Opgepast met overgaan Belgacom naar EDPnet telefonie

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
stefkes
Starter
Starter

hoi,

Gewoon een vriendelijke waarschuwing voor mede Edpnetters die graag willen overschakelen van hun belgacom vaste lijn naar Edpnet.
Bij overschakeling kan u een boete verwachten van Belgacom!!

verhaal:

Zelf ben ik al verscheidene jaren bij Edpnet en altijd mijn telefoonlijn bij belgacom gehad maar nu gaf Edpnet hun lijn net iets goedkoper en u kreeg er een "gratis" telefoon bij .(na betalen van activatie en 15€ verzendkosten voor de telefoon wat bij de post maar amper 5.70€ kost)

Nu geen probleem alles zou door hun geregeld worden ,maar wat blijkt nu krijg ik een factuur van Belgacom met een boete voor vroegtijdige opzegging.
Dit omdat Edpnet mijn lijn heeft opgzegd zonder rekening te willen houden met de 1 maand vooropzeg.(standaard bij belgacom)

Contact opgenomen met Edpnet en daar een verantwoordelijke aan de lijn gehad en deze heeft mij verzekerd dat dit de normaalste zaak is bij hun en dat ze de details van mijn contract niet kunnen weten.(terwijl zij gewoon eigenlijk de lijn van Belgacom huren) :roll:

Ok, de details kunnen ze niet weten maar 1 maand vooropzeg dat is iets wat ze goed genoeg weten (is standaard)maar ze willen er gewoon geen rekening mee houden.
Ook willen ze geen moeite doen om dit op te lossen want ik mocht al blij zijn met hun scherpe prijs en "gratis" telefoon volgens de verantwoordelijke en op die manier wilde hij mij afschepen.

Dus wat moet een mens dan doen,
1. Andere op de hoogte stellen zodat zij dit ook niet voorkrijgen .
2. Een klacht neerleggen bij economische inspectie en/of Ombudsdienst voor Telecommunicatie
http://statbel.fgov.be/nl/geschillen/kl ... /index.jsp
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-k ... tml?IDC=41

Bij deze wees gewaarschuwd. :nono:
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Je kon natuurlijk ook al zelf hebben opgezegd bij BGC 1 maand voordat je edpnet aanvroeg. Edpnet kan dat jammer genoeg niet weten.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Je hoeft daarom nog niet te schreeuwen... hoofdletters komen schreeuwerig over. Bij deze aangepast :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
stefkes
Starter
Starter

hoi, op hun website staat dat u pas moet opzeggen na dat u een mail krijgt wanneer het overgaat maar u krijgt de mail pas 2 weken op voorhand dus de boete zal u altijd krijgen.(hier ben ik net achtergekomen)
http://www.edpnet.be/Thuis/Overstappen

En zoals ik al zei, ik moest er niets voor doen volgens hun ook mijn contract niet opzeggen zij gingen alles doen en inderdaad dat hebben ze allemaal zelf gedaan met de boete tot gevolg.

Oh en sorry voor het schreeuwen. :oops:
Goztow schreef:Je kon natuurlijk ook al zelf hebben opgezegd bij BGC 1 maand voordat je edpnet aanvroeg. Edpnet kan dat jammer genoeg niet weten.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Die boete is waarschijnlijk 1 maand abonnementsgeld. Dat heb je toch aan je been als je overstapt.
Als 't niet meer is dan dat zou ik me er niet druk in maken.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Als hij zijn lijn zelf op zegt bij belgacom kan hij deze niet mee nemen naar edpnet. Edpnet moet de transfer aanvragen.

Bij het stopzetten van een abonnement kunnen ze hoogstens het abonnementsgeld aanreken, in zijn geval zou hij dan nog één maand extra moeten betalen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
stefkes
Starter
Starter

MarkDM schreef:Die boete is waarschijnlijk 1 maand abonnementsgeld. Dat heb je toch aan je been als je overstapt.
Als 't niet meer is dan dat zou ik me er niet druk in maken.

U heeft gelijk het gaat niet om grote bedragen maar Edpnet heeft op geen enkel moment laten weten dat er extra kosten konden zijn door over te stappen.

En inderdaad dit is een transfer en ik kan dus niets opzeggen,zelf ben ik al een paar keer overgestapt en nog nooit heb ik dit voorgehad dus ik denk niet dat u dit een normale gang van werken is.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Met dat overstappen bij telefonie heb je altijd een dubbele maand:

Je mag/kan niet op voorhand opzeggen of je riskeert je nummer kwijt te zijn. Je kan dus pas opzeggen nadat je nummer bij de nieuwe operator zit. Dan begint pas de opzegperiode van 1 maand.

Dat is overal zo. 't Ligt niet aan EDPNET. Bij overstap naar Weepee hebben we dat ook.

In tegenstelling tot ADSL waar je meestal tijdens de opzegperiode gewoon kunt verder werken met je oude provider.
stefkes
Starter
Starter

Hadden ze u op voorhand dit laten weten dat u met een dubbele maand zat?
Want bij mij hebben ze er niets over laten weten en dat is nu net het punt.

Had ik dit op voorhand geweten was ik niet overgestapt.
Mijn voordeel was 0.20€ per maand dus 2.40€ op een jaar maar ik dacht van dan zitten we bij 1 provider als er dan iets scheeld moet ik maar bij 1 zijn om mijn probleem op te lossen.(heb enkel de huur van de lijn en geen telefonie)

Nu had ik geweten dat er een dubbele maand was had ik niet overgestapt geweest want dan kan ik het voordeel er niet uithalen.

MarkDM schreef:Met dat overstappen bij telefonie heb je altijd een dubbele maand:

Je mag/kan niet op voorhand opzeggen of je riskeert je nummer kwijt te zijn. Je kan dus pas opzeggen nadat je nummer bij de nieuwe operator zit. Dan begint pas de opzegperiode van 1 maand.

Dat is overal zo. 't Ligt niet aan EDPNET. Bij overstap naar Weepee hebben we dat ook.

In tegenstelling tot ADSL waar je meestal tijdens de opzegperiode gewoon kunt verder werken met je oude provider.
Wout-Altea
Starter Plus
Starter Plus
Twitter: Wout_Dedoncker
Contacteer:

De opzegperiode biedt geen telefonie aan?...
"Als Presales Agent moet je van je hart een steen maken, een hart faken, een huid van leer hebben en op een professionele manier met een zoete stem de klant duidelijk maken wat jouw product betekent voor zijn/haar bedrijf."
KISS: Keep It Simple Stupid
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Wout-Altea schreef:De opzegperiode biedt geen telefonie aan?...
Dat kan. Maar daarna wordt het telefoonnummer terug eigendom van de operator.
M.a.w. als de overdrachtaanvraag te laat toekomt bij je oude operator heb je geen recht meer op je eigen nummer.

De enige manier om met zekerheid je nummer te houden is eerst overdragen. Dan pas opzeggen en nog een opzegmaand betalen.
Laatst gewijzigd door MarkDM 24 sep 2010, 20:34, in totaal 1 gewijzigd.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

stefkes schreef:Mijn voordeel was 0.20€ per maand dus 2.40€ op een jaar maar ik dacht van dan zitten we bij 1 provider als er dan iets scheeld moet ik maar bij 1 zijn om mijn probleem op te lossen.(heb enkel de huur van de lijn en geen telefonie)
Voor 0,2 euro per maand stap je over ? :eek:

Je zit nu nog altijd niet bij één provider want als het echt misgaat moet EDPnet nog altijd beroep doen op Belgacom. Akkoord, jij mag daar in principe niets van merken maar nogmaals overstappen om 20 cent te besparen vind ik echt niet te begrijpen. Je hebt waarschijnlijk zoveel electriciteit verbruikt om je aanvraag bij EDPnet in te dienen.
stefkes
Starter
Starter

Astralon schreef:
stefkes schreef:Mijn voordeel was 0.20€ per maand dus 2.40€ op een jaar maar ik dacht van dan zitten we bij 1 provider als er dan iets scheeld moet ik maar bij 1 zijn om mijn probleem op te lossen.(heb enkel de huur van de lijn en geen telefonie)
Voor 0,2 euro per maand stap je over ? :eek:

Je zit nu nog altijd niet bij één provider want als het echt misgaat moet EDPnet nog altijd beroep doen op Belgacom. Akkoord, jij mag daar in principe niets van merken maar nogmaals overstappen om 20 cent te besparen vind ik echt niet te begrijpen. Je hebt waarschijnlijk zoveel electriciteit verbruikt om je aanvraag bij EDPnet in te dienen.

Het ging mij uiteraard niet zozeer over die 20cent maar wel over dat Edpnet een lijn aanbied waar u geen telefoon op hebt(wel ontvangen niet zelf bellen) zodat er niet kan gebeld worden.

Ik heb een voip optie op mijn router en voorheen heb ik gemerkt dat deze soms niet naar behoren werkt en hij toch een verbinding aanging via belgacom met dure telefoons tot gevolg.(ongeacht dat op mijn router aanstond dat de vaste lijn niet mocht gebruikt worden) :?

Dat was eigenlijk wat me over de streep heeft getrokken want als ik deze rekeningen moest samentellen komt u snel op een veel hoger bedrag.(en uiteraard dat u bij 1 provider zit en niet bij meerdere ,dus moeten zij het altijd oplossen en kunnen ze het niet op elkaar steken in theorie althans.)
znoppels
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

ik heb geen boete moeten betalen bij m'n overstap.
integendeel, ik heb een vriendelijke brief ontvangen van Belgacom waarin ik bedankt werd voor m'n trouw, en heb gewoon 11 € moeten betalen voor de maand die al begonnen was.
alles is héél correct verlopen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

stefkes schreef:Gewoon een vriendelijke waarschuwing voor mede Edpnetters die graag willen overschakelen van hun Belgacom vaste lijn naar Edpnet. Bij overschakeling kan u een boete verwachten van Belgacom!!
Ik vind deze ganse heisa over een "dubbele" maand bij overgang nogal overroepen.

- eerst en vooral het is nooit een volledige dubbele maand: het is maximum één maand, maar in de praktijk is dit korter: de opzegperiode begint namelijk te lopen op het ogenblik dat Belgacom de aanvraag tot overdracht ontvangen heeft (via de nieuwe provider) - en niet op het ogenblik van de overdracht.

- Je krijgt een brief van Belgacom met de volgende tekst:
Geachte ....
We hebben uw aanvraag tot overdracht van de nummer(s) .... goed ontvangen.
We bevestigen dat het (ze) zal (zullen) worden gedeactiveerd op het netwerk van Belgacom op de datum meegedeeld door uw nieuwe operator. Zoals gevraagd behoudt u dit (deze) telefoonnummer(s).
- Als de periode tussen de datum van deze brief en de effectieve overdracht minder dan één maand is, krijg je inderdaad een "boete": namelijk het verschuldigde abonnementsgeld voor de resterende dagen.
- Op deze "boete" is er géén BTW verschuldigd.

Conclusie:
Je kan deze "boete" vermijden als je bij het bepalen van de gewenste overdracht-datum rekening houdt met de vooropzeg van één maand.

Er zijn dus enkele onjuiste beweringen in de vorige posts, zoals:
[*] met dat overstappen bij telefonie heb je altijd een dubbele maand => onjuist
[*] je kan dus pas opzeggen nadat je nummer bij de nieuwe operator zit. Dan begint pas de opzegperiode van 1 maand => onjuist (je lijn wordt automatisch opgezegd op het ogenblik dat de aanvraag tot overdracht bij Belgacom aankomt).

Het enige probleem bij overdracht, is dat je dit via de nieuwe provider doet, en je dus niet weet wanneer deze de aanvraag doorstuurt naar Belgacom. Je bent dus volledig afhankelijk van de snelheid (traagheid) van hun administratie.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
stefkes
Starter
Starter

Het gaat hem niet om de dubbele maand maar het gaat hem erom dat het niet gecommuniseert wordt dat bij de overstap en mogelijke "boete" zeer reël is.
En dat na contact op te nemen met Edpnet zij dit nog normaal vinden ook. :eek:
bf62
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 3 keer

stefkes schreef:hoi,

Gewoon een vriendelijke waarschuwing voor mede Edpnetters die graag willen overschakelen van hun belgacom vaste lijn naar Edpnet.
Bij overschakeling kan u een boete verwachten van Belgacom!!

verhaal:

Zelf ben ik al verscheidene jaren bij Edpnet en altijd mijn telefoonlijn bij belgacom gehad maar nu gaf Edpnet hun lijn net iets goedkoper en u kreeg er een "gratis" telefoon bij .(na betalen van activatie en 15€ verzendkosten voor de telefoon wat bij de post maar amper 5.70€ kost)

Nu geen probleem alles zou door hun geregeld worden ,maar wat blijkt nu krijg ik een factuur van Belgacom met een boete voor vroegtijdige opzegging.
Dit omdat Edpnet mijn lijn heeft opgzegd zonder rekening te willen houden met de 1 maand vooropzeg.(standaard bij belgacom)

Contact opgenomen met Edpnet en daar een verantwoordelijke aan de lijn gehad en deze heeft mij verzekerd dat dit de normaalste zaak is bij hun en dat ze de details van mijn contract niet kunnen weten.(terwijl zij gewoon eigenlijk de lijn van Belgacom huren) :roll:

Ok, de details kunnen ze niet weten maar 1 maand vooropzeg dat is iets wat ze goed genoeg weten (is standaard)maar ze willen er gewoon geen rekening mee houden.
Ook willen ze geen moeite doen om dit op te lossen want ik mocht al blij zijn met hun scherpe prijs en "gratis" telefoon volgens de verantwoordelijke en op die manier wilde hij mij afschepen.

Dus wat moet een mens dan doen,
1. Andere op de hoogte stellen zodat zij dit ook niet voorkrijgen .
2. Een klacht neerleggen bij economische inspectie en/of Ombudsdienst voor Telecommunicatie
http://statbel.fgov.be/nl/geschillen/kl ... /index.jsp
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-k ... tml?IDC=41

Bij deze wees gewaarschuwd. :nono:

Heb juist hetzelfde voorgehad toen ik van belgacom naar dommel ging:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=57&t=26704

Providers eisen dat zij de opzeg doen omdat je anders je telefoonnummer kwijt bent. Het zou logisch zijn dat ze hun eigen regels en die van andere providers respecteren. Maar vermits de klant toch het uiteindelijke slachtoffer is vegen ze er hun voeten aan. Volgens mij is het heel eenvoudig, een opzeg van 1 maand bij overschakelen naar een andere provider is niet meer van deze tijd. Ze moeten gewoon onderling afspreken wanneer ze de overdacht doen. Op die manier is de klant geen enkele seconde zonder verbinding en moeten er geen boete betaald worden. Moest dit een algemene regel zijn, dan zouden mensen sneller omschakelen. Met lagere prijzen als gevolg.
Een andere oplossing is dat ze de boete niet naar de klant sturen maar naar elkaar. Geloof me, ze gaan het dan wel op tijd doorgeven.

update: Trouwens deze regeling is al van toepassing als je van elektriciteitsleverancier veranderd.Stel je voor dat je een tijd zonder elektriciteit zit of je moet een maand boete betalen. Te gek voor woorden. Dus waarom pikken we die zever nog?
philippe_d
Moderator
Moderator

bf62 schreef:Volgens mij is het heel eenvoudig, een opzeg van 1 maand bij overschakelen naar een andere provider is niet meer van deze tijd. Ze moeten gewoon onderling afspreken wanneer ze de overdacht doen. Op die manier is de klant geen enkele seconde zonder verbinding en moeten er geen boete betaald worden.

update: Trouwens deze regeling is al van toepassing als je van elektriciteitsleverancier veranderd.Stel je voor dat je een tijd zonder elektriciteit zit of je moet een maand boete betalen.
Het respecteren van de opzegtermijn wil niet zeggen dat je een maand zonder telefoon valt, zoals je ook geen maand zonder elektriciteit zit als je van elektriciteitsleverancier verandert.
Je moet gewoon tijdig de aanvraagformulieren naar de nieuwe provider sturen, en hierop een gewenste portatiedatum opgeven (die rekening houdt met de opzegtermijn).

Stel: ik beslis vandaag (25 september) om mijn nummer te porteren naar WeePee.
- ik stuur vandaag (25 september) mijn aanvraag naar WeePee, met gewenste datum van overdracht op 15 november.
- WeePee start de procedure bij Belgacom .... en ik neem aan dat ze hier maximum 2 weken voor nodig hebben.
- Ten laatste rond 10 oktober krijg ik de schriftelijke bevestiging van Belgacom dat mijn aanvraag goed ontvangen werd, en dat de nummers geporteerd zullen worden op de datum bepaald door de nieuwe provider. Deze schriftelijke bevestiging van Belgacom geldt als jouw officiële opzeg van het contract.
- De overdracht word geregeld op (of rond) 15 november. Dit is meer dan één maand vooropzeg, dus geen boete (en ook geen minuut zonder telefoon)

PS.
Hiermee praat ik de praktijk niet goed, ik leg gewoon uit dat het kan zonder boete.
Deze maand opzeg is inderdaad niet meer van deze tijd, en een heel serieuze hinder bij het omschakelen van provider, en dus eigenlijk anti-competitief.

[EDIT]
WeePee is eigenlijk een slecht voorbeeld in het scenario hierboven: gezien ik bij WeePee géén abonnementsgeld betaal, kan mij de Belgacom "boete" niet schelen: ik betaal liever één maand "boete" dan één maand abonnement: bespaart me nog 21% (op de "boete" betaal je geen BTW)
;).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
bf62
Plus Member
Plus Member

Tussen de aanvraag en de dag van omschakeling was er meer dan voldoende tijd (ongeveer 2 maand). Zelf heb ik geen datum van omschakeling geëist. Die vrijheid kregen ze van mij, zodat ze alles op de correcte manier konden regelen. Uiteindelijk heeft dommel gewoon alles op het laatste nippertje ( 4 dagen op voorhand) doorgegeven aan belgacom dat ze mijn nummer moesten overdragen.
Ik heb dus dommel alle tijd gegeven die ze nodig hadden.

Mod edit: vermijd volledige quotes wanneer mogelijk, ajb.
philippe_d
Moderator
Moderator

Je hebt 100% gelijk. De procedure is niet goed, gezien je volledig moet vertrouwen op de provider: je hebt het dus niet zelf in de hand wanneer zij de opzeg doorgeven.
In jouw geval zou het inderdaad fair zijn als de boete door Dommel betaald zou worden: zij hebben de zaak te lang laten aanslepen.
Philippe.
rds
Plus Member
Plus Member

Philippe,

je uitleg zou correct moeten zijn, ware het niet dat die grapjassen van Belgacom vanaf de moment dat je uw opzeg geeft (ook al is die een maand in de toekomst) meteen je telefoonnummer in quarantaine plaatsen waardoor EDP geen aanvraag kan indienen.

Tenzij je er niet wakker van ligt om je nummer te behouden kan je niet anders dan een maand dubbel te betalen.
philippe_d
Moderator
Moderator

rds schreef:je uitleg zou correct moeten zijn, ware het niet dat die grapjassen van Belgacom vanaf de moment dat je uw opzeg geeft (ook al is die een maand in de toekomst) meteen je telefoonnummer in quarantaine plaatsen waardoor EDP geen aanvraag kan indienen.
Dan heb je mijn uitleg niet goed gelezen, want nergens heb ik melding gemaakt dat ik mijn opzeg geef.
- De opzeg gebeurt op het ogenblik dat EDPNet de aanvraag aan Belgacom indient.
- De overdracht gebeurt op een tijdstip door EDPnet bepaald (en gebaseerd zou moeten zijn op de door jouw gewenste opleveringsdatum).
- Tussen deze 2 tijdstippen loopt de opzegperiode.

Philippe.
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

@philippe.deleye

Een beetje OffTopic, maar toch ...

Ik wil bij deze mijn waardering uitdrukken voor de constructieve bijdragen die je post.

Het maakt een en ander duidelijk over eenvoudige, maar tegelijk fundamentele zaken.

Ik lees te regelmatig andere overbodige berichten die niemand iets bijbrengen en waar
alleen de EGO's aan bod komen (of nog erger in de clinch gaan over onbenulligheden)
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Om de zaken duidelijk te stellen:

Bij een transfert van telefonie dient u idd zeker niet uw opzeg door te voeren bij Belgacom.
Indien u dit doet dan zal Belgacom een proces op de lijn plaatsen dat elke transfert verhindert en dit tot op het ogenblik dat het nummer werkelijk buiten werking wordt gesteld. Met als gevolg dat EDPnet het nummer niet meer kan transfereren.

U dient dus eerst bij EDPnet door te bestellen waarna wij de transfert verzorgen met Belgacom. Dit neemt gemiddeld een 10tal werkdagen in beslag. EDPnet kan op dit ogenblik geen vaste transferdatum beloven binnen dit timeframe. Wij raden de klant eveneens aan om nadien, veiligheidshalve, nog even contact op te nemen met Belgacom om na te gaan of de opzeg van het contract wel degelijk doorgevoerd werd.

EDPnet kan niet nakijken tot wanneer uw contract loopt bij Belgacom alsook welke uw vervaldag is bij Belgacom. Deze gegevens zijn confidentieel tussen klant en Belgacom. U kan, indien u het wenst, uw bestelling plaatsen bij EDPnet rekening houdende met de bovenstaande timer van 10 werkdagen om uw gewenste datum zo dicht mogelijk te benaderen.

De reden dat EDPnet niet communiceert over de implicaties van het opzeggen van een Belgacom contract is eenvoudig. De clausules zijn ons niet bekend van het desbetreffende contract en bovendien kunnen deze wijzigen zonder dat EDPnet daarvan ingelicht wordt. Dit behoort dus tot de verantwoordelijkheid van de persoon dat wenst over te stappen.

Indien de telecomsector (gereguleerd door het BIPT) tot een consensus komt om deze procedures te versimpelen dat zullen wij dit zeker toepassen. Momenteel kan EDPnet enkel trachten om de telefoondienst zo vlot mogelijk te transfereren met de nadruk op zo min mogelijk dienstverlies.
internet, fiber & telephony
philippe_d
Moderator
Moderator

EDPnet schreef:EDPnet kan niet nakijken tot wanneer uw contract loopt bij Belgacom alsook welke uw vervaldag is bij Belgacom. Deze gegevens zijn confidentieel tussen klant en Belgacom. U kan, indien u het wenst, uw bestelling plaatsen bij EDPnet rekening houdende met de bovenstaande timer van 10 werkdagen om uw gewenste datum zo dicht mogelijk te benaderen.
Beste EDPNet ....

Bedankt voor de uitleg.
U kan inderdaad niet weten welke de contractvervaldatum is bij Belgacom van een nieuwe klant.
Maar laten we nu eens aannemen dat nieuwe potentiële klanten een contract hebben van onbepaalde duur (met andere woorden: ze zijn al meer dan één jaar bij Belgacom, en hebben er geen verplichtingen meer.)

Van deze klanten weet je dat ze altijd minimum één maand vooropzeg hebben om een contract op te zeggen. Dit zijn trouwens ook jullie algemene voorwaarden, en die van andere telecombedrijven.

Uw uitleg hierboven vertelt niet hoe klanten een boete kunnen vermijden bij hun huidige operator, wegens het niet respecteren van de opzegperiode van één maand. Dit heeft niets te maken met de "confidentiële gegevens tussen de klant en Belgacom" over de vervaldag (flauw excuus)

Zoals ik in mijn bijdrage suggereerde, is de enige manier om een dubbele maand of een boete te vermijden, als er minstens één maand ligt tussen de datum waarop jullie de aanvraag voor overname doorsturen naar Belgacom, en de effectieve transfert datum. Het moet toch mogelijk zijn om zo'n aanvraag min. 30 dagen voor de effective datum in te leiden ?

Een goede uitleg, hoe een klant deze boete kan vermijden, in plaats van een halve uitleg om jullie eruit te praten, zou echt zeer welkom zijn om dit Forum.
Zoals de zaken er nu voorstaan, zeg je eigenlijk, dat dit niet te vermijden is ???

Philippe.
bf62
Plus Member
Plus Member

Wou zelf reageren maar ik zie dat je al een zeer mooie reactie hebt neergezet, Philippe. Ben benieuwd naar het antwoord.
stefkes
Starter
Starter

Wel Philippe dat is nu net wat ik ook aanhaal in mijn eerste post dat ze het goed genoeg weten dat de boete in hun hande ligt en dus vrijwel onvermijdelijk is.

En steeds steken ze zich weg achter "we kennen uw contract bij Belgacom niet" dit heb ik ook meermaals mogen horen bij de Edpnet klantendienst.
Maar hun fout toegeven of dit op voorhand communiseren, ho maar dat is niet makkelijk want dan gaan ze zien dat niemand meer overstapt want voordeel kan u er dan niet meer aan doen.

Want ook een voipclient kan iedereen nemen bijvoorbeeld justvopip 10€ voor 120 dagen gratis bellen(in vele landen) naar vaste lijnen en 0.12€/min voor mobiel en na de 120 dagen mag u uw 10€ ook nog eens opbellen(uiteraard als u dit nog niet gedaan hebt met betalende nummers)

Dus moet Edpnet niet zeggen dat ze goedkoop zijn met hun telefoontarieven zoals ze bij mij deden ,5€ per maand x4 is 20€ en niet 10€ en 0.13€ mobiel ipv 0.12€.
Maak de som maar zelf.

(ps ik heb uiteraard geen aandelen bij deze voipclient want er zijn er waarschijnlijk nog goedkopere)
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Beste Philippe

Helaas is het volledig oplossen van de problematiek bij het overschakelen tussen providers niet realistisch.
Er is immers geen bestaande uitgewerkte regeling voor een overgang tussen providers, aangezien we geen inzage hebben in elkaars gegevens of processen.

Hierdoor komt de verantwoordelijkheid telkens bij de klant te zitten, en we begrijpen dat dit allesbehalve evident en prettig is.
Maar we bekijken intern wat we kunnen doen en we zullen de nodige stappen ondernemen om onze communicatie hierover verbeteren. Op die manier zullen onze klanten vooraf ingelicht zijn.
internet, fiber & telephony
rds
Plus Member
Plus Member

Je zou in het bestelproces 2 datums moeten vragen:

1. datum waarop EDP transfert aanvraagt bij Belgacom
De klant regelt zelf de dag na deze datum de opzeg bij Belgacom. Dit lijkt mij het meest logische. Ik ging een contract aan met Belgacom, ik ben dus ook verantwoordelijk voor de opzeg ervan. Ik vind het eigenlijk maar vreemd dat iemand anders in mijn naam contracten kan regelen. Voordeel voor EDP is dat je u nooit in nesten kan werken met iets dat nog niet mocht afgesloten worden of een opzeg die vergeten werd in te dienen. Juridisch kan jullie niks gedaan worden. Voordeel voor de klant is dat ik zelf zekerheid en controle heb over mijn contracten. "Best eens naar Belgacom bellen om zeker te zijn" vind ik een flauwe uitleg. Doen jullie het dan wel of niet voor mij? Als ik geluk heb, hebben jullie het wel gedaan. Ik wil een BGC filiaal kunnen binnenstappen en meteen mijn opzeg uitgeprint op een blad krijgen.

2. datum waarop de overschakeling effectief doorgaat
EDP zou moeten kunnen afdwingen aan BGC om een transfertdatum in de toekomst op te geven, ipv 'ergens binnen de 10 dagen'
Ook hier stelt EDP zich buiten schut. De klant dient zelf zijn opzegtermijn in te calculeren. Ik zou hierbij de opmerking maken dat dit 'normaal gezien 1 maand is' maar deze indicatie geen enkel juridische binding heeft, de klant moet zijn contract er op nalezen.

** nu ik erover nadenk is datum 1 overbodig als je toch een overschakelingsdatum in de toekomst zou kunnen opgeven. Dan mag de aanvraag onmiddellijk gedaan worden.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

rds schreef:EDP zou moeten kunnen afdwingen aan BGC om een transfertdatum in de toekomst op te geven, ipv 'ergens binnen de 10 dagen'
Omdat het op dit moment niet zo werkt zoals de mensen van EDPnet reeds hebben aangegeven is het ook niet mogelijk om zelf op te zeggen. Dus wat je aangeeft in puntje 1 kan ook niet tenzij je accepteert om een periode zonder internet te zitten maar dan blijf je nog met het probleem van de overdracht van telefonie zitten. Als je zelf opzegt waar ga je dan tijdelijk je telefoonnummer parkeren?

Bij _elke_ overstap, DSL naar DSL, DSL naar kabel of kabel naar DSL, zal je altijd een periode van overlapping hebben als je niet zonder internet wilt zitten en/of je telefoonnummer wilt bewaren. Ik ga ervan uit dat mensen overstappen om kosten te besparen of om een betere dienst(verlening) te krijgen en dan moet je die meerkost maar accepteren.
stefkes
Starter
Starter

Astralon schreef:
rds schreef:EDP zou moeten kunnen afdwingen aan BGC om een transfertdatum in de toekomst op te geven, ipv 'ergens binnen de 10 dagen'
. Ik ga ervan uit dat mensen overstappen om kosten te besparen of om een betere dienst(verlening) te krijgen en dan moet je die meerkost maar accepteren.
U hebt gelijk dat u deze kost moet accepteren maar enkel als u op voorhand geinformeerd wordt dat er een meerkost is.
En juist daar is het probleem met rept met geen woord over een meerkost.

Want als u overstapt naar eender welke operator en uw oude stuurt een factuur(boete) omdat uw nieuwe u niet geinformeerd heeft dat er een meerkost zal zijn dan vind u dat maar normaal ? :eek:
philippe_d
Moderator
Moderator

rds schreef:JEDP zou moeten kunnen afdwingen aan BGC om een transfertdatum in de toekomst op te geven, ipv 'ergens binnen de 10 dagen'
Ik ben het hier volledig mee eens. Volgens mij moeten de 2 stappen inderdaad zijn:

1. datum waarop EDP transfert aanvraagt bij Belgacom
Zoals EDPNet ons uitgelegd heeft moet dit gebeuren door de nieuwe provider en niet door de klant.
Dit staat trouwens ook zo beschreven in de algemene voorwaarden van Belgacom (bij transfert moet de klant gen opzeg doen). EDPNet kan deze aanvraag indienen van zodra ze een aanvraag van de klant gekregen hebben.

2. datum waarop de overschakeling effectief doorgaat
Hier moet EDP niets afdwingen aan BGC (om een transfertdatum in de toekomst op te geven). Voor zover ik het begrepen heb, wordt de effectieve transfert datum bepaald door de nieuwe provider. Het is dus perfect mogelijk om hier een latere datum te voorzien.

Volgens mij moet EDPNet zijn interne processen nog eens nakijken zodat stap (2) inderdaad mogelijk is. Bij een recente transfert naar WeePee heb ik niets van boete betaald ('k heb zelfs nog geld teruggekregen voor de teveel betaalde dagen). Blijkbaar zijn er providers die het wel goed kunnen doen.
Op het overnameformulier staat namelijk een "gewenste datum". Die kan je - voor de zekerheid - bijvoorbeeld zes weken later zetten.

Ik ben het dus niet eens met Astralon dat "bij _elke_ overstap, DSL naar DSL, DSL naar kabel of kabel naar DSL, zal je altijd een periode van overlapping hebben als je niet zonder internet wilt zitten en/of je telefoonnummer wilt bewaren"

Tenzij je natuurlijk als gewenste datum "zo vlug mogelijk (asap)" invult ... dan heb je een transfert binnen de ca 10 dagen. Met het gevolg een dubbele maand.

PS
Deze post is niet negatief bedoeld t.o.v. EDPNet ('k Vindt het zelfs positief dat ze gereageerd hebben). Maar gaat over de algemene problematiek bij transferts (met een transfert van BGC naar EDPNet als voorbeeld ;)).

Philippe.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

philippe.deleye schreef:Maar gaat over de algemene problematiek bij transferts (met een transfert van BGC naar EDPNet als voorbeeld ;)).
Een kanttekening die dit alleen maar bevestigt.

06 september 2010: Ik teken in op Scarlet Telefonie
13 september 2010: Toelating tot nummeroverdracht werd ontvangen goedgekeurd
21 september 2010: Technieken installeert internet, telefonie bij Belgacom blijft actief.
22 september 2010: Scarlet start procedure om telefonie te activeren.
27 september 2010: Ik ontvang van Belgacom een brief dat mijn nummer binnenkort zal worden overgedragen naar een nieuwe provider, op de datum die de nieuwe provider zelf bepaald.
28 september 2010: Telefoonnummer werd overgedragen van Belgacom naar Scarlet. (ik denk maximaal 2 uur downtime qua telefonie)
29 september 2010: Ik krijg bericht van Belgacom dat ik nog moet betalen tot 22 oktober 2010, weliswaar zonder BTW (ik dacht een €12.5).

Zoals je ziet wacht Scarlet tot 22 september om het telefoniegedeelte in gang te zetten. Wat is de reden hiervoor? Zekerheid dat het internet al werkt en de technieker alles heeft geïnstalleerd?

Een mogelijkheid is dat Scarlet (of EDPNet, ...) vanaf 13 september heel het gebeuren in gang zet. Of wacht tot 21 oktober om uiteindelijk alles over te zetten? (maar de aanvraag wel vroeger doet)

Klopt dit?
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”