Tomby schreef:Ondertussen ook de wiki gevonden, maar weet niet zeker of ik alles begrijp.
1. Als je een Linus bent, kan iedere Fonero op je netwerk, maar Aliens betalen hiervoor.
2. Als je een Bill bent, kan iedere Fonero op je netwerk, maar Aliens betalen hiervoor en hiervan krijg je 50%. Waarom zou je dan gewoon niet direct Bill worden? En kunnen buitenstaanders die nog nooit van FON gehoord hebben (en dus geen Fonero zijn) ook betalend op je hotspot ? Is dat aan dezelfde tarief als een Alien ?
Oorspronkelijk in 2006 kon een "bill" niet connecteren op andere fonspots... Nu kiezen de mensen alleen voor "linus" als ze geen geld mogen verdienen aan hun internet verbinding (FON verdient er dan aan)... mag FON (een 3de) ook geen geld verdienen aan je internet verbinding zal je voor "family&friends" moeten gaan... maar dat is redelijk beperkt inzake "logging" (je bent verantwoordelijk wie je toelaat via je internet verbinding)
Behalve geld verdienen zie je ook realtime wie er op je internet verbinding zit.... nl direct als een alien connectie maakt zie je onder "wifi money" dat hij bijv de 10 minuten reklame heeft genomen of een SMS heeft aangeschaft (tenzij het een alien is die reeds elders een dag abbo heeft genomen)
Het effectieve verbruik kan maar geweten zijn "nadat" hij vertrokken(uitgelogged) is;;; FON update deze info s'avonds pas
3. Voor €19.95 krijg je al een Fonera+ via de Fonero Gets Fonero promo. Dat is al goedkoper dan 4 dagpassen. Dus als je af en toen denkt te connecteren op een FONspot kan je gewoon beter een Fonera+ kopen en Linus/Bill worden.
mja een kleine 30 euro maar die fonera bestaat op dit ogenblik niet meer...eind van deze maand zal het een Fonera Simpl moeten worden en normaliter zelfde prijs maar dan kleiner en 150mbit (de wan/lan poort is ook maar 100mbit)
Ook wordt je account on hold geplaatst als je het toestel niet meer van stroom/internet voorziet (je kunt wel de antenne eruitdraaien... in kooi van faraday steken...euh.... genoeg redenen dat 3 op de 4 fonspots door derden om een of andere reden niet wil gevonden worden(?)
4. Wat als je je Fonera+ slechts sporadisch of zelfs niet aanzet. Dan wordt je Internet niet gedeeld maar profiteer je wel van de voordelen als Fonero. Lijkt me niet echt fair...(zie ook hierboven: als je ergens te velde woont gaat ook nooit iemand connecteren op je FONspot).
Momenteel wordt er niet "continue" gecheckt of je deelt... maar regelmatig zie ik wel emails passeren van "we merken dat je fonera al X dagen/weken geen signaal meer geeft"... paar weken later "We hebben je roaming account op hold gezet...."
Mensen die idd een "klok" hebben staan die hun toestel maar bijv laat draaien van 8 tot 18h worden hier niet getroffen... en eenmaal je op verplaatsing bent ga je ook niet even "online" om te zien of die hotspot nog "groen" staat :-/
5. In mijn geval zou ik immers die Fonera+ helemaal niet nodig hebben voor mijn eigen wireless access omdat ik zelf al een DD-WRT staan heb. De Fonera+ zou dan op de Telenet router/switch geconnecteerd worden zodat die compleet gescheiden is van mijn eigen intern netwerk (iets wat de Fonera ongetwijfeld zelf ook wel doet...).
ja een FON_AP ssid heeft een iptables richtlijn die zegt dat alle verkeer naar een ipadres gekend aan de WAN kant, tegenhoudt ; tenzij het naar de gateway moet...
t'enige anekdote dat ik hoor is ... als je op '"smallband" gegooid wordt zou Telenet je naar een pagina loodsen om evt extra krediet bij te kopen...een alien krijgt die pagina dan ook voorgeschoteld... en dit werkt niet met visa maar gewoon extra onkosten op je factuur maand later
al de rest (video on demand) is gelukkig verborgen achter een MijnTelenet user/paswoord... ik heb persoonlijk nooit die "anekdote" kunnen verifieren... eg eens op iemand met Telenet Basic effe een 700mbyte gaan downloaden
ook voorlopig nooit zo'n misbruik vastgesteld alvast!