Hoe eigen draadloze router gebruiken ipv ingebouwde

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Patjen
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

Ik heb het forum doorzocht maar geraak enkel maar nog meer in verwarring.
Mijn vraag is eenvoudig : wanneer ik de ingebouwde router van de fibernet modem niet wens te gebruiken, welke instellingen moet ik dan allemaal doen ( op mijn telenet en in config dlink router) om toch mijn eigen router verder te kunnen gebruiken zoals in het verleden zonder verder iets aan mijn opstellingen te wijzigen ?
Nu is er een switch van telenet aangesloten op de nieuwe modem en op die switch was mijn eigen router aangesloten.
Dat werkte perfect in het geval bij de oude modem.
Echter als ik nu mijn eigen router aangesloten laat zoals in het verleden kan deze niet naar buiten connecteren en wanneer ik m van de switch afhaal en rechtstreeks op de fibernetmodem aansluit idem.

ps: Hoeven we de switch eigenlijk nog te gebruiken ?
Laatst gewijzigd door Patjen 21 jan 2011, 14:41, in totaal 1 gewijzigd.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Kijk hier eens?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Patjen
Starter Plus
Starter Plus

Damn Goztow, jij bent snel :-)
Zal het direct eens bekijken of ik er aan uit raak.
Patjen
Starter Plus
Starter Plus

Hmm, helaas, ik geraak er niet echt aan uit.
Is er niemand die een 'newbie guide to fibernet wifi' kan posten ? ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als je de wireless van TN niet wil gebruiken, en je een eigen router hebt... één raad vraag achter een Motorola SVG6120e modem, en begin niet met prutsen met DMZ's en portforwarding.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:begin niet met prutsen met DMZ's en portforwarding.
Nu ook weer niet overdrijven he. Voor het gros van de users en wellicht ook voor het gros van die nieuwe posters hier die met die vraag afkomen, gaat het perfect gaan met die DMZ oplossing.

@Patjen: je eigen router gaat een 192.168.0.x adres krijgen als WAN adres. Dat adres vul je in Mijn Telenet in als DMZ. Da's al wat je moet doen.

Enkele dingen zullen mogelijks niet goed werken. Naar verluidt kan VOIP problemen geven. Voor DynDNS moet je router ook support hebben om een publieke "what's my IP" service te gebruiken ipv het adres van zijn WAN poort.

Ik zit hier al een jaar met zo een setup en heb er nog nooit problemen mee gehad. En 't is nu ook niet dat ik hier een simpele setup heb: 2 DD-WRTs in chain (via wireless bridge/AP op de tweede), een 15tal clients, powerlines tussen router, digiboxen en Telenet modem. Heel frequent VPN naar mijn werk, soms eens VPN van buitenaf naar mijn interne media-server, soms eens een bittorrent of KAD, etc...

Overigens heeft die dubbele NAT me zelfs al enkele keren toegelaten van mijn setup te testen, inzake portforwarding op mijn eigen router. Nl: connecteer een client (PC bvb) met de Telenet wifi. Dan zit die dus BUITEN mijn eigen netwerk, en dan zo testen om bvb te zien of VPN naar mijn server werkt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:Nu ook weer niet overdrijven he. Voor het gros van de users en wellicht ook voor het gros van die nieuwe posters hier die met die vraag afkomen, gaat het perfect gaan met die DMZ oplossing.
Daarom dat je waarschijnlijk meteen al onderstaande opmerkingen maakt...
Tomby schreef:Enkele dingen zullen mogelijks niet goed werken. Naar verluidt kan VOIP problemen geven. Voor DynDNS moet je router ook support hebben om een publieke "what's my IP" service te gebruiken ipv het adres van zijn WAN poort.
Het is toch overduidelijk dat dergelijke setups puur work-arounds zijn die vroeg of laat ellende veroorzaken (en dus een hoop telefoontjes naar de helpdesk met alle frustratie vandien). Dus nogmaals, wil je je eigen router gebruiken dan is er vandaag maar één CORRECTE oplossing, en dat is een modem-only !
Patjen
Starter Plus
Starter Plus

Tomby schreef:
r2504 schreef:begin niet met prutsen met DMZ's en portforwarding.
Nu ook weer niet overdrijven he. Voor het gros van de users en wellicht ook voor het gros van die nieuwe posters hier die met die vraag afkomen, gaat het perfect gaan met die DMZ oplossing.

@Patjen: je eigen router gaat een 192.168.0.x adres krijgen als WAN adres. Dat adres vul je in Mijn Telenet in als DMZ. Da's al wat je moet doen.

Enkele dingen zullen mogelijks niet goed werken. Naar verluidt kan VOIP problemen geven. Voor DynDNS moet je router ook support hebben om een publieke "what's my IP" service te gebruiken ipv het adres van zijn WAN poort.

Ik zit hier al een jaar met zo een setup en heb er nog nooit problemen mee gehad. En 't is nu ook niet dat ik hier een simpele setup heb: 2 DD-WRTs in chain (via wireless bridge/AP op de tweede), een 15tal clients, powerlines tussen router, digiboxen en Telenet modem. Heel frequent VPN naar mijn werk, soms eens VPN van buitenaf naar mijn interne media-server, soms eens een bittorrent of KAD, etc...

Overigens heeft die dubbele NAT me zelfs al enkele keren toegelaten van mijn setup te testen, inzake portforwarding op mijn eigen router. Nl: connecteer een client (PC bvb) met de Telenet wifi. Dan zit die dus BUITEN mijn eigen netwerk, en dan zo testen om bvb te zien of VPN naar mijn server werkt.
Tomby, het WAN adres dat de eigen router krijgt van de telenet modem, waar kan ik dat te weten komen?
Patjen
Starter Plus
Starter Plus

r2504 schreef:Als je de wireless van TN niet wil gebruiken, en je een eigen router hebt... één raad vraag achter een Motorola SVG6120e modem, en begin niet met prutsen met DMZ's en portforwarding.
r2504,
ik heb dit ook vermeld aan de technieker dat er modems waren zonder ingebouwde router blijkbaar, hij was er niet direct van op de hoogte maar toen ik vertelde dat het de modems waren die de business klanten konden krijgen begon het hem te dagen. Ik had schrik dat mijn vpn connectie voor het werk niet meer zou werken door de dubbele NAT blijkbaar. Hij wou hiervoor wel desnoods een mail sturen naar de helpdesk maar wou eerst dat ik de test deed of mijn vpn werkte via de ingebouwde router. Nu, die test lukte, dus vond hij het niet nodig om een andere modem aan te vragen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Patjen schreef:Nu, die test lukte, dus vond hij het niet nodig om een andere modem aan te vragen.
Mooi... al kan je allén maar hopen dat het morgen niets anders is dat niet blijkt te werken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Patjen schreef:Tomby, het WAN adres dat de eigen router krijgt van de telenet modem, waar kan ik dat te weten komen?
Gewoon in de management GUI van je router.
Alternatief is om op Mijn Telenet te gaan kijken naar de modem settings. Daar vind je de lijst van connected clients met hun toegekend IP adres.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Of ga hierboven naar Services > Mijn IP-adres ;).
http://userbase.be/services/ip

[Edit - bovenstaande link geeft je extern IP, dank Tomby voor de correctie]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Of ga hierboven naar Services > Mijn IP-adres ;).
http://userbase.be/services/ip
Erm, not really. Hij wil het WAN IP van zijn eigen interne router, zodat hij dat als DMZ kan instellen in de Telenet router.
Met zijn publieke adres is hij niets.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dan moet je je WAN adres statisch zetten, en niet via DHCP.

Zo weet je meteen welk adres je hebt.... en ondertussen prutsen we maar verder met dubbele NAT's :bang:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

We weten het ondertussen zo wel hoor...
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

r2504 schreef:.. en ondertussen prutsen we maar verder met dubbele NAT's :bang:
Jup Klopt.

Ikzelf gebruik een Vasco aXsGUARD GateKeeper UTM
Deze heeft bijvb support voor authenticated reverse proxy.

Dit op voorwaarde dat hij het extern IP (Lees Public IP) ziet, zoniet loopt het gewoon de soep in.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:We weten het ondertussen zo wel hoor...
Ja, maar Telenet heeft het duidelijk nog niet door :evil:
Marcske
Member
Member

Ik ben eerder deze week ook omgeschakeld van Expressnet naar Fibernet 40. Mijn configuratie van eerst heb ik gewoon kunnen behouden ; Modem telenet - switch - router D-link DIR-615. Ik heb gewoon mijn modem vervangen (CPN / SVG6540E (DOCSIS) )en op advies van het telenet center moest ik alleen mijn Ip adres in de D-Link router aanpassen van 192.168.0.1 naar 192.168.1.1 en alles werkt hier perfect met 2 pc's via lan/router d-link , 1 laptop wireless via d-link (Wifi telent modem uitgeschakeld via Mijn Telenet) + 1 Nas harde schijf via lan D-Link.

Omschakeling perfect verlopen ,na aanzetten nieuwe router na +- 20 Min werkte alles weer.

No problem here :P
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
Tomby schreef:We weten het ondertussen zo wel hoor...
Ja, maar Telenet heeft het duidelijk nog niet door :evil:

Zonet even naar de klantendienst gebeld, dit keer kreeg ik de juiste aan de lijn.
Hij verstond direct het probleem, en gaf me de raad om de telenet centers eens op te bellen waar ze nog een modem only hebben, al mag het officieel niet.

Die kerel wist me te vertellen dat vermoedelijke officieel de modem only terug gaat komen.
Hij vertelde dat het niet ophoud met telefoons over klachten en dat vele (echt velen) een modem only willen.

Ook vertelde hij dat ze erg veel tijd steken ik problemen oplossen die het niet zouden moeten zijn zoals daar zijn:

- VoIP SIP problemen
- uPnP troubles
- DynDNS issues
- en last but not least (maar daar kan telenet niets aan doen), velen pluggen de router toch na de modem en vele hebben nog een oudere modem die enkel 10Mbps aankan op de wan interface.

Nog even geduld volges hem.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Kijk ook nog even op deze link ivm de wireless modem en instellingen

http://onlinesupport.telenet.be/content ... ss-toestel

Greetz
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

netdata schreef:Die kerel wist me te vertellen dat vermoedelijke officieel de modem only terug gaat komen.
Hij vertelde dat het niet ophoud met telefoons over klachten en dat vele (echt velen) een modem only willen.
Hopelijk snapt het "damagement" het nu ook nog ? Spijtig genoeg is massaal protest het enige waar TN misschien nog (want tegenwoordig lijkt men al niet veel meer in te zitten met dergelijke negatieve publiciteit) voor zwicht.
Patje schreef:Kijk ook nog even op deze link ivm de wireless modem en instellingen
En toch blijven sommige maar dubbele NAT promoten :bang: Laat Telenet weten dat je niet akkoord gaat met dergelijke oplossingen... zoniet krijg je binnen een half jaar de volgende beperking (want klanten slikken het toch maar allemaal).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”