Betaal wifi systeem

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

johcla schreef: Wat betreft het betaald maken van wifi-toegang. Ik ben sinds enkele maanden overgeschakeld naar het gratis aanbieden van draadloos internet. En ik merk dat het evenveel gebruikt wordt, maar dat het verbruikte volume sterk verminderd is. Net of men niet persé meer móet surfen of downloaden om "waar voor zijn geld" te hebben.
idd... "free wifi" is the way to go :-)
hier historiek van m'n foneras : http://www.fonera.be/router.php?show=hist
nergens een "gigabyte" gebruiker.... zelfs niet op sessies van enkele uren...
allemaal foneras van 20euro... en geen toestel van >200euro
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

site werkt niet echt:

Notice: Undefined index: userid in C:\Program Files\EasyPHP-5.3.3\www\router.php on line 38
Notice: Undefined index: pwd in C:\Program Files\EasyPHP-5.3.3\www\router.php on line 39
Notice: Undefined index: aantal in C:\Program Files\EasyPHP-5.3.3\www\router.php on line 41
Notice: Undefined index: sort in C:\Program Files\EasyPHP-5.3.3\www\router.php on line 44
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

SplinterByte schreef:site werkt niet echt:

Notice: Undefined index: userid in C:\Program Files\EasyPHP-5.3.3\www\router.php on line 38
Notice: Undefined index: pwd in C:\Program Files\EasyPHP-5.3.3\www\router.php on line 39
Notice: Undefined index: aantal in C:\Program Files\EasyPHP-5.3.3\www\router.php on line 41
Notice: Undefined index: sort in C:\Program Files\EasyPHP-5.3.3\www\router.php on line 44
voor het moment is het best om
http://www.leeman.be/fon/router.php te gebruiken... daar staat nl een "cron" te draaien die regelmatig inlogt met 30tal accounts en alle records binnenhaalt die we nog niet hebben...
op www.fonera.be heb ik zo nog geen cron draaien...
die undefined indexen das niks... wil gewoon zeggen dat ik ze niet eerst heb opgevuld...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ivm Fonera.
Wordt er eigenlijk gekeken naar hoeveel publieke traffiek er over jouw Fonera loopt om te bepalen hoeveel je zelf op andere FONspots mag downloaden ? Ik kan me immers inbeelden dat als je in de middle-of-nowhere woont je eigenlijk niemand gaat zien connecteren naar jouw FONspot terwijl je dan zelf wel gratis wereldwijde FONspot access hebt. En wordt er gekeken of je Fonera wel altijd op staat ?
Ik was immers aan het overwegen om ook FON te joinen louter voor de wifi access, terwijl ik niet verwacht dat er bij mij veel geconnecteerd zal worden. Mag je dit overigens gebruiken op je Telenet aansluiting ? If not, welke ISPs worden dan typisch gebruikt door Fonera gebruikers ?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Ivm Fonera.
Wordt er eigenlijk gekeken naar hoeveel publieke traffiek er over jouw Fonera loopt om te bepalen hoeveel je zelf op andere FONspots mag downloaden ? Ik kan me immers inbeelden dat als je in de middle-of-nowhere woont je eigenlijk niemand gaat zien connecteren naar jouw FONspot terwijl je dan zelf wel gratis wereldwijde FONspot access hebt. En wordt er gekeken of je Fonera wel altijd op staat ?
Ik was immers aan het overwegen om ook FON te joinen louter voor de wifi access, terwijl ik niet verwacht dat er bij mij veel geconnecteerd zal worden. Mag je dit overigens gebruiken op je Telenet aansluiting ? If not, welke ISPs worden dan typisch gebruikt door Fonera gebruikers ?
* Neen er is geen limitatie in het gebruik/verbruik...
* Hooguit BT FON gebruikers zijn dacht ik gelimiteerd in het aantal minuten per maand afhankelijk of ze de goedkoopste internet abonnement hebben of niet...
* Je kan met jouw account wel maar op 1 fonspot tegelijk aangemeld zijn... iets wat ik tot scha en schande merkte toen ik m'n skype wifi telefoon thuis liet liggen (en dus op m'n fonspot thuis aangemeld was) en ik dus niet op een andere fonspot kon aanmelden.... ik was reeds elders ingelogged...
-> Best thuis dus op de "myplace" connecteren...
-> je kan wel met meerdere toestellen op 1 fonspot aanmelden... maar bijv al je huisgenoten met "jouw" account laten surfen gaat niet... je zal letterlijk elk familielid zijn eigen "fonera" moeten geven :-)

* naar de letter van de gebruiksvoorwaarden mag je je internet verbinding nooit gebruiken om er "geld" mee te verdienen... dus mag je ook niks verkopen via ebay/kapaza.... (maar kun je dus Fon Linus worden :-)
* naar de letter van de gebruiksvoorwaarden mag je je internet verbinding ook niet openstellen voor 3rd party gebruikers ...ook niet voor de kuisvrouw of voor de vriendjes van je kinderen die samen hun huiswerk bij jouw thuis komen maken?

allez puntje 6.3 is redelijk lastig te interpreteren
http://onlinesupport.telenet.be/eCustom ... ight=false

maar hun eigen installateurs hebben geen problemen met een mankerende beveiliging te plaatsen in eg cafees :-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen ook de wiki gevonden, maar weet niet zeker of ik alles begrijp.
1. Als je een Linus bent, kan iedere Fonero op je netwerk, maar Aliens betalen hiervoor.
2. Als je een Bill bent, kan iedere Fonero op je netwerk, maar Aliens betalen hiervoor en hiervan krijg je 50%. Waarom zou je dan gewoon niet direct Bill worden? En kunnen buitenstaanders die nog nooit van FON gehoord hebben (en dus geen Fonero zijn) ook betalend op je hotspot ? Is dat aan dezelfde tarief als een Alien ?
3. Voor €19.95 krijg je al een Fonera+ via de Fonero Gets Fonero promo. Dat is al goedkoper dan 4 dagpassen. Dus als je af en toen denkt te connecteren op een FONspot kan je gewoon beter een Fonera+ kopen en Linus/Bill worden.
4. Wat als je je Fonera+ slechts sporadisch of zelfs niet aanzet. Dan wordt je Internet niet gedeeld maar profiteer je wel van de voordelen als Fonero. Lijkt me niet echt fair...(zie ook hierboven: als je ergens te velde woont gaat ook nooit iemand connecteren op je FONspot).
5. In mijn geval zou ik immers die Fonera+ helemaal niet nodig hebben voor mijn eigen wireless access omdat ik zelf al een DD-WRT staan heb. De Fonera+ zou dan op de Telenet router/switch geconnecteerd worden zodat die compleet gescheiden is van mijn eigen intern netwerk (iets wat de Fonera ongetwijfeld zelf ook wel doet...).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Ondertussen ook de wiki gevonden, maar weet niet zeker of ik alles begrijp.
1. Als je een Linus bent, kan iedere Fonero op je netwerk, maar Aliens betalen hiervoor.
2. Als je een Bill bent, kan iedere Fonero op je netwerk, maar Aliens betalen hiervoor en hiervan krijg je 50%. Waarom zou je dan gewoon niet direct Bill worden? En kunnen buitenstaanders die nog nooit van FON gehoord hebben (en dus geen Fonero zijn) ook betalend op je hotspot ? Is dat aan dezelfde tarief als een Alien ?
Oorspronkelijk in 2006 kon een "bill" niet connecteren op andere fonspots... Nu kiezen de mensen alleen voor "linus" als ze geen geld mogen verdienen aan hun internet verbinding (FON verdient er dan aan)... mag FON (een 3de) ook geen geld verdienen aan je internet verbinding zal je voor "family&friends" moeten gaan... maar dat is redelijk beperkt inzake "logging" (je bent verantwoordelijk wie je toelaat via je internet verbinding)
Behalve geld verdienen zie je ook realtime wie er op je internet verbinding zit.... nl direct als een alien connectie maakt zie je onder "wifi money" dat hij bijv de 10 minuten reklame heeft genomen of een SMS heeft aangeschaft (tenzij het een alien is die reeds elders een dag abbo heeft genomen)

Het effectieve verbruik kan maar geweten zijn "nadat" hij vertrokken(uitgelogged) is;;; FON update deze info s'avonds pas
3. Voor €19.95 krijg je al een Fonera+ via de Fonero Gets Fonero promo. Dat is al goedkoper dan 4 dagpassen. Dus als je af en toen denkt te connecteren op een FONspot kan je gewoon beter een Fonera+ kopen en Linus/Bill worden.
mja een kleine 30 euro maar die fonera bestaat op dit ogenblik niet meer...eind van deze maand zal het een Fonera Simpl moeten worden en normaliter zelfde prijs maar dan kleiner en 150mbit (de wan/lan poort is ook maar 100mbit)
Ook wordt je account on hold geplaatst als je het toestel niet meer van stroom/internet voorziet (je kunt wel de antenne eruitdraaien... in kooi van faraday steken...euh.... genoeg redenen dat 3 op de 4 fonspots door derden om een of andere reden niet wil gevonden worden(?)
4. Wat als je je Fonera+ slechts sporadisch of zelfs niet aanzet. Dan wordt je Internet niet gedeeld maar profiteer je wel van de voordelen als Fonero. Lijkt me niet echt fair...(zie ook hierboven: als je ergens te velde woont gaat ook nooit iemand connecteren op je FONspot).
Momenteel wordt er niet "continue" gecheckt of je deelt... maar regelmatig zie ik wel emails passeren van "we merken dat je fonera al X dagen/weken geen signaal meer geeft"... paar weken later "We hebben je roaming account op hold gezet...."
Mensen die idd een "klok" hebben staan die hun toestel maar bijv laat draaien van 8 tot 18h worden hier niet getroffen... en eenmaal je op verplaatsing bent ga je ook niet even "online" om te zien of die hotspot nog "groen" staat :-/
5. In mijn geval zou ik immers die Fonera+ helemaal niet nodig hebben voor mijn eigen wireless access omdat ik zelf al een DD-WRT staan heb. De Fonera+ zou dan op de Telenet router/switch geconnecteerd worden zodat die compleet gescheiden is van mijn eigen intern netwerk (iets wat de Fonera ongetwijfeld zelf ook wel doet...).
ja een FON_AP ssid heeft een iptables richtlijn die zegt dat alle verkeer naar een ipadres gekend aan de WAN kant, tegenhoudt ; tenzij het naar de gateway moet...
t'enige anekdote dat ik hoor is ... als je op '"smallband" gegooid wordt zou Telenet je naar een pagina loodsen om evt extra krediet bij te kopen...een alien krijgt die pagina dan ook voorgeschoteld... en dit werkt niet met visa maar gewoon extra onkosten op je factuur maand later
al de rest (video on demand) is gelukkig verborgen achter een MijnTelenet user/paswoord... ik heb persoonlijk nooit die "anekdote" kunnen verifieren... eg eens op iemand met Telenet Basic effe een 700mbyte gaan downloaden :-) ook voorlopig nooit zo'n misbruik vastgesteld alvast!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Als ik er zo over nadenk zijn er nog wel manieren om het publiek gebruik van je FONspot te ontmoedigen. Zou die bvb gewoon op mijn DD-WRT kunnen inpluggen op een VLAN en via QoS de traffiek uit de Fonera kunnen throttlen.
Kan me idd wel inbeelden dat veel FONspots nauwelijks als hotspot te gebruiken zijn. Zie op de online maps dat er een paar in de buurt zijn... Zal eens wat rondrijden en zien welke er effectief bruikbaar zijn :).

Overigens vermoed ik dat een ISP ook wel rap kan doorhebben dat een klant een FONspot draait aangezien die Fonera's dus blijkbaar zelf wel regelmatig met een FON server connecteren om status door te geven...

Zal er nog eens moeten over nadenken :).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Als ik er zo over nadenk zijn er nog wel manieren om het publiek gebruik van je FONspot te ontmoedigen. Zou die bvb gewoon op mijn DD-WRT kunnen inpluggen op een VLAN en via QoS de traffiek uit de Fonera kunnen throttlen.
Kan me idd wel inbeelden dat veel FONspots nauwelijks als hotspot te gebruiken zijn. Zie op de online maps dat er een paar in de buurt zijn... Zal eens wat rondrijden en zien welke er effectief bruikbaar zijn :).
Overigens vermoed ik dat een ISP ook wel rap kan doorhebben dat een klant een FONspot draait aangezien die Fonera's dus blijkbaar zelf wel regelmatig met een FON server connecteren om status door te geven...
Zal er nog eens moeten over nadenken :).
Je kunt als fonero reeds via MijnFon je FON_AP throttlen van 512kbit, 1mbit, 2mbit,4mbit, no qos(unlimited)... standaard staat het op "unlimited"
met alternatieve fon firmware (francofon/freewlan) kon je zelfs tot 64kbit gaan ;)
Nu kan je het ook hoor als je de ssh toegang gebruikt ... op de BTFON hotspots is het 512kbit... kwestie van hun vpn server niet te overbelasten zeker ? :-)

Hooguit 1 Duitse ISP (2000 klanten groot) heeft tot op heden geklaagd erover :-)
voor de rest heeft niemand problemen ermee...

BT heeft op elke fonera een "vpn tunnel" staan waardoor de hotspot gebruiker ook echt een eigen "public ip" krijgt...en dus volledig afzonderlijk door MI6 kan gemonitorred worden...

in tegenstelling tot andere "hotspot"systemen is FON de enige die SMS-betalingen toelaat... de andere zijn vnl paypal/visa of werken met een duur kassa voucher systeem (nog eens een printer aanschaffen ook)... SMS van mobistar, base, proximus maar ook ierse & Engelse, Franse, Italiaanse, Duitse enzomeer kunnen met hun gsm betalen.... wel hou je er heeeeel weinig aan over van zo'n smsje... meeste blijft bij de telco plakken

Ook is FON de enige die een lijst van zijn hotspots "toont" visueel op een googlemap en als een GPS map laat downloaden... zo staan ze ook op m'n Garmin en zie ik effectief de foneras passeren terwijl ik naar huis rij.... Telenet heeft hooguit een excel file waarvan ze ook niet allemaal mooi klopt...

In Japan/Hongkong heeft FON wel betere samenwerkingen met eg Sony Shops, McDonalds, treinstations Japan(LiveDoor) etc.... hier in Europa hooguit de E-Plus shops in Duitsland, PcCity/Experte in Spanje.... en dan alle 1,5miljoen BT adsl modems te Engeland, 100.000 SFR Neuf Adsl modems Frankrijk, 40.000 ZON Cable modems te Portugal, 20.000tal Comstar in Moskou...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie dat het ook jij was die mij destijds naar EasyWifi refereerde. Gebruik je EasyWifi in combinatie met FON ?
Heb een FON account aangemaakt en op EasyWifi FON toegevoegd aan mijn account daar, maar op mijn EasyWifi kaart zie ik precies nog geen FON hotspots op de plaatsen dat ik weet dat er ene zou moeten zijn (op basis van de FON map).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Ik zie dat het ook jij was die mij destijds naar EasyWifi refereerde. Gebruik je EasyWifi in combinatie met FON ?
Heb een FON account aangemaakt en op EasyWifi FON toegevoegd aan mijn account daar, maar op mijn EasyWifi kaart zie ik precies nog geen FON hotspots op de plaatsen dat ik weet dat er ene zou moeten zijn (op basis van de FON map).
neen die kaart haalt zijn gegevens alleen uit de eigen ervaring naar ik hoor... maar ik heb geen toestellen met gps & wifi tesamen (en bluetooth gps telt niet) Het doet geen import van de kaarten van derden ook al is er een samenwerking tussen devicescape/fon... ik vermoed dat ze zich hooguit beperken tot database van jiWire (betaalde hotspots) en hun eigen database.

Bijvoorbeeld als je je eigen hotspot toevoegd kun je daar ook geen "locatie" van ingeven... wel kan je je wpa paswoord sharen met iemand anders(je moet hem wel kennen...) zodat ie wel op jouw netwerk kan als ie langskomt... Het is niet zoals "whisher" indertijd dat je het wpa paswoord in de whisher database steekt en dat elkeen zonder het paswoord "zichtbaar" eruit te kunnen halen dan op jouw wpa netwerk kon... ook vreemden (Whisher.com is overgenomen door wifi.com)
nu ik zie geen wifi.com hotspots in België meer...wel spijtig de website is grafisch wel mooi... maar de clients zijn beperkt tot xp/mac... en geen vista/mobiel.... (linux was te gevaarlijk inzake reverse engineering van de db ;)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Volgens uitleg op hun site werken ze idd automatisch hun lijsten bij adhv gesubmitte hotspot logins in combinatie met GPS data. Op die manier was per ongeluk mijn eigen AP zelfs in hun database terecht gekomen :p. Hebben ze gelukkig vrij snel rechtgezet.
Maar denk dat ze toch met meerdere ISPs samenwerken. Zo lijkt het er toch wel op dat alle Telenet hotspots erin zitten, want het valt wel op dat de description van alle hotspots mooi consistent is ('i-City xxx') naast het feit dat er idd zoveel Telenet hotspots te vinden zijn. Heb natuurlijk wel geen indicatie van hoe recent die lijst is. Merk nu bvb dat een recent Lunch Garden in Brugge er nog niet in zit, terwijl die er nu toch al meer dan een jaar is, denk ik. Mijn Android foon is er wel automatisch via EasyWifi op ingelogd geraakt dus ik vermoed dat die eerstdaags wel ineens op hun kaart verschijnt.
Vermoedelijk hebben ze van FON dergelijke lijst niet gekregen..
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Volgens uitleg op hun site werken ze idd automatisch hun lijsten bij adhv gesubmitte hotspot logins in combinatie met GPS data. Op die manier was per ongeluk mijn eigen AP zelfs in hun database terecht gekomen :p. Hebben ze gelukkig vrij snel rechtgezet.
Maar denk dat ze toch met meerdere ISPs samenwerken. Zo lijkt het er toch wel op dat alle Telenet hotspots erin zitten, want het valt wel op dat de description van alle hotspots mooi consistent is ('i-City xxx') naast het feit dat er idd zoveel Telenet hotspots te vinden zijn. Heb natuurlijk wel geen indicatie van hoe recent die lijst is. Merk nu bvb dat een recent Lunch Garden in Brugge er nog niet in zit, terwijl die er nu toch al meer dan een jaar is, denk ik. Mijn Android foon is er wel automatisch via EasyWifi op ingelogd geraakt dus ik vermoed dat die eerstdaags wel ineens op hun kaart verschijnt.
Vermoedelijk hebben ze van FON dergelijke lijst niet gekregen..
Is het die Lunch Garden in Sint Kruis dat je bedoeld op http://v4.jiwire.com/search-wifi-hotspots.htm ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

skynetbbs schreef:Bijvoorbeeld als je je eigen hotspot toevoegd kun je daar ook geen "locatie" van ingeven... wel kan je je wpa paswoord sharen met iemand anders(je moet hem wel kennen...) zodat ie wel op jouw netwerk kan als ie langskomt... Het is niet zoals "whisher" indertijd dat je het wpa paswoord in de whisher database steekt en dat elkeen zonder het paswoord "zichtbaar" eruit te kunnen halen dan op jouw wpa netwerk kon... ook vreemden (Whisher.com is overgenomen door wifi.com)
PS: dat doen ze juist wel. In je account kun je ook je privé netwerken toevoegen en zo komt je WPA key effectief in hun database te zitten. Hun uitleg is dat je dan niet op al je devices je keys moet gaan ingeven. Bovendien kun je op de website effectief ook een privé netwerk als 'Shared' zetten waardoor dus iedereen met een EasyWifi account op je netwerk kan.
Ik vind het in elk geval maar fishy dat die keys in hun database zitten dus gebruik het enkel voor de keys van familie :D. Trouwens, erg goed lijkt het niet te werken want was dit weekend bij mijn schoonma met mijn netbook en die logde toch niet automatisch in op haar netwerk.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

skynetbbs schreef:Is het die Lunch Garden in Sint Kruis dat je bedoeld op http://v4.jiwire.com/search-wifi-hotspots.htm ?
Nope. Is de Lunch Garden bij de Carrefour in B-Park, een vrij recent winkelcentrum dat zelfs nog niet op Google Maps staat (maar blijkbaar wel al te zien is op de satellite view). Zie Monnikenwerve Brugge op de kaart.
Edit: trouwens die van Sint-Kruis zie ik ook niet staan op je JiWire map.
Edit2: die in Sint-Kruis staat toch op hun kaart maar op een totaal verkeerde locatie.
Laatst gewijzigd door Tomby 11 okt 2010, 17:05, in totaal 1 gewijzigd.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:
skynetbbs schreef:Is het die Lunch Garden in Sint Kruis dat je bedoeld op http://v4.jiwire.com/search-wifi-hotspots.htm ?
Nope. Is de Lunch Garden bij de Carrefour in B-Park, een vrij recent winkelcentrum dat zelfs nog niet op Google Maps staat (maar blijkbaar wel al te zien is op de satellite view). Zie Monnikenwerve Brugge op de kaart.
Edit: trouwens die van Sint-Kruis zie ik ook niet staan op je JiWire map.
hmm ik wel :-)
B-Park idd die staat zelfs niet op jiwire...dus Telenet heeft zijn "excel" nog niet opgestuurd naar JiWire
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

skynetbbs schreef:hmm ik wel :-)
Yep, zie mijn 2de edit zonet. Hun bolleke staat op totaal verkeerde plaats (op de Moerkerksesteenweg ipv Malesteenweg). Nochtans toont Google Maps wel de juiste locatie met dat adres.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:
skynetbbs schreef:hmm ik wel :-)
Yep, zie mijn 2de edit zonet. Hun bolleke staat op totaal verkeerde plaats (op de Moerkerksesteenweg ipv Malesteenweg). Nochtans toont Google Maps wel de juiste locatie met dat adres.
mja heb er ook alleen maar op geklikt om het adres te weten.... ik ken al die deelgemeenten in Brugge ook niet...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”