Chique tool. Maar 't is allemaal zó hard theoretisch. Zeker gezien ik op 36 dB zit, en maar 3,3 Mbps haal, terwijl volgens jouw tool ik 7,2 Mbps zou moeten halen.
Misschien kan je eronder iets bijzetten in de trant van: "alles blijft zeer theoretisch, alles hangt af van verschillende factoren jatta jatta jatta - Belgacom ondersteunt maar *zoveel* profielen, op ADSL niets hoger dan 6 Mbps, op ADSL2+ niets hoger dan 12 Mbps.
Kan je ook zorgen dat je je attenuation kan ingeven inplaats van de afstand verslepen tot de attenuation overeenkomt met de waarden van je modem?
Het is inderdaad naar de optimistische kant... maar bij gebrek aan betere informatie (heb zelf niet beter kunnen vinden dan dat op het niet ook ze)
honda4life schreef:Kan je ook zorgen dat je je attenuation kan ingeven inplaats van de afstand verslepen tot de attenuation overeenkomt met de waarden van je modem?
Het is inderdaad naar de optimistische kant... maar bij gebrek aan betere informatie (heb zelf niet beter kunnen vinden dan dat op het niet ook ze)
Dat gaat helaas niet, bij ADSL/ADSL2+ klopt dat wel, maar bij VDSL2 zit er geen vaste factor tussen attenuation en afstand...
VDSL Version Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 25.6 dB
Downstream line rate : 20048 kbps
Upstream line rate : 2032 kbps
TX total power : -12.4 dbm
Downstream delay : 7.6 ms
Upstream delay : 3.5 ms
Ja ik zie nu dat de 8 Mhz voorspelling is al wat optimistish, maar daar had ik wat waardes van om te schatten, 17A heb ik maar heel weinig waardes van...
Dus als iemand mij kan helpen met wat data:
Profiel Afstand Max line of payload down Up
parameter Downstream Upstream
Signal_attenuation 7.2 dB 11.1 dB
Current_bit_rate 20056 kbits/sec 2040 kbits/sec
Maximum_attainable_bit_rate 48448 kbits/sec 4056 kbits/sec
Relative_capacity 47 % 45 %
Noise_margin 28 dB 12.3 dB
Estimated_attenuation@1MHZ 4 dB 4.5 dB
Actual_Delay 8 ms 4 ms
Highest_Frequency 8292 kHz
Line_attenuation 6.5 dB 11.3 dB
Ter info, mijn lus en afstand naar de rop is 337 meter met een kabeldikte van 0.6mm.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Mooie tool alweer. Ik vind het wel beetje vreemd dat er bij VDSL nooit gesproken wordt van attenuation.
Die is er toch nog altijd ook al is de maximale lengte nu veel korter?
Laatst gewijzigd door tomw 30 jul 2010, 22:13, in totaal 2 gewijzigd.
parameter Downstream Upstream
Signal_attenuation 7.2 dB 11.1 dB
Current_bit_rate 20056 kbits/sec 2040 kbits/sec
Maximum_attainable_bit_rate 48448 kbits/sec 4056 kbits/sec
Relative_capacity 47 % 45 %
Noise_margin 28 dB 12.3 dB
Actual_Delay 8 ms 4 ms
Highest_Frequency 8292 kHz
Line_attenuation 6.5 dB 11.3 dB
Ter info, mijn lus en afstand naar de rop is 337 meter met een kabeldikte van 0.6mm.
Wat en flink verschil, wat is dat voor tool? Eentje die op de DSLAM werkt zeker?
tomw schreef:Mooie tool alweer. Ik vind het wel beetje vreemd dat er bij VDSL nooit gesproken wordt van attenuation.
Die is er toch nog altijd ook al is de maximale lengte nu veel korter?
Ja zeker, maar die werkt dus anders dan bij ADSL/2+ dus nog geen goede formule / benadering voor...
Maar nu is de tool te pessimistisch Op 1 meter van de ROP geeft de tool maar 77,9 Mbps down aan en in mijn geval op 191 meter geeft hij maar 65,5 terwijl ik in werkelijkheid deze cijfers heb:
quistnix schreef:Maar nu is de tool te pessimistisch Op 1 meter van de ROP geeft de tool maar 77,9 Mbps down aan en in mijn geval op 191 meter geeft hij maar 65,5 terwijl ik in werkelijkheid deze cijfers heb:
Op een lengte van 4.9 km van de centrale haal ik met vdsl2 : -31.8 mbps
Overigens misschien vermelden dat bij vdsl/vdsl2 niet de afstand naar de lex een rol speelt, maar de afstand naar jouw kvd, waar de rop (meestal) staat.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië Telefonie = EDPnet + OVH GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
* Belgacom Tool *
Downstream Upstream
Signal_attenuation 9.2 dB 13.4 dB
Current_bit_rate 30064 kbits/sec 6048 kbits/sec
Maximum_attainable_bit_rate 94912 kbits/sec 17488 kbits/sec
Relative_capacity 36 % 31 %
Noise_margin 29.2 dB 16.7 dB
Actual_Delay 8 ms 5 ms
Line_attenuation 9 dB 13.4 dB
Zoals je ziet verschillen de waardes nog steeds. In vergelijking met mijn vorig post klopt uw 'forecast' ook niet 100%.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Dus als ik de balk schuif tot op 32.5 dB, dan kan ik maar 7.8 mbps halen ipv 9.496 ...
Op ADSL2 (zit nu op 1) zou ik dan 13.5 mbps kunnen halen, wat dan meer is maar denk dat modem zich baseerd op ADSL1 nu.
Welke is dan juister ?
SplinterByte schreef:Dus als ik de balk schuif tot op 32.5 dB, dan kan ik maar 7.8 mbps halen ipv 9.496 ...
Op ADSL2 (zit nu op 1) zou ik dan 13.5 mbps kunnen halen, wat dan meer is maar denk dat modem zich baseert op ADSL1 nu.
* Natuurlijk baseert de modem zich op de huidige technologie, dus ADSL.
* Ik denk dat jouw modem toch wat over-optimistisch is, ADSL is sowieso beperkt tot 8 mpbs
* Als je het bekende grafiekje bekijkt, dan krijg je met jouw waarden (32.5 dB) inderdaad ca 7.7 mbs op ADSL en ca 13 mbps op ADSL2+. Dus ik denk dat de DSL calculator een realistische waarde geeft.
OK, je hebt dus blijkbaar een "ADSL2" lijn, met 35dB attn resulteert dat inderdaad in een lijncapaciteit van rond de 9.5 mbps. Misschien kan je aan de provider vragen om jou op een 9mbps profiel te zetten, dat zou borderline nog moeten lukken.
Ik wist niet dat ADSL2 bestond in België, ik dacht dat het van ADSL naar ADSL2+ ging
Philippe.
Ziet er een leuk tooltje uit om van op je pc je modem te beheren. Het zou ook handig zijn als je proces tr98 (dat bij Scarlet 90% cpu neemt) kunt killen. Is dit mogelijk?