Raw copper vs Discovery Line

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Anvar
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:31

Hello,

Ik zou binnenkort willen overstappen van Telenet naar Dommel Speedconnect Plus (reden: poort blokkade)

Maar ik moet nog beslissen tussen een discovery line van bgc of raw copper.
Nu de prijs even ter zijde gelaten, is er een kwaliteits verschil tussen de 2?

Mocht ik gaan voor de discovery line, kan ik deze dan ook gebruiken als fax lijn? Of levert dit problemen op naar mijn VDSL2 kwaliteit?

Bedankt voor de reply's
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

1. kwaliteitsverschil is er niet.
2. Je kan discovery zeker gebruiken als faxlijn, why not :)
3. Kans groot dat rawcopper duurder is dan discovery line.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik zou gaan voor discovery lijn, voor de simpele reden dat bij een storing je eerst bij belgacom een meting kan laten doen van uw koperpaar. Bij een raw-copper kan men geen meting doen, daar moet altijd een tech aan te pas komen. Plus het zorgt voor meer tickets tussen de providers odnerling alvorens er iemand aan uw deur staat.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Anvar
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:31

krisken schreef:1. kwaliteitsverschil is er niet.
2. Je kan discovery zeker gebruiken als faxlijn, why not :)
3. Kans groot dat rawcopper duurder is dan discovery line.

Kwaliteitsverschil is eigenijk men hoofdreden, fax is nice natuurlijk maar op zich niet zo belangrijk
Trojan schreef:Ik zou gaan voor discovery lijn, voor de simpele reden dat bij een storing je eerst bij belgacom een meting kan laten doen van uw koperpaar. Bij een raw-copper kan men geen meting doen, daar moet altijd een tech aan te pas komen. Plus het zorgt voor meer tickets tussen de providers odnerling alvorens er iemand aan uw deur staat.

Dit is een heel goed en logisch standpunt. Want bedrijven die contact met elkaar moeten opnemen ivm problemen bij een klant :roll:
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

Met een "raw copper" (koperpaar) lijn kunt u over een adsl-abonnement beschikken, zonder dat het nodig is om een actieve Belgacom telefoonlijn te hebben. Eigenlijk is "raw copper" een perfect alternatief voor die klanten die geen nood hebben aan een vaste lijn waarmee ze kunnen bellen (opgelet, VoIP op raw copper is wel mogelijk).
Hieronder geven wij u graag even de voor- en nadelen van een "raw copper":
Voordelen:
* U hoeft geen splitters te installeren.
* Uw internetprovider is uw aanspreekpunt voor zowel de "raw copper" lijn als voor uw adsl-abonnement.
* Door gebruik te maken van "raw copper" sluit u uit dat mogelijke problemen in de lokale telefooncentrale, adsl-problemen bij u zouden veroorzaken.
* Een adsl-abonnement op "raw copper" is vlugger geactiveerd dan een adsl-abonnement op bvb. een Discovery Line of een Classic telefoonlijn. De activatie van een "raw copper" kan gelijktijdig met het adsl-abonnement gebeuren.
* Stabiliteit:
Met een "raw copper" lijn zal niet meteen de kwaliteit van het signaal drastisch verbeteren, MAAR een aantal factoren, die storingen kunnen veroorzaken, zijn door het gebruik van een "raw copper" lijn alvast overbodig:
Er is geen telefoonsignaal op een "raw copper" lijn;
Er zijn geen splitters nodig;
Er zijn geen telefoontoestellen die aangesloten worden.
Nadelen:
* Een "raw copper" lijn kan niet mee verhuisd worden (in tegenstelling tot een telefoonlijn met telefoonnummer dat aan de klant wordt toegewezen, wordt een "raw copper" lijn toegewezen aan de locatie/adres waar u op dat moment woont).

Tot zover de theorie, het feit dat BGC eigenaar blijft van het koperpaar zwakt het tweede voordeel dat aangehaald wordt danig af.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

* Door gebruik te maken van "raw copper" sluit u uit dat mogelijke problemen in de lokale telefooncentrale, adsl-problemen bij u zouden veroorzaken.
De problemen in de telefooncentrale kunnen zich voordoen bij iedereen, of ze nu een raw copper hebben of een gewone adsl verbinding bij belgacom zelf. Raw-copper had vroeger zelfs het nadeel dat doordat er geen telefoonsignaal op de lijn staat dat een technieker er van uit gaat dat dat paar 'dood' is en gebruikt kan worden voor een andere klant.
* Een adsl-abonnement op "raw copper" is vlugger geactiveerd dan een adsl-abonnement op bvb. een Discovery Line of een Classic telefoonlijn. De activatie van een "raw copper" kan gelijktijdig met het adsl-abonnement gebeuren.
De activatie gebeurt even snel als een conventionele adsl verbinding, namelijk op de dag dat de technieker langs komt. En of ge nu een week of een maand op een technieker moet wachten heeft geen bal te maken met raw-copper.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik zou gaan voor de discoverylijn, kan je de lijn evt nog gebruiken om gebeld / gefaxt te worden ... dit aangevuld met de voordelen van hierboven
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Ik moet toch met klem tegenspreken dat er geen kwaliteitsverschil is. Ik ben destijds (toen ik nog op ADSL) zat overgeschakeld van een Discoverylijn naar raw copper en mijn lijnwaardes (vooral de noise margin) waren een stuk beter.

Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is/zal zijn, maar bij mij heeft het toch geholpen om over te kunnen schakelen naar een hoger profiel.
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

Trojan schreef:
* Door gebruik te maken van "raw copper" sluit u uit dat mogelijke problemen in de lokale telefooncentrale, adsl-problemen bij u zouden veroorzaken.
De problemen in de telefooncentrale kunnen zich voordoen bij iedereen, of ze nu een raw copper hebben of een gewone adsl verbinding bij belgacom zelf. Raw-copper had vroeger zelfs het nadeel dat doordat er geen telefoonsignaal op de lijn staat dat een technieker er van uit gaat dat dat paar 'dood' is en gebruikt kan worden voor een andere klant.


Problemen in de telefooncentrale kunnen zich inderdaad bij iedereen voordoen maar er zijn problemen die geen weerslag hebben op je adsl-verbinding als er geen telefoonsignaal over dezelfde lijn loopt.
Dat een technieker een ander koperpaar gebruikte dan voorzien voor de aansluiting toont trouwens aan hoe BGC omgaat met aansluiting van niet-klanten van BGC.

De activatie gebeurt even snel als een conventionele adsl verbinding, namelijk op de dag dat de technieker langs komt. En of ge nu een week of een maand op een technieker moet wachten heeft geen bal te maken met raw-copper.


Enkel en alleen omdat BGC eigenaar blijft van het koperpaar, in principe, gezien de mindere formaliteiten, zou een raw copper inderdaad sneller opgeleverd moeten kunnen worden dan wanneer je een telefoonlijn bijbesteld.

Ik gaf trouwens zelf al aan 'tot zover de theorie' ;-)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

ispwatch schreef:
Trojan schreef:
* Door gebruik te maken van "raw copper" sluit u uit dat mogelijke problemen in de lokale telefooncentrale, adsl-problemen bij u zouden veroorzaken.
De problemen in de telefooncentrale kunnen zich voordoen bij iedereen, of ze nu een raw copper hebben of een gewone adsl verbinding bij belgacom zelf. Raw-copper had vroeger zelfs het nadeel dat doordat er geen telefoonsignaal op de lijn staat dat een technieker er van uit gaat dat dat paar 'dood' is en gebruikt kan worden voor een andere klant.


Problemen in de telefooncentrale kunnen zich inderdaad bij iedereen voordoen maar er zijn problemen die geen weerslag hebben op je adsl-verbinding als er geen telefoonsignaal over dezelfde lijn loopt.
Dat een technieker een ander koperpaar gebruikte dan voorzien voor de aansluiting toont trouwens aan hoe BGC omgaat met aansluiting van niet-klanten van BGC.
Ik ga hier geen welles-nietes discussie voeren. Als je wil weten wiens schuld het is, kom dan voor belgacom werken, anders zwijg je beter.

De activatie gebeurt even snel als een conventionele adsl verbinding, namelijk op de dag dat de technieker langs komt. En of ge nu een week of een maand op een technieker moet wachten heeft geen bal te maken met raw-copper.


Enkel en alleen omdat BGC eigenaar blijft van het koperpaar, in principe, gezien de mindere formaliteiten, zou een raw copper inderdaad sneller opgeleverd moeten kunnen worden dan wanneer je een telefoonlijn bijbesteld.

Ik gaf trouwens zelf al aan 'tot zover de theorie' ;-)
Belgacom zal altijd eigenaar blijven van het koperpaar, zij hebben deze in de grond gestoken.
Van zodra er telefonie op staat is het geen raw-copper meer.
Het opleveren van een raw-copper is net hetzelfde als een gewone telefoonlijn.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

Trojan schreef:BGC.Ik ga hier geen welles-nietes discussie voeren. Als je wil weten wiens schuld het is, kom dan voor belgacom werken, anders zwijg je beter.


Been there, done that ;-) daarna voor diverse concurrenten van BGC gewerkt, dus zij die enkel maar voor BGC gewerkt hebben/werken zouden beter zwijgen in deze.

Trojan schreef:Belgacom zal altijd eigenaar blijven van het koperpaar, zij hebben deze in de grond gestoken.
Van zodra er telefonie op staat is het geen raw-copper meer.
Het opleveren van een raw-copper is net hetzelfde als een gewone telefoonlijn.


De gemeenschap heeft BGC geld geleverd om die in de grond te steken, een nuance, maar wel een belangrijke, gezien die gemeenschap nooit correct vergoed is voor de aandelen die de zakenpartners in handen hebben, dat is weliswaar de fout van BGC niet, maar toch....
Waarom denk je dat BGC niet staat te springen om een opsplitsing in netwerkbeheerder en dienstenverlener? (dat is een andere discussie, ga ik dus verder niet op in), maar het zou in ieder geval voor de klant stukken beter zijn en een snellere oplevering op raw copper inhouden dan met telefoonlijn, zoals het nu in feite al zou moeten zijn.


Om terug te komen op de vraag van de OP, in theorie heb je bepaalde voordelen bij raw copper, in werkelijkheid zal je er in de meeste gevallen niet veel van merken.
Anvar
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:31

Heren (& Dames, maar zou me verwonderen) bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga zelf even contact opnemen met BGC om te luisteren hoe het net zit met de aansluitingen in men appartement.

wat ik zelf al gevonden heb is dat de bekabeling tot aan de splitter vrij belangrijk is. Dit is iets waar BGC niets kan aan veranderen...

Maar ik vrees dat het uiteindelijk wel een Discovery Line worden, als kwaliteit (bijna) niet bepaald wordt door een telefoonlijn die er op actief is, speelt prijs wel mee. En die is goedkoper op een periode van 2 jaar...
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

ispwatch schreef:Been there, done that ;-) daarna voor diverse concurrenten van BGC gewerkt
Dan zou je beter moeten weten dat het niet altijd de schuld van belgacom is.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

Trojan schreef:
ispwatch schreef:Been there, done that ;-) daarna voor diverse concurrenten van BGC gewerkt
Dan zou je beter moeten weten dat het niet altijd de schuld van belgacom is.


Ik heb ook niet beweerd dat het ALTIJD de fout van BGC is, in veel gevallen echter...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Waarom neem je dan niet gewoon generation internet, is goedkoper dan dommel + raw copper fee als je toch geen telefoonnr. nodig hebt ... ?
Of is er bij Belgacom ook dat poortprobleem ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

fredo66 schreef:Of is er bij Belgacom ook dat poortprobleem ?


Ja, in beperkte mate, maar wel de essentiële.
Anvar
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:31

deej schreef:
fredo66 schreef:Of is er bij Belgacom ook dat poortprobleem ?


Ja, in beperkte mate, maar wel de essentiële.

Inderdaad, voor mij worden de essentiële poorten geblokkeerd. Of ik zou moeten overgaan naar Pro Compact VDSL2, wat dan ook een pak duurder is.
Het wordt zowiezo Dommel, ik heb reeds in het verleden een lijn gehad van Dommel en voor de ervaren gebruiker is het een zalige firma. Natuurlijk als er iets fout loopt (ooit een betaling zonder referentie uitgevoerd) is het een klaar duidelijke ramp maar dit komt door het gebrek aan personeel, niet aan hun diensten...

EDIT: net na BGC gebeld voor mij lijn te bestellen, en er komt nog eens 66€ activatiekost bij. Terwijl alle bekabeling zowel in centrale als in woning klaar ligt... Dit maakt een discovery line een heel pak duurder dus maw Raw Copper it is...
Anvar
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:31

dubbele post, sorry :?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

De TopicStarter zou graag een speedconnect abonnement nemen met of zonder een discoverylijn.
Een speedconnect abonnement zonder een discoverylijn noemt men een "internet zonder vaste lijn", dit heeft NIETS te maken met raw copper.
Een raw copper is een blank koperpaar dat de provider huurt en die koppelt aan zijn eigen apparatuur. (DSLAM)
Trojan schreef:Ik zou gaan voor discovery lijn, voor de simpele reden dat bij een storing je eerst bij belgacom een meting kan laten doen van uw koperpaar. Bij een raw-copper kan men geen meting doen, daar moet altijd een tech aan te pas komen. Plus het zorgt voor meer tickets tussen de providers odnerling alvorens er iemand aan uw deur staat.

Dit is voor een Raw Copper. Speedconnect is geen raw copper en het dommel callcenter kan onmiddellijk de wholesale dienst bellen om een meting te laten uitvoeren en kan ook onmiddellijk een afspraak maken om een tech te laten komen. Bij cityconnect gaat dit inderdaad niet en moet er een tech aan te pas komen om een meting te doen.
Trojan schreef:
* Een adsl-abonnement op "raw copper" is vlugger geactiveerd dan een adsl-abonnement op bvb. een Discovery Line of een Classic telefoonlijn. De activatie van een "raw copper" kan gelijktijdig met het adsl-abonnement gebeuren.
De activatie gebeurt even snel als een conventionele adsl verbinding, namelijk op de dag dat de technieker langs komt. En of ge nu een week of een maand op een technieker moet wachten heeft geen bal te maken met raw-copper.

Je moet minstens één dag een actieve discoverylijn hebben om een olo adsl of vdsl verbinding te kunnen bestellen.
Dus eerst komt de technieker langs voor de discoverylijn te installeren en op latere datum wordt er een rejumpering op de centrale of kvd gedaan om de adsl of vdsl te activeren. Toch voor olo providers, niet als je internet bij belgacom zelf neemt.
Voor olo's is een internet zonder vaste lijn sneller geleverd als de klant nog niet beschikt over een discoverylijn.
Trojan schreef:Raw-copper had vroeger zelfs het nadeel dat doordat er geen telefoonsignaal op de lijn staat dat een technieker er van uit gaat dat dat paar 'dood' is en gebruikt kan worden voor een andere klant.

Dit is nog altijd het geval.
Dit is voor een Raw Copper maar niet voor een "internet zonder vaste lijn" zoals speedconnect.
En sinds de laatste maand vormt een "internet zonder vaste lijn" helemaal geen probleem meer om de lijn te identificeren.
ispwatch schreef:Dat een technieker een ander koperpaar gebruikte dan voorzien voor de aansluiting toont trouwens aan hoe BGC omgaat met aansluiting van niet-klanten van BGC.

Dit is complete zever.
En wat als het voorzien paar slecht is? Natuurlijk kan het voorkomen dat een technieker een ander paar gebruikt dan voorzien.
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

redman schreef:
ispwatch schreef:Dat een technieker een ander koperpaar gebruikte dan voorzien voor de aansluiting toont trouwens aan hoe BGC omgaat met aansluiting van niet-klanten van BGC.

Dit is complete zever.
En wat als het voorzien paar slecht is? Natuurlijk kan het voorkomen dat een technieker een ander paar gebruikt dan voorzien.


Juist, maar dan dient de technieker een paar te gebruiken dat niet gebruikt wordt voor de aansluiting van iemand anders.
Zoals het geponeerd werd ben je als niet BGC klant vrij wild als de BGC technieker een ander paar nodig heeft dan voorzien voor een BGC klant en er geen paar meer vrij is ;-)

Heeft allemaal nog weinig te doen met de vraag van de OP dus einde discussie voor mij hierover.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”