Kan iemand mij vertellen hoe ik de fritzbox 7170 moet instellen om via justvoip uitgaande gesprekken te voeren? Het lukt mij niet.
Ik heb ook een eigenaardig probleem:
Mijn fritzbox is achter de scarlet box (sagem fast 3464) geschakeld via Lan1 in PPPoE. Ik heb de richtlijnen van Philippe opgevolgd (waarvoor grote dank!!). Als ik nu via de fritzbox verbinding maak met internet, kan ik de website www.justvoip.com niet meer bereiken. Als ik de fritzbox uitzet en PPPoE weer inschakel in de scarletbox, lukt het wel. Iemand enig idee hoe dit komt?
Is er ook een mogelijkheid om met 1 dect-telefoon uitgaand te bellen met justvoip en inkomend via mijn scarlet-nummer? Ik raak er echt geen wijs meer uit...
fritzbox en justvoip?
Je moet de 7170 de PPPoA/E laten opbouwen, dus eigenlijk is de 7170 de router en de Sagem is maar een Dom bridging modem, die NIET maf aanloggen.
Hij moet synchen, maar verder niet, de FB doet de rest.
Hij moet synchen, maar verder niet, de FB doet de rest.
Groeten Bas.
OK, na een nachtje "prutsen en proberen"...
ik kan bellen via justvoip met caller id... oef. 'Vaste' verbinding komt nog toe op een telefoon verbonden aan de scarlet box.
Het is mij nog niet gelukt om met 1 telefoon zowel via justvoip als scarlet te bellen. Ik las hier op het forum dat ik de uitgaande telefoonlijn van mijn scarletbox in één van de fon-poorten moet stoppen. En die als fixed line instellen. Maar dat lukt niet. Ik kan dan in het geheel niet meer bellen.
Als ik de PPPoE verbinding in de scarlet box aan laat staan, dan kan ik via de fritzbox NIET op internet???
ik kan bellen via justvoip met caller id... oef. 'Vaste' verbinding komt nog toe op een telefoon verbonden aan de scarlet box.
Het is mij nog niet gelukt om met 1 telefoon zowel via justvoip als scarlet te bellen. Ik las hier op het forum dat ik de uitgaande telefoonlijn van mijn scarletbox in één van de fon-poorten moet stoppen. En die als fixed line instellen. Maar dat lukt niet. Ik kan dan in het geheel niet meer bellen.
Als ik de PPPoE verbinding in de scarlet box aan laat staan, dan kan ik via de fritzbox NIET op internet???
Zet de Fritzbox op KABEL-ROUTER mode, dan ga je wel op Internet kunnen als je hem achter de Sagem zet en de Sagem de verbinding laat opbouwen.
Wel is het probleem dat de Sagem poort 5060 tegenhoud voor zijn eigen Voip, je moet dus dan een Alternatieve poort gebruiken voor Justvoip, enkel kan ik daar op hun site niets over terug vinden.
Wel is het probleem dat de Sagem poort 5060 tegenhoud voor zijn eigen Voip, je moet dus dan een Alternatieve poort gebruiken voor Justvoip, enkel kan ik daar op hun site niets over terug vinden.
Groeten Bas.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik zie dat je al een aantal problemen hebt opgelost:joke34 schreef:Is er ook een mogelijkheid om met 1 dect-telefoon uitgaand te bellen met justvoip en inkomend via mijn scarlet-nummer? Ik raak er echt geen wijs meer uit...
1) je hebt de FritzBox aan de praat gekregen (via PPPoE neem ik aan).
2) je hebt JustVoip aan de praat gekregen (uitgaand).
3) je hebt de DECT, aangesloten op de FritzBox, aan de praat gekregen.
Well done
Het enige dat je nu nog wil verbeteren is dat ook je Scarlet telefoon via de FritzBox verloopt.
Hiervoor beschouw je inderdaad de Scarlet telefoon als een "vaste lijn". Verbind de telefoonuitgang van je ScarletBox met de analoge telefonie ingang van de FritzBox (dus niet met een van de FON uitgangen !!)
In principe heb je bij de FritzBox een Y-kabel gekregen: het zwarte uiteinde van deze kabel is voor het telefoonsignaal.
Steek de bijgeleverde RJ11/RJ45 adapter op de ScarletBox, en verbind dit met het zwarte uiteinde van de Y-kabel.
Dan moet je gewoon de FritzBox instellen dat je een analoge vaste lijn gebruikt.
- Alle binnenkomende gesprekken op je Scarlet lijn zullen binnenkomen op de FritzBox en je DECT.
- Via de kiesregels kan je bepalen welke lijn er zal gebruikt worden voor uitgaande gesprekken. In principe zijn dat alle nummers beginnend met 1 (1200, 112, 100, enz), alle 0800-nummers (gratis via Scarlet), 090*-nummers en 077 (niet bereikbaar via JustVoip).
- Je kan ook zelf kiezen welke lijn er gebruikt wordt:
met *11# + nummer zal het gesprek via Scarlet gaan.
met *121# + nummer zal het gesprek via VOIP provider 1 gaan, enz...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Philippe... je bent FANTASTISCH!!! (en ik een beetje onnozel omdat ik niet meer in die doos gekeken heb ) Het werkt!!
Echter zodra het ene werkt... komt het volgende probleem(pje) eraan: hoe regelen jullie het met de 0032?
Als ik de nummers die in mijn dect zitten (zonder 0032) gebruik via justvoip kan ik niet bellen. Als ik 0032 erbij "draai", kan ik wel bellen, maar verschijnt de naam niet meer op het scherm van de ontvanger, wel het (lange) nummer. (tenzij die ook het nummer met 0032 erbij ingesteld heeft staan).
Gelukkig zijn dit nu detailkes. Ik ben superblij dat het nu toch allemaal werkt. 'k Moet zeggen als je hier een beetje leest, klinkt het allemaal goed te doen, totdat je er zelf aan begint . Gelukkig zijn hier veel helpende 'handen', waarvoor enorm grote dank!!
Fritzbox is inderdaad via PPPoE, maar in de Sagem moest PPPoE uit, anders lukte het niet. Geen idee waarom. Heb de WLAN van de sagem nu gewoon uitgeschakeld wegens nutteloos.
Ik heb in de Sagem de VOIP poort op 5080 staan.
Echter zodra het ene werkt... komt het volgende probleem(pje) eraan: hoe regelen jullie het met de 0032?
Als ik de nummers die in mijn dect zitten (zonder 0032) gebruik via justvoip kan ik niet bellen. Als ik 0032 erbij "draai", kan ik wel bellen, maar verschijnt de naam niet meer op het scherm van de ontvanger, wel het (lange) nummer. (tenzij die ook het nummer met 0032 erbij ingesteld heeft staan).
Gelukkig zijn dit nu detailkes. Ik ben superblij dat het nu toch allemaal werkt. 'k Moet zeggen als je hier een beetje leest, klinkt het allemaal goed te doen, totdat je er zelf aan begint . Gelukkig zijn hier veel helpende 'handen', waarvoor enorm grote dank!!
Dank u Eens je ermee bezig bent, kan je er moeilijk nog mee stoppen... (ik begin die fritz echt graag te zien... wat dat bakje niet allemaal kan, man man).philippe_d schreef: Ik zie dat je al een aantal problemen hebt opgelost:
1) je hebt de FritzBox aan de praat gekregen (via PPPoE neem ik aan).
2) je hebt JustVoip aan de praat gekregen (uitgaand).
3) je hebt de DECT, aangesloten op de FritzBox, aan de praat gekregen.
Well done
Fritzbox is inderdaad via PPPoE, maar in de Sagem moest PPPoE uit, anders lukte het niet. Geen idee waarom. Heb de WLAN van de sagem nu gewoon uitgeschakeld wegens nutteloos.
BasVDSL schreef:Wel is het probleem dat de Sagem poort 5060 tegenhoud voor zijn eigen Voip, je moet dus dan een Alternatieve poort gebruiken voor Justvoip, enkel kan ik daar op hun site niets over terug vinden.
Ik heb in de Sagem de VOIP poort op 5080 staan.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
- Ga eerst naar Telephony > Internet Telephony > Advanced settings en kies location "Belgium" of vul manueel de country code: 00 32. Zonenummer moet niet, gezien we in België al gewoon zijn om het zonenummer altijd te vormen.joke34 schreef: Als ik 0032 erbij "draai", kan ik wel bellen, maar verschijnt de naam niet meer op het scherm van de ontvanger, wel het (lange) nummer. (tenzij die ook het nummer met 0032 erbij ingesteld heeft staan).
- Ga dan naar je JustVoip account > Adjust Number format en zet een vinkje onder 00 32, andere vinkjes uit.
Vanaf nu zal de FritzBox automatisch 0032 erbij vormen als je het nummer in Belgisch formaat ingeeft.
Dit hoeft niet eens: in de voorgestelde oplossing maakt de FritzBox een eigen PPPoE verbinding, krijgt deze een eigen extern IP adres, en kan dus poort 5060 perfect gebruiken. De Sagem kan dit niet tegenhouden ...joke34 schreef:BasVDSL schreef:Wel is het probleem dat de Sagem poort 5060 tegenhoud voor zijn eigen Voip, je moet dus dan een Alternatieve poort gebruiken voor Justvoip, enkel kan ik daar op hun site niets over terug vinden.
Ik heb in de Sagem de VOIP poort op 5080 staan.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Hallo Philipe,philippe_d schreef: 2) De FritzBox maakt de PPPoE sessie en hierop werken de VOIP providers over Internet.
Wat zou hier niet kloppen ??
Philippe.
is deze optie ondersteund door Belgacom? (zie foto)
een aparte PPPoE voor VOIP?
- Bijlagen
-
- 1211.jpg
- (62.78 KiB) 930 keer gedownload
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik heb dit zelf nooit geprobeerd, maar theoretisch wel, gezien Belgacom meerdere PPPoE sessies toelaat op een DSL verbinding. Dus een aparte PPPoE sessie voor VOIP zou waarschijnlijk kunnen, hoewel ik hier het nut niet van inzie.ogy schreef: is deze optie ondersteund door Belgacom? (zie foto)
een aparte PPPoE voor VOIP?
Deze optie in de FritzBox om een aparte VOIP connectie op te zetten, is waarschijnlijk wel nuttig voor mensen die i-Talk hebben over ADSL (voorbeeld met de BBox1). Bij ADSL wordt geen gebruik gemaakt van VLAN's zoals bij VDSL, maar gebruiken ze verschillende ATM settings voor VOIP. De optie die je toonde op de foto kan heel waarschijnlijk gebruikt om voor VOIP een aparte ATM configuratie op te zetten in de FritzBox ?
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
theoretisch gezien, VOIP op een aparte ATM/PPPoEphilippe_d schreef: Ik heb dit zelf nooit geprobeerd, maar theoretisch wel, gezien Belgacom meerdere PPPoE sessies toelaat op een DSL verbinding. Dus een aparte PPPoE sessie voor VOIP zou waarschijnlijk kunnen, hoewel ik hier het nut niet van inzie.
Deze optie in de FritzBox om een aparte VOIP connectie op te zetten, is waarschijnlijk wel nuttig voor mensen die i-Talk hebben over ADSL (voorbeeld met de BBox1). Bij ADSL wordt geen gebruik gemaakt van VLAN's zoals bij VDSL, maar gebruiken ze verschillende ATM settings voor VOIP. De optie die je toonde op de foto kan heel waarschijnlijk gebruikt om voor VOIP een aparte ATM configuratie op te zetten in de FritzBox ?
Philippe.
zal niet afhankelijk moeten zijn van internet verkeer (downloaden bvb)
of ben ik mis?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ja je hebt een punt
- als je VOIP hebt van Belgacom (i-Talk) of Scarlet is dat altijd op een aparte ATM of VLAN
- maar als je een aparte PPPoE connectie zou kunnen gebruiken voor VOIP over internet zou dit inderdaad een voordeel kunnen: je VOIP zal inderdaad geen negatieve invloed hebben van je internet verkeer.
Goed gezien
Philippe.
- als je VOIP hebt van Belgacom (i-Talk) of Scarlet is dat altijd op een aparte ATM of VLAN
- maar als je een aparte PPPoE connectie zou kunnen gebruiken voor VOIP over internet zou dit inderdaad een voordeel kunnen: je VOIP zal inderdaad geen negatieve invloed hebben van je internet verkeer.
Goed gezien
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bedankt Philippe!philippe_d schreef:Ja je hebt een punt
- als je VOIP hebt van Belgacom (i-Talk) of Scarlet is dat altijd op een aparte ATM of VLAN
- maar als je een aparte PPPoE connectie zou kunnen gebruiken voor VOIP over internet zou dit inderdaad een voordeel kunnen: je VOIP zal inderdaad geen negatieve invloed hebben van je internet verkeer.
Goed gezien
Philippe.
zijn de ATM settings just (voor VDSL2) of moet ik
andere Encapsulation kiezen?
zal helaas kloppen: ik het de Sagem ook als bridge ingesteld, met een achterliggende asterisk voip server die de PPPoE termineert. Het lukte me perfect om de Sagem als voip client in te stellen op de asterisk, maar de asterisk kon zich niet registreren op Scarlet server (voip.scarlet.be) met een Forbidden error. Ik dacht dat het te maken had met de nog niet voltooide nummeroverdracht van Belgacom naar Scarlet, maar die is ondertussen gebeurd en de error blijft. Als ik de Sagem voip settings aanpas naar voip.scarlet.be, kan ik de account wel gebruiken.
Ik vrees dus dat vlan10 effectief gebruikt wordt en dat je dus niet via internet kan registreren. Ik vraag me af of ik kan trunken en vlan10 ook kan termineren op de asterisk?
Ik vrees dus dat vlan10 effectief gebruikt wordt en dat je dus niet via internet kan registreren. Ik vraag me af of ik kan trunken en vlan10 ook kan termineren op de asterisk?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Sorry, geen idee.ogy schreef:zijn de ATM settings just (voor VDSL2) of moet ik andere Encapsulation kiezen?
Inderdaad, zowel voor Belgacom VOIP (i-Talk) en Scarlet VOIP kan je niet via Internet registreren. Dit is hier al heel dikwijls vermeld op het Forum.on4tux schreef:Ik vrees dus dat vlan10 effectief gebruikt wordt en dat je dus niet via internet kan registreren.I
PS - VOIP in de Sagem is wel VLAN20 (VLAN10 is Internet, VLAN30 is IPTV)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ja, uiteraard vlan20. Is er dan geen enkele mogelijkheid om deze vlan te trunken naar een achterliggende asterisk, maw de Sagem in te stellen als een soort voip bridge? Ik kan op mijn linux server de asterisk dan in een ander vlan steken en daar als client laten inloggen. Voorwaarde is dat er kan getrunkt worden (config anyone?) en er meerdere dhcp clients toegelaten zijn (zowel voor de sagem als voor de asterisk)