Koenraad, zou jij hier eens kunnen op antwoorden, lijkt mij inderdaad heel interessant.iceke schreef:Ik ga daar gewoon niet meer op antwoorden, je hebt duidelijk de 3 aanbieders nog niet naast elkaar zien spelen, dat Koenraad er maar op reageert, die heeft ze nu naast elkaar staan en kan daar waarschijnlijk ook een eerlijk antwoord op geven.
Sorry hoor, die lipsync heeft helemaal niets te doen met 30 Mbps, 20 Mbps of lager, dit fenomeen doet zich voor bij elke snelheid. De reden hiervoor is het feit dat er gecomprimeerd en geëncodeerd wordt (op dit moment met MPEG-4/H.264). Om een oorspronkelijke bandbreedte van een SD videobeeld van ongeveer 150 Mbps te comprimeren naar een bandbreedte van 2 Mbps (*) worden er heel wat technische hoogstandjes gebruikt. Zo is een MPEG-4 beeld onderverdeeld in I- , P- en B-frames. In Wikipedia kan je er meer over vindeniceke schreef:En over die Sync problemen, bij de Belgacom helpdesk vinden ze dat gewoonweg geen probleem, 2 tot 5 seconden is gewoon normaal, tja dan zijn we uitgesproken. De meesten merken daar inderdaad niks van, je bedoeld dus de meesten die de volle 30 mbps gaan krijgen. Degene op 20mbps of lager merken het maar al te goed als ze naartv aan't kijken zijn.
* intra gecodeerde frames (I-frames)
* voorspellend gecodeerde frames (Predictive coded, ofwel P-frames)
* bidirectionele P-frames (B-frames)
Er moet altijd gewacht worden op een I-frame, want dat is een onbewerkt frame, en dit type frame komt in een stream veel minder voor dan de P- en de B-frames. De enige manier om van lipsync af te geraken is de zaptijd verschillende seconden te laten duren. Maar testen hebben uitgewezen dat het minste wrevel wordt opgewekt indien de zaptijd kort is, de eventuele lypsync gedurende de eerste seconden is veel minder hinderlijk. Ik zeg eventuele lipsync omdat er in veel gevallen na een zap niet wordt gesproken of indien wel, de klank op de achtergrond is en niet iemand in close-up die aan het spreken is.
(*) Ja hoor 2 Mbps video, er komt 1 Mbps bij voor teletekst/ondertiteling, klank en overhead hetgeen resulteert in een stream van 3 Mbps.