Belgacom Decoder reageert bijna niet lange tijd na opstart

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Vorige week heb ik bij mijn Scarlet One abonnement een gratis Belgacom Decoder gekregen. Het is een ouder type vermoed ik: een grijze Scientific Atlanta (geen zwart blinkend ding). Het heeft toen de laatste nieuwe firmware gedownload.

Als ik het toestel opstart met de afstandsbediening of de knop vooraan, dan kan ik gedurende een lange tijd (15-30 minuten) het ding bijna niet bedienen met de afstandsbediening, met de knoppen op het frontpaneel lukt het wel. Soms reageert de decoder gewoon niet als ik 20 keer op dezelfde toets druk, soms reageert het 1 keer en dan weer niet meer. Enorm vervelend.

Het ligt niet aan de afstandsbediening zelf, want ik heb die van de schoonbroer al geprobeerd en dat geeft hetzelfde.
Een reboot van het toestel (spanning uit voor een paar minuten) geeft geen definitieve oplossing, het gaat misschien dan eventjes goed, maar na een volgende opstart is het terug miserie.

Heeft iemand hier een gelijkaardig probleem mee (gehad) en/of een oplossing ?

En wie kan ik hiervoor contacteren: Scarlet of Belgacom ?

Bedankt voor uw reacties.

Kristof
Laatst gewijzigd door ElFrikandel op 12 apr 2010, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Je kan best Scarlet contacteren.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Dat zijn "de geneugten" van digitale tv. Ik heb er zelf zo 2 (bij Belgacom) in gebruik en dat is schering en inslag.

Het is soms praktisch onmogelijk om in een menu te navigeren: het gaat zodanig traag, en zelfs al druk je de juiste toetsen in, dan nog kom je in de verkeerde menu's en items uit...

Het is allemaal erg onvoorspelbaar. De ene keer gaat het goed, andere keren totaal niet. Schijnbaar volledig willekeurig.
Slevin
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2008, 08:33
Bedankt: 5 keer

Wat ik niet snap is waarom dit zo traag gaat. Met een xbox of andere spel console gaat dit allemaal heel vlot met animaties etc, ok consoles zijn veel krachtiger, maar zijn die decoders dan echt zo slecht van specs voor die prijs...
Zelfs op een gsm is het tegenwoordig mogelijk om vlot animaties te tonen en via zo'n decoder slagen ze er zelfs niet in om zonder animatie vlot te navigeren.
Ik ken wel niets af van hoe zo'n decoder werkt, maar ik vind het wel vreemd.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Die decoders koop je niet, dus is prijs voor de eindgebruiker minder tot niet relevant.

Waar het schoentje wel duwt, is dat die dingen behoorlijk slecht zijn van kwaliteit (bedoel dan cpu/ram/..). Die boxen zijn compleet gemaakt vanuit het standpunt dat het zo weinig mogelijk mogen kosten (vandaar dat het zo'n stroomvreters zijn ook).
En vergis u niet, het zal bij Telenet niet veel beter zijn.

Vergelijk het met een Lada die 20 liter/100 KM zuipt en nog steeds z'n werk niet goed en naar betrouwen doet.
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Dat de decoder soms wat trager reageert, tot daar nog aan toe, dat hebben we ook al gemerkt maar is voorlopig minder erg.

Maar soms reageert hij gewoon niet, zelfs niet na 10-20 keer duwen op een knop van de afstandsbediening, terwijl het navigeren met de pijltjes op het frontpaneel van de decoder zelf wel werken.

Je ziet dat ook aan de decoder: als je op de afstandsbediening een toets induwt en het ding werkt eens naar behoren, dan gaat het blauwe lampje van de power eventjes uit. Als hij in die probleemsituatie zit blijft dat lampje gewoon aan bij gebruik van de afstandsbediening, alsof hij niets gezien heeft, ook niet na zoveel keer duwen.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Heb je toevallig een philips (ambilight) tv?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Trojan schreef:Heb je toevallig een philips (ambilight) tv?


Daar heb ik inderdaad ook al over gelezen op fora, maar neen, het is een gewone Samsung LCD TV.

Met de afstandsbediening kan ik de TV ook bedienen (volume, zender, ...) en die reageert zonder problemen.

Heb ook al andere batterijen in de afstandsbediening geprobeerd. Toen dacht ik dat het opgelost was, maar een beetje later had ik terug hetzelfde probleem.
Slevin
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2008, 08:33
Bedankt: 5 keer

Ik heb een Philips met ambilight en heb ook het probleem dat de decoder regelmatig niet reageert. Is hier iets aan te doen? ambilight afzetten bv?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Volgens mij ish et toch een decoder die niet correct werkt. Ik heb ook een Samsung LCD en heb bijlaneg al die problemen niet. Reboot durt 10-15 minuten, daarna werkt alles correct.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Slevin schreef:Ik heb een Philips met ambilight en heb ook het probleem dat de decoder regelmatig niet reageert. Is hier iets aan te doen? ambilight afzetten bv?

Same problem here, bij een Philips TV (met Ambilight). Je moet in de instellingen de lichtsensor eens uitschakelen. Deze zorgt ervoor dat de backlight harder/zachter gaat branden bij meer of minder omgevingslicht. Eens deze bij mij uitgeschakeld was werkte mijn afstandbediening & decoder weer normaal. (het heeft voor zover ik weet dus niks met ambilight te maken)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Inderdaad, de lichtsensor stuurt zoveel infrarood signalen uit om de lichtinval te meten dat deze ernstig storen op de werking van de afstandsbediening. Maar het is niet enkel bij philips, andere merken hebben er ook (maar minder) last van.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Na de reacties hier te hebben gelezen heb ik eens geprobeerd om - in de probleemsituatie waarbij de decoder niet reageert - de TV eens uit te schakelen en toen reageerde de decoder zonder probleem, aan het blauwe power-ledje van de decoder te zien !

Het ligt dus aan een soort interferentie, maar ik heb maar een gewone Samsung LCD TV zonder backlight of andere verlichting.
Wat kan ik daar dan nog aan doen ?
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Het heeft niets met ambilight io zich te maken maar met de lichtsensor in de tv. Probeer deze in de instellingen van de tv eens af te zetten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

In de menu's van mijn Samsung LE37M86BD vind ik nergens iets terug over een sensor, dus moest die er zijn heb ik geen idee hoe ik die kan uitschakelen.

Maar 't is nog erger dan ik dacht...

Ondertussen heb ik nog een paar experimentjes gedaan en zag daarbij hetvolgende :
- de transfo van de decoder via een verlengsnoer eens op ander stopcontact aangesloten ipv op de verdeelstekker (om RFI te elimineren) : geen effekt.
- TV uitzetten : het probleem is onmiddellijk opgelost en de decoder reageert vliegensvlug (aan de power-led te zien)
- TV op ander kanaal zetten dan HDMI (bijvoorbeeld analoge TV van Telenet): decoder reageert zonder probleem. Dus het probleem ligt niet aan straling of voeding van de TV
- andere HDMI ingang van de TV eens geprobeerd: probleem gaat niet weg.
- decoder iets verder van TV geplaatst: probleem gaat niet weg.

'k Heb het geval eens voorgelegd aan de Scarlet helpdesk.
Van dergelijk probleem hadden ze nog nooit gehoord, wat ik al gevreesd had.
Binnenkort zal een technieker me contacteren.

Meer info later.
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Zelfde probleem hier, die decorders van Belgacom zijn abnormaal traag :x

Had de decorder gewerkt als hun facturatiedienst dan was ik een gelukkig mens !
Afbeelding
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Stefken01 schreef:Zelfde probleem hier, die decorders van Belgacom zijn abnormaal traag :x


Heb je al eens geprobeerd of de decoder ook zo traag reageert als je TV uit staat ? En of het met de pijltjes op de decoder beter gaat ?

Ondertussen heb ik vermoedelijk op internet gevonden wat de oorzaak kan zijn:
een aantal minuten na opstart van een LCD TV zendt deze redelijk wat infrarode straling uit. Als de IR ontvanger van de decoder te gevoelig is, kan die daardoor gestoord worden, waardoor het lijkt of hij niet of heel traag reageert op de afstandsbediening. Dat kan wat verholpen worden door wat maskeertape (van die beige plakband die je gebruikt bij het verven) op de IR sensor van de decoder te kleven. Bij mij heeft dat geholpen maar ik vind het geen permanente oplossing. Ik hoop dat de nieuwere versie van de decoder minder gevoelig is voor die ruis.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ElFrikandel schreef:Ondertussen heb ik vermoedelijk op internet gevonden wat de oorzaak kan zijn:
een aantal minuten na opstart van een LCD TV zendt deze redelijk wat infrarode straling uit.


Nochtans spreek je dat in een vorige post volledig tegen ?

ElFrikandel schreef:TV op ander kanaal zetten dan HDMI (bijvoorbeeld analoge TV van Telenet): decoder reageert zonder probleem. Dus het probleem ligt niet aan straling of voeding van de TV
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
ElFrikandel schreef:Ondertussen heb ik vermoedelijk op internet gevonden wat de oorzaak kan zijn:
een aantal minuten na opstart van een LCD TV zendt deze redelijk wat infrarode straling uit.


Nochtans spreek je dat in een vorige post volledig tegen ?

ElFrikandel schreef:TV op ander kanaal zetten dan HDMI (bijvoorbeeld analoge TV van Telenet): decoder reageert zonder probleem. Dus het probleem ligt niet aan straling of voeding van de TV


Dat is een tegenspraak, dat klopt, op die moment was dat mijn conclusie en die bleek fout te zijn.

Is het niet zo dat het high-def HDMI kanaal op een hogere frequentie werkt dan een gewoon analoog TV kanaal, wat dan storingen in een ander frequentiebereik kan veroorzaken of misschien van een hogere amplitude, wat dan eventueel mogelijkerwijze een verklaring zou kunnen zijn (ik zal me iets meer indekken tegen zulke commentaren :wink: )?
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

:eek: :eek: Net geprobeerd zonder de tv aan, amai dit is dag en nacht verschil :eek:

Die gaat idd veel sneller als men plasma (42Inch) aanstaat.

Kzo het eens proberen met die plakband maar dit soort heb ik niet in huis, wel doorschijnende.

kan ik de decorder ergens anders plaatsen als onder de tv zelf ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ElFrikandel schreef:Is het niet zo dat het high-def HDMI kanaal op een hogere frequentie werkt dan een gewoon analoog TV kanaal, wat dan storingen in een ander frequentiebereik kan veroorzaken of misschien van een hogere amplitude, wat dan eventueel mogelijkerwijze een verklaring zou kunnen zijn (ik zal me iets meer indekken tegen zulke commentaren :wink: )?


Nee, alle pixels worden steeds gebruikt, ongeacht of je nu analoog of digitaal in 1080p kijkt.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Stefken01 schreef::eek: :eek: Net geprobeerd zonder de tv aan, amai dit is dag en nacht verschil :eek:

Die gaat idd veel sneller als men plasma (42Inch) aanstaat.

Kzo het eens proberen met die plakband maar dit soort heb ik niet in huis, wel doorschijnende.

kan ik de decorder ergens anders plaatsen als onder de tv zelf ?


In het menu van de tv zelf lichtsensor zoeken & die uitzetten.
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Devilzown schreef:
Stefken01 schreef::eek: :eek: Net geprobeerd zonder de tv aan, amai dit is dag en nacht verschil :eek:

Die gaat idd veel sneller als men plasma (42Inch) aanstaat.

Kzo het eens proberen met die plakband maar dit soort heb ik niet in huis, wel doorschijnende.

kan ik de decorder ergens anders plaatsen als onder de tv zelf ?


In het menu van de tv zelf lichtsensor zoeken & die uitzetten.



lichtsensor ? Ne ambilight of goe je dat ook noemt heb ik niet ze.

En ik moet terug komen op men woorden met de tv aan gaat het even snel als ik zenders zit te zappen alleen zie

je nu dat de decorder niet kan volgen,wat ik niet zag als hij uitstond. :?
Afbeelding
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ok, de technische man is intussen langs geweest, hij heeft het probleem met eigen ogen kunnen zien, maar kon er niet echt een verklaring voor geven.
Al vlug heeft hij een nieuw toestel geïnstalleerd om te zien of het daar aan lag.

Na de update van 30 minuten zagen we spijtig genoeg nog niet veel verbetering in de reactie van de decoder op de afstandsbediening.
Dan maar stekkers beginnen uittrekken van toestellen die in de buurt van de decoder stonden: htpc, luidsprekers, verlichting... niet veel effekt.
Na een uur zoeken reageerde de decoder redelijk normaal. Een verklaring had hij niet echt, hij dacht zelfs aan de vloerverwarming, pfff.

Een paar uur later probeerde ik TV te kijken en daar was het probleem terug, maw. er is niets opgelost.
Toch denk ik dat het aan de TV moet liggen, want als die uit staat reageert de decoder normaal op de afstandsbediening.
Ik probeer me nu wat te behelpen door de decoder iets minder in het zicht van de TV te zetten en door maskeertape te gebruiken.

Ik vroeg hem ook of het niet mogelijk was om zo'n blinkend zwarte doos van Cisco te krijgen ipv die mottige grijze doos van Scientific Atlanta (die volgens mij allemaal gerefurbished zijn, aan de 2 decoders te zien die ik hier al gehad heb), maar daar was voor Scarlet-klanten (die het onding gratis krijgen) absoluut geen sprake van. Zeer spijtig...
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Ja oké u decorder reageert misschien dan snel als de tv uit is maar je ziet niet of hij kan volgen :???:
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

ElFrikandel schreef:Ok, de technische man is intussen langs geweest, hij heeft het probleem met eigen ogen kunnen zien, maar kon er niet echt een verklaring voor geven.
Al vlug heeft hij een nieuw toestel geïnstalleerd om te zien of het daar aan lag.

Na de update van 30 minuten zagen we spijtig genoeg nog niet veel verbetering in de reactie van de decoder op de afstandsbediening.
Dan maar stekkers beginnen uittrekken van toestellen die in de buurt van de decoder stonden: htpc, luidsprekers, verlichting... niet veel effekt.
Na een uur zoeken reageerde de decoder redelijk normaal. Een verklaring had hij niet echt, hij dacht zelfs aan de vloerverwarming, pfff.

Een paar uur later probeerde ik TV te kijken en daar was het probleem terug, maw. er is niets opgelost.
Toch denk ik dat het aan de TV moet liggen, want als die uit staat reageert de decoder normaal op de afstandsbediening.
Ik probeer me nu wat te behelpen door de decoder iets minder in het zicht van de TV te zetten en door maskeertape te gebruiken.

Ik vroeg hem ook of het niet mogelijk was om zo'n blinkend zwarte doos van Cisco te krijgen ipv die mottige grijze doos van Scientific Atlanta (die volgens mij allemaal gerefurbished zijn, aan de 2 decoders te zien die ik hier al gehad heb), maar daar was voor Scarlet-klanten (die het onding gratis krijgen) absoluut geen sprake van. Zeer spijtig...


Heb je de lichtsensor van de tv al afgezet?
(sensor die het omgevingslicht in de gaten houdt om de helderheid aan te passen).
Ik heb hetzelfde al een paar keer gezien bij klanten, en dit was altijd het probleem.
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Stefken01 schreef:Ja oké u decorder reageert misschien dan snel als de tv uit is maar je ziet niet of hij kan volgen :???:


Het probleem is niet de traagheid van de decoder, dat kan ik inderdaad niet zien als de TV uit staat.

Het probleem is dat de decoder soms gewoon *niet* reageert als ik 10 keer op een knopje van de afstandsbediening duw. Als ik schrijf "reageren", dan bedoel ik dat het blauwe ledje van de powerknop op de decoder eventjes uit zou moeten gaan telkens je op een knop van de afstandsbediening duwt. Als ie dat niet doet veronderstel ik dat de decoder niets gezien heeft.

Ivm met de "traagheid" van reactie op de afstandsbediening (het probleem dat jij beschrijft), daarop zei de technicus "dat dat ook maar een computertje met wat software is, en dat de traagheid vooral optreedt bij HD kanalen". Die mens kan natuurlijk ook niets aan die traagheid doen, daarvoor zou een nieuwe hardware redesign of efficiëntere firmware nodig zijn.
Laatst gewijzigd door ElFrikandel op 24 apr 2010, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Devilzown schreef:Heb je de lichtsensor van de tv al afgezet?
(sensor die het omgevingslicht in de gaten houdt om de helderheid aan te passen).
Ik heb hetzelfde al een paar keer gezien bij klanten, en dit was altijd het probleem.


Ik heb al een paar keer het ganse menu van de TV doorlopen en heb spijtig genoeg geen enkele setting gevonden om die bewuste lichtsensor uit te schakelen. Zit dat misschien ergens in een service-menu ?

De technieker sprak van 1 geval dat hij al meegemaakt had waarbij de TV infrarode storing gaf, en dat was bij een Panasonic. Van een gelijkaardig geval bij een Samsung had hij nog nooit gehoord.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Kan je het exacte type van je TV eens doorgeven?
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

NickG schreef:Kan je het exacte type van je TV eens doorgeven?


Het is een Samsung LE37M86BD.

Ondertussen heb ik op 't internet gevonden hoe ik in het service menu van de TV kan geraken, met een knoppen-combinatie op de afstandsbediening. Maar daar durf ik niet teveel aan te veranderen zonder service-manual.
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Probleem hier opgelost, Telenet in huis gehaald :-D

Geen vertraging decorder en beter beeld :banana:
Afbeelding
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

ElFrikandel schreef:Ondertussen heb ik op 't internet gevonden hoe ik in het service menu van de TV kan geraken, met een knoppen-combinatie op de afstandsbediening. Maar daar durf ik niet teveel aan te veranderen zonder service-manual.

Terecht, bij veel fabrikanten vervalt de garantie als je met de service instellingen gaat spelen! Dit gezegd zijnde, denk ik dat je best in het service menu iets zoekt om "dynamic dimming" uit te schakelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ElFrikandel schreef:die bewuste lichtsensor


Een sensor "ontvangt" volgens mij alléén signalen... het zou me dus verwonderen moest die er iets mee te maken hebben.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

En toch...
http://www.interactieve-digitale-tv.be/ ... 8e8cc136ee

Er waren nog andere (Franstalige) fora die dit probleem met (Philips) TV's beschreven, maar die kan ik zo meteen niet terugvinden. Mijn eerste gedacht was ook dat de LEDs van de Ambilight er voor iets tussen zouden zitten, maar mijn ervaring met mijn eigen Philips TV (42PFL9664) leert dat het uitschakelen van de light sensor wel degelijk het probleem oplost!
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jul 2009, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

'k Heb wat zitten spelen met de instellingen van de televisie:
vertrekken van default settings, helderheid, contrast aanpassen en dergelijke en het lijkt nu redelijk goed te gaan.
Het ligt dus zeker aan de televisie, hoewel het niet uitgesloten is dat er andere zaken zijn die de storing versterken.

Ik laat het voorlopig zoals het is, hiermee kan ik leven.

Bedankt voor alle tips die jullie gaven.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Hallo ElFrikandel,

Het probleem dat jij voorhebt is "infrarood vervuiling". Dit komt doordat de infrarood ontvanger van de BGC TV decorder en jou TV elkaar storen.

Enkele oorzaken kunnen zijn;

- te dicht bij elkaar plaatsen decorder en TV (kan moeilijk anders, word door plaats (inbouwkast of meubel) en kabellengte bepaalt waar je de decorder kan plaatsen natuurlijk)
- contrast, helderheid of energie opties in je TV (zoals bij jou een oplossing lijkt te zijn)
- TL lampen (gekend van problemen van infrarood balk Nintendo Wii bv.)
- ambilight functie van sommige Philips TV's

Dan nog andere problemen die langzaam of slecht zappen kunnen veroorzaken, dus geen infrarood vervuiling;

- zwakke batterijen
- lipje niet verwijdert bij batterijen voor ontlading bij transport afstandsbediening
- te grote afstand tussen afstandsbediening en decorder
- niet wijzen in de richting van de decorder (dus afstandsbedieing naar plafond wijzen)
- decorder die lange tijd niet gereboot is (aangeraden word 1 reboot per maand)
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Abusimbal schreef:- ambilight functie van sommige Philips TV's

Kent er iemand een persoon waarbij het gekende "zap"-probleem wordt veroorzaakt door de Philips ambilight LEDs? Ik hoor dit vaker, maar tot nu toe is het altijd te wijten aan iets anders dan de LEDs zelf...
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”