Fritz!Box 7390 internationale versie: ervaringen, bugs, ...

Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Mooi om te zien, de moeite die philippe doet :worship:
Hij heeft er dan ook veel verstand en ervaring mee, prachtig.

Ben ook benieuwd verschil in metingen vanuit BGC met een 7390 en een Bbox2.

Iemand al Belgacom TV getest ?

Ikzelf kan vanaf 4 november testen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bedankt voor 't complimentje :-) .
'k Vraag me wel af wat er kan gemeten worden vanuit BGC: er verandert niets aan de lijn, niets aan de binnenbekabeling, alleen een andere modem op het einde. Dit kan toch niet veel verschil geven (vb verzwakking, afstand, ...) - of toch ?

En prettig verlof :wink: .
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

Update:
Een B-box 2 ergens tweedehands op de kop kunnen tikken en deze werkt direct zonder problemen met Dommel Speedconnect, zoals verwacht.
Staat nu dus vast dat de Fritzbox 7390 International met firmware 84.04.83 NIET werkt op VDSL 2!! Even afwachten op de nieuwe firmware dan de B-box terug verkopen zodat alleen de Fritzbox gebruikt wordt.

Hier de speedtest:
http://speed.io/backend/result/36048600?pID=project1
tomde
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

@Philippe

Bedankt voor je suggesties aangaande VOIP met scarlet/belgacom en daarnaast andere VOIP adressen te gebruiken. Ik heb die toegepast echter zonder succes. Ofwel krijg ik een pppoe timeout, DNS fout ofwel een 'message to large' melding. Ik vrees dat het in de internationale firmware versie zit: 84.04.85. Het internet gedeelte werkt perfect op deze versie. Maar bij de voip scheelt er nog iets. Als ik de vdsl_encap op vdslencap_ether plaats, doet die niets. Of ik zie niets in de logging verschijnen. Bij mixed wel, maar dan kan ik niet uitbellen.

Ik hoop dat avm snel en een goede release voor de internationale uitbrengt. Langs de andere kant vind ik het toch niet kunnen, dat wij, de 'anderen', zo lang op onze honger moeten zitten. Er is belofte van AVM gemaakt om snel iets vrij te geven, maar wanneer... Zoals aangeven veel vage factoren.

groeten,
Tom
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tom, goed dat je feedback geeft .... Je bericht bevat 3 elementen, waarop ik wil antwoorden:
1) VDSL lukt met 84.04.85 ?
2) VOIP niet.
3) Laksheid van AVM.

1) Wat betreft VDSL2.
Jij bent tot nu toe de eerste die hier bevestigt dat je een Internationale 7390 aan de praat hebt gekregen op VDSL2. Voorwaarden zijn blijkbaar (a) het moet de Firmware 84.03.85 zijn, en met de meegeleverde config files. Dit is al positief nieuws.
Hiermee bevestig je dus ook ons vermoeden dat Firmware 84.04.83 (zoals op sommige boxen staat die aangekocht werden in Nederland?) niet werkt op VDSL2. (vb KnalRob)

2) Wat betreft VOIP.
De (2) meegeleverde config files zijn alleen ontwikkeld voor VLAN10 (alleen internet) en voor VLAN30 (Belgacom TV). We hebben dus nog geen werkende config files gezien voor het VOIP VLAN20 gebeuren. Ik denk dat het veel te ingewikkeld is voor eenvoudige user's als wij, om al de nodige wijzigingen zelf te gaan uitvinden ... en daar ik zelf geen i-talk heb zou ik het ook niet kunnen testen.
Dus AVM moet wel met een VOIP oplossing komen, en liefst een oplossing die gelijktijdige VOIP providers mogelijk moet maken op VLAN10 (internet) en VLAN20 (i-talk).

3) Wat betreft de ondersteuning.
Ik geef je 100% gelijk. AVM laat hier een serieuze steek vallen, door al zijn internationale gebruikers (Benelux, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk ...) volledig in de kou te laten staan. Geen enkele mededeling wanneer er een Update komt, Firmware niet beschikbaar op de website, enz ...

De ervaring van de laatste jaren leert mij dat AVM overhaast - tegen de rush van de tijd - nieuwe apparaten op de markt brengt, vooral met het oog op de volgende CeBit. Deze apparaten zijn gewoonlijk nog niet klaar voor de markt.
Een ander voorbeeld was de 7270: het heeft AVM 2 jaar gekost om een goed werkende Box uit te brengen, die volledig stabiel loopt (zelfs hardware modificaties nodig).

Ik vind dit niet kunnen. Ik ben er zeker van dat Belgacom gedurende jaren zijn BBox2 heeft getest voor die op de markt kwam .... en nu al lang bezig is zijn BBox3 te testen :???: . Maar AVM brengt toestellen op de (internationale) markt die niet eens werken.
Hoewel ik een "FritzBox fan" ben, is mijn advies dus om nu nog geen 7390 aan te kopen, en nog een 12-maanden te wachten tot alle bugs verdwenen zijn. Tenzij je natuurlijk zelf een en ander wil gaan experimenteren....

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tomde
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Phillipe Yep, VDSL2 lukt met firmware versie 84.04.85. Ik heb mijn (allereerste) box gekocht op de release party. Die AVM persoon heeft toen die versie erop geplaatst. Waarvoor ik wel content ben...
Oei, twee jaar vind ik wel lang. :-) Ik experimenteer wel eens graag, toch is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Spijtig dat er bij al die settings geen technische handleiding voor handen is. Zoals bij de SpeedTouch modem, dacht ik.

Bij AVM support heb ik gevraagd om als proefkonijn te dienen voor de internationale. Echter dat is afgewezen met als reden: veel testencylussen, stabiliteit, vertaling. Als ze nu als eens een 'stabiele' labversie uitbrengen met bijhorende recovery image.
Misschien een idee: Ik stel voor dat zoveel mogelijk mensen een support incident loggen bij AVM om een internationale update of labversie. Dit kan hen triggeren om er spoed achter te zetten. Het is toch veel geld dat je uitgeeft voor een niet werkend apparaat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

KnalRob schreef:Een B-box 2 ergens tweedehands op de kop kunnen tikken en deze werkt direct zonder problemen met Dommel Speedconnect, zoals verwacht.
Staat nu dus vast dat de Fritzbox 7390 International met firmware 84.04.83 NIET werkt op VDSL 2!!
Rob
In afwachting dat je de Box op VDSL2 werkende krijgt, kan je natuurlijk nu al de 7390 gebruiken achter de BBo2
- de BBox2 wordt dan alleen gebruikt als VDSL modem (+ eventueel TV)
- de 7390 kan je dan gebruiken als router, wireless, telefoon, DECT, VOIP, NAS, ...
Op die manier kan je alle functionaliteit beginnen gebruiken, buiten het VDSL2 modem gedeelte)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

@Philippe, is het mogelijk om een backup te maken van een firmware? Zo ja dan zal het in principe mogelijk zijn om een backup van een VDSL2 compatibele firmware op een oudere firmware te zetten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

KnalRob schreef:@Philippe, is het mogelijk om een backup te maken van een firmware? Zo ja dan zal het in principe mogelijk zijn om een backup van een VDSL2 compatibele firmware op een oudere firmware te zetten.
Bedoel je of het mogelijk is om de firmware 84.04.85 vanuit een bestaande box te downloaden, en dan te uploaden naar een 7390 box waar nog de oudere 84.04.83 op staat ?
Zolang de fabrikant deze nieuwe Firmware niet ter beschikking stelt (vb op de website), kan je officieel de oude box niet upgraden.
Er bestaan echter tools, waarmee je de "kernel.image" van een Firmware zou kunnen uitlezen (flashbereik mtd1) en dit bestand dan terug kan laden in een andere FritzBox. Bij sommige boxen lukt dit niet (verhinderd door de bootloader). En ik heb hier geen internationale 7390 met 84.04.85 om het uit te proberen.
Een programma waarmee dit eventueel zou kunnen is ruKernelTool

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

@Philippe. Ok, ik heb die ruKernelTool 0.4.4.4 :), maar ik ben geen held in Duits. Wat moet ik nu juist voor stappen uitvoeren om een dump te maken van een firmware?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

KnalRob schreef: Wat moet ik nu juist voor stappen uitvoeren om een dump te maken van een firmware?
Omdat een volledige beschrijving van ruKernelTool een beetje off-topic is hier, en ook niet beperkt is tot de 7390, zal ik hierover een nieuwe topic openen.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

Ok bedankt daarvoor Philippe. Heb ondertussen al meerdere mails gestuurd naar AVM. Op de eerste hadden ze geantwoord met een beetje een standaard antwoord (zie dit topic ergens). De andere e-mails reageren ze al niet meer op. Ik heb gevraagd of ze een duidelijk antwoord kunnen geven dat firmware 84.04.83 niet compatible is met VDSL, en zo ja, zei mij de 84.04.85 kunnen leveren aangezien die hier in België er toch al wordt opgezet bij aankoop. Dit is blijkbaar een vraag waar ze niet op willen antwoorden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hier kan je de 84.04.85 downloaden
http://www.steffen-blogging.de/?title=a ... &tb=1&pb=1
Link achter de zin "Mit freundlicher Genehmigung..."
Ondertussen is er wel al een versie 84.04.86 van de ftp server van AVM te downloaden
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

@Jack, bedankt voor de link, maar deze firmware gaat over de Duitse versie van de 7390. Ik heb de Internationale en daar is de 84.04.85 nog nergens van te vinden. De Duitse kan ik niet zomaar even op de Internationale versie zetten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

KnalRob schreef:De Duitse kan ik niet zomaar even op de Internationale versie zetten.
Rob ...
In deze topic heb ik een stappenplan geschreven hoe je de Duitse wel op de Internationale versie kan zetten.
Terugkeren kan niet gezien er er nergens een internationale Firmware op de avm website staat :-( .
Je zal dan moeten wachten tot er een nieuwe internationale Firmware wordt vrijgegeven.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

Ah leuk toch een antwoord gehad op mijn e-mail. :-) . Mijn mail:
Bedankt voor uw antwoord. Ik heb echter alleen niet echt een antwoord
gekregen op mijn vraag. Dat van die VLAN settings wist ik al dit is gewoon
simpelweg aan te passen in de config file.
Mijn vraag was of de firmware 84.04.03 compatible is met VDSL of niet? Want
het DSL lampje blijft knipperen wat dus wil zeggen dat die niet synct, en
er
is wel een aansluiting.
Jullie verwachten dat het met de eerstvolgende firmware opgelost gaat zijn,
maar niet zeker dus? Hebben jullie enig idee wanneer we deze firmware kunnen
verwachten?
En hun antwoord:
bedankt voor uw aanvraag bij ons.

ik kan u helemaal niets anders noemen, als even geduld te hebben tot dat er
een nieuwe firmware eruit komt.
:bang:
Wat een pracht antwoord. Hier schiet ik weer heel veel mee op. Ik geef het op. Gewoon Duitse firmware erop zetten met de goede tutorial van Philippe en achteraf als de International er is die er terug opzetten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Inderdaad, een ontgoochelend antwoord.

Gisteren toevallig gezien op een Oostenrijks Forum dat avm blijkbaar een Beta-Firmware heeft, waardoor het ganse knoeien met de config files niet meer nodig is. Deze Firmware - speciaal voor Oostenrijk - bevat alle mogelijke correcte setting's voor de Oostenrijkse providers.

AVM blijkt deze Firmware "op aanvraag" beschikbaar te stellen. Buiten het feit dat deze firmware VDSL2 ondersteunt, bevat de webinterface ook alle mogelijke Oostenrijkse provider varianten (aon, aon + tv, UPC, etc ...).
Hopelijk brengen ze ook heel snel een oplossing voor de Belgische markt.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

reeds lange tijd heb ik uitgekeken naar de komst van de internationale 7390
ik gebruikte sinds 2.5 jaar de 7170, initieel wat irritante bugs die uiteindelijk opgelost werden in een van de vele firmware updates
reden was dat ik een isdn telefooncentrale heb met deurintercom enz, die installatie vervangen was een kostelijke grap en die kan ik nu gewoon in de fb pluggen
tja, destijds isdn laten aansmeren door den rtt....
snelheid van adsl was maar 1mb/s omwille van de afstand tot de centrale dus ik zat echt te wachten op vdsl
samen met voip enz is de fb een duizenddingen doosje
althans the 7170 :-D

maar nu.. de 7390
gekocht bij tns, waar ook mijn vorige vandaan komt, voor een goede prijs overigens
installatie gaat vrij vlot en alles werkt alsof er nog altijd de 7170 aanhangt
op adsl wel te verstaan

de bugs:
- bij activeren ingebouwd antwoordapparaat stuurt ie een testmail maar activeert hij ineens ook de push service
- tussen 2-3 uur telkens een eigen disconnect om een disconnect van de provider te vermijden ook al staat die feature af
- sommige features kun je niet instellen of die springen telkens terug naar default, enkel door in expert mode te gaan lukt het
- en nog van die dingen...

en dan zie ik een stapel berichten in dit forum over de problemen met vdsl en een speciaal config bestand
ik heb geen bestand gekregen en bij navraag bij tns zou deze het bestand bezorgen maar tot op heden niks meer gehoord
dan maar via support van avm in duitsland, geen vuiltje aan de lucht volgens hun
in paniek dan maar een tweedehands bbox2 besteld :bang:

kan iemand mij dit magische config bestand bezorgen?

ik wacht met vrees de omschakeling af maar aangezien dommel alles een beetje verknoeit heeft met de omschakeling (zie mijn post in dommel forum) kan dit nog wel effe duren
hopelijk heb ik daartegen de bbox2 in huis
gewoonlijk komt het bij avm wel in orde maar firmare updates laten lang op zich wachten
en aangezien de leverancier in belgie niet meer reageert op mijn mails vermoed ik dat ze al weten dat het niet goed werkt
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

Wat betreft de config file, dit kan je zelf zeer makkelijk aanpassen. Philippe heeft dit allemaal beschreven wat je moet aanpassen om het met Belgacom (Dommel) te laten werken. Dit is voor de duitse versie maar is eveneens goed voor de Internationale versie.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 00#p346416

Ik zit in exact hetzelfde schuitje als jij, en ben tot de ontdekking gekomen dat de meegeleverde firmware 84.04.83 simpelweg niet werkt met VDSL dus wat je dan ook probeert met die config file, het werkt NIET. Het enigste wat je kan doen voor het te laten werken is er een Duitse firmware opzetten: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 53#p348072. Of afwachten op een nieuwe firmware van AVM (zelf geven ze hier absoluut geen duidelijk antwoord op dus ik heb geen idee wanneer die uitkomt).

Ik heb mijzelf ook tweedehands een b-box aangeschaft voor toch maar Internet te hebben (Dommel Speedconnect Plus). Ik weet niet waar je de 7390 hebt gekocht maar de mensen die hem in België aanschaffen krijgen er normaal wel een beta firmware bij die met VDSL werkt. Ik had die 7390 in NL aangeschaft en daar was dit niet het geval.
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

mijn fb komt van tns in aarschot (overblijvers van het vroegere ooit zo grote tornado)
een van de officiele distributeurs van avm
het is daar nu ook radiostilte, misschien dat ze ook zwijgen tot kerstmis?
ik wacht nog op de tweedehands bbox2, de splitter had ik over het hoofd gezien dus die had ik toch nodig

firmware is 84.04.83
men verzekerde mij dat het zou werken in belgie, ze hadden er zelf belgacom tv mee laten werken
geen beta firmware, geen config bestand

ik ga van netconnect naar speedconnect bij dommel maar dat is een verhaal op zich... :bang:
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

Kan zijn dat ze daar Belgacom TV hebben mee laten werken via ADSL. Dat werkt natuurlijk wel gewoon. Het staat vast dat 84.04.83 niet werkt met VDSL dus of ze hebben een andere firmware of het was via ADSL.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jaycee schreef:firmware is 84.04.83
men verzekerde mij dat het zou werken in belgie, ze hadden er zelf belgacom tv mee laten werken
geen beta firmware, geen config bestand
Je hebt eerlijke en oneerlijke verkopers. Deze verkoper bijvoorbeeld heeft het eerlijkheidshalve op zijn website gezet dat de 7390 met de huidige Firmware niet werkt op VDSL2.
Als ik iets zou kopen dat niet werkt, zou ik de verkoper met een aangetekend schrijven in gebreke stellen om het probleem binnen aanvaardbare termijn op te lossen - of de koop te annuleren :!:.

Voor de rest kan je alleen het advies van de vorige posters volgen, of eens mijn vorige bijdragen herlezen. De opties zijn:
a) wachten tot er een goede Firmware update komt (en intussen een VDSL modem voorschakelen) of
b) op eigen risico omfslashen met de duitse Firmware, en zelf de conig aanpassingen doen.
jaycee schreef:ik gebruikte sinds 2.5 jaar de 7170, reden was dat ik een isdn telefooncentrale heb met deurintercom enz, die installatie vervangen was een kostelijke grap en die kan ik nu gewoon in de fb pluggen
Dat is inderdaad één van de vele features van de FritzBox. Mensen die nog een ISDN binneninstallatie hebben, en daar verder gebruik willen van maken, kunnen met de FritzBox een analoge lijn naar ISDN omzetten.
Dus je bestaande ISDN binneninstallatie is geen reden meer om je duur ISDN abonnement te behouden, en kan je gemakkelijk overschakelen naar analoog (of zelfs raw copper als je alléén VOIP wil).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Langs de andere kant zegt BGC duidelijk dat enkel zijn sagem / bbox2 werkt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

ter info deze mail van avm

"The FRITZ!Box Fon WLAN 7390 supports the following DSL standards for Annex
A and Annex B:

ITU G.992.1 (G.dmt)
ITU G.992.3 (ADSL2)
ITU G.992.5 (ADSL2+)
ITU G.993.2 (VDSL2)
ITU G.993.5 (VDSL2+)

Please consult your provider on whether these DSL standards are present."

Ik mail gewoonlijk direct naar avm in duitsland, in het engels, en niet via NL
en raar maar waar de persoon die antwoord is dezelfde die 2 jaar geleden antwoorde op mijn vragen van de 7170 dus kwa verloop van helpdesk personeel kan dat tellen
waarschijnlijk de enige niet duitstalige...

ik zou toch eens de origineel (?) in belgie meegeleverde config file willen bekijken, dus als iemand die ergens kan neerpoten zou ik dankbaar zijn

over den rtt en de verplichte modem, ik denk dat je een sterk punt kan maken op europees niveau
als zij een standaard volgen (993.2) zou iedere modem die volgens die standaard werkt volgens hun declaration of conformity en een CE label draagt aanvaard moeten worden
tenzij ze natuurlijk speciale features gebruiken..

in principe kan ik pas iemand in gebreke stellen als de fout zich voordoet dus moet ik wachten tot mijn lijn is omgeschakeld
nu ja, via 2dehands zijn er genoeg bbox2's te koop dus daar heb ik er eentje gekocht

het ding dat nog meer zout in de wonde strooit is dat dommel nu bij een overstap gratis de overstap doet en een modem gratis
dus 238 eur uitgespaard
ik was helaas een week te vroeg overgestapt (tis te zeggen, overstap aangevraagd) en zie dus 99 wegvliegen (zie andere post in dommel forum)
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

@Goztow
Dat het werkt met de 7390 op VDSL is al bewezen door Philippe en Bas, zelfs met de Duitse. Dus die stelling is irrelevant.
De 7390 Internationale wordt trouwens verkocht als plaatsvervanger voor de B-box.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Rob ....
Ik vind de opmerking van Goztow wel relevant hoor. Gezien Belgacom (met toelating van het bipt) alleen de BBox2 / sagem toelaat (lees: support), moet iedereen die een alternatieve modem wil gebruiken, beseffen dat dit op eigen risico is.
In die zin heeft Goztow wel gelijk, dat je dan eigenlijk niet moet klagen dat het niet werkt ;).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dat is wat ik bedoelde :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

@Philippe
Klopt, maar klaag ook niet over BGC. Ik klaag over AVM die een VDSL router verkopen en niet werkt op VDSL. Oplichting noem ik dit.
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

Update:
Had twee e-mails gestuurd met dezelfde vraag over die firmware (zie dit topic ergens) alleen anders geformuleerd en met een ander email adres.
Krijg twee keer exact hetzelfde antwoord maar van een andere persoon. Wat een k*t helpdesk hebben die zeg. Moet je twee weken op een antwoord wachten en dan twee keer hetzelfde antwoord van een andere persoon.
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

volgende reactie gehad:

We are currently still investigating the reported issues and hope to
provide solutions with the next forthcoming firmware update.

However, we cannot predict when the next firmware update will be released
as it has to pass various thorough test phases. These tests can reveal that
certain development stages are not completed, thus delaying the final
release. I can only beg for your patience and that you occasionally check
our website at http://webgw.avm.de:8080/download/Updat ... sp?lang=en,
where all updates are announced.

tja wachtspelleke...
heb gevraagd of ze de aankoop van een andere modem (heb een bbox bijgekocht) willen compenseren...
tomde
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Ik was het wachten beu en heb geprobeerd om er de Duitse firmware op te plaatsen. Ik heb de finale versie gebruikt 84.04.86. Deze lijkt goed te werken. Bij mij staan de DSL switches op maximale performantie. VOIP van Scarlet werkt ook, kan zowel ontvangen als uitbellen. Belangrijk is als je werkt via de ruKernelTool tool: Annex B instelt voor VDSL2, branding is avm, zoals Philippe aangeeft.

Hoe kan ik nazien op de Fritz!Box dat VOIP verkeer over VLAN 20 gaat en internet over 10?
In de support file (http://fritz.box/html/support.html) zie ik geen VLAN 20 staan, wel ergens "VLAN 10 (voip)".

Onder networking:

Code: Selecteer alles

0: name internet
0: connected    vcc 0/0/PPPoE/26/UBR/0/0/dsl stay online 1 vlan 10 (voip) --> zou normaal internet moeten zijn?
0: connected since 2010-11-02 07:15:10 (setup time 1 secs)
0: ip 83.134.106.221 peer 83.134.106.1 mtu 1492
0: dns 193.74.208.135/194.119.228.67 
Dat is de enigste tag over VLAN die ik vind. Dat laatste vind ik ongewoon...

Wat betreft de mail over firmware voor internationale, kreeg ik exact dezelfde reactie als KnalRob en jaycee. Dit vind ik zeer betreurenswaardig, omdat ook wij evenveel recht hebben op een internationale testversie(s)...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tomde schreef:VOIP van Scarlet werkt ook, kan zowel ontvangen als uitbellen.
Hoe kan ik nazien op de Fritz!Box dat VOIP verkeer over VLAN 20 gaat en internet over 10
Als je VOIP stabiel blijft, waarom zou je je zorgen maken of dit nu via VLAN10 of VLAN20 verloopt ?
Enig probleem voor VOIP is dat je op VLAN10 een 36-u PPPoE disconnect hebt, maar je kan in de FritzBox perfect een 24-u disconnect instellen tijdens de nachtelijke uren ....

Wil je eens een screenshot posten van je lijnwaarden en/of je VDSL spectrum ? Zit je op 8b of 17a profiel ?

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

Hey Philippe. Gefeliciteerd met je promotie :)
tomde
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb blijkbaar een 8b profiel. Wat is het verschil tussen beide profielen? Verder vind je mijn screenshots.
Wat zijn je conclusies? :-)

Tom
Bijlagen
DSLSpectrum.jpg
VDSL2 Spectrum
(85.13 KiB) 53 keer gedownload
DSLWaarden.jpg
VDSL2 waarden
(81.53 KiB) 51 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Goed en slecht nieuws ...

Het slechte nieuws is dat AVM nog altijd geen officiële update gepubliceerd heeft voor de internationale Firmware van de FritzBox 7390.
Het goede nieuws is dat de laatste BETA versie van de internationale Firmware, die AVM aan sommige testgebruikers gestuurd heeft (84.04.86-18507), uitgelekt is en nu beschikbaar is op het Internet.
Als je RuKernelTool opstart staat een link naar deze niet officële Firmware in de "download lijst" - of je kan ze ook rechtstreeks hier afhalen.

Deze Firmware laat U toe, zonder te "prutsen" met extra config files, te kiezen voor "Belgacom VDSL" en "Belgacom VDSL + TV", waardoor de juiste VLAN's automatisch ingesteld worden.
Bij de eerste start krijg je een Wizard, waarmee je Taal, Land en Annex instelt. Na een reboot is de box klaar voor VDSL2. Bij mij werkte het direct (zowel sync als de PPPoE sessie).
PS - Voor Belgacom VDSL2 moet je kiezen voor "Annex B" !!!

- Gebruikers die reeds een internationale versie hebben, kunnen hun Box gewoon updaten met deze Firmware via de webinterface.
- Gebruikers die een Duitse Box willen converteren moeten dit met RuKernelTool doen (zie How-To).
Van zodra AVM een final versie op hun server zet, kan je dan gewoon via de webinterface de Box updaten.

Dus als er mensen zijn die deze Firmware willen proberen horen we het graag. Dat was de initiele bedoeling van deze topic ;).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

Kan alleen maar confirmeren dat deze firmware perfect werkt met Dommel Speedconnect Plus. Eindelijk na dik een maand VDSL2 werkende op de 7390 International. Nu die Bbox 2 nog verkocht krijgen. :) Iemand geïnteresseerd? 30€
BasVDSL
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 okt 2010, 23:02
Locatie: Nomado Technical Helpdesk

Philippe, ik wou even melden dat de Duitse Labor : 84.04.86-18561

Ook perfect werkt, patch hoeft niet opnieuw aangebracht te worden.
De vorige Labor werkten niet, deze dus wel.

De Internationale versie wil ik eigenlijk niet gebruiken daar die zwaar achterloopt op de Duitse.
Groeten Bas.
BasVDSL
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 okt 2010, 23:02
Locatie: Nomado Technical Helpdesk

tomde schreef:Ik heb blijkbaar een 8b profiel. Wat is het verschil tussen beide profielen? Verder vind je mijn screenshots.
Wat zijn je conclusies? :-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2

8B is gewoon het eerste en traagste profile dat er is.
Normaal zou iedereen tussen nu en eind dit jaar moeten omschakelen naar profiel 17a.
Gewoon afwachten en je zal normaal een verhoging zien van je snelheid.
Al liet Philippe uitschijnen dat het niet voor iedereen zou zou zijn, vanwege afstand, echter ik denk dat ze iedereen omzetten omdat hogere profielen betere doorvoer geven.
Immers 17a heeft 2x zoveel draaggolven dan 8b.

We zullen het rap weten.
Groeten Bas.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Immers 17a heeft 2x zoveel draaggolven dan 8b.
Dat klopt wel, maar hogere frequenties komen veel minder ver, waardoor op lange afstanden er totaal geen voordeel is.
KnalRob
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jan 2009, 22:42

Plaats reactie

Terug naar “VoIP”