1. Configuratie-mogelijkheden
De enige mogelijkheid om de routerkant te configureren is online via Mijn Telenet. De configuratie is jammer genoeg bedroevend beperkt. Dit is wat je kunt instellen :
INSTELLINGEN (eigenlijk: Draadloze instellingen)
-- Algemeen
---- Draadloos Signaal: Ingeschakeld of Uitgeschakeld
---- Wifi standaard: b, g of bg
---- Wifi kanaal: van 1 tot 11 + Automatisch
-- Beveiliging
---- SSID: tekstveldje
---- Zichtbaarheid: Zichtbaar of Onzichtbaar
---- Beveiligingsprotocol: Geen, WEP, WPA PSK of WPA2 PSK
---- In geval van WEP:
------ WEP128 of WEP64
------ Shared Key auth: Optioneel of Verplicht
------ WEP key: tekstveldje
---- In geval van WPA PSK of WPA2 PSK:
------ Encryptie: TIKP, AES of TKIP AES
------ WPA key: tekstveldje
-- MAC Filtering
---- MAC restrict mode: Uitgeschakeld, Toestaan of Blokkeren
---- 10x MAC address: tekstveldje + Actief of Niet Actief
GEAVANCEERD
-- Netwerk : hier is GEEN configuratie mogelijk, alleen krijg je enkele zaken te zien
---- LAN IP: IP adres van de router aan de LAN kant, m.i. altijd 192.168.0.1
---- WAN IP: het publieke IP adres
---- Connected clients: lijst van LAN clients: MAC, IP, hostname. Toekenningen beginnen vanaf 192.168.0.100. Ik zie niet direct beperking op aantal (ik heb een ExpressNet XL dat mijn in principe toelating geeft voor 4 clients, maar ik ben al tot .105 geraakt). Bovendien wordt de lijst niet geflusht, behalve bij reboot.
-- Firewall
---- Blokkeer gefragmenteerde IP pakketten: Actief of Niet Actief
---- Firewall bescherming: Actief of Niet Actief
---- UPnP: Actief of Niet Actief
---- DMZ adres: 192.168.0.x
-- Port Forwarding
---- 10x LAN IP + beginpoort + eindpoort + protocol (TCP/UDP/BEIDE) + Status (Actief/Inactief)
-- Reset
---- Herstel de Telenet defaults
2. Issues
Zoals je ziet zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Ik had gelukkig zelf al mijn eigen router die ik gewoon blijf gebruiken. Als je alleen de Telenet router gebruikt zit je duidelijk direct vast met bovenstaande configuratie-mogelijkheden die duidelijk maar gericht zijn op dummy users. Bovendien zijn er enkele issues :
* het is met deze toestellen dus onmogelijk om op je eigen PC/Router/... een publiek IP adres te krijgen. Dit dus in tegenstelling tot de modem-only opstelling van vroeger waar je effectief één of meerdere publieke IP adressen kreeg, afhankelijk van je abonnement. Met deze nieuwe toestellen krijg je sowieso maar 1 publiek IP adres, ongeacht je abonnement.
3. Wishlist
* Full config access: wishfull thinking
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
* MAC Passthrough : de mogelijkheid om je eigen router rechtstreeks op de WAN kant te hangen zodat die zelf direct een publiek IP adres krijgt en de router kant van de Telenet modem vermeden wordt. Deze feature is immers voorhanden in die modem want wordt door Telenet gebruikt om je Digibox rechtstreeks aan de WAN kant te krijgen zodat hij een adres kan krijgen uit de Telenet DTV range.
4. Tips
* Het is dus totaal niet nodig van wireless te bestellen bij je abonnement als je deze modems krijgt. Zelfs als je het niet bestelt krijg je gewoon toegang tot de wireless configuratie (die zelfs uit de doos al actief is). Toch durfden ze er nog €1 voor te vragen als speciale promo.
5. Wie krijgt deze modem-routers ?
* PowerShake+ sinds 1/1/10 (mogelijk vroeger)
* ...
Bedoeling is dat jullie met nog issues, wishlists, workarounds, tips, enz afkomen...