Spelfouten

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Haren komen recht, plaatsvervangende schaamte overvalt mij. Spelfouten, al dan niet uit nonchalance.

Een voorbeeld van hoe het net niet moet:
ik heb onlangs een gsm in de aldi gekocht, en ze kunnen wel naar mij bellen maar ik kan niemand bellen, telkens komt er op dat ik men providercervise moet kontroleren,ik heb al van alles gebrobeerd maar krijg het niet klaar, heeft nog iemand zoiets voor gehad,
Uit respect voor de schrijver en de lezer mag er wel eens op gewezen worden.

Zie ook : tweakers.net
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Dank dat je hier een nieuwe topic voor maakt en niet de topic waarin het gepost is ermee bevuilt :). Ik weet dat spelfouten irritant kunnen zijn.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik haat het wanneer men een d durft gebruiken bij een tegenwoordige tijd à la "hij loopd rond". Misschien is dat puur om te trollen maar meestal laat de rest van de post vermoeden dat er toch een geestelijke beperking aanwezig moet zijn :bang:
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Naast de ordinaire spelfouten erger ik me ook aan het gebruik van het woord "eurie". De nitwit die dat uit zij hoed getoverd heeft... Gelukkig zijn het voorlopig nog enkel de Nederlanders die dit gedrocht van een woord gebruiken, maar ik zie het ook meer en meer op Vlaamse fora opduiken...

En ja, "taal evolueert" en bla bla bla, maar zolang het niet als standaard (of als alternatief) aanvaard wordt is het eenvoudigweg fout.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

iceke schreef:Je betaald trouwens maar 15% BTW aan Jumblo, waardoor het brutto bedrag op 12,19€ Euries komt ipv de gebruikelijke 12,50€.
WTF, are you tokking to me ? :idea:
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

LOL. You just proved my point! :-)
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Maglor schreef:Naast de ordinaire spelfouten erger ik me ook aan het gebruik van het woord "eurie". De nitwit die dat uit zij hoed getoverd heeft... Gelukkig zijn het voorlopig nog enkel de Nederlanders die dit gedrocht van een woord gebruiken, maar ik zie het ook meer en meer op Vlaamse fora opduiken...
Ik moet een dikke ² plaatsen. Ik probeer mijn Nederlands zo keurig mogelijk te houden (alsook mijn Engels). Soms maak ik van die domme fouten, waarvoor verschoning gevraagd.
Als jullie fouten opmerken in mijn artikels, zowel op inhoud als "ontwerp" (dus dt-fouten, verkeerde zinsconstructies), laat het mij weten zodat ik er iets aan kan veranderen.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Eurie is inderdaad irritant, pleuro klinkt veel beter.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

persoonlijk stoor ik me niet aan verkeerde spelling (als jong volk die sms/msn taal verkiest) maar ik voorkom de meest fouten door een spellingcontrole op firefox te zetten in het nl, aussi engels, standaard frans :-D
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Maglor schreef:...De nitwit die dat uit zij hoed getoverd heeft...
Zij hoed ? Doet me denken aan "fies my soul" van The Young Ones - Living Doll, linkje :-D
Laatst gewijzigd door quistnix 22 aug 2010, 00:32, in totaal 1 gewijzigd.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

tja, waarschijnlijk maak ik nog het meeste fouten van iedereen hier, .. 'k stoor me er niet zo aan wat andere doen, buiten het feit dat als je het verkeerd leest je het ook verkeerd gaat gebruiken, bv waar ik me wel mateloos aan stoor is bv mijn gps die "het verkeerssituatie zegt ipv de verkeerssituatie, .. " voornamelijk wanneer commerciële goederen fouten bevatten.
quistnix
Erelid
Erelid

Ofloo schreef:tja, waarschijnlijk maak ik nog het meeste fouten van iedereen hier, .. 'k stoor me er niet zo aan wat andere doen, buiten het feit dat als je het verkeerd leest je het ook verkeerd gaat gebruiken, bv waar ik me wel mateloos aan stoor is bv mijn gps die "het verkeerssituatie zegt ipv de verkeerssituatie, .. " voornamelijk wanneer commerciële goederen fouten bevatten.
Ik heb anders wel serieus moeten wennen aan "de" idee t.o.v. "het" idee. Maar "het" situatie is wel heel erg verkeerd.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik erger me meer aan mensen die niet weten hoe ze quotes moeten gebruiken. Het zorgt voor verwarring aangezien je dan niet meer weet welke tekst er gequote wordt en van wie die komt.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

quistnix schreef:Ik heb anders wel serieus moeten wennen aan "de" idee t.o.v. "het" idee. Maar "het" situatie is wel heel erg verkeerd.
Beiden zijn bruikbaar: 'het idee' is nog steeds de algemene versie van een gedachte, maar 'de idee' bestaat ook, als een filosofisch begrip. Althans, dat heb ik deze week ergens gelezen of gehoord :-)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

quistnix schreef:
Maglor schreef:...De nitwit die dat uit zij hoed getoverd heeft...
Zij hoed ? Doet me denken aan "fice my soul" van The Young Ones - Living Doll, linkje :-D
Er is een verschil tussen een typo en een echte spelfout...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

iceke schreef:
iceke schreef:Je betaald trouwens maar 15% BTW aan Jumblo, waardoor het brutto bedrag op 12,19€ Euries komt ipv de gebruikelijke 12,50€.
Inderdaad iceke, betaald met een d ;).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet het, grammatica is niet mijn beste vak.
Ik zet jullie dit ooit nog wel eens betaald. :beerchug:
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

it trekt mijn da alemmal nie an zenne wa anderre tiken op hunne toestenbrod
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

philippe.deleye schreef:
iceke schreef:
Inderdaad iceke, betaald met een d ;).
Philippe.

Maar brutto is dus niet met een dubbele 't', het moet dus bruto zijn !

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
doeternietoe2
Member
Member

Wat boeit het? Het is verstaanbaar en internet heeft zo zijn eigen taaltje.

Dfrog is zeker leraarke? :)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

doeternietoe2 schreef:Wat boeit het? Het is verstaanbaar en internet heeft zo zijn eigen taaltje.

Het maakt veel uit.
Ik betrap mezelf ook vaak op taalfouten, en hoewel ik me eraan kan ergeren als ze me erop wijzen, heeft het wel degelijk nut...
Als dat niet meer zou gebeuren, gaat iedereen maar doen wat ie wil, en zou je na verloop van tijd een onleesbaar forum krijgen.

En face it, iceke zen posts zijn al meer dan vervelend en irritant genoeg zonder dat er een pak fouten inzitten.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Dat is inderdaad een zeer terechte opmerking, FlashBlue. Zo kan iedereen zijn eigen taaltje verzinnen, want voor uzelf is uw eigen tekst altijd veel duidelijker dan voor een ander.

Wat mij nog stoort: u ipv uw (zie vb. hieronder), het gebruik van het woord "kids" ipv kinderen (reclamemensen lijken daarop in te spelen).
SNC00625.jpg
Een aansteker van mijn lokale frituur.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik probeer het dan nog zoveel mogelijk te vermijden, shame on me.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 187 keer

Lord Utopia schreef: Ik moet een dikke ² plaatsen. Ik probeer mijn Nederlands zo keurig mogelijk te houden (alsook mijn Engels). Soms maak ik van die domme fouten, waarvoor verschoning gevraagd.
Als jullie fouten opmerken in mijn artikels, zowel op inhoud als "ontwerp" (dus dt-fouten, verkeerde zinsconstructies), laat het mij weten zodat ik er iets aan kan veranderen.
Vraag dan alvast maar iets anders dan verschoning ...
Of moeten we echt uw pamper komen wisselen ? :angel:
Lord Utopia
Erelid
Erelid

duizend schreef: Vraag dan alvast maar iets anders dan verschoning ...
Of moeten we echt uw pamper komen wisselen ? :angel:
verschoning is 4 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
excuus (zn) : pardon, spijtbetuiging, verontschuldiging, verschoning, verschoon
vergeving (zn) : genade, kwijtschelding, pardon, vergiffenis, verschoning
verversing (zn) : vernieuwing, verschoning
glimp (zn) : verschoning
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=verschoning

Aha!
Ik was zelf ook verrast van het woord, hoor. 'k Vind het wel iets hebben. :P
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Verschoning komt oorspronkelijk van een verbastering van het Duitse woord "entshuldigung" en is inderdaad los vertaald hetzelfde als "sorry" of "vergeef me" (vergiffenis).

Het word normaal ook enkel gebruikt door mensen uit de na-oorlogse generatie toen Duitse invloeden in onze taal als standaard werden omarmd.

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
quistnix
Erelid
Erelid

Maglor schreef:Er is een verschil tussen een typo en een echte spelfout...
Ja, uiteraard, maar ik vond het juist zo grappig dat nu net in deze thread er nog fouten worden gemaakt, ik dacht dat er deze keer op de knop "Spellingscontrole" werd gedrukt alvorens het hier te posten :-D
Sasuke schreef:Het word normaal
Ik denk dat het wordt zou moeten zijn 8)
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ah sorry, was nog vergeten te zeggen dat ik niet meewerk aan d, dt en t controles. Het is een schande in onze taal dat ze dit toegestaan hebben, en iedereen verstaat mij evengoed, of daar nu d of dt staat.

Diegenen die mij kennen weten dit maar al te goed, ik 'haat' dt muggenzifters :)
Afbeelding
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik stoor me er ook aan dat er met veel fouten wordt geschreven, maar dan moet je eens een forum nederlanders volgen, dat is nog veel erger.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

En het is niet alleen in de Nederlandse taal dat er enorm veel fouten gemaakt worden: de Engelstaligen zijn al even erg! En dat terwijl het Engels volgens mij iets simpeler is qua spelling: er zijn geen van die d, t of dt toestanden en zo. Het grote probleem met het Engels is dat de geschreven taal, al is ze vrij uniform, sterk afwijkt van de gesproken taal. Maar is dat niet net het grote probleem met onze 'dt' problematiek?
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Nou, de Engelsen hebben dan geen dt-problemen, ze hebben dan weer problemen met there, their en they're. Het is al even simpel als de dt-regel, maar toch begrijpen ze het verschil niet.
Joe de Mannen schreef:Ik stoor me er ook aan dat er met veel fouten wordt geschreven, maar dan moet je eens een forum nederlanders volgen, dat is nog veel erger.

J.
Dat is inderdaad een groot probleem. Stoort me nog meer als ze professioneel en elitair willen doen, maar totaal het tegenovergestelde bekomen.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

FlashBlue schreef:
doeternietoe2 schreef:Wat boeit het? Het is verstaanbaar en internet heeft zo zijn eigen taaltje.

Het maakt veel uit.
Ik betrap mezelf ook vaak op taalfouten, en hoewel ik me eraan kan ergeren als ze me erop wijzen, heeft het wel degelijk nut...
Als dat niet meer zou gebeuren, gaat iedereen maar doen wat ie wil, en zou je na verloop van tijd een onleesbaar forum krijgen.
Inderdaad. Het is niet de bedoeling om taalpuritein te zijn. Het voorbeeld heeft niets meer met internettaalgebruik te maken. Vaak ga ik een woord opzoeken als ik de schrijfwijze niet zeker weet. En dan nog flater ik wel eens.

Het gaat trouwens niet alleen over de lezer, de schrijver krijgt ineens -20IQ-punten. Mij mag er in elk geval altijd op gewezen worden.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik wil kunnen schrijven uit mijn gevoel. En dat kan ik niet als ik telkens halverwege woorden moet gaan opzoeken. Ik schrijf gelijk ik het voel, en jammer als er een foutje in staat, zeker voor degene die zich er aan storen. Maar ik sneltyp en druk 'verzend'. Ik lees zelfs niet na, want als ik ga aanpassen 'omdat ik twijfel', gaat het gevoel uit de tekst.
de koe zegt boe
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is nu net het "moderne" probleem, uit je gevoel EN juist schrijven in je moedertaal zou even vanzelfsprekend moeten zijn als pakweg fietsen. Helaas kan de meerderheid ook niet meer fietsen... :-)
In Nederland is er jaren eerder geen aandacht meer besteed aan taal en zie waar ze nu staan, geen 3 woorden zonder fout. -d -t en -dt zijn niet zo moeilijk als je er even aandacht aan besteedt, maar op nederlandse fora zijn fouten met -ij en -ei, -f- of -v- en -t- of -d- schering en inslag, helaas.

En voor de opmerking komt: ik ben geen leraar.

J.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als ik ergens een fout maak dan mag je me er op wijzen.

Als ik soms niet weet of het met "d" of "dt" is dan probeer ik mijn zin zo aan te passen dat ik het niet moet gebruiken. :)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik stoor mij het meest aan mensen die gewoon de tijd niet nemen om fatsoenlijk te schrijven.
Dat zijn de mensen die het niet nodig vinden om de juiste volgorde van karakters te respecteren (ik heb het niet over typo's) of mensen die helemaal geen leestekens en hoofdletters gebruiken. En dat leestekens belangrijk zijn kan je afleiden uit onderstaande...

Code: Selecteer alles

Hij zat op haar schoot en viel in slaap.

Code: Selecteer alles

Hij zat op haar, schoot en viel in slaap.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

In de categorie "het kan nog altijd erger": http://tweetphoto.com/40868008
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

meon schreef:In de categorie "het kan nog altijd erger": http://tweetphoto.com/40868008
Ook al zouden het bekwame techniekers zijn, als ik zoiets zie, ga ik niet eens binnen :roll:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:In de categorie "het kan nog altijd erger": http://tweetphoto.com/40868008
Als advertentie kan zoiets niet natuurlijk. Maar op een forum? Bwah, mij stoort dat niet.

Het is leesbaar. Degene die het niet kunnen lezen hebben een groter taalprobleem, dan die dat de fouten geschreven heeft :angel:
de koe zegt boe
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

zolang iets leesbaar is, kan ik het wel aanvaarden. Dit mailtje kreeg ik van een forum daarjuist, toen ik mijn mail veranderde.
Beste bambipower, Aangezien je onlangs je e-mail hebt veranderd, wij vereisen dat je je nieuw e-mailadres verifiëert. Je zult slechts op de link moeten klikken en je account zal worden bijgewerkt. Om verdere controle te voltooien, klik op de verbinding hieronder: XXXXXX AOL Gebruikers klik hier om te activeren**** Werkt de Bovengenoemde link niet? **** Als de bovengenoemde link niet werkt, gelieve te gebruiken uw Web browser om te gaan naar: XXXXXX Gelieve zeker te zijn om extra ruimten niet toe te voegen. je zult in uw gebruikersnaam en activerings nummer op de pagina moeten typen die lijkt wanneer je op ons exemplaar de bovengenoemde verbinding in uw browser klikt. Je Gebruikersnaam is: bambipower Je activerings ID is:XXXXXXX Als je nog problemen hebt gelieve omhoog te verifiëren zoek contact bij een van ons support!
personeel [email protected] hartelijke dank, XXXX Forums team -------------------- Om deze ontvangend e-mail te stoppen, gelieve hier te klikken:
de koe zegt boe
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”