ISDN Tel/Fax + ADSL --> verouderd abonnement?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
DJSfinx
Starter
Starter
Provider

Hoi,

Ik hoop dat iemand ons hier verder kan helpen want ik zie het even niet goed meer zitten :(

We zitten thuis al een paar jaar bij Dommel geabonneerd. Nu hebben we een vrij ingewikkelde setup, vermits we via een gesplitte ISDN lijn werken. Eentje voor telefoon/internet en eentje voor de fax, met aparte tel-nummer. Helaas moeten we daarvoor dus 2x een lijn betalen aan Belgacom, de afzetters. In totaal komt het toch nog goedkoper uit dan voordien + geen data-limieten, news-account etc.

Dit verliep al bij al zonder veel grote problemen, echter sinds dit weekend kunnen we niet meer bellen. Uitgaande verbinding geeft altijd een bezet-toon, faxen lukt ook niet meer. Alle inkomende calls verlopen zonder probleem, internet uiteraard ook.

Na veel gedoe - de helpdesk van Dommel is nu niet meer rechtstreeks via telefoon bereikbaar, dikke miserie - heeft mijn vader toch iemand aan de lijn gehad, die beweert echter dat ons abonnement verouderd is en dat onze setup niet meer ondersteund wordt. We moeten volgens hem overschakelen op een PSTN-lijn-abonnement van Belgacom en dan nog is het niet zeker of het wel zou lukken. Zoals gewoonlijk niet bepaald klant-vriendelijk.

Ik moet er geen tekening bijmaken dat mijn vader in alle staten is (ik heb natuurlijk aangeraden om over te schakelen), de vraag is dus: wat is onze beste optie?

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke setup (ISDN voor tel/fax/internet), al dan niet bij Dommel? Wat zijn de alternatieven? Volledig terug naar Belgacom betekent ook weer email-adres en heel de boel wijzigen, wat mijn vader ook niet gelukkig maakt + dan ben ik mijn (no)-data-limiet + news-account kwijt...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

DJSfinx schreef:We zitten thuis al een paar jaar bij Dommel geabonneerd. Nu hebben we een vrij ingewikkelde setup, vermits we via een gesplitte ISDN lijn werken. Eentje voor telefoon/internet en eentje voor de fax, met aparte tel-nummer
een "gesplitte ISDN lijn" is een heel rare omschrijving van jullie set-up. En "eentje voor telefoon/internet en eentje voor de fax" is ook al niet mogelijk.
Wat jullie waarschijnlijk wel hebben is:
- één ISDN lijn.
- daarop internet (ADSL of ADSL2+).
- twee nummers: één telefoonnummer en één faxnummer.
- waarschijnlijk een "NT1-2ab" toestel van Belgacom om het ISDN signaal te "splitten" naar 2 analoge lijnen (telefoon + fax).

Kan je dit bevestigen?
- ook wat meer uitleg geven welke hardware: waarschijnlijk een ADSL2+ modem, Annex B (welk merk ?).
- Dommel: alleen internet? of ook telefoon ?
Jouw verhaal is niet duidelijk genoeg om er conclusies uit te trekken en om jou te helpen vrees ik.
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DJSfinx
Starter
Starter
Provider

Dat klopt inderdaad, mijn excuses voor de omschrijving - het betreft inderdaad één ISDN lijn met een 'NT1-2ab' box van Belgacom.

Wat de modem betreft: Fritz!Box fon WLAN 7050 (Annex B). Bij Dommel hebben we een Netconnect abonnement, zowel voor internet (ADSL) als telefoon.

Ondertussen hebben we antwoord gekregen dat Netline de opvolger zou zijn van ons abonnement, maar dit ondersteunt volgens de website geen fax...

Alvast bedankt voor de hulp!

*edit: 7050 ipv 750*
Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

DJSfinx schreef:Hoi,
Dit verliep al bij al zonder veel grote problemen, echter sinds dit weekend kunnen we niet meer bellen. Uitgaande verbinding geeft altijd een bezet-toon, faxen lukt ook niet meer. Alle inkomende calls verlopen zonder probleem, internet uiteraard ook.
geen uitgaande gesprekken, dan staat gij waarschijnlijk op bad-payer...facturen telaat of niet betaald.
effekens contact opnemen met de klantendienst van belgacom.
b.
DJSfinx
Starter
Starter
Provider

Benbits schreef:
DJSfinx schreef:Hoi,
geen uitgaande gesprekken, dan staat gij waarschijnlijk op bad-payer...facturen telaat of niet betaald.
effekens contact opnemen met de klantendienst van belgacom.
b.
Al onze facturen (zowel belgacom als dommel) gebeuren via domiciliëring, deze zijn altijd correct betaald...
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 59 keer
Provider

netconnect is toch enkel internet?
Als ge problemen hebt met bellen moette bij belgacom gaan klagen he :)
DJSfinx
Starter
Starter
Provider

Hm, misschien is het niet helemaal duidelijk maar we zijn zowel voor onze telefoon als internet bij Dommel aangesloten. Zie ook het 'digital telephone' package, wat dit ook moge betekenen. Het volledige abonnement (adsl+telefoon) staat als 'adsl(2+) netconnect' op onze factuur en is 30eur (exl. btw) - volgens mij was het bellen zelfs aangekondigd als gratis als je reeds een netconnect verbinding had - buiten uiteraard de variabele belkosten (die toen 50% goedkoper uitkwamen dan bij Belgacom)
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 59 keer
Provider

Netconnect is toch echt internet only hoor. (netline of homeconnect is met voip en is/was 40+ euro zo ver ik weet).

Alsook wat is een gesplitste ISDN lijn? :P
Bij ISDN heb je één lijn waarvan de Twin twee analoge nummers maakt en op diezelfde lijn kan je ADSL zetten.
Waarom je dus tweemaal zou moeten betalen aan Belgacom, geen idee? (ISDN is wel duurder dan PSTN natuurlijk)

Weet je wel zeker dat je via VOIP belt en niet via de Twin box van Belgacom?

Leg eens uit hoe je installatie eruit ziet (telefoonaansluiting/ISDN bakje, modem, telefoons, etc) want nu is het (voor mij althans) niet duidelijk wat je eigelijk bedoelt :?
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Had dommel voor homeconnect niet zo'n VOIP abo met een digitelbox? Dat kon werken op een ISDN lijn in combo met netconnect.
Misschien zit hij daar nog op ofzo? Da's ondertussen wel al heel oud.

Zou al veel verklaren toch ... ook waarom inkomende gesprekken op het main-nummer nog wel lukt (gaat nog volledig via bgc). Uitgaande gesprekken gaan echter via VOIP ... en ik vermoed dat dommel die digitel setup niet meer ondersteunt. Is ondertussen toch al een paar jaar niet meer op hun site.
DJSfinx
Starter
Starter
Provider

Vooraleerst bedankt voor de reacties - ondertussen is ons euvel tijdelijk opgelost door de modem te herstarten. Dit echter zonder garantie naar de toekomst, want ondertussen is ons dus al meermaals verteld dat ons abonnement niet meer ondersteund wordt, ik vermoed in combinatie met de ISDN lijn.

Nogmaals onze setup, zo duidelijk mogelijk beschreven:

Hardware

- ISDN lijn komt binnen op ADSL-twinbox 'NT1-2ab'-type van Belgacom, wordt daar gesplitst in 2 signalen (1 fax, 1 tel) met aparte nummers.
- Telefoon verbinding gaat naar modem beheerd door Dommel, de Fritz!Box fon WLAN 7050 (Annex B)
- Vanuit modem vertrekt telefoonlijn en internet aansluiting (waar uiteraard een router achter staat voor verdere verdeling :-) )

Abonnement

- Hoe dit ding heet weet ik niet maar het staat op de factuur al sinds het begin als ADSL Netconnect, wat verder overeen komt met de opsomming op de website voor dit abonnement. We betalen een vaste prijs van 30 EUR excl btw voor internet verbruik.
- Telefoonkosten betalen we ook integraal aan Dommel, dit staat op de factuur als 'telephone charges'. Dit zijn enkel variabele kosten, dus geen extra abonnement. Bij de eerste factuur stond er ook 'digital telephony (digitel) installation' vermeld, voor wat luttele euros.
- Apart hiervan betalen we aan Belgacom voor 2 vaste lijnen, dit is trouwens iets van een 33 EUR (incl BTW) per maand in totaal (17,5 per lijn). Ik veronderstel dat dit komt omdat de fax en tel als aparte verbindingen gerekend worden, ook al is dit fysisch maar 1 ISDN lijn.

Maar volgens de snuggere heren van de Dommel helpdesk wordt dit dus niet meer ondersteund. In ieder geval doen we voorlopig niets aangezien we geen alternatieve oplossing vinden, en we terug kunnen bellen na het herstarten van de modem.

Als jullie echter een formule weten waardoor we (al dan niet gedeeltelijk) van de Belgacom kosten vanaf zijn, of een betere formule bij Dommel zonder verlies van fax, zou dit een ferme verbetering zijn.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer
Provider

DJSfinx schreef: - ISDN lijn komt binnen op ADSL-twinbox 'NT1-2ab'-type van Belgacom, wordt daar gesplitst in 2 signalen (1 fax, 1 tel) met aparte nummers.
- Telefoon verbinding gaat naar modem beheerd door Dommel, de Fritz!Box fon WLAN 7050 (Annex B)
- Vanuit modem vertrekt telefoonlijn en internet aansluiting (waar uiteraard een router achter staat voor verdere verdeling :-) )
Alvorens de ISDN lijn uw twinbox binnenkomt, zal er eerst nog een splitter staan, veronderstel ik? En die gaat dan rechtstreeks naar de ADSL ingang van uw Fritz!box?

Waar zijn uw telefoon en fax nu aangesloten? Aan de twinbox of aan de Fritz!box?
Typ uw telefoonnummers eens in op http://www.1299.be en zie eens welke operator uw nummers beheert.

Alternatief: ISDN buiten (kost te veel, en VoIP is een goed alternatief tegenwoordig), Belgacom discovery lijn, en beide nummers porteren naar Weepee (éénmalig 18,- euro per nummer, daarna geen maandelijkse kosten buiten gesprekskosten... maar die kan je eventueel via nonoh.net ofzo laten verlopen). En bij Dommel enkel Internet (of Scarlet overwegen: 25,- euro per maand voor FUP). Let wel op: dit is niet moeilijk op te zetten, maar toch ook niet voor mensen die willen dat alles werkt zonder zelf veel te moeten doen... in dat geval neem je best alles bij Belgacom.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

DJSfinx schreef: -ISDN lijn komt binnen op ADSL-twinbox 'NT1-2ab'-type van Belgacom, wordt daar gesplitst in 2 signalen (1 fax, 1 tel) met aparte nummers.
- Vanuit modem vertrekt telefoonlijn en internet aansluiting (waar uiteraard een router achter staat voor verdere verdeling
Het is onmogelijk dat de ADSL modem aangesloten is op de analoge telefoonlijn die vanuit de ISDN-twinbox 'NT1-2ab' vertrekt. De beschrijving hierboven klopt niet 100%.
Wat wel kan:
1) de FritzBox krijgt een ADSL signaal (Annex B) vanuit een splitter die tussen de ISDN lijn zit en de twinbox.
2) het analoog signaal vanuit de twinbox kan misschien wel aangesloten zijn op de telefoon ingang van de FritzBox (vandaar de verwarring).
DJSfinx schreef:- Apart hiervan betalen we aan Belgacom voor 2 vaste lijnen, dit is trouwens iets van een 33 EUR (incl BTW) per maand in totaal (17,5 per lijn). Ik veronderstel dat dit komt omdat de fax en tel als aparte verbindingen gerekend worden, ook al is dit fysisch maar 1 ISDN lijn.
Het is fysisch een ISDN lijn, maar je hebt geen ISDN service: je kan geen bijkomende MSN's krijgen, en de ISDN poorten op je twinbox zijn geblokkeerd: je hebt dus 2 analoge lijnen. Vandaar de facturatie op die manier.
DJSfinx schreef:- Maar volgens de snuggere heren van de Dommel helpdesk wordt dit dus niet meer ondersteund.
Als jullie echter een formule weten waardoor we (al dan niet gedeeltelijk) van de Belgacom kosten vanaf zijn, of een betere formule bij Dommel zonder verlies van fax, zou dit een ferme verbetering zijn.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
1) ISDN of twinlijn opzeggen, en vervangen door één analoge lijn (eventueel discovery line als je niet veel faxt).
2) Deze analoge lijn wordt je Faxnummer, en daarop is er ADSL (Dommel).
3) Bij Dommel heb je dan Internet + telefonie.
Hierbij bespaar je op één analoge Belgacom lijn (die je niet nodig hebt gezien je belt via Dommel), en je behoudt de faxlijn (die ook kan dienen als back-up om te bellen). Dan moet de FritzBox wel vervangen worden door een Annex A model.

Een ander alternatief is helemaal overgaan op VOIP, en alle nummers laten porteren naar een VOIP provider (vb WeePee). Das wel iets ingrijpender.
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe.deleye schreef:je hebt dus 2 analoge lijnen.
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat DJSfinx blijkbaar 2 analoge lijnen heeft bij Belgacom, maar toch ook beweert dat hij telefonie heeft bij Dommel.

Dat kan natuurlijk perfect, maar in het geval hij die Belgacom nummers niet gebruikt is het wel een onnodige kost geweest al die tijd.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer
Provider

Edward Valckx schreef:
philippe.deleye schreef:je hebt dus 2 analoge lijnen.
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat DJSfinx blijkbaar 2 analoge lijnen heeft bij Belgacom, maar toch ook beweert dat hij telefonie heeft bij Dommel.

Dat kan natuurlijk perfect, maar in het geval hij die Belgacom nummers niet gebruikt is het wel een onnodige kost geweest al die tijd.
het kost veel geld om die Twin in een analoge lijn om te zetten;
daarvoor moet een technieker komen die dat twin doosje terug komt oppikken
want dat is blijkbaar hun eigendom
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

skynetbbs schreef:het kost veel geld om die Twin in een analoge lijn om te zetten;
Is dat geen 130,- euro ofzo? Maar een extra telefoonlijn kost 18,- euro per maand... dus na 8 maanden maak je al winst.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Edward Valckx schreef:
skynetbbs schreef:het kost veel geld om die Twin in een analoge lijn om te zetten;
Is dat geen 130,- euro ofzo? Maar een extra telefoonlijn kost 18,- euro per maand... dus na 8 maanden maak je al winst.

bij een TWIN kun je 8 nummers nemen... waarvan er 2 tegelijkertijd benut kunnen worden...
en je betaalt geloof ik 5 euro per maand extra per nummer...
de Ken Je Beller (nummer & naam) krijg je er trouwens gratis bij...

je kunt op die twin 2 analoge toestellen aansluiten... en de rest via isdn en dat kan vaak in "serie" dus niet de nood van er 8 draden naar te leggen :-)
sommige isdn toestellen hadden ook een analoge uitgang...

het was in de jaren 90 ook de enige mogelijkheid om V90 snelheden te geven aan V90C inbellers trouwens...
(V90server waren isdn modems (Zyxel 2864I en USR i-Modem Courrier)
56000baud... wouw.... nu haal je het dubbel met je gsm via edge :-)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

skynetbbs schreef:bij een TWIN kun je 8 nummers nemen... waarvan er 2 tegelijkertijd benut kunnen worden...
Dat klopt niet. Met een "normale" ISDN lijn (NT1) kan dat inderdaad wel, maar niet met een twin box. Dat zijn 2 analoge lijnen, en daar blijft het bij.

En DJSfinx betaalt dus wel degelijk 2 x 18,- euro per maand voor deze twee lijnen.
skynetbbs schreef:en de rest via isdn en dat kan vaak in "serie" dus niet de nood van er 8 draden naar te leggen
Ik gebruik thuis momenteel nog steeds ISDN telefoontoestellen, hoor :-) Maar dan wel achter een Fritz!box (uitgaand via analoge lijn en/of VoIP).

't Zijn trouwens slechts 4 draden voor ISDN, alhoewel RJ45 stekkers gebruikt worden.
skynetbbs schreef:Zyxel 2864I
Die ligt thuis nog op zolder! Oorspronkelijk had ik de analoge versie gekocht, maar later een ombouwkit naar ISDN :-)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Edward Valckx schreef:
skynetbbs schreef:bij een TWIN kun je 8 nummers nemen... waarvan er 2 tegelijkertijd benut kunnen worden...
Dat klopt niet. Met een "normale" ISDN lijn (NT1) kan dat inderdaad wel, maar niet met een twin box. Dat zijn 2 analoge lijnen, en daar blijft het bij.
je hebt normaliter een S0(?) uitgang ook op die TWINbox naast die 2 analoge; die is geloof ik RJ45 groot ipv RJ11 trouwens?
je kunt met een analoge telefoon (en de handleiding) via een van die analoge de twinbox configureren om welke nr op welke poort te laten rinkelen... of zelfs in cascada of samen te laten rinkelen (soort 2 poort telefooncentrale :-)... en dan via de S0 kun je er een "splitter" op aansluiten die van die 1 er bijv 4...of 8 maakt... in je fritzbox geef je daar dan je resterende MSISDN nr(s) in... en in jouw geval ook op welke je analoge uitgang mag luisteren...
kun je dus 3 analoge toestellen aansluiten... maar bij je Fritz is dat misschien voor Voip doeleinden vnl bedoeld?

En DJSfinx betaalt dus wel degelijk 2 x 18,- euro per maand voor deze twee lijnen.
ja... en als je 2 classic lijnen zou nemen die "hetzelfde" kunnen zit je al duurder doordat je 2,5euro per service moet bijbetalen ; die bij isdn er standaard inzitten... je kunt natuurlijk die services laten schrappen... als je analoge telefoons geen lcd scherm hebben ; en je geen isdn kaartje meer hebt die het D (isdn) kanaal uitlezen om een lijst van incoming/outgoing calls bij te houden.
in mijn geval had ik meer dan 3 nummers nodig ... telefonie, fax en inbellijnen ... maar als er daar al 2 tegelijkertijd van in gebruik waren was voldoende... geen nood om dus 8 lijnen in huis te halen :-)

skynetbbs schreef:Zyxel 2864I
Die ligt thuis nog op zolder! Oorspronkelijk had ik de analoge versie gekocht, maar later een ombouwkit naar ISDN :-)
idem .... nog kunnen bekomen via een sysopdeal :-)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer
Provider

Edward Valckx schreef:
Een twinbox is een "normale" isdn.

En op een analoge poort in een twin kan je meer dan één nummer programmeren.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Trojan & Skynetbbs: ik heb mij inderdaad vergist. Het is dan ook al lang geleden dat ik nog een ISDN lijn van Belgacom had :-)

- NT1 = standaard ISDN aansluiting
- NT1-2ab "TWIN" = ISDN aansluiting + 2 analoge uitgangen
- NT1-2ab "DUO" = enkel 2 analoge uitgangen (de technologie erachter is wel ISDN)

Ik dacht daarstraks dat deze laatste "twin" genoemd werd, en dat het daarover ging in deze thread. Mea maxima culpa.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”