Facturatieprobleem verlenging jaarcontract door korting

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Deze week kreeg ik mijn factuur van Belgacom voor mijn telefoonlijn classic

onderaan staat

Korting op een jaarabonnement
Als dank voor uw vertrouwen, geniet u van een korting van 6 Euro incl.BTW in het kader van een nieuw Belgacom telefonie-contract voor de looptijd van 1 jaar, met startdatum op maand van deze factuur. voortijdige ontbinding van het contract is mogelijk mits betaling van opzegvergoeding gelijk aan de abonnementsgelden.

Wat moet een mens daarmee , ze smeren je iets aan , terwijl ik niks gevraagd heb, ik heb ook nog niet betaald.
wat kan ik beste doen. ik wil niet vasthangen voor een jaar.

Edit door Goztow: onderwerp wat aangepast zodat dit topic ook voor anderen kan dienen + gelieve provider bashing achterwege te laten :)
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Is de korting al verwerkt in je factuur? Zo ja, veronderstel ik dat een telefoontje naar de helpdesk wel voldoende zal zijn?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Maglor schreef:Is de korting al verwerkt in je factuur? Zo ja, veronderstel ik dat een telefoontje naar de helpdesk wel voldoende zal zijn?


ja hebben ze direct verwekt
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

zonder aanleiding toe (voorgaande brief of telefoontje) ?

ik zou dus eerst de reden vragen/of dit akkoord van jou naar hen toe daar je na je eerste jaar normaal maandelijks kan opzeggen en met dit niet meer
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bellen naar helpdesk, dienst facturatie
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

vraag naar een copie van het door jou getekende contract :)
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Het net gebeld, ze zeiden dat ik een brief had ingevuld om te bevestigen, wat niet zo is natuurlijk.
Ze hebben een dossier nummer toegevoegd aan mijn account, om te bevestigen dat ik hun korting/verlenging niet wens.
De vraag is nu, kan ik die pipo's vertrouwen of niet .
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

brooklyn schreef:Het net gebeld, ze zeiden dat ik een brief had ingevuld om te bevestigen, wat niet zo is natuurlijk.
Ze hebben een dossier nummer toegevoegd aan mijn account, om te bevestigen dat ik hun korting/verlenging niet wens.
De vraag is nu, kan ik die pipo's vertrouwen of niet .

Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen: normaal komt zoiets in orde. Ik zou wel de 6 euro "korting" dus terug bij mijn factuur tellen en dus het bedrag + 6 euro betalen, anders "aanvaard" je in principe de korting door te weinig te betalen (behalve indien je een domiciliëring hebt). Ik zou sowieso om een extra factuur voor die 6 euro vragen :P.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
BlackOps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2010, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik wil maandag of dinsdag mijn telefoon abonnement bij BGC opzeggen maar ik stuit nu op een factuur van oktober 2010 waar dezelfde korting is toegekend voor het verlengen met 1 jaar. Wij weten hier dus van niets ( geen toelating gegeven) want ik heb mij nog nooit verbonden voor een peulschil :evil:

Kan ik hier nog vanaf geraken?

Verdomme, het is toch altijd iets met die mannen :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als er zeker van bent dat je niets getekend hebt - of ook niet positief hebt gereageerd op een telefoontje - en ze rekenen je toch een boete aan voor verbreking van contract, dan zou ik daartegen zeker protesteren.
Ik ben geen advocaat, maar alleen het feit dat ze je een ongevraagde korting geven is toch geen wettelijke basis voor een contract ? Wie controleert zijn factuur nu zo in detail ? Vooral in geval van domiciliëring ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

bij betaling akkoord met verlenging.
Ik vrees dat er niks aan te doen is.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
BlackOps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2010, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Wederom bedankt philippe_d 8)

Mijn vrouw zegt hier dat ze weet heeft van een telefoongesprek waarin ze 6 € toegekend hebben. De uitleg die ze toen te horen gekregen heeft weet ze niet meer ( selectieve black-out? :roll: )

Dat zal dan 9x 18.90 € worden want dat moet hier gewoonweg buiten zodat ze ons niet meer kunnen bellen voor een korting.... :-(
ZEER spijtig dat Scarlet een dochter is geworden van BGC want nu twijfel ik om er bij te gaan. :nono:
Gebruikersavatar
BlackOps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2010, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

proximusboyke schreef:bij betaling akkoord met verlenging.
Ik vrees dat er niks aan te doen is.
Ik vrees er ook voor... :-(

Het is toch wel erg hoe makkelijk men steeds weer de mensen in het zak zet. MIJ had het niet overkomen want ik heb lak aan kortingen want het is gewoon een ketting met een ijzeren bol die ze rond je enkel plaatsen. :x

Edit: ondertussen heb ik onze telefoontoestellen op de zolder gegooid.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

in verleden zelfde ervaring.
eerst een telefoontje waarin ze het aanbieden.
uitdrukkelijk gezegd , wens dat niet.
een paar dagen later , brief in de bus welkom voor uw verlenging.
en dan vertrokken voor een tijdje mailen en bellen.
uiteindelijk hebben ze toegegeven , waarom niks op papier.
wel nieuwe facturen gevraagd en gekregen , rechtzettingen.
dus pas op met betalingen en onderbreek tijdelijk domiciel.

nu laatst bij base home pack
die regelen het anders het gesprek wordt opgenomen en men dient uiteindelijk via telefoon akkoord te bevestigen.
lijkt me een faire regeling.
daarna bevestigings brief.

tip voor het Belgacom personeel hier aanwezig op forum.
Gebruikersavatar
BlackOps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2010, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Update: het vrouwtje is naar een BGC-winkel geweest en daar hebben ze meteen de lijn afgesloten. :banana: ( of zou er gezien die verlenging iets niet pluis zijn? )

Nadeel: vrouwtje wist niet dat Dommel nog gebruik maakt van deze lijn... dus iets te vroeg afgesloten... :roll:

Edit: na controle blijkt dat ons Internet nog steeds werkt :???:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

afsluiten kan je ten al tijde !!!
maar uw slotfaktuur van belgacom da zal een paar andere mouwen zijn denk ik.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
BlackOps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2010, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

proximusboyke schreef:afsluiten kan je ten al tijde !!!
maar uw slotfaktuur van belgacom da zal een paar andere mouwen zijn denk ik.
Ah ja, op die manier doen ze het dan weer. :x

Maar goed, ik kon er toch niet onderuit dus laat ze dan maar meteen voorgoed oprotten.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Ik vraag me eigenlijk af of ze uw goedkeuring kunnen verkrijgen via de telefoon.. want:
A voice frequency (VF) or voice band is one of the frequencies, within part of the audio range, that is used for the transmission of speech.
In telephony, the usable voice frequency band ranges from approximately 300 Hz to 3400 Hz. It is for this reason that the ultra low frequency band of the electromagnetic spectrum between 300 and 3000 Hz is also referred to as voice frequency, being the electromagnetic energy that represents acoustic energy at baseband. The bandwidth allocated for a single voice-frequency transmission channel is usually 4 kHz, including guard bands, allowing a sampling rate of 8 kHz to be used as the basis of the pulse code modulation system used for the digital PSTN.
The voiced speech of a typical adult male will have a fundamental frequency from 85 to 180 Hz, and that of a typical adult female from 165 to 255 Hz[1][2]. Thus, the fundamental frequency of most speech falls below the bottom of the "voice frequency" band as defined above. However, enough of the harmonic series will be present for the missing fundamental to create the impression of hearing the fundamental tone.
The full range of human hearing is between 20 Hz and 20 kHz.[3] The minimum sampling rate that satisfies the sampling theorem for this full bandwidth is 40 kHz. The 44.1 kHz sampling rate used for Compact disc was chosen for this and other technical reasons
Dus is het nooit 100% mogelijk om te onderscheiden wie je effectief aan de telefoon hebt.
Waaruit ik dan denk dat deze verlenging niet legaal kan zijn.
Soit in hun algemene voorwaarden reppen ze er toch niets van. Mss iets voor de langvergeten forumadvocaat?
http://www.belgacom.be/private/gallery/ ... 2_nlv2.pdf
Gebruikersavatar
BlackOps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2010, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

misterjo schreef:Ik vraag me eigenlijk af of ze uw goedkeuring kunnen verkrijgen via de telefoon.. want:


Dus is het nooit 100% mogelijk om te onderscheiden wie je effectief aan de telefoon hebt.
Waaruit ik dan denk dat deze verlenging niet legaal kan zijn.
Soit in hun algemene voorwaarden reppen ze er toch niets van. Mss iets voor de langvergeten forumadvocaat?
http://www.belgacom.be/private/gallery/ ... 2_nlv2.pdf
Daar zit wat in maar sinds kort zijn alle providers verplicht om al je telefoongesprekken en internetverkeer gedurende 1 jaar bij te houden. Het zal hen dan ook een klein kunstje zijn om desbetreffend gesprek op te rakelen.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

hallo belgacom members , niet thuis ??
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Neen, op restaurant.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

de mensen die hier aanwezig zijn en antwoorden en/of mensen helpen uit naam van belgacom, zijn techniekers. Geen mensen van de helpdesk of klantendienst.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Behalve Eva, de online forummedewerkster van BGC :')
http://support.nl.belgacom.be/app/staticpages/eva/nl
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Maar eva is hier niet zo actief als wij.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Die zal meer betaald worden en dus langer vertoeven in een veel duurder restaurant ^^
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

of ook niet positief hebt gereageerd op een telefoontje
Heb dit ooit voorgehad dat ze zeide dat dat via den telefoon was gebeurd. Ik heb hun gezegd dat ik van niks weet en dat het ook geen wettelijke verbintenis is. Dit mag u navragen aan de ombudsdienst van telecommunicatie zolang er NIETS getekend is zwart op wit kan men u niets aansmeren!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

BlackOps schreef:Daar zit wat in maar sinds kort zijn alle providers verplicht om al je telefoongesprekken en internetverkeer gedurende 1 jaar bij te houden. Het zal hen dan ook een klein kunstje zijn om desbetreffend gesprek op te rakelen.
Je denkt toch niet dat de providers de inhoud van al je telefoongesprekken opslaan ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
BlackOps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2010, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

philippe_d schreef: Je denkt toch niet dat de providers de inhoud van al je telefoongesprekken opslaan ?
Je hebt gelijk, de inhouw wordt niet bijgehouden. Tenminste dat zeggen ze toch... 8)
( alhoewel het maar een kwestie van tijd meer zal zijn )

Gisterenavond heb ik de telefoon maar weer van zolder genomen en aangesloten. Deze ochtend werkte onze telefoon nog steeds. Op het papier dat we in de BGC winkel gekregen hebben stond als uitvoeringsdatum 26/1/'11. De medewerker zei ook dat we een creditnota gingen krijgen omdat we reeds betaald hadden voor de volgende maanden.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bij BGC krijg je toch altijd schriftelijke bevestiging?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
BlackOps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2010, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Goztow schreef:Bij BGC krijg je toch altijd schriftelijke bevestiging?
Geen idee, het is niet onze hobby om steeds van alles op te zeggen. Het is de eerste keer in 20 jaar dat wij daar iets opzeggen. Het eerste en enige. :-)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

BlackOps schreef:
philippe_d schreef: Je denkt toch niet dat de providers de inhoud van al je telefoongesprekken opslaan ?
Je hebt gelijk, de inhouw wordt niet bijgehouden. Tenminste dat zeggen ze toch... 8)
( alhoewel het maar een kwestie van tijd meer zal zijn )

Gisterenavond heb ik de telefoon maar weer van zolder genomen en aangesloten. Deze ochtend werkte onze telefoon nog steeds. Op het papier dat we in de BGC winkel gekregen hebben stond als uitvoeringsdatum 26/1/'11. De medewerker zei ook dat we een creditnota gingen krijgen omdat we reeds betaald hadden voor de volgende maanden.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen.
Telefoongesprekken met klantendienst worden wel opgenomen, dan kan je zelfs gemakkelijk nagaan op dit forum. Zo herinner ik me een base (toen Tele2/kpn) geval waar de klager ook beweerde niets gevraagd te hebben en een contactpersoon bij base hier op het forum een paar dagen later schreef: 'we hebben hier op tape een gesprek met je vrouw waarin ze toestemde met de voorwaarden'. Dus nogal gelijklopend met deze case ...

Zelf heb ik ook eens vaste telefonie opgezegd, nooit het resterende abonnementsgeld teruggekregen. BGC vond dit toen normaal. De lijn werd wel afgekoppeld op de door mij voorgestelde datum (geen telefoon meer maar wel betalen dus).

Ook nog uit mijn ervaring met BGC: ze sturen inderdaad wel elke wijziging op papier naar je thuis.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Zamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 sep 2008, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

Telefoongesprekken worden NIET opgenomen. De operator die de oproep beantwoordt moet hier mee akkoord gaan, en is er geen enkele operator die hier mee zal instemmen. En ik spreek uit ervaring.

Bestellingen via telefoon zijn wel geldig. Een handtekening is niet vereist. Dit is ook 'wettelijk' helemaal in orde. Vele klantendiensten (BGC, Telenet, Mobistar) mogen bestellingen via de telefoon aannemen. Het is natuurlijk ook afhankelijk over welk produkt het gaat.

Wat als u zelf wordt opgebeld. Vooraleer een korting wordt toegekend, krijgt u 'altijd' een bevestigingsbrief toegestuurd. Als u niet akkoord gaat, kan u hier op reageren en zal de korting niet doorgaan. Af en toe komen er oproepen binnen van klanten die niet akkoord gaan. Reageert u niet, tja, dan wordt de korting verrekend en bent u terug voor een jaar gebonden.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

En jij hebt bij een klantendientgesprek nog nooit het zinnetje gehoord "Om onze service (!) te verbeteren kan dit gesprek eventueel opgenomen worden enz."
:???:

Het volstaat dat 1 van de partijen dit wil opnemen, een melding is zelfs niet verplicht !

Citaat: "De wet verbied je nergens een opname te maken zonder toestemming te vragen. Het feit dat de andere partij aan het gesprek deelneemt is voldoende. Hetzelfde geld voor een tel. gesprek.

Het Hof van Cassatie heeft het argument van de verdediging afgewezen door te stellen dat diegene die een telefoongesprek voert het recht op eerbiediging van zijn priveleven niet kan inroepen ten aanzien van een deelnemer aan dit gesprek, aangezien hij zelf de deelnemer deelachtig maakt aan het voorwerp van dit recht. Een procespartij kan derhalve zelf opgenomen communicatie aanwenden als bewijsmateriaal. (Cass. 9 januari 2001)

En hetzelfde met meer info ...‘Hij die een telefoongesprek voert kan het recht op eerbiediging van zijn privéleven, zijn gezinsleven, zijn huis en zijn briefwisseling niet inroepen t.a.v. de deelnemer aan dit gesprek, daar hij zelf deze deelnemer deelachtig maakt aan het voorwerp van dat recht (art. 17.1 BUPO) ’[Cass. ARP990235N,9 januari 2001 (N. t. S.),Juristenkrant 2001-25,5,Computerr.(Ned.) 2001,199,noot DUMORTIER,J.].
Zie zonodig ook : VANNESTE,F.,Het opnemen van eigen telefoongesprekken en de eventuele bijstand hierbij van de politie,R.W.2007-08,108-112, Noot onder Antwerpen 29 juni 2004 (J./O.M.).
Een opgenomen gesprek tussen twee personen (uzelf en dus iemand anders), dat opgenomen is met een dictafoon kan dus later als bewijs worden gebruikt tegen deze andere persoon."
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Zamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 sep 2008, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

ik heb al geweten dat een medewerker klacht indiende tegen zijn werkgever omdat het gesprek werd opgenomen zonder zijn medeweten en de werkgever werd veroordeeld hiervoor.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Misschien was dat door de baas opgenomen telefoongesprek tussen de werknemer en een derde partij. Je moet zelf deelnemen aan het opgenomen gesprek om het als bewijs te mogen gebruiken. Anders is het gewoon afluisteren, dat is iets helemaal anders ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Zamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 sep 2008, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

ik heb het wel over een gesprek tussen een operator van een helpdesk en een klant.
en meeluisteren mag niet zonder goedkeuring van de operator.
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

[quote="titanium"][quote]of ook niet positief hebt gereageerd op een telefoontje[/quote]Heb dit ooit voorgehad dat ze zeide dat dat via den telefoon was gebeurd. Ik heb hun gezegd dat ik van niks weet en dat het ook geen wettelijke verbintenis is. Dit mag u navragen aan de ombudsdienst van telecommunicatie zolang er NIETS getekend is zwart op wit kan men u niets aansmeren![/quote][quote="BlackOps"][quote="Goztow"]Bij BGC krijg je toch altijd schriftelijke bevestiging?[/quote]Geen idee, het is niet onze hobby om steeds van alles op te zeggen. Het is de eerste keer in 20 jaar dat wij daar iets opzeggen. Het eerste en enige. :-)[/quote][quote="fredo66"]Ook nog uit mijn ervaring met BGC: ze sturen inderdaad wel elke wijziging op papier naar je thuis.[/quote]
En het juiste antwoord is het volgende:
Zamba schreef:Bestellingen via telefoon zijn wel geldig. Een handtekening is niet vereist. Dit is ook 'wettelijk' helemaal in orde. Vele klantendiensten (BGC, Telenet, Mobistar) mogen bestellingen via de telefoon aannemen. Het is natuurlijk ook afhankelijk over welk product het gaat. Wat als u zelf wordt opgebeld. Vooraleer een korting wordt toegekend, krijgt u 'altijd' een bevestigingsbrief toegestuurd. Als u niet akkoord gaat, kan u hier op reageren en zal de korting niet doorgaan. Af en toe komen er oproepen binnen van klanten die niet akkoord gaan. Reageert u niet, tja, dan wordt de korting verrekend en bent u terug voor een jaar gebonden.
Titanium: de ombudsdienst heeft je fout ingelicht, ofwel was dit al enkele jaren geleden. Op zich is inderdaad geen handtekening vereist, maar 'een actie waaruit blijkt dat de klant akkoord gaat met de overeengekomen dienst / het product'. Vandaar dat een bevestiging (-sbrief/smail) verplicht is, en je daar op kan reageren (niet reageren = ook een actie). Driester, maar legaal, is als ze het vermelden op de factuur, al dan niet in de kleine lettertjes. Het betalen van die factuur (overschrijving, domiciliëring, ...) impliceert een akkoord van de aangerekende bedragen en aanschaf van producten of diensten die op die factuur vermeld werden.
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

De gesprekken omverlenging worden wel degelijk opgenomen ( bewijsmateriaal, trainig van operatoren enz)
Maar 1 maaal de faktuur betaald is met de korting ga je akkoord !!
ik denk dat ze max 3 maanden worden bewaard de tapes
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Zamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 sep 2008, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

proximusboyke schreef:De gesprekken omverlenging worden wel degelijk opgenomen ( bewijsmateriaal, trainig van operatoren enz)
Maar 1 maaal de faktuur betaald is met de korting ga je akkoord !!
ik denk dat ze max 3 maanden worden bewaard de tapes
niet bij BGC allezins! 100% verzekerd, dat geef ik u op een blaadje.

Misschien bij de externe firma's die werken in opdracht van BGC, dat zou wel kunnen.
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Tapes kunnen en mogen gebruikt worden als trainingsmateriaal, ALS het gemeld wordt aan de beller.
Tapes mogen enkel gebruikt worden als bewijsmateriaal ALS de toestemming hiervoor gevraagd én gegeven wordt door beller én gebelde. Enkel een melding is niet oké waardoor het bewijs ongeldig is.
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”