VDSL2/splitter vraagje

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Trojan schreef:De centrale aansluitingsdoos mag nooit verplaatst worden, deze "moet" altijd op de invoer komen. Indien er reeds een kabel ligt naar het bureau kan de technieker dit gewoon aansluiten in het nieuwe stopcontact in de kelder, anders is het natuurlijk voor rekening van de klant.
Ja, dat is juist.
De technieker gaat in de kelder waarschijnlijk een ntp plaatsen en uw binnenbekabeling juist aansluiten. 1 binnenkabel op de blauwe klem en de rest op de groene klem. Daarop dan de full-rate spitter. Als de kabel naar uw bureau 2 paren heeft kan er op het eerste paar dsl en op het andere paar pstn komen. Dan komt er ook een stopkontakt bij. Het ene paar wordt op de blauwe klem gezet en het andere paar op de groene klem.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

Afbeelding


Er komen 2 paren binnen. Een paar links en het andere paar rechts. Uw binnenbekabeling staat nu op het eerste paar. (links)
Kielse
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 okt 2007, 16:10

Die onderste kabel met de 'verroeste draadjes' is die van de straat. De 2 bovenste gaan respectievelijk naar 2 verschillende contactdozen op het gelijkvloers.

Ik had eigenlijk echt wel gedacht dat dat centraal punt verplaatst zou worden naar het bureau (waar nu ook al een contactdoos is) zodat ik de bbox niet in de kelder hoef te zetten, maar gewoon in het bureau.

Nuja, als de technieker komt, zal ik het allemaal nog een keer uitleggen wat ik wil :-)
Kielse
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 okt 2007, 16:10

De technieker is langsgeweest en heeft zoals gevraagd het centrale aansluitpunt verlengt naar het bureau waar nu de bbox2 opgesteld staat.
Internet werkt al (nu gewoon ADSL), maar op Belgacom TV is het nog wachten tot morgen wanneer een technieker mij op VDSL2 gaat zetten en langskomt.

Volgens de technieker mag ik nu al de installatie doen (kabels, decoder plaatsen,...) van Belgacom TV, maar zal het morgen pas werken. Klopt dit of gaat dit problemen geven als ik nu al de installatie van Belgacom TV doe?
Gebruikersavatar
GyRaX
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 maa 2010, 12:20
Twitter: Gunther_S
Locatie: Riemst
Contacteer:

Je mag alles al plaatsen en de kabels al leggen. Alleen de decoder nog niet aansluiten op het stopcontact want deze gaat nog geen TV-signaal ontvangen.
Pas als de omschakeling uitgevoerd is, mag je de decoder aansluiten aan de stroom en kan deze met het TV-signaal zichzelf installeren.
UTP-kabels en scart/hdmi mag dus wel al aangesloten worden.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Kielse schreef:De technieker is langsgeweest en heeft zoals gevraagd het centrale aansluitpunt verlengt naar het bureau waar nu de bbox2 opgesteld staat.
en was dat nu een gratis interventie? de factuur afwachten zeker ....
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Kielse
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 okt 2007, 16:10

xenne schreef:
Kielse schreef:De technieker is langsgeweest en heeft zoals gevraagd het centrale aansluitpunt verlengt naar het bureau waar nu de bbox2 opgesteld staat.
en was dat nu een gratis interventie? de factuur afwachten zeker ....
Ja, ik ben benieuwd wat de factuur zal zeggen.
Ik heb ondertussen alle oude ADSL splitters verwijderd en nu is het vandaag gewoon afwachten tot de speedtest VDSL2 aangeeft of een technieker even langskomt.
Ik ben benieuwd :-D
Kielse
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 okt 2007, 16:10

De technieker is donderdag langsgekomen. Hij heeft eerst wat op zijn laptop zitten nakijken en is vervolgens naar de kast op straat gegaan om mij op VDSL2 te zetten.
En vervolgens heeft hij nog 2 draadjes van contact verwisseld zodat ik ook Belgacom TV zou kunnen hebben. Verder nog een babbeltje met de man gedaan tot de router aangaf dat ik op VDSL2 zat en de man wist mij te vertellen dat je best voor verluchting onder de bbox2 zorgt want dat die zeer warm kunnen worden (goedkope brol zeker :lol: ).

Vervolgens alles klaargemaakt voor de draadloze Belgacom TV, maar tijdens het activeren is er dan iets misgelopen. Eerst floepte gewoon dat 'even geduld scherm' weg, dan bleef hij steken op 'software update' en vervolgens kreeg ik het digitale tv menu, maar geen beeld omdat ik dus nog geen activatiescherm ben tegengekomen.
Vervolgens alles maar ontkoppeld en opnieuw begonnen en toen lukte het wel.

Deze snelheid haal ik met de vaste pc:
Afbeelding

Draadloos ligt iets onder de 18Mb/s en verder nog geen haperingen gehad met de draadloze Belgacom TV dus ik ben zeer tevreden :-D
BleKKie
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 maa 2010, 18:58

Afbeelding

Op basis van bovenstaande afbeelding heb ik dus mijn full rate splitter willen installeren, echter blijkt dit niet te werken.

Code: Selecteer alles

Situatie: *STRAAT* --- *PUNT1* ---- *PUNT2*
                               ---- *PUNT3*
Op punt 1 heb ik de full rate splitter geΓ―nstalleerd maar verder word deze niet gebruikt.
Op punt 2 staat een telefoon. (vroeger met adsl splitter, nu niet meer)
Op punt 3 is de B-box2 modem aangesloten

De lijn die vanaf de straat komt (punt 1) sluit ik aan op de zwarte klem -> geen probleem
De telefoonlijn (punt 2) sluit ik aan op de groene klem -> geen probleem, ik heb kiestoon en kan bellen.
De modem (punt 3) sluit ik aan op de blauwe klem -> hier zit mijn probleem, als ik dat doe krijg ik geen verbinding? Op de aansluiting (niet aan de klem, maar in de ruimte waar de modem staat) heb ik 3 mogelijkheden geprobeerd nl: via een gewone splitter, via een adsl splitter en via de 5->6 converter + 6-polige dsl splitter. Met geen enkele splitter kan ik een internetverbinding krijgen.

Ik dacht, ik sluit ze eens aan op de groene klem, en hang er eens een telefoon aan om te testen of dat de aansluiting wel goed marcheert -> dat werkt perfect.
De enige manier om het voor mij werkende te krijgen is: alle punten (punt 2 & 3) aansluiten op de groene klem, en de 5->6 converter + 6-polige dsl splitter op punt 3 plaatsen. Dit werkt echter niet echt goed (dat zie ik aan de Downstream Training Margin, die maar 6.0 dB is) aangezien er voor de splitter een aftakkingspunt is, als ik punt 2 er uit haal, dan haal ik 31 dB, dus dat lijkt me duidelijk.

Nu is mijn vraag eigenlijk, wat doe ik verkeerd? Ik heb ook al geprobeerd om de draadjes op de blauwe klem om te wisselen, maar zonder resultaat. Het enige waar ik nu aan denk is, dat ik misschien de draden op de zwarte klem zou omgewisseld hebben, maar dan zou ik toch totaal geen verbinding kunnen hebben, of wel? (ik kan dit nu niet meer testen omdat we momenteel het internet nodig hebben, maar is dat een mogelijkheid?)

Oja, als ik de modem adhv de 6-polige dsl splitter rechtstreeks op het eerste punt aansluit (waar de full rate splitter zit), dan werkt het wel perfect.

Alvast bedankt
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

BleKKie schreef:

Code: Selecteer alles

Situatie: *STRAAT* --- *PUNT1* ---- *PUNT2*
                               ---- *PUNT3*
Op punt 1 heb ik de full rate splitter geΓ―nstalleerd maar verder word deze niet gebruikt.
Op punt 2 staat een telefoon. (vroeger met adsl splitter, nu niet meer)
Op punt 3 is de B-box2 modem aangesloten

De lijn die vanaf de straat komt (punt 1) sluit ik aan op de zwarte klem -> geen probleem
De telefoonlijn (punt 2) sluit ik aan op de groene klem -> geen probleem, ik heb kiestoon en kan bellen.
De modem (punt 3) sluit ik aan op de blauwe klem -> hier zit mijn probleem, als ik dat doe krijg ik geen verbinding? Op de aansluiting (niet aan de klem, maar in de ruimte waar de modem staat) heb ik 3 mogelijkheden geprobeerd nl: via een gewone splitter, via een adsl splitter en via de 5->6 converter + 6-polige dsl splitter. Met geen enkele splitter kan ik een internetverbinding krijgen.
Heb je op punt 3 geprobeerd om uw modem aan te sluiten met een gewone 5-polige telefoonstekker? (of is bedoel je met gewone splitter een normale telefoonstekker?)
...
BleKKie
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 maa 2010, 18:58

BBB schreef:
BleKKie schreef:

Code: Selecteer alles

Situatie: *STRAAT* --- *PUNT1* ---- *PUNT2*
                               ---- *PUNT3*
Op punt 1 heb ik de full rate splitter geΓ―nstalleerd maar verder word deze niet gebruikt.
Op punt 2 staat een telefoon. (vroeger met adsl splitter, nu niet meer)
Op punt 3 is de B-box2 modem aangesloten

De lijn die vanaf de straat komt (punt 1) sluit ik aan op de zwarte klem -> geen probleem
De telefoonlijn (punt 2) sluit ik aan op de groene klem -> geen probleem, ik heb kiestoon en kan bellen.
De modem (punt 3) sluit ik aan op de blauwe klem -> hier zit mijn probleem, als ik dat doe krijg ik geen verbinding? Op de aansluiting (niet aan de klem, maar in de ruimte waar de modem staat) heb ik 3 mogelijkheden geprobeerd nl: via een gewone splitter, via een adsl splitter en via de 5->6 converter + 6-polige dsl splitter. Met geen enkele splitter kan ik een internetverbinding krijgen.
Heb je op punt 3 geprobeerd om uw modem aan te sluiten met een gewone 5-polige telefoonstekker? (of is bedoel je met gewone splitter een normale telefoonstekker?)
ja, met gewone splitter bedoel ik idd gewone telefoonstekker.

Trouwens, wat moet je daar normaal gezien eigenlijk gebruiken (in mijn geval)? de ADSL splitter? gewone telefoonstekker? of 5->6 coverter + dsl full rate splitter?
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Als je in dat stopcontact iets aansluit op dat blauwe klemmetje MOET je een full-rate splitter op datzelfde stopcontact steken. De 6e pin (middenste) activeert een relais dewelke het adsl signaal door laat op het blauwe klemmetje. Op het stopcontact (in een andere kamer) dat is aangesloten op dat blauwe klemmetje kan je dan ook enkel een modem plaatsen, splitter is daar niet meer nodig.

De 5-6 polige stekker smijt je best weg, deze is enkel nuttig bij gewone adsl verbindingen of als de klant enkel maar één stopcontact heeft aan de invoer.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
BleKKie
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 maa 2010, 18:58

Trojan schreef:Als je in dat stopcontact iets aansluit op dat blauwe klemmetje MOET je een full-rate splitter op datzelfde stopcontact steken. De 6e pin (middenste) activeert een relais dewelke het adsl signaal door laat op het blauwe klemmetje. Op het stopcontact (in een andere kamer) dat is aangesloten op dat blauwe klemmetje kan je dan ook enkel een modem plaatsen, splitter is daar niet meer nodig.

De 5-6 polige stekker smijt je best weg, deze is enkel nuttig bij gewone adsl verbindingen of als de klant enkel maar één stopcontact heeft aan de invoer.
Dit verklaart al veel, dat zal ik morgen eens proberen, bedankt voor het antwoord.

Dus op de stekker die de modem verbindt, plaats ik dan een gewone telefoonstekker?
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

BleKKie schreef:
Trojan schreef:Als je in dat stopcontact iets aansluit op dat blauwe klemmetje MOET je een full-rate splitter op datzelfde stopcontact steken. De 6e pin (middenste) activeert een relais dewelke het adsl signaal door laat op het blauwe klemmetje. Op het stopcontact (in een andere kamer) dat is aangesloten op dat blauwe klemmetje kan je dan ook enkel een modem plaatsen, splitter is daar niet meer nodig.

De 5-6 polige stekker smijt je best weg, deze is enkel nuttig bij gewone adsl verbindingen of als de klant enkel maar één stopcontact heeft aan de invoer.
Dit verklaart al veel, dat zal ik morgen eens proberen, bedankt voor het antwoord.

Dus op de stekker die de modem verbindt, plaats ik dan een gewone telefoonstekker?
Dat is wat ik wilde zeggen, op punt 3 een gewone stekker gebruiken (geen splitter van ADSL ofzo).
Zoals je het in uw post zei ging alles goed aangesloten zijn: full rate in het begin (punt 1) en op punt 3 modem aansluiten met gewone stekker.
BleKKie schreef: Op punt 1 heb ik de full rate splitter geΓ―nstalleerd maar verder word deze niet gebruikt.
Op punt 2 staat een telefoon. (vroeger met adsl splitter, nu niet meer)
Op punt 3 is de B-box2 modem aangesloten

De lijn die vanaf de straat komt (punt 1) sluit ik aan op de zwarte klem -> geen probleem
De telefoonlijn (punt 2) sluit ik aan op de groene klem -> geen probleem, ik heb kiestoon en kan bellen.
De modem (punt 3) sluit ik aan op de blauwe klem
...
whuybr0
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2010, 21:29

technieker schreef:Afbeelding


Er komen 2 paren binnen. Een paar links en het andere paar rechts. Uw binnenbekabeling staat nu op het eerste paar. (links)

Ik zit met een gelijkaardige 'box' waar de telefoonkabel binnenkomt. Ik heb een linker en rechter paar dat binnenkomt en de binnenhuiskabels zitten bovenaan links.
Welk paar dien ik nu in de zwarte contactpunten van de 6-polige VDSL contactdoos te plaatsen : het linker paar en / of het rechter paar ?


Dank voor de hulp.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Diegene waar uw binnenbekabeling op vast hangt. Op de foto zou dat het linkse paar zijn.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

als in jou bedrading 4 draadjes zitten kan je aan het telefoon punt dat je wil gebruiken voor telefoon en/of modem daar met 2 van de 4 draaden mee naar boven gaan en met de andere twee terug naar de invoer van waar je dan de rest verder kunt uittakken zo dat je uit eindelijk niks moet afsluiten en dat je toch die modem kan zetten waar het jouw uit komt zonder al die grote problemen te hebben.
djbase
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2008, 11:16

Dus als ik het goed begrijp (zou zelf ook zo'n tf 2007 willen plaatsen) moet je van de invoer kabel, de kant nemen op het blokje waar andere kabels van vertrekken en deze in het zwarte doosje op ft 2007 plaatsten (A en B) maar hoe weet je nu welke invoer kabel in A moet en welke in B ? of speelt dit geen rol ?

En als je nog een gewone telefoonkabel hebt liggen moet je deze aftappen van de groene plug, en de model van de blauwe plug ? (tevens A-B, volgorde bekabeling ? of tevens geel rol ?

EN daarboven op moet je nog een fullrate splitter kopen (voor VDSL2) en deze op de 6 gaatjes pluggen ? (of moet je telefoon en modem pas in deze splitter plaatsen en zijn dus de groen en blauwe doos intern op de tf 2007 overbodig ?)

Groetjes,

Davide
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De telefonie kan je steken waar je wil, op het groene blokje en of op het stopcontact zelf (niet de splitter).

De modem mag enkel op de splitter OF het blauwe blokje. De splitter moet in beide gevallen wel op het stopcontact steken.

Van die A-B moet je niets aantrekken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
djbase
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2008, 11:16

Bedankt voor het snelle antwoord en verduidelijking ;)

Stel dat ik zo'n tf 2007 installeer voor ik vdsl2 heb, kan ik dan nog steeds gewoon men telefoonkabel waarachter een gewone adsl filter zit (en daarachter adsl modem) nog steeds op de groene of telefoonplugs steken en geen fullrate splitter op de 6 gaatjes zetten ?

Als ik overschakel naar vdsl2 ga ik modem zo dicht mogelijk bij tf 2007 en dan via lan kabel naar andere router gaat waar nu dan men adsl modem staat.

Groetjes,

Davide
Laatst gewijzigd door djbase 16 jul 2010, 15:20, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

djbase schreef:Dus als ik het goed begrijp (zou zelf ook zo'n tf 2007 willen plaatsen) moet je van de invoer kabel, de kant nemen op het blokje waar andere kabels van vertrekken en deze in het zwarte doosje op ft 2007 plaatsten (A en B) maar hoe weet je nu welke invoer kabel in A moet en welke in B ? of speelt dit geen rol ?
Inderdaad, speelt geen rol.
djbase schreef: En als je nog een gewone telefoonkabel hebt liggen moet je deze aftappen van de groene plug, en de modem van de blauwe plug ? (tevens A-B, volgorde bekabeling ? of tevens geel rol ?
EN daarboven op moet je nog een fullrate splitter kopen (voor VDSL2) en deze op de 6 gaatjes pluggen ? (of moet je telefoon en modem pas in deze splitter plaatsen en zijn dus de groen en blauwe doos intern op de tf 2007 overbodig ?)
* volgorde speelt inderdaad ook geen rol.
* full rate splitter moet inderdaad op de 6-polige stekker.
* er zit géén telefoon aansluiting op de full rate splitter, wel op de TF 2007 (2 * RJ11 stekker)
* er is een aansluiting voor de modem op de splitter.
* groen en blauw intern op de TF2007 zijn inderdaad overbodig, als je de telefoon rechtstreeks op de TF 2007 kan aansluiten, en de modem op de splitter. Groen en blauw heb je alleen nodig als je de bekabeling wil verlengen.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand BelgiΓ«).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
djbase
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2008, 11:16

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties !

En hoe zit het als je van de blauwe connector in de tf 2007 contactdoos naar de rj11 plug gaat (die je in de modem steekt), hoef je dan enkel de 2 middelste kabeltjes in de rj11 stekker te bevestigen ?

Want ik vermoed dat als je een tf 2007 plaatst met full rate splitter, en vanaf het blauwe doosje intern aftapt naar rj11 stekker voor in modem, dat als je deze heel kort maakt zowiezo een de beste signaal mogelijk kunt hebben ? (ja ik weet wan van voor straatkant kan je zelf toch niet bepalen ;))

Groetjes,

Davide
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

djbase schreef: En hoe zit het als je van de blauwe connector in de tf 2007 contactdoos naar de rj11 plug gaat (die je in de modem steekt), hoef je dan enkel de 2 middelste kabeltjes in de rj11 stekker te bevestigen ?
Want ik vermoed dat als je een tf 2007 plaatst met full rate splitter, en vanaf het blauwe doosje intern aftapt naar rj11 stekker voor in modem, dat als je deze heel kort maakt zowiezo een de beste signaal mogelijk kunt hebben ?
Ik zie echt hiervan het nut niet in. Als je dan toch zo graag een kort draadje hebt naar de modem, kan je toch zo'n kort draadje maken (met 2 rj11 stekkers) en deze in de splitter stoppen ?

Ik hoop dat je er niet van uit gaat dat je de splitter kan laten wegvallen als je de blauwe connector gebruikt. Zo werkt het niet: het signaal op de blauwe stekker komt van de splitter: zonder splitter ==> geen signaal op de blauwe stekker (zoals Trojan ook al antwoordde: in beide gevallen moet de splitter erop !!!

PS. Je snelheid zal echt niet beter zijn of je nu een kort draadje van 30cm gebruikt, of een kabel van 10 meter ;)

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand BelgiΓ«).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
djbase
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2008, 11:16

Ja, ik weet het wel, in beide gevallen fullrate splitter, zowiezo

Maar dan nog, weet iemand of het de 2 binnenste zijn van zo'n rj11 stekker voor de modem of niet ?

Alsook als ik dit nu al plaats en wil men adsl-filter met modem en telefoon erachter blijven gebruiken, hoe doe ik dat dan best vanaf deze tf 2007 ?

Bedankt,

Davide
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

djbase schreef:Maar dan nog, weet iemand of het de 2 binnenste zijn van zo'n rj11 stekker voor de modem of niet ?
Inderdaad, de 2 middenste pinnen
djbase schreef:Alsook als ik dit nu al plaats en wil men adsl-filter met modem en telefoon erachter blijven gebruiken, hoe doe ik dat dan best vanaf deze tf 2007 ?
Op het telefoonsignaal (groene klemmen op de tf2007) heb je géén adsl meer (uitgefilterd).
Op het adsl signaal (blauwe klemmen) is waarschijnlijk het telefoonsignaal eruit gefilterd (maar dat weet ik niet met zekerheid).
Probeer het gewoon eens zou ik zeggen.

Maar eens je de TF 2007 hebt geplaatst, hoef je die hele troep met ADSL splitters toch niet meer ? De tf 2007 werkt ook voor adsl: je oude adsl modem op de blauwe klemmen (of op de fullrate splitter) - en je telefoon op de groene klemmen (of de rj11 aansluiting van de tf 2007). Dus ik begrijp niet zo goed wat je wil bereiken ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand BelgiΓ«).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
djbase
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2008, 11:16

Ik heb in de garage waar de intro binnen komt 1 telefoonkabel liggen die verder naar de bureau doorloopt en daar staat 5 pin telefoonplug met daarboven op adsl-filter die naar modem gaat en achter adsl-filter gewoon 5 pin blokje die naar de telefoon gaat.

En aangezien ik de TF 2007 aan de intro best zet en ik momenteel nog geen VDSL2 heb zou ik graag met men adsl verder gaan zonder een kabel bij te trekken naar de bureau, vandaar ik het vroeg :p

Alvast nogmaals bedankt voor de nuttige info !

Groetjes,

Davide
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

djbase schreef:Ik heb in de garage waar de intro binnen komt 1 telefoonkabel liggen die verder naar de bureau doorloopt en daar staat 5 pin telefoonplug met daarboven op adsl-filter die naar modem gaat en achter adsl-filter gewoon 5 pin blokje die naar de telefoon gaat.
Je moet de "intro" ook niet zo letterlijk nemen. Als er vanuit de garage maar één kabel gaat naar de bureau, en daartussen geen enkele aftakking .... dan kan je de bureau ook beschouwen als intro. In zo'n geval kan je de tf 2007 gerust in de bureau plaatsen. Kijk gewoon eens goed na of de verbinding van garage naar bureau goed is (eventueel draadjes eens ontkoppelen en schoonmaken ...)

En als de kabel tussen garage en bureau 4 draden heeft (zoals de meeste telefoonkabels) dan hoef je geen kabel bij te trekken, als je tf 2007 toch in de garage wil plaatsen: gebruik gewoon het 2de paar.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand BelgiΓ«).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
djbase
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2008, 11:16

Ah ok, dat wist ik niet, ik dacht dat zo kort mogelijk noodzakelijk was voor beste mogelijke speed vdsl2 ;)

Nu was ik van plan om men toekomstige vdsl2 modem in garage te plaatsen, rechtstreeks achter full rate splitter die op tf 2007 zit te verbinden, en telefoonkabel die er ligt gewoon als telefoon verder te gebruiken. Ik heb er nog een UTP kabel liggen dus ik kan dan van VDSL2 modem naar Router in bureau gaan, vandaar ik de tf 2007 eens ik vdsl2 heb, daar wel kan plaatsen, maar dan kan ik het niet op voorhand de tf 2007 plaatsen vandaar.

Het is inderdaad een 4 polige telefoonkabel dat door verbind waarvan er maar 2 zijn aangesloten op de intro, dus in principe kan ik nu al splitsen door van die 1 ne telefoonkabel eigenlijk 2 verschillende te maken ? Of geeft dit teveel interferentie als ik deze dan al in de garage splits via de full rate splitter zodat ik adsl filter in bureau er kan tussen uit gooien ?

Groetjes,

Davide
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

philippe.deleye schreef:
djbase schreef:Ik heb in de garage waar de intro binnen komt 1 telefoonkabel liggen die verder naar de bureau doorloopt en daar staat 5 pin telefoonplug met daarboven op adsl-filter die naar modem gaat en achter adsl-filter gewoon 5 pin blokje die naar de telefoon gaat.
Je moet de "intro" ook niet zo letterlijk nemen. Als er vanuit de garage maar één kabel gaat naar de bureau, en daartussen geen enkele aftakking .... dan kan je de bureau ook beschouwen als intro. In zo'n geval kan je de tf 2007 gerust in de bureau plaatsen.
Fout. De intro is daar waar de kabel van belgacom stopt en de binnenbekabeling begint, daar moet in principe dat stopcontact (TF2007) komen.

Enkel in flatgebouwen is de situatie anders. Daar is belgacom 'verantwoordelijk' tot het stopcontact in het appartement, maar bij een storing op de stijglijn moet de klant deze zelf laten vervangen, belgacom zal dan wel gratis de nieuwe lijn komen aansluiten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

djbase schreef:Het is inderdaad een 4 polige telefoonkabel dat door verbind waarvan er maar 2 zijn aangesloten op de intro, dus in principe kan ik nu al splitsen door van die 1 ne telefoonkabel eigenlijk 2 verschillende te maken ? Of geeft dit teveel interferentie als ik deze dan al in de garage splits via de full rate splitter zodat ik adsl filter in bureau er kan tussen uit gooien ?
Inderdaad, je kan die ene telefoonkabel gebruiken voor de 2 aparte signalen: op het ene paar telefoon (groene connector), op het andere paar het dsl signaal (blauwe connector).
Op die manier kan je de tf2007 in de garage plaatsten (en dan is trojan ook tevreden ;))
Groeten uit Hamburg,
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand BelgiΓ«).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
djbase
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2008, 11:16

Hehe, inderdaad, dan is iedereen tevreden ;)

Bedankt allemaal! Heb veel bijgeleerd deze laatste 3 dagen ;)

Groetjes,

Davide
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

philippe.deleye schreef:(en dan is trojan ook tevreden ;))
Dit zijn de regels van belgacom, en die zijn er met een reden. Als wij voor een storing moeten langs komen en het blijkt dat er toch nog ergens een stopcontact staat in een berging of achter een kast. De tijd die wij moeten spenderen om dat uit te zoeken moeten wij doorrekenen aan de klant.

Dit stopcontact duidt het eerste aansluitpunt in de woning aan en het moet dienen als referentie voor de technieker om te zien waar van en tot waar hij moet zoeken en meten.

In het stopcontact zit trouwens een weerstand die gebruikt wordt bij metingen, door een verkeerde plaatsing heeft dit een (negatieve) invloed op de metingen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Trojan schreef:
philippe.deleye schreef:(en dan is trojan ook tevreden ;))
Dit zijn de regels van belgacom, en die zijn er met een reden. Als wij voor een storing moeten langs komen en het blijkt dat er toch nog ergens een stopcontact staat in een berging of achter een kast. De tijd die wij moeten spenderen om dat uit te zoeken moeten wij doorrekenen aan de klant.

Dit stopcontact duidt het eerste aansluitpunt in de woning aan en het moet dienen als referentie voor de technieker om te zien waar van en tot waar hij moet zoeken en meten.

In het stopcontact zit trouwens een weerstand die gebruikt wordt bij metingen, door een verkeerde plaatsing heeft dit een (negatieve) invloed op de metingen.
En een condensator ook in serie dacht ik.
Bij ons heeft de technieker van JFS dat er uit gegooid "ouden brol die nergens meer voor nodig was" :lol:
βœ‚ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Trojan schreef:Fout. De intro is daar waar de kabel van belgacom stopt en de binnenbekabeling begint, daar moet in principe dat stopcontact (TF2007) komen. Enkel in flatgebouwen is de situatie anders.
Trojan schreef:Dit zijn de regels van belgacom, en die zijn er met een reden. Als wij voor een storing moeten langs komen en het blijkt dat er toch nog ergens een stopcontact staat in een berging of achter een kast. De tijd die wij moeten spenderen om dat uit te zoeken moeten wij doorrekenen aan de klant.
Beste trojan ...
Je hebt volkomen gelijk, vanuit het Belgacom standpunt is de intro inderdaad het punt waar de kabel van Belgacom stopt, en waar de binnenbekabeling van de klant begint. Daar moet in principe de TF2007 komen (en zo mogelijk ook de VDSL2 modem). Ik wil dit helemaal niet tegenspreken.

Maar in de praktijk is het bij sommige klanten wel moeilijk om op deze plaats hun bbox2 te plaatsen.
Vandaar mijn suggestie in bg topic om de TF 2007 te plaatsen in zijn bureel i.p.v de garage. Dit op voorwaarde dat er géén vertakkingen zijn tussen de intro en bureel.
- vanuit Belgacom standpunt (wie is verantwoordelijk tot waar) natuurlijk niet 100pct correct.
- technisch gezien maakt dit geen verschil: in beide gevallen wordt een stuk binnenbekabeling gebruikt voor vdsl: in het ene geval achter de splitter, in het andere geval voor de splitter.
- het is echter veel practischer om de TF2007 daar te plaatsen waar je het gesplist signaal nodig hebt (telefoon, DSL) - anders moet je vanaf de tf2007 met 2 paar vertekken, en op het einde 2 aparte stopkontakten plaatsen (een voor telefoon, en een voor dsl)

Maar nog eens, het was niet de bedoeling om de Belgacom techniekers tegen te spreken ;)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand BelgiΓ«).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Is een telefoonstekker tussen de draad ook een "vertakking" of niet?
βœ‚ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

honda4life schreef:Is een telefoonstekker tussen de draad ook een "vertakking" of niet?
Ja, eigenlijk wel, en zeker volgens de Belgacom definitie.
In de praktijk zal dat geen kwaad kunnen op voorwaarde dat:
a) je die stekker niet gebruikt om er een telefoon op aan te sluiten.
b) de verbindingen goed zijn (eventueel checken op oxidatie).
Geizen je zo'n stopkontakt niet mag gebruiken, zou ik het gewoon wegnemen ....
Hoe minder verbindingen onderweg, hoe beter.
Tenzij .... de kabel 4 draden heeft (2 paar) ==> dan kan je dit stopkontakt aansluiten op het tweede paar (te verbinden met de groene bus op de tf2007.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand BelgiΓ«).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
djbase
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2008, 11:16

damn tf 2007 geplaatst en geen kiestoon meer ... zeer raar...
Wel adsl maar dan 1mbps :s

Dat zwart blokje waar telefoonlijn (intro) op binnenkomt mag toch gesuprimeerd wordne eh ? en dan rechtstreeks in zwart doosje van tf 2007 eh ?

very strange
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

philippe.deleye schreef:
honda4life schreef:Is een telefoonstekker tussen de draad ook een "vertakking" of niet?
Ja, eigenlijk wel, en zeker volgens de Belgacom definitie.
In de praktijk zal dat geen kwaad kunnen op voorwaarde dat:
a) je die stekker niet gebruikt om er een telefoon op aan te sluiten.
b) de verbindingen goed zijn (eventueel checken op oxidatie).
Geizen je zo'n stopkontakt niet mag gebruiken, zou ik het gewoon wegnemen ....
Hoe minder verbindingen onderweg, hoe beter.
Tenzij .... de kabel 4 draden heeft (2 paar) ==> dan kan je dit stopkontakt aansluiten op het tweede paar (te verbinden met de groene bus op de tf2007.
Philippe.
Grotendeels juist, het stopcontact op zich kan geen kwaad, maar wel de weerstand die in er in zit.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
djbase
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 dec 2008, 11:16

Ik had blijkbaar de intro kabels er een beetje te diep ingeplugd, nu heb ik terug kiestoon, maar blijf met 1mbps zitten op adsl lijn :s, heeft dit iets te maken met die full rate splitter ? ( er staan zo'n 2 dipswitches op, op de TF 2007 ook, moeten die op naar boven staan (ON) ? zoals ze standaard staan ?

Bedankt,

groetjes,

Davide
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Uw snelheid is ingesteld op de bas en kan je zelf, noch de modem, weizigen. Als je vroeger aan een hogere snelheid kon surfen, moet je maar eens bellen naar de helpdesk en vragen of ze eens willen meten en zien wat er mis is.

Die 2 dipswitches op de splitter dienen om een telefonie signaal over de 2 RJ11 klemmen op de TF2007 via het groene klemmetje naar de binneninstallatie te sturen. Bijvoorbeeld bij voip is dit het geval als de klant nog telefoontoestellen heeft staan in de slaapkamer of bureau.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar β€œProximus (Belgacom, Skynet)”