ISDN NT1-2ab + Fritz Box 7270 = geen MSN herkenning

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Mattheus
Starter
Starter

Het lukt mij maar niet om mijn Fritz Box 7270 correct te koppelen met mijn NT1-2ab kastje van Belgacom.
ADSL en dergelijke werkt prima, maar het herkennen van mijn ISDN (vaste) nummers niet, iets dat de Fritz Box wel kan.

Ik heb een TWIN lijn (ISDN) met een NT1-2ab kastje (oudere 4B3T type met 2 analoge kanalen ingebouwd), helaas ben ik de handleiding kwijtgespeeld en kan ik deze online nergens vinden. Ik heb het vermoeden dat ik misschien een dip switch om moet zetten oid om te zorgen dat het signaal doorstroomt naar de ISDN kanalen ipv. de analoge kanalen...?

Hopelijk kan iemand hier mij op weg helpen.

Layout:

- binnenkomende lijn van Belgacom wordt gesplitst in ADSL signaal / Telefoon signaal
- ADSL gekoppeld op bijgeleverde Y-stekker (adsl gedeelte) - dit werkt prima.
- Het Y-stekker telefoon gedeelte aangesloten op de meest linker RJ45 aansluiting van NT1-2ab

De FritzBox configuratie is -voor zover ik kan nagaan- prima in orde, maar toch "ziet" hij de binnenkomende ISDN nummers niet.
Uitgaande oproepen via het vaste net lukken ook niet.

Steek ik analoge toestellen in de twee A/B analoge poorten werken deze (uiteraard) prima. Dit doet mij vermoeden dat de analoge kanalen 'voorrang' krijgen op de ISDN kanalen en ik dit via bijvoorbeeld dip switches moet aanpassen maar ik zou niet weten hoe.
Het deskeltje meldt wel:

Code: Selecteer alles

1          1
0          0

1: Emergency S
0: Emergency ab

1: Extended Bus
0: Short Bus
De stand voor beide switches is 0, oftewel emergency ab + short bus.
Ik heb e.e.a. geprobeerd te wijzigen maar kon niet echt ontdekken wat er wijzigde (de analoge poorten bleven werken)

Iemand die er meer vestand van heeft suggesties?

Merci,

Mattheus
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Als je een ISDN telefoontoestel op de NT1-2ab aansluit, werkt dit dan? Dan weten we meteen of het een foute instelling van de NT1-2ab is, ofwel van de Fritz!box...
In de settings van de Fritz!box zal je waarschijnlijk wel ingesteld hebben dat je een ISDN lijn gebruikt en geen analoge lijn? En de MSN nummers ingevuld (zonder de nul vooraan) ?
Is erg lang geleden dat ik zo'n NT1-2ab nog gebruikt heb, dus de details weet ik helaas niet meer...
Mattheus
Starter
Starter

Ik heb helaas geen ISDN toestel meer, alleen analoog via de a/b poorten :-(
Wat betreft de instellingen in Fritz Box, die staan op ISDN met de MSN nummers ingesteld.

EDIT: maar MET de nul vooraan, dat ga ik nu wijzigen en testen!
Mattheus
Starter
Starter

Helaas, het weglaten van de nul bij de MSN nummers maakt geen verschil.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

En als je de MSN nummers leeg laat? (dan zou de Fritz!box op alle inkomende MSN nummers moeten reageren)

In de logging van de Fritz!box zie je helemaal niets verschijnen?

Het zou kunnen dat je de twee analoge poorten op de NT1-2ab moet uitschakelen (dat ging via codes op een telefoonklavier *#...), maar daar ben ik niet meer zeker van...
Mattheus
Starter
Starter

De log pagina van de Fritz!Box blijft leeg op de 'Telefonie' pagina - foutmeldingen kan ik nergens vinden.
Ik heb alles weggehaald en nu enkel één DECT toestel geregistreerd en mijn twee MSN nummers.
Bij het naar buiten bellen probeert de FB om te schakelen naar VoIP (waarschijnlijk omdat de buitenlijn niet lukt) en geeft dan 'network failure' (omdat er geen VoIP verbindingen bestaan. Dat is alle info die ik te zien krijg.

Op jacht naar een ISDN apparaat dan maar :-(
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Een handleiding vindt je op:
http://selfcare.belgacom.be/static/pc/s ... inv2nl.pdf

Ik heb 10 jaar geleden ook zo'n handleiding afgedrukt. Die is wel uitgebreider. Het configuratiehoofdstuk zit er nu niet meer bij.

De standaard instelling is dat de 2 analoge poorten reageren op alle inkomende oproepen; Dat meen ik mij toch te herinneren.

Gr,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Mattheus
Starter
Starter

Dank je Mark, deze handleiding had ik reeds gevonden maar is inderdaad zonder technisch gedeelte.
Misschien dat ik morgen maar gewoon Belgacom ga bellen om te kijken of ik het via de klantenservice kan achterhalen... :roll:
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb eens in die oude handleiding gebladerd. Ik vind hoe je het nummer van een analoge poort kan instellen. Ik zie ook hoe je de poort(en) kan uitschakelen -> dan gaat de oproep naar de Fritzbox.
Ik denk dat zo'n document nodig hebt. Ik heb het echter alleen op papier.

gr,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Indien je telefonie wilt gebruiken via de fritzbox moet je de twin er vantussen laten.

Als je wil bellen via de twin moet je enkel de analoge poorten programmeren. De digitale poorten kunnen niet geprogrammeerd worden, dat gebeurt in het digitale telefoontoestel of pabx.

Om de analoge poorten te programmeren bel je naar 080092055 en geef je de volgende sequentie in: *92*1#<BA-nummer>#<MSN-nummer>#

Indien dat niet lukt bel je naar de helpdesk om de twin van op afstand te laten programmeren.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mattheus schreef:Het lukt mij maar niet om mijn Fritz Box 7270 correct te koppelen met mijn NT1-2ab kastje van Belgacom.
ADSL en dergelijke werkt prima, maar het herkennen van mijn ISDN (vaste) nummers niet, iets dat de Fritz Box wel kan.
Ik heb een TWIN lijn (ISDN) met een NT1-2ab kastje (oudere 4B3T type met 2 analoge kanalen ingebouwd), helaas ben ik de handleiding kwijtgespeeld en kan ik deze online nergens vinden. Ik heb het vermoeden dat ik misschien een dip switch om moet zetten oid om te zorgen dat het signaal doorstroomt naar de ISDN kanalen ipv. de analoge kanalen...?
Ben je er zeker van dat je een TWIN lijn (= ISDN) hebt, en geen DUO lijn (= 2 * analoog) ?
De achterliggende technologie is dezelfde (ISDN basis aansluiting), maar bij de DUO lijn betaal je voor 2 analoge lijnen, en krijg je geen ISDN. Er is dus een groot verschil:
* Op een ISDN TWIN lijn kan je (max 6) bijkomende telefoonnummers (= MSN) krijgen, bij een DUO lijn heb je 2 nummers.
* Op een ISDN TWIN lijn kan je de NT1-2ab zo programmeren dat je flexibel nummers toewijst aan de analoge uitgangen; bij een DUO lijn is dit vast: je ene nummer belt op lijn1, je andere nummer op lijn2.

Als je toch een DUO lijn hebt, in plaats van een TWIN, dan zou ik je aanraden om ergens een TWIN kastje op de kop te tikken, waarbij de SO bus wel actief is (ik heb er nog eentje hangen ongebruikt). Of een oude "ISDN-BRA" (ISDN kastje, zonder analoge uitgangen).
Het probleem ligt dus zeker niet aan een of andere instelling van de NT1-2ab. Het enig wat je kan instellen zijn de toekenning van de analoge uitgangen, en de comfort instelllingen (doorschakeling enz ..). Dit heeft géén invloed op de S0 bus.

Zoals Edward al aangaf: de So bus testen met een ISDN toestel is de boodschap (ik kan je er een uitlenen).
Of in je FB alle MSN wissen: dan zou die moeten bellen op alle binnenkomende oproepen.
MSN = telefoonnummer zonder de 0

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator

Mattheus schreef: Steek ik analoge toestellen in de twee A/B analoge poorten werken deze (uiteraard) prima. Dit doet mij vermoeden dat de analoge kanalen 'voorrang' krijgen op de ISDN kanalen en ik dit via bijvoorbeeld dip switches moet aanpassen maar ik zou niet weten hoe.
Het deskeltje meldt wel:

Code: Selecteer alles

1: Emergency S
0: Emergency ab

1: Extended Bus
0: Short Bus
De stand voor beide switches is 0, oftewel emergency ab + short bus.
Ik heb e.e.a. geprobeerd te wijzigen maar kon niet echt ontdekken wat er wijzigde (de analoge poorten bleven werken)
Iemand die er meer verstand van heeft suggesties?
Analoog en ISDN werken beide (op een TWIN lijn). Er is géén voorrangsregel ;)

SWITCH 1
1: Emergency S = wil zeggen dat bij stroomuitval de ISDN bus (S-bus) spanning krijgt van de BGC telefooncentrale (zodat er nog één ISDN toestel kan werken)
0: Emergency ab = wil zeggen dat bij stroomuitval één van de analoge telefoons (ab) blijft werken (de BGC centrale levert dan genoeg stroom om de conversie van ISDN > analoog te voeden, en de bel te laten rinkelen.

SWITCH 2
1: Extended Bus = alleen van toepassing op de S-bus: extended wil zeggen dat je een heel lange kabel ( bus) kan aansluiten, met daarop (max) 8 ISDN toestellen.
0: Short Bus = wil zeggen dat je een toestel direct hierop aansluit (korte kabel)
Het verschil tussen "0" en "1" is het schakelen van 2 afsluitweerstanden van 100 ohm (die zijn nodig op beide einden van een lange bus)

De dip standen (emergency ab + short bus) staan goed voor het aansluiten van de FritzBox
1) analoog toestel krijgt noodvoeding (je FritzBox werkt toch ook niet bij stroomuitval).
2) short bus: je FritzBox is direct met het kastje verbonden.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Mattheus
Starter
Starter

Dank jullie wel allemaal voor de info, zeer gewaardeerd!
Het probleem is echter nog niet opgelost, maar we zijn wel iets verder.

Update:

Ja, het betreft hier een ISDN Twin lijn met extra MSN nummer, althans, volgens de Belgacom factuur dan toch.

Zoals gezegd, ik heb geen ISDN toestellen meer, maar wel een oude Teles ISDN PBX.
Wanneer ik deze aansluit op de ISDN poort(en) krijg ik niet de verwachte kiestoon en het programmeren van MSN nummers is niet mogelijk.

Dus Belgacom technische dienst gebeld. Uitgelegd dat ik TWEE PBX-apparaten niet aan de praat kreeg en dat het probleem waarschijnlijk in het NT1 kastje of de lijn zat. Daarop is de lijn is door Belgacom getest en "correct werkend" bevonden. Maar nog steeds no go op de Fritz.Box

Zojuist de ADSL splitter losgekoppeld en de buitenlijn direct op de NT1 kast gezet.
Uiteraard geen internet, maar tot mijn stomme verbazing deed de Fritz.Box wel de ISDN telefonie afhandeling, beide MSN nummers gingen rinkelen wanneer ik er naar toe belde met mijn GSM. En dat begrijp ik dus echt niet...?!?

Moet mijn conclusie nu zijn dat het splitten van de ISDN / ADSL verkeerd gaat? Als dat zo is, waarom doet alles het dan goed behalve 'rauwe' ISDN op de twee ISDN poorten? Kan dat een foute splitter bekabeling zijn oid? :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator

Mattheus schreef: Zojuist de ADSL splitter losgekoppeld en de buitenlijn direct op de NT1 kast gezet.
Uiteraard geen internet, maar tot mijn stomme verbazing deed de Fritz.Box wel de ISDN telefonie afhandeling, beide MSN nummers gingen rinkelen wanneer ik er naar toe belde met mijn GSM. En dat begrijp ik dus echt niet...?!?
Moet mijn conclusie nu zijn dat het splitten van de ISDN / ADSL verkeerd gaat? Als dat zo is, waarom doet alles het dan goed behalve 'rauwe' ISDN op de twee ISDN poorten? Kan dat een foute splitter bekabeling zijn oid? :bang:
Ik begrijp ook niet dat dit invloed heeft op de ISDN poort, en de rest (analoog gedeelte van de NT1) wel werkt.
Maar gezien het resultaat van jouw test is jouw conclusie de juiste: foute splitter.
Welke spltter gebruik je? Je weet toch dat je voor ISDN speciale splitters nodig hebt (niet die kleine splitters die ingebouwd zijn in die 5 polige analoge stekkers) ?
Anders haal zo'n full rate (VDSL) spltter bij een BGC winkel, die werken ook.
Ik heb hier ook nog een aantal ongebruikte (duiste) ISDN splitters liggen (die je iedere keer erbij krijgt als ik op e-bay een FritzBox koop). PM indien interesse.
Mattheus schreef: Zoals gezegd, ik heb geen ISDN toestellen meer, maar wel een oude Teles ISDN PBX.
Die kan je perfect gebruiken achter je FritzBox: de Teles gewoon aansluiten op de So bus van de FritzBox en je hebt een mooi systeem. Zelfs als je terug overgaat naar analoog (waarom heb je nog ISDN nodig?) - of zelfs zonder vaste lijn - kan je perfect de Teles blijven gebruiken in combinatie met de FritzBox.

Philippe.
Mattheus
Starter
Starter

philippe.deleye schreef: Welke spltter gebruik je? Je weet toch dat je voor ISDN speciale splitters nodig hebt (niet die kleine splitters die ingebouwd zijn in die 5 polige analoge stekkers) ?
Het is de door Belgacom geinstalleerde splitter, een klein grijswit vierkant modern 'speedtouch' model.
De aansluiting is tweepolig, zo'n mini steek-stekkertje (geen RJ11) dat met eenzelfde stekkertje naar de NT1 loopt.
Onderaan zit wel een RJ11 stekker voor de ADSL, ik heb daar een RJ11 -> RJ45 verloop tussen zitten voor de Fritz.Box en dat werkt verder goed.

Ik heb hier nog een oudere Alcatel 1000 ADSL LP splitter liggen - allemaal RJ11 aansluitingen, zoals op deze foto:
Afbeelding
Kan ik de 'buitenkabel' gewoon voorzien van een RJ11 stekkertje via bijv. een kroonsteentje of is dat niet verstandig en moet het echt via zo'n mooi aansluitdoosje als op de foto?
Anders haal zo'n full rate (VDSL) spltter bij een BGC winkel, die werken ook.
Ik lees op internet dat deze vrij prijzig zijn en dat ze alleen door een monteur mogen worden geplaatst?
Ik heb hier ook nog een aantal ongebruikte (duiste) ISDN splitters liggen (die je iedere keer erbij krijgt als ik op e-bay een FritzBox koop). PM indien interesse.
Dank u, ik hou dat zeker in gedachte - maar helaas woon ik niet echt in de buurt, daarom misschien eerst beter die oude Alcatel proberen.
Anders neem ik zeker contact op.
(waarom heb je nog ISDN nodig?)
Niet echt meer eigenlijk. Ik heb wel meerdere nummers nodig maar dat valt op te lossen met VoIP.
Het is meer de huivering over te stappen, nummers eventueel kwijt te raken, en -dat is echt een probleem voor mij- internetloos te geraken voor een langere tijd. Ik werk veel vanuit huis en mijn verbinding is daarbij noodzakelijk. Gezien alle horror verhalen hier op Userbase ben ik dan maar bij ISDN gebleven tot op heden.. :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator

Mattheus schreef: Ik heb hier nog een oudere Alcatel 1000 ADSL LP splitter liggen - allemaal RJ11 aansluitingen, zoals op deze foto:
<knip>
Kan ik de 'buitenkabel' gewoon voorzien van een RJ11 stekkertje via bijv. een kroonsteentje of is dat niet verstandig en moet het echt via zo'n mooi aansluitdoosje als op de foto?
Maakt niets uit, zolang je ervoor zorgt dat je een goede verbinding hebt.
By the way, ik zag op de foto ook nog een ISDN kastje (kpn). Als je zo'n ding hebt, zou ik hiermee eens proberen. Dat is geen nt1-2ab (dus geen analoge uitgangen), maar dit moet ook werken voor ISDN.
Mattheus schreef:
(waarom heb je nog ISDN nodig?)
Niet echt meer eigenlijk. Ik heb wel meerdere nummers nodig maar dat valt op te lossen met VoIP.
Het is meer de huivering over te stappen, nummers eventueel kwijt te raken, en -dat is echt een probleem voor mij- internetloos te geraken voor een langere tijd. Ik werk veel vanuit huis en mijn verbinding is daarbij noodzakelijk. Gezien alle horror verhalen hier op Userbase ben ik dan maar bij ISDN gebleven tot op heden.. :oops:
Ik heb ook jarenlang mijn ISDN leiding behouden, hoewel ik geen ISDN meer nodig had - voor dezelfde redenen als jij aanhaalt: ik wil die nummers behouden, en ik werkte van thuis. Tot ik besefte dat dit toch heel veel weggesmeten geld was.
Ik heb dan toch mijn ISDN lijn opgezegd, en alle nummers (MSN) geporteerd naar WeePee. Dit is vlekkeloos verlopen. Besparing: 33 EUR/maand.
Mijn binnencentrale en installatie is gewoon gebleven: nu aangesloten op de FritzBox So uitgang. Mijn huisgenoten hebben van de overgang niets gemerkt.

Philippe.
Mattheus
Starter
Starter

philippe.deleye schreef: Maakt niets uit, zolang je ervoor zorgt dat je een goede verbinding hebt.
Ok, mooi ik ga dat proberen en laat uiteraard weten hoe het verlopen is.
By the way, ik zag op de foto ook nog een ISDN kastje (kpn). Als je zo'n ding hebt, zou ik hiermee eens proberen. Dat is geen nt1-2ab (dus geen analoge uitgangen), maar dit moet ook werken voor ISDN.
Nee, ik heb die foto gewoon op internet gevonden en heb niet zo'n KPN NT1 kastje, enkel die van Belgacom.
Ik heb dan toch mijn ISDN lijn opgezegd, en alle nummers (MSN) geporteerd naar WeePee. Dit is vlekkeloos verlopen. Besparing: 33 EUR/maand.
Mijn binnencentrale en installatie is gewoon gebleven: nu aangesloten op de FritzBox So uitgang. Mijn huisgenoten hebben van de overgang niets gemerkt.
Mag ik vragen hoe je dat precies gedaan hebt dan? Want ik neem aan dat je dan én een analoge / raw copper lijn hebt genomen én een andere internet provider? Of heb je eerst de nummers geporteerd en daarna de lijn geregeld? Ik ben daar zeer in geinteresseerd.

(Wanneer dit overigens te 'off topic' is wil ik daar best een andere discussie voor starten)

Bedankt,
Mattheus
philippe_d
Moderator
Moderator

Mattheus schreef: Mag ik vragen hoe je dat precies gedaan hebt dan? Want ik neem aan dat je dan én een analoge / raw copper lijn hebt genomen én een andere internet provider? Of heb je eerst de nummers geporteerd en daarna de lijn geregeld? Ik ben daar zeer in geinteresseerd.
Het is in stapjes gegaan ...

* Ik had 2 ISDN lijnen: lijn 1 privé (2 MSNs), lijn 2 werk (3 MSNs)
* Internet (ADSL) stond op lijn 2
* Toen ik begon te beseffen dat ik privé teveel geld uitgaf aan een onnodige ISDN lijn, heb ik de 2 MSNs van lijn 1 geporteerd naar WeePee. Ik kreeg een brief van Belgacom over de overdracht, verder niets gedaan. Bij de overdracht werd mijn ISDN abonnement automatisch gestopt (kredietnota gekregen van belgacom over teveel betaald abonnmentsgeld)
* Gezien mijn ADSL op lijn 2 stond, had deze overdracht geen invloed op mijn internet.

* De tweede stap was dat ik een Generation aangevraagd heb op mijn eerste lijn (raw copper). Navraag bij de klantendienst bleek dat ik eerst moest betalen op mijn ISDN lijn om te zetten naar analoog (hoewel er geen ISDN signaal meer op zat, moest blijkbaar toch een technieker komen om een "analoog aansluitpunt" te plaatsten). Dat heb ik geweigerd.
* Ik heb dan via de website Generation aangevraagd. Dit is perfect verlopen (ik heb wel na de on-line aanvraag met de klantendienst gebeld om nog eens uit te leggen dat deze aanvraag betrekking had op de raw copper lijn).
* BBox2 werd via Kiala opgestuurd, en na enkele weken was ik aangesloten op VDSL2. Technieker is voorbij gekomen, maar heeft niets moeten doen (ik had zelf het meegeleverde stopkontakt geplaatst en de BBox2 reeds aangesloten).
* Daarna heb ik alle nummers van lijn 2 (werk) opgezegd en geporteerd naar WeePee (3 MSNs), en ook ADSL opgezegd.
Ik heb dus gedurende enkele weken een overlapping gehad van 2 internet abonnementen (dit liet mij toe via e-services mijn e-mail aliassen en website om te zetten van de ene login naar de andere.)

Mijn raadgeving om zeker niet zonder internet te vallen in jouw geval zou zijn:
* Generation aanvragen op je vrijstaand koperpaar (aanvraag doen op adres in plaats van op je huidig telefoonnummer)
* Je krijgt een nieuwe login (en een nieuw fictief telefoonnummer voor Internet zonder vaste lijn)
* Van zodra VDSL2 actief is, je nummers laten porteren naar WeePee (of een andere VOIP provider), en je ADSL opzeggen.
* Intussen heb je tijd om je aliassen om te zetten ...

Philippe
sander19
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Trojan schreef: Om de analoge poorten te programmeren bel je naar 080092055 en geef je de volgende sequentie in: *92*1#<BA-nummer>#<MSN-nummer>#
Staat die *1 voor de éérste analoge poort? Dus met *92*2# zouden we de tweede poort kunnen instellen? De nummers die op geen enkele analoge poort geconfigureerd staan worden naar de S0 bus verzonden? Of krijgt deze gewoon alle nummers binnen?

Als er een VDSL splitter voor de twin komt te staan, werkt de noodstroomvoorziening op de eerste analoge poort dan ook nog?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”