Hello,
Ik zou binnenkort willen overstappen van Telenet naar Dommel Speedconnect Plus (reden: poort blokkade)
Maar ik moet nog beslissen tussen een discovery line van bgc of raw copper.
Nu de prijs even ter zijde gelaten, is er een kwaliteits verschil tussen de 2?
Mocht ik gaan voor de discovery line, kan ik deze dan ook gebruiken als fax lijn? Of levert dit problemen op naar mijn VDSL2 kwaliteit?
Bedankt voor de reply's
Raw copper vs Discovery Line
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
1. kwaliteitsverschil is er niet.
2. Je kan discovery zeker gebruiken als faxlijn, why not
3. Kans groot dat rawcopper duurder is dan discovery line.
2. Je kan discovery zeker gebruiken als faxlijn, why not
3. Kans groot dat rawcopper duurder is dan discovery line.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ik zou gaan voor discovery lijn, voor de simpele reden dat bij een storing je eerst bij belgacom een meting kan laten doen van uw koperpaar. Bij een raw-copper kan men geen meting doen, daar moet altijd een tech aan te pas komen. Plus het zorgt voor meer tickets tussen de providers odnerling alvorens er iemand aan uw deur staat.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Kwaliteitsverschil is eigenijk men hoofdreden, fax is nice natuurlijk maar op zich niet zo belangrijkkrisken schreef:1. kwaliteitsverschil is er niet.
2. Je kan discovery zeker gebruiken als faxlijn, why not
3. Kans groot dat rawcopper duurder is dan discovery line.
Dit is een heel goed en logisch standpunt. Want bedrijven die contact met elkaar moeten opnemen ivm problemen bij een klantTrojan schreef:Ik zou gaan voor discovery lijn, voor de simpele reden dat bij een storing je eerst bij belgacom een meting kan laten doen van uw koperpaar. Bij een raw-copper kan men geen meting doen, daar moet altijd een tech aan te pas komen. Plus het zorgt voor meer tickets tussen de providers odnerling alvorens er iemand aan uw deur staat.
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Met een "raw copper" (koperpaar) lijn kunt u over een adsl-abonnement beschikken, zonder dat het nodig is om een actieve Belgacom telefoonlijn te hebben. Eigenlijk is "raw copper" een perfect alternatief voor die klanten die geen nood hebben aan een vaste lijn waarmee ze kunnen bellen (opgelet, VoIP op raw copper is wel mogelijk).
Hieronder geven wij u graag even de voor- en nadelen van een "raw copper":
Voordelen:
* U hoeft geen splitters te installeren.
* Uw internetprovider is uw aanspreekpunt voor zowel de "raw copper" lijn als voor uw adsl-abonnement.
* Door gebruik te maken van "raw copper" sluit u uit dat mogelijke problemen in de lokale telefooncentrale, adsl-problemen bij u zouden veroorzaken.
* Een adsl-abonnement op "raw copper" is vlugger geactiveerd dan een adsl-abonnement op bvb. een Discovery Line of een Classic telefoonlijn. De activatie van een "raw copper" kan gelijktijdig met het adsl-abonnement gebeuren.
* Stabiliteit:
Met een "raw copper" lijn zal niet meteen de kwaliteit van het signaal drastisch verbeteren, MAAR een aantal factoren, die storingen kunnen veroorzaken, zijn door het gebruik van een "raw copper" lijn alvast overbodig:
Er is geen telefoonsignaal op een "raw copper" lijn;
Er zijn geen splitters nodig;
Er zijn geen telefoontoestellen die aangesloten worden.
Nadelen:
* Een "raw copper" lijn kan niet mee verhuisd worden (in tegenstelling tot een telefoonlijn met telefoonnummer dat aan de klant wordt toegewezen, wordt een "raw copper" lijn toegewezen aan de locatie/adres waar u op dat moment woont).
Tot zover de theorie, het feit dat BGC eigenaar blijft van het koperpaar zwakt het tweede voordeel dat aangehaald wordt danig af.
Hieronder geven wij u graag even de voor- en nadelen van een "raw copper":
Voordelen:
* U hoeft geen splitters te installeren.
* Uw internetprovider is uw aanspreekpunt voor zowel de "raw copper" lijn als voor uw adsl-abonnement.
* Door gebruik te maken van "raw copper" sluit u uit dat mogelijke problemen in de lokale telefooncentrale, adsl-problemen bij u zouden veroorzaken.
* Een adsl-abonnement op "raw copper" is vlugger geactiveerd dan een adsl-abonnement op bvb. een Discovery Line of een Classic telefoonlijn. De activatie van een "raw copper" kan gelijktijdig met het adsl-abonnement gebeuren.
* Stabiliteit:
Met een "raw copper" lijn zal niet meteen de kwaliteit van het signaal drastisch verbeteren, MAAR een aantal factoren, die storingen kunnen veroorzaken, zijn door het gebruik van een "raw copper" lijn alvast overbodig:
Er is geen telefoonsignaal op een "raw copper" lijn;
Er zijn geen splitters nodig;
Er zijn geen telefoontoestellen die aangesloten worden.
Nadelen:
* Een "raw copper" lijn kan niet mee verhuisd worden (in tegenstelling tot een telefoonlijn met telefoonnummer dat aan de klant wordt toegewezen, wordt een "raw copper" lijn toegewezen aan de locatie/adres waar u op dat moment woont).
Tot zover de theorie, het feit dat BGC eigenaar blijft van het koperpaar zwakt het tweede voordeel dat aangehaald wordt danig af.
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
De problemen in de telefooncentrale kunnen zich voordoen bij iedereen, of ze nu een raw copper hebben of een gewone adsl verbinding bij belgacom zelf. Raw-copper had vroeger zelfs het nadeel dat doordat er geen telefoonsignaal op de lijn staat dat een technieker er van uit gaat dat dat paar 'dood' is en gebruikt kan worden voor een andere klant.* Door gebruik te maken van "raw copper" sluit u uit dat mogelijke problemen in de lokale telefooncentrale, adsl-problemen bij u zouden veroorzaken.
De activatie gebeurt even snel als een conventionele adsl verbinding, namelijk op de dag dat de technieker langs komt. En of ge nu een week of een maand op een technieker moet wachten heeft geen bal te maken met raw-copper.* Een adsl-abonnement op "raw copper" is vlugger geactiveerd dan een adsl-abonnement op bvb. een Discovery Line of een Classic telefoonlijn. De activatie van een "raw copper" kan gelijktijdig met het adsl-abonnement gebeuren.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- xenne
- Elite Poster
- Berichten: 5332
- Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
ik zou gaan voor de discoverylijn, kan je de lijn evt nog gebruiken om gebeld / gefaxt te worden ... dit aangevuld met de voordelen van hierboven
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
-
- Elite Poster
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Ik moet toch met klem tegenspreken dat er geen kwaliteitsverschil is. Ik ben destijds (toen ik nog op ADSL) zat overgeschakeld van een Discoverylijn naar raw copper en mijn lijnwaardes (vooral de noise margin) waren een stuk beter.
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is/zal zijn, maar bij mij heeft het toch geholpen om over te kunnen schakelen naar een hoger profiel.
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is/zal zijn, maar bij mij heeft het toch geholpen om over te kunnen schakelen naar een hoger profiel.
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Problemen in de telefooncentrale kunnen zich inderdaad bij iedereen voordoen maar er zijn problemen die geen weerslag hebben op je adsl-verbinding als er geen telefoonsignaal over dezelfde lijn loopt.Trojan schreef:De problemen in de telefooncentrale kunnen zich voordoen bij iedereen, of ze nu een raw copper hebben of een gewone adsl verbinding bij belgacom zelf. Raw-copper had vroeger zelfs het nadeel dat doordat er geen telefoonsignaal op de lijn staat dat een technieker er van uit gaat dat dat paar 'dood' is en gebruikt kan worden voor een andere klant.* Door gebruik te maken van "raw copper" sluit u uit dat mogelijke problemen in de lokale telefooncentrale, adsl-problemen bij u zouden veroorzaken.
Dat een technieker een ander koperpaar gebruikte dan voorzien voor de aansluiting toont trouwens aan hoe BGC omgaat met aansluiting van niet-klanten van BGC.
Enkel en alleen omdat BGC eigenaar blijft van het koperpaar, in principe, gezien de mindere formaliteiten, zou een raw copper inderdaad sneller opgeleverd moeten kunnen worden dan wanneer je een telefoonlijn bijbesteld.De activatie gebeurt even snel als een conventionele adsl verbinding, namelijk op de dag dat de technieker langs komt. En of ge nu een week of een maand op een technieker moet wachten heeft geen bal te maken met raw-copper.
Ik gaf trouwens zelf al aan 'tot zover de theorie'
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ik ga hier geen welles-nietes discussie voeren. Als je wil weten wiens schuld het is, kom dan voor belgacom werken, anders zwijg je beter.ispwatch schreef:Problemen in de telefooncentrale kunnen zich inderdaad bij iedereen voordoen maar er zijn problemen die geen weerslag hebben op je adsl-verbinding als er geen telefoonsignaal over dezelfde lijn loopt.Trojan schreef:De problemen in de telefooncentrale kunnen zich voordoen bij iedereen, of ze nu een raw copper hebben of een gewone adsl verbinding bij belgacom zelf. Raw-copper had vroeger zelfs het nadeel dat doordat er geen telefoonsignaal op de lijn staat dat een technieker er van uit gaat dat dat paar 'dood' is en gebruikt kan worden voor een andere klant.* Door gebruik te maken van "raw copper" sluit u uit dat mogelijke problemen in de lokale telefooncentrale, adsl-problemen bij u zouden veroorzaken.
Dat een technieker een ander koperpaar gebruikte dan voorzien voor de aansluiting toont trouwens aan hoe BGC omgaat met aansluiting van niet-klanten van BGC.
Belgacom zal altijd eigenaar blijven van het koperpaar, zij hebben deze in de grond gestoken.Enkel en alleen omdat BGC eigenaar blijft van het koperpaar, in principe, gezien de mindere formaliteiten, zou een raw copper inderdaad sneller opgeleverd moeten kunnen worden dan wanneer je een telefoonlijn bijbesteld.De activatie gebeurt even snel als een conventionele adsl verbinding, namelijk op de dag dat de technieker langs komt. En of ge nu een week of een maand op een technieker moet wachten heeft geen bal te maken met raw-copper.
Ik gaf trouwens zelf al aan 'tot zover de theorie'
Van zodra er telefonie op staat is het geen raw-copper meer.
Het opleveren van een raw-copper is net hetzelfde als een gewone telefoonlijn.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Been there, done that daarna voor diverse concurrenten van BGC gewerkt, dus zij die enkel maar voor BGC gewerkt hebben/werken zouden beter zwijgen in deze.Trojan schreef:BGC.Ik ga hier geen welles-nietes discussie voeren. Als je wil weten wiens schuld het is, kom dan voor belgacom werken, anders zwijg je beter.
De gemeenschap heeft BGC geld geleverd om die in de grond te steken, een nuance, maar wel een belangrijke, gezien die gemeenschap nooit correct vergoed is voor de aandelen die de zakenpartners in handen hebben, dat is weliswaar de fout van BGC niet, maar toch....Trojan schreef: Belgacom zal altijd eigenaar blijven van het koperpaar, zij hebben deze in de grond gestoken.
Van zodra er telefonie op staat is het geen raw-copper meer.
Het opleveren van een raw-copper is net hetzelfde als een gewone telefoonlijn.
Waarom denk je dat BGC niet staat te springen om een opsplitsing in netwerkbeheerder en dienstenverlener? (dat is een andere discussie, ga ik dus verder niet op in), maar het zou in ieder geval voor de klant stukken beter zijn en een snellere oplevering op raw copper inhouden dan met telefoonlijn, zoals het nu in feite al zou moeten zijn.
Om terug te komen op de vraag van de OP, in theorie heb je bepaalde voordelen bij raw copper, in werkelijkheid zal je er in de meeste gevallen niet veel van merken.
Heren (& Dames, maar zou me verwonderen) bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga zelf even contact opnemen met BGC om te luisteren hoe het net zit met de aansluitingen in men appartement.
wat ik zelf al gevonden heb is dat de bekabeling tot aan de splitter vrij belangrijk is. Dit is iets waar BGC niets kan aan veranderen...
Maar ik vrees dat het uiteindelijk wel een Discovery Line worden, als kwaliteit (bijna) niet bepaald wordt door een telefoonlijn die er op actief is, speelt prijs wel mee. En die is goedkoper op een periode van 2 jaar...
Ik ga zelf even contact opnemen met BGC om te luisteren hoe het net zit met de aansluitingen in men appartement.
wat ik zelf al gevonden heb is dat de bekabeling tot aan de splitter vrij belangrijk is. Dit is iets waar BGC niets kan aan veranderen...
Maar ik vrees dat het uiteindelijk wel een Discovery Line worden, als kwaliteit (bijna) niet bepaald wordt door een telefoonlijn die er op actief is, speelt prijs wel mee. En die is goedkoper op een periode van 2 jaar...
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Dan zou je beter moeten weten dat het niet altijd de schuld van belgacom is.ispwatch schreef:Been there, done that daarna voor diverse concurrenten van BGC gewerkt
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Ik heb ook niet beweerd dat het ALTIJD de fout van BGC is, in veel gevallen echter...Trojan schreef:Dan zou je beter moeten weten dat het niet altijd de schuld van belgacom is.ispwatch schreef:Been there, done that daarna voor diverse concurrenten van BGC gewerkt
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Waarom neem je dan niet gewoon generation internet, is goedkoper dan dommel + raw copper fee als je toch geen telefoonnr. nodig hebt ... ?
Of is er bij Belgacom ook dat poortprobleem ?
Of is er bij Belgacom ook dat poortprobleem ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Inderdaad, voor mij worden de essentiële poorten geblokkeerd. Of ik zou moeten overgaan naar Pro Compact VDSL2, wat dan ook een pak duurder is.deej schreef:Ja, in beperkte mate, maar wel de essentiële.fredo66 schreef:Of is er bij Belgacom ook dat poortprobleem ?
Het wordt zowiezo Dommel, ik heb reeds in het verleden een lijn gehad van Dommel en voor de ervaren gebruiker is het een zalige firma. Natuurlijk als er iets fout loopt (ooit een betaling zonder referentie uitgevoerd) is het een klaar duidelijke ramp maar dit komt door het gebrek aan personeel, niet aan hun diensten...
EDIT: net na BGC gebeld voor mij lijn te bestellen, en er komt nog eens 66€ activatiekost bij. Terwijl alle bekabeling zowel in centrale als in woning klaar ligt... Dit maakt een discovery line een heel pak duurder dus maw Raw Copper it is...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1626
- Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
De TopicStarter zou graag een speedconnect abonnement nemen met of zonder een discoverylijn.
Een speedconnect abonnement zonder een discoverylijn noemt men een "internet zonder vaste lijn", dit heeft NIETS te maken met raw copper.
Een raw copper is een blank koperpaar dat de provider huurt en die koppelt aan zijn eigen apparatuur. (DSLAM)
Dus eerst komt de technieker langs voor de discoverylijn te installeren en op latere datum wordt er een rejumpering op de centrale of kvd gedaan om de adsl of vdsl te activeren. Toch voor olo providers, niet als je internet bij belgacom zelf neemt.
Voor olo's is een internet zonder vaste lijn sneller geleverd als de klant nog niet beschikt over een discoverylijn.
Dit is voor een Raw Copper maar niet voor een "internet zonder vaste lijn" zoals speedconnect.
En sinds de laatste maand vormt een "internet zonder vaste lijn" helemaal geen probleem meer om de lijn te identificeren.
En wat als het voorzien paar slecht is? Natuurlijk kan het voorkomen dat een technieker een ander paar gebruikt dan voorzien.
Een speedconnect abonnement zonder een discoverylijn noemt men een "internet zonder vaste lijn", dit heeft NIETS te maken met raw copper.
Een raw copper is een blank koperpaar dat de provider huurt en die koppelt aan zijn eigen apparatuur. (DSLAM)
Dit is voor een Raw Copper. Speedconnect is geen raw copper en het dommel callcenter kan onmiddellijk de wholesale dienst bellen om een meting te laten uitvoeren en kan ook onmiddellijk een afspraak maken om een tech te laten komen. Bij cityconnect gaat dit inderdaad niet en moet er een tech aan te pas komen om een meting te doen.Trojan schreef:Ik zou gaan voor discovery lijn, voor de simpele reden dat bij een storing je eerst bij belgacom een meting kan laten doen van uw koperpaar. Bij een raw-copper kan men geen meting doen, daar moet altijd een tech aan te pas komen. Plus het zorgt voor meer tickets tussen de providers odnerling alvorens er iemand aan uw deur staat.
Je moet minstens één dag een actieve discoverylijn hebben om een olo adsl of vdsl verbinding te kunnen bestellen.Trojan schreef:De activatie gebeurt even snel als een conventionele adsl verbinding, namelijk op de dag dat de technieker langs komt. En of ge nu een week of een maand op een technieker moet wachten heeft geen bal te maken met raw-copper.* Een adsl-abonnement op "raw copper" is vlugger geactiveerd dan een adsl-abonnement op bvb. een Discovery Line of een Classic telefoonlijn. De activatie van een "raw copper" kan gelijktijdig met het adsl-abonnement gebeuren.
Dus eerst komt de technieker langs voor de discoverylijn te installeren en op latere datum wordt er een rejumpering op de centrale of kvd gedaan om de adsl of vdsl te activeren. Toch voor olo providers, niet als je internet bij belgacom zelf neemt.
Voor olo's is een internet zonder vaste lijn sneller geleverd als de klant nog niet beschikt over een discoverylijn.
Dit is nog altijd het geval.Trojan schreef:Raw-copper had vroeger zelfs het nadeel dat doordat er geen telefoonsignaal op de lijn staat dat een technieker er van uit gaat dat dat paar 'dood' is en gebruikt kan worden voor een andere klant.
Dit is voor een Raw Copper maar niet voor een "internet zonder vaste lijn" zoals speedconnect.
En sinds de laatste maand vormt een "internet zonder vaste lijn" helemaal geen probleem meer om de lijn te identificeren.
Dit is complete zever.ispwatch schreef: Dat een technieker een ander koperpaar gebruikte dan voorzien voor de aansluiting toont trouwens aan hoe BGC omgaat met aansluiting van niet-klanten van BGC.
En wat als het voorzien paar slecht is? Natuurlijk kan het voorkomen dat een technieker een ander paar gebruikt dan voorzien.
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Juist, maar dan dient de technieker een paar te gebruiken dat niet gebruikt wordt voor de aansluiting van iemand anders.redman schreef:Dit is complete zever.ispwatch schreef: Dat een technieker een ander koperpaar gebruikte dan voorzien voor de aansluiting toont trouwens aan hoe BGC omgaat met aansluiting van niet-klanten van BGC.
En wat als het voorzien paar slecht is? Natuurlijk kan het voorkomen dat een technieker een ander paar gebruikt dan voorzien.
Zoals het geponeerd werd ben je als niet BGC klant vrij wild als de BGC technieker een ander paar nodig heeft dan voorzien voor een BGC klant en er geen paar meer vrij is
Heeft allemaal nog weinig te doen met de vraag van de OP dus einde discussie voor mij hierover.