Hoeveel draadloze apparaten max. aansluiten op bbox?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
djan37
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2010, 21:29

Hallo,

Ik heb tot nu toe ADSL van Belgacom met een aparte modem en d-link router achter. De adapter van de router was kapot en ben in een Belgacom Center gaan vragen wat de veranderingen zijn als ik zou overschakelen naar VDSL. Ze zeiden dat ik eerst al geen router achter mijn huidige modem mag hangen en als ik zou overschakelen op VDSL dat ik maar 4 apparaten met mijn abbo formule mag gebruiken. Soms worden hier 5/6 draadloze toestellen gebruikt + vaste pc met netwerkkabel. Kan je met zo'n b-box meer dan 4 apparaten draadloos aansluiten? Of regelt die router in de bbox het aantal ip-adressen aan de hand van de abbonementsformule. In de winkel zeiden ze dat ik dan mijn abbo moet verhogen, ik geloof hier maar weinig van... Kan je dus meer dan 4 computers draadloos aansluiten op een bbox of moet ik mijn oude router achter de bbox hangen maar hoe moet je dit dan configureren...want dan zit je me 2 draadloze punten... alvast bedankt
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Meer dan 4 zal zeker gaan, ik kan je geen echt aantal geven, maar ik vermoed dat de AP ongeveer 50 connecties aankan, dus meer dan voldoende voor thuis.
Of je met 50 clients kunt spreken over een vlot netwerk, is natuurlijk een andere vraag :wink:

één van de taken van je router is ervoor zorgen dat je slechts met 1 extern IP meerdere interne toestellen via dat ene externe IP te laten gebruiken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een eigen router hangen achter je bbox2 gaat overigens wel (en perfect!) meerdere mensen op dit forum doen dit overigens! Alleen moet het wel een gewone router zijn, en geen adslmodem+router. Ik heb al opstellingen gezien op evenementen (bvb ronde van vlaanderen) waar in de perszaal 3 bbox2's stonden voor een paar goeie honderd mensen die daar allemaal met laptop en gsm bezig waren.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat volgende perfect gaat op een bbox2
- 4 pc's met kabel (naar een 5-poort switch, die verbonden is met de bbox2 op poort 1)
- 2 servers met kabel (naar een 5-poort switch, die verbonden is met de bbox2 op poort 2)
- 3 gsm's aangemeld op wifi
- 4 laptops aangemeld op wifi
- 2 pda's aangemeld op wifi

Dus alles samen 15 apparaten die een DHCP adres kregen van de bbox2.
Overigens ga je als je de support nodig hebt wel maar support krijgen voor het aantal pc's dat je abonnement toelaat.
Was op een familie/vrienden game-avond :) Gewoon voor de fun dus.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

[quote="krisken" Alleen moet het wel een gewone router zijn, en geen adslmodem+router. [/quote]

???? Daarom dat hier de opstelling Sagem >>> ADSL modem/router >> switch wel werkt zeker.
Sagem in bridge en Fritzbox maakt de verbinding (ik kan nog een extra sessie starten als ik rechtstreeks op de Sagem aansluit).

Draadloos zou theoretisch 255 apparaten aankunnen maar welke snelheid je dan nog hebt :???:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

on4bam schreef:
krisken schreef: Alleen moet het wel een gewone router zijn, en geen adslmodem+router.


???? Daarom dat hier de opstelling Sagem >>> ADSL modem/router >> switch wel werkt zeker.
Sagem in bridge en Fritzbox maakt de verbinding (ik kan nog een extra sessie starten als ik rechtstreeks op de Sagem aansluit).

Draadloos zou theoretisch 255 apparaten aankunnen maar welke snelheid je dan nog hebt :???:

Ik bedoelde hiermee dat dit niet zal werken indien je een router hebt waar je als WAN poort een rj11 (telefoonjack dus) hebt.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

djan37 schreef:...want dan zit je me 2 draadloze punten... alvast bedankt


Je kan het draadloze gedeelte van de bbox2 uitschakelen. :banana:
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

THRene schreef:
djan37 schreef:...want dan zit je me 2 draadloze punten... alvast bedankt


Je kan het draadloze gedeelte van de bbox2 uitschakelen. :banana:


Heb ik ook gedaan want ik zit erna met een Belkin N-netwerkje :-)
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Je kan ook gewoon je tweede AP op een andere plaats zetten, zelfde SSID en key geven en dan gaan je apparaten vanzelf "roamen" naar die AP die het sterkste signaal heeft.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ha dat wist ik nog niet Mathy ... thx voor de tip .. maar wel nog 1vraagje :roll:
Moeten beide AP's dan niet vast op hetzelfde kanaal werken :???:
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Xplod schreef:Ha dat wist ik nog niet Mathy ... thx voor de tip .. maar wel nog 1vraagje :roll:
Moeten beide AP's dan niet vast op hetzelfde kanaal werken :???:

Neen zelf beter van niet te doen. Anders storen ze mekaar.
djan37
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2010, 21:29

Bedankt voor de reacties! Meer dan 4 apparaten draadloos zou dus moeten lukken. Snap niet goed de prijsverhoging van Belgacom voor max. 8 computers tov 4...
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

on4bam schreef:Draadloos zou theoretisch 255 apparaten aankunnen maar welke snelheid je dan nog hebt :???:
Eigenlijk is het minder. De dhcp is standaard zo ingesteld dat hij tot 192.168.1.63 uitdeelt, dus zonder de router zijn dat maar 62 clients die verbinding kunnen maken.

Door het verlagen van de netmask kan je trouwens je range verhogen en meer dan 253 clients laten verbinden.

192.168.1.1 is trouwens altijd gereserveerd voor de router en 192.168.1.255 voor de broadcast.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Volgens mij zit je met de hardwarematige beperking van de AP hoor voor je dat kan bereiken :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

rpr schreef:
Xplod schreef:Ha dat wist ik nog niet Mathy ... thx voor de tip .. maar wel nog 1vraagje :roll:
Moeten beide AP's dan niet vast op hetzelfde kanaal werken :???:

Neen zelf beter van niet te doen. Anders storen ze mekaar.


Wat rpr zegt. Je kan ze best ook nog eens minstens 5 kanalen van elkaar (en van eventuele buren) af plaatsen.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ongeacht netmask en DHCP instellingen is het zowieso niet handig om meer dan 20 apperaten op 1 AP te laten werken, tenmiste, als je nog enige snelheid wil.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 mar 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

THRene schreef:
djan37 schreef:...want dan zit je me 2 draadloze punten... alvast bedankt


Je kan het draadloze gedeelte van de bbox2 uitschakelen. :banana:


Je kan perfect met twee "geseialiseerde" WAP punten lopen als ze maar niet in hetzelfde IP subnet zitten .. en dan nog :wink: niets belet je om ze via een lan poort aan te sluiten ...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”