Ik heb het forum doorzocht maar geraak enkel maar nog meer in verwarring.
Mijn vraag is eenvoudig : wanneer ik de ingebouwde router van de fibernet modem niet wens te gebruiken, welke instellingen moet ik dan allemaal doen ( op mijn telenet en in config dlink router) om toch mijn eigen router verder te kunnen gebruiken zoals in het verleden zonder verder iets aan mijn opstellingen te wijzigen ?
Nu is er een switch van telenet aangesloten op de nieuwe modem en op die switch was mijn eigen router aangesloten.
Dat werkte perfect in het geval bij de oude modem.
Echter als ik nu mijn eigen router aangesloten laat zoals in het verleden kan deze niet naar buiten connecteren en wanneer ik m van de switch afhaal en rechtstreeks op de fibernetmodem aansluit idem.
ps: Hoeven we de switch eigenlijk nog te gebruiken ?
Hoe eigen draadloze router gebruiken ipv ingebouwde
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als je de wireless van TN niet wil gebruiken, en je een eigen router hebt... één raad vraag achter een Motorola SVG6120e modem, en begin niet met prutsen met DMZ's en portforwarding.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Nu ook weer niet overdrijven he. Voor het gros van de users en wellicht ook voor het gros van die nieuwe posters hier die met die vraag afkomen, gaat het perfect gaan met die DMZ oplossing.r2504 schreef:begin niet met prutsen met DMZ's en portforwarding.
@Patjen: je eigen router gaat een 192.168.0.x adres krijgen als WAN adres. Dat adres vul je in Mijn Telenet in als DMZ. Da's al wat je moet doen.
Enkele dingen zullen mogelijks niet goed werken. Naar verluidt kan VOIP problemen geven. Voor DynDNS moet je router ook support hebben om een publieke "what's my IP" service te gebruiken ipv het adres van zijn WAN poort.
Ik zit hier al een jaar met zo een setup en heb er nog nooit problemen mee gehad. En 't is nu ook niet dat ik hier een simpele setup heb: 2 DD-WRTs in chain (via wireless bridge/AP op de tweede), een 15tal clients, powerlines tussen router, digiboxen en Telenet modem. Heel frequent VPN naar mijn werk, soms eens VPN van buitenaf naar mijn interne media-server, soms eens een bittorrent of KAD, etc...
Overigens heeft die dubbele NAT me zelfs al enkele keren toegelaten van mijn setup te testen, inzake portforwarding op mijn eigen router. Nl: connecteer een client (PC bvb) met de Telenet wifi. Dan zit die dus BUITEN mijn eigen netwerk, en dan zo testen om bvb te zien of VPN naar mijn server werkt.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Daarom dat je waarschijnlijk meteen al onderstaande opmerkingen maakt...Tomby schreef:Nu ook weer niet overdrijven he. Voor het gros van de users en wellicht ook voor het gros van die nieuwe posters hier die met die vraag afkomen, gaat het perfect gaan met die DMZ oplossing.
Het is toch overduidelijk dat dergelijke setups puur work-arounds zijn die vroeg of laat ellende veroorzaken (en dus een hoop telefoontjes naar de helpdesk met alle frustratie vandien). Dus nogmaals, wil je je eigen router gebruiken dan is er vandaag maar één CORRECTE oplossing, en dat is een modem-only !Tomby schreef:Enkele dingen zullen mogelijks niet goed werken. Naar verluidt kan VOIP problemen geven. Voor DynDNS moet je router ook support hebben om een publieke "what's my IP" service te gebruiken ipv het adres van zijn WAN poort.
Tomby, het WAN adres dat de eigen router krijgt van de telenet modem, waar kan ik dat te weten komen?Tomby schreef:Nu ook weer niet overdrijven he. Voor het gros van de users en wellicht ook voor het gros van die nieuwe posters hier die met die vraag afkomen, gaat het perfect gaan met die DMZ oplossing.r2504 schreef:begin niet met prutsen met DMZ's en portforwarding.
@Patjen: je eigen router gaat een 192.168.0.x adres krijgen als WAN adres. Dat adres vul je in Mijn Telenet in als DMZ. Da's al wat je moet doen.
Enkele dingen zullen mogelijks niet goed werken. Naar verluidt kan VOIP problemen geven. Voor DynDNS moet je router ook support hebben om een publieke "what's my IP" service te gebruiken ipv het adres van zijn WAN poort.
Ik zit hier al een jaar met zo een setup en heb er nog nooit problemen mee gehad. En 't is nu ook niet dat ik hier een simpele setup heb: 2 DD-WRTs in chain (via wireless bridge/AP op de tweede), een 15tal clients, powerlines tussen router, digiboxen en Telenet modem. Heel frequent VPN naar mijn werk, soms eens VPN van buitenaf naar mijn interne media-server, soms eens een bittorrent of KAD, etc...
Overigens heeft die dubbele NAT me zelfs al enkele keren toegelaten van mijn setup te testen, inzake portforwarding op mijn eigen router. Nl: connecteer een client (PC bvb) met de Telenet wifi. Dan zit die dus BUITEN mijn eigen netwerk, en dan zo testen om bvb te zien of VPN naar mijn server werkt.
r2504,r2504 schreef:Als je de wireless van TN niet wil gebruiken, en je een eigen router hebt... één raad vraag achter een Motorola SVG6120e modem, en begin niet met prutsen met DMZ's en portforwarding.
ik heb dit ook vermeld aan de technieker dat er modems waren zonder ingebouwde router blijkbaar, hij was er niet direct van op de hoogte maar toen ik vertelde dat het de modems waren die de business klanten konden krijgen begon het hem te dagen. Ik had schrik dat mijn vpn connectie voor het werk niet meer zou werken door de dubbele NAT blijkbaar. Hij wou hiervoor wel desnoods een mail sturen naar de helpdesk maar wou eerst dat ik de test deed of mijn vpn werkte via de ingebouwde router. Nu, die test lukte, dus vond hij het niet nodig om een andere modem aan te vragen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Mooi... al kan je allén maar hopen dat het morgen niets anders is dat niet blijkt te werken.Patjen schreef:Nu, die test lukte, dus vond hij het niet nodig om een andere modem aan te vragen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Gewoon in de management GUI van je router.Patjen schreef:Tomby, het WAN adres dat de eigen router krijgt van de telenet modem, waar kan ik dat te weten komen?
Alternatief is om op Mijn Telenet te gaan kijken naar de modem settings. Daar vind je de lijst van connected clients met hun toegekend IP adres.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Of ga hierboven naar Services > Mijn IP-adres .
http://userbase.be/services/ip
[Edit - bovenstaande link geeft je extern IP, dank Tomby voor de correctie]
http://userbase.be/services/ip
[Edit - bovenstaande link geeft je extern IP, dank Tomby voor de correctie]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Erm, not really. Hij wil het WAN IP van zijn eigen interne router, zodat hij dat als DMZ kan instellen in de Telenet router.philippe_d schreef:Of ga hierboven naar Services > Mijn IP-adres .
http://userbase.be/services/ip
Met zijn publieke adres is hij niets.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dan moet je je WAN adres statisch zetten, en niet via DHCP.
Zo weet je meteen welk adres je hebt.... en ondertussen prutsen we maar verder met dubbele NAT's
Zo weet je meteen welk adres je hebt.... en ondertussen prutsen we maar verder met dubbele NAT's
- netdata
- Elite Poster
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
- Twitter: wdhaeseleer
- Locatie: Turnhout
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
- Contacteer:
Jup Klopt.r2504 schreef:.. en ondertussen prutsen we maar verder met dubbele NAT's
Ikzelf gebruik een Vasco aXsGUARD GateKeeper UTM
Deze heeft bijvb support voor authenticated reverse proxy.
Dit op voorwaarde dat hij het extern IP (Lees Public IP) ziet, zoniet loopt het gewoon de soep in.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ja, maar Telenet heeft het duidelijk nog niet doorTomby schreef:We weten het ondertussen zo wel hoor...
- Marcske
- Member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 21:01
- Locatie: Peer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Ik ben eerder deze week ook omgeschakeld van Expressnet naar Fibernet 40. Mijn configuratie van eerst heb ik gewoon kunnen behouden ; Modem telenet - switch - router D-link DIR-615. Ik heb gewoon mijn modem vervangen (CPN / SVG6540E (DOCSIS) )en op advies van het telenet center moest ik alleen mijn Ip adres in de D-Link router aanpassen van 192.168.0.1 naar 192.168.1.1 en alles werkt hier perfect met 2 pc's via lan/router d-link , 1 laptop wireless via d-link (Wifi telent modem uitgeschakeld via Mijn Telenet) + 1 Nas harde schijf via lan D-Link.
Omschakeling perfect verlopen ,na aanzetten nieuwe router na +- 20 Min werkte alles weer.
No problem here
Omschakeling perfect verlopen ,na aanzetten nieuwe router na +- 20 Min werkte alles weer.
No problem here
- netdata
- Elite Poster
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
- Twitter: wdhaeseleer
- Locatie: Turnhout
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
- Contacteer:
r2504 schreef:Ja, maar Telenet heeft het duidelijk nog niet doorTomby schreef:We weten het ondertussen zo wel hoor...
Zonet even naar de klantendienst gebeld, dit keer kreeg ik de juiste aan de lijn.
Hij verstond direct het probleem, en gaf me de raad om de telenet centers eens op te bellen waar ze nog een modem only hebben, al mag het officieel niet.
Die kerel wist me te vertellen dat vermoedelijke officieel de modem only terug gaat komen.
Hij vertelde dat het niet ophoud met telefoons over klachten en dat vele (echt velen) een modem only willen.
Ook vertelde hij dat ze erg veel tijd steken ik problemen oplossen die het niet zouden moeten zijn zoals daar zijn:
- VoIP SIP problemen
- uPnP troubles
- DynDNS issues
- en last but not least (maar daar kan telenet niets aan doen), velen pluggen de router toch na de modem en vele hebben nog een oudere modem die enkel 10Mbps aankan op de wan interface.
Nog even geduld volges hem.
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Kijk ook nog even op deze link ivm de wireless modem en instellingen
http://onlinesupport.telenet.be/content ... ss-toestel
Greetz
http://onlinesupport.telenet.be/content ... ss-toestel
Greetz
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Hopelijk snapt het "damagement" het nu ook nog ? Spijtig genoeg is massaal protest het enige waar TN misschien nog (want tegenwoordig lijkt men al niet veel meer in te zitten met dergelijke negatieve publiciteit) voor zwicht.netdata schreef:Die kerel wist me te vertellen dat vermoedelijke officieel de modem only terug gaat komen.
Hij vertelde dat het niet ophoud met telefoons over klachten en dat vele (echt velen) een modem only willen.
En toch blijven sommige maar dubbele NAT promoten Laat Telenet weten dat je niet akkoord gaat met dergelijke oplossingen... zoniet krijg je binnen een half jaar de volgende beperking (want klanten slikken het toch maar allemaal).Patje schreef:Kijk ook nog even op deze link ivm de wireless modem en instellingen