is zeker zo goed.
Of denken ze dat Telenet zo maar iets op de markt gooit.
De klant kan zelf uitmaken te nemen of te laten.Niets wordt verplicht.
Ik wil geen modem only.Heb ook HD telefoon en internet in Fiber pack
Alles draait op volle toeren vanaf 17 januari.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

niemand beweert dat die slecht is, maar de meeste mensen hebben een eigen accespoint en router voor hun eigen netwerk te kunnen controleren en beheren. Dus waarom dan zo een bakje met ingebouwde router van telenet gebruiken. Heeft geen nut voor de meeste. Als ze dit in hun "mijn telenet" programma aan het aanpassen zijn, is dus positief.
R@TLeR
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2011, 11:27

'mijn'.telenet.be ligt anders nog mooi plat... :twisted:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Joopie schreef:Zou die niet kunnen haperen.
De nieuwste modem met wireless is zeker zo goed.
Waarom is die 'zeker zo goed'?
De RF-kant is identiek hetzelfde.
Er wordt dan ook niet gesproken over 'beter' of 'slechter'. Ze zijn identiek, alleen is de modem die opgedrongen wordt door Telenet een modem mét router en wifi.
Voor 95% van de klanten - de eenvoudige gebruiker- is dat voldoende. Maar het routergedeelte is gewoon ondermaats ten opzichte van de losse routers die velen reeds hebben.
We kunnen dus echt wel stellen dat de SVG6540 niet 'even goed' is, maar wel 'slechter', als je toch wil vergelijken.

Om het nog eens te herhalen : voor de gevorderde toepassingen (laten we het zo noemen) is dubbele NAT (twee routers) géén goede oplossing, vandaar dat de kenners zo naarstig op zoek zijn naar een modem-only model.
vos2350
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2011, 10:55

Vraag van niet-technische FiberNet gebruiker wegens niet meer funktioneren VOIP-adapter na overstap naar FiberNet40

De Telecom technicus heeft bij mij de Motorola SBV6120E modem geplaatst. In het forum lees ik dat ik daar 'blij' mee moet zijn.
Echter nu werkt mijn VOIP-adapter niet meer, althans hij heeft geeft geen telefoonlijn meer aan.
De situatie is als volgt: Motorola SBV6120E > Linksys WRT160n router > o.a. Linksys SPA-3000 VOIP adapter.

Door middel van de IP-adressen 192.168.1.1. en 192.168.1.100 kan ik eventueel de protocollen wijzigen, maar weet niet wat te wijzigen.

Kan iemand me daar duidelijkheid in geven?
Alvast dank.
Laatst gewijzigd door vos2350 30 jan 2011, 19:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

in principe is er nu voor jou niets veranderd. Alles blijft hetzelfde.
Ik ken niet veel van VOIP, maar heeft het WAN IP misschien invloed? Want dat is nu heel waarschijnlijk veranderd.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

De modem settings zijn nog steeds buiten dienst , bij jullie ook ???
Joopie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2011, 08:15
Bedankt: 42 keer

Hier hetzelfde in Limburg.Telemeter ook niet meer te zien,maar die mag weg blijven.
Settings buiten dienst,doen ze volgens mij opzettelijk,wordt te veel aan gepruts,en komen sommige in de problemen.
Je kan nog wel de reset knop gebruiken.Die werkt nog.
rubensky
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2011, 20:52

Ook hier niets anders dan problemen. Sedert vorige vrijdag 28/1 Fibernet 40 geinstalleerd door technieker Telenet. Nieuwe wireless router heeft quasi geen bereik meer op een afstand van 10 meter van de router. Haal nog slechts een snelheid van max 5.5 Mbps.
Telenet speedmeter geeft een down van 0,05 Mbps aan en een uploadsnelheid van 1,21mbps. Surfen dus zo goed als onmogelijk.

De snelheid op 1 meter van de wireless router is ook niet fameus : speedtest van slechts 16 Mbps. Met vorige Motorola router (Goldshake+) haalde ik nog meer dan 20Mbps.
Ben echt niet tevreden. Na herhaaldelijk bellen met supportdienst Telenet, is het mij duidelijk geworden dat ook zij niet weten hoe het moet worden opgelost. Volgens hen is Fibernet enkel zinvol via netwerkkabel, dus via LAN verbinding.

Wie heeft de oplossing ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Telenet bellen en die klachten melden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Doe de test nog eens met een netwerkkabel , dus NIET via wifi. Als je dan ook zo'n lage snelheden hebt, ligt het niet aan de wifi.
Dat fibernet 40 niet geschikt is voor wifi, is onzin. Zelfs fibernet 60 gaat nog prima draadloos.

Nu moet je wel opletten : 10 meter binnenhuis is toch al veel. 't Is te zien wat er allemaal tussen zit, en hoeveel interferentie je hebt van andere stoorbronnen en andere WIFI netwerken.
Als hij dan ook nog op 5 Ghz staat, ben je helemaal gezien, zeker als er een muur of andere obstakels tussen zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”