VDSL2 maar 9/0,5Mbps profiel (solved)

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Bucky
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Sinds deze week ben ik aangesloten op het zogezegd supersnelle VDSL 2 netwerk van Belgacom.
Ik heb vooral voor VDSL2 omwille van de 2Mbps upload. Ik heb altijd 6/0,784Mbps ADSL profiel gehad. Dus leek mij een upgrade naar VDSL2 wel interessant. Nu blijkt echter dat ik maar een 9/0,544Mbps heb gekregen! Wat zelfs een lagere uploadsnelheid is dan vroeger met ADSL1.
Ik heb dan ook maar direct de fantastische VDSL2 modem tool van “qless” gebruikt om te kijken hoe ver ik precies van de centrale zit. Ik heb thuis twee telefoon aansluitingen. Ik weet zelf niet precies welke degene is die binnenkomt. Volgens de VDSL2 modem Tool moet telefoon ansluiting2 de telefoonlijn binnenkomen. Ik zit blijkbaar redelijk ver van zo'n VDSL2 rop ongeveer 530-586 meter. Maar dan nog moet ik normaal toch hogere snelheden kunnen halen met VDSL2?

Kan ik met deze waardes geen hoger profiel krijgen?
Wie bepaald die VDSL2 profielen? Belgacom of EDPnet zelf?
Volgens Belgacom kan ik zelfs 2 TVs in HD aansluiten. Dat zal zeker niet lukken met een 9Mbps profiel!
Misschien slechte bekabeling?
Hoe hoger de Training Margin hoe beter de bekabeling? 21,6 dB lijkt me toch goed?

Graag jullie input over deze waardes.
Met een 9/0,5Mbps profiel ben ik echt niet tevreden :cry:

Telefoon aansluiting1:
Afbeelding
Telefoon aansluiting2:
Afbeelding

Sagem info:
Afbeelding

Speedtest:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bucky 29 maa 2010, 21:40, in totaal 1 gewijzigd.
ISP: Belgacom
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Ik dacht dat de sync snelheden op het turboline-vdsl2 netwerk gegarandeerd waren...
simon1991
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Je zit op een repair profiel.
Je moet de handleiding nauwkeurig volgen die bij de BBOX2 zit, wanneer je dit niet doet en fouten maakt dan wordt je op een repair-profiel gezet met een gereduceerde snelheid.
Waarschijnlijk heb je de BBOX2 niet op de intro aangesloten of heb je de intro niet vervangen door de bijgeleverde NTP2007 (die 6 polig is).
Bekijk de handleiding eens + de topics over VDSL2 op Userbase
Bucky
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb wel degelijk een 5 naar 6 polen adapter + Full rate NTP2007 splitter aangesloten.
simon1991
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Bucky schreef:Ik heb wel degelijk een 5 naar 6 polen adapter + Full rate NTP2007 splitter aangesloten.
Oké, je hebt de 5 naar 6 polen adapter aangesloten, maar dit mag je niet doen wanneer er bij jou thuis meer dan 1 telefoon-stopcontact is!
Wanneer je gebruik maakt van een 5 naar 6 polen adapter dan moet die op de intro worden geplaatst en dan mag er nergens anders een actief telefoon-stopcontact zijn (en dit is waarschijnlijk bij jou wél het geval)
Bucky
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb nog eens beide telefoon aansluitingen getest zonder dat er iets op de andere is aangesloten. Dit geeft nog steeds zo'n 9Mbps repair profiel. Dus je wordt sowieso automatisch gesynchroniseerd op 20Mbps als alles goed zit met je binnen bekabeling?
Ik weet niet precies welk mijn intro telefoon aansluiting is. Ik ga dit nog verder onderzoeken. Alvast bedankt voor de info!
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Je moet de situatie aanpassen, dan bellen naar speciaal nummer( dacht 0800-22400 staat hier op 't forum) dan krijg je een stem te horen die vertel vanalles over belgacom tv gewoon stappen opvolgen (ook zonder tv) en dan wordt (als de bekabeling in orde is) je weer op een 16,5 of 20 profiel gezet

Je 2e contct doos moet je aansluiten via de splitter, anders dan bij adsl(waar wel meerdere splitsers mochten) mag er bij vdsl maar 1 zijn.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

0800 22 424
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
rjonckers
Starter
Starter

Wij hebben reeds een paar maanden VDSL2 en nog nooit problemen gehad tot een paar dagen geleden de snelheid plots terugviel naar 9 Mbps. :eek:
Ik weet niet wat er gebeurt is want alle aansluitingen zijn steeds hetzelfde gebleven. Daarstraks eens naar de 0800.22.424 gebeld en de test op mijn lijn laten doen. Na opstarten zat ik bij een eerste speedtest terug aan 18,5 Mbps maar een 2de test liet de teller terug naar 9 Mbps zakken en bij een 3de test haalde ik nog amper 6 Mbps. :roll: Ik heb de telefoonstekkers (van 2 draagbare telefoons) en de stekker in de muur (NTP2007) even uitgetrokken en terug ingestoken en nu blijkt de snelheid terug te kloppen. Na een half uur zit ik nog steeds op 18,5 Mbps :angel: Ik weet echt niet wat er verkeerd gelopen was, maar het voornaamste is dat ik terug mijn snelle lijn terug heb 8)
qless
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Paar weken terug ook ineens op 14 mbps profiel (ander repair profiel) gezet geweest, niks gewijzigd, gewoon nummer gebeld en ik stond terug op 16.5
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

mischien is het een conflict tussen edpnet en belgacom.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bucky schreef:Ik heb nog eens beide telefoon aansluitingen getest zonder dat er iets op de andere is aangesloten. Dit geeft nog steeds zo'n 9Mbps repair profiel. Dus je wordt sowieso automatisch gesynchroniseerd op 20Mbps als alles goed zit met je binnen bekabeling?
Ik weet niet precies welk mijn intro telefoon aansluiting is. Ik ga dit nog verder onderzoeken. Alvast bedankt voor de info!
In de ene post vertel je dat alles correct aangesloten is, en in de andere post vertel je dat je niet weet welke je intro is. Dat duidt erop dat het niet correct aangesloten is, en dat je nog steeds 2 telefoons parallel op de lijn hebt staan.

Je moet dus wel op zoek gaan waar de intro is, daar - en nergens anders - de NTP2007 aansluiten - en ook hier de modem aansluiten. Vanaf hier kan je de binnenbekabeling naar het 2de telefoonkontakt aansluiten op de groene schroefconnector. Je moet ook de DSL splitter inpluggen op de NTP2007 (deze zorgt voor de doorverbinding naar de groene connector).

Indien je de modem niet wenst/kan aansluiten op de intro, dan kan dat ook:
* als de kabel tussen de intro en de 2de aansluiting 2 paar bevat (4 draden)
* op de plaats van de intro de 2 binnenkomende Belgacom draden losmaken, en doorverbinden op één paar naar de 2de telefoonaansluiting.
* hier de NTP 2007 monteren, en dat binnenkomend paar aansluiten op de zwarte schroefconnector.
* het 2de paar aansluiten op de de groene schroefconnector.
* op de plaast van de intro het 2de paar (die van de NTP2007 komt) aansluiten op de telefoon contactdoos.

Om het eenvoudiger uit te leggen:
- hiermee verplaats je de "intro" naar plaats van het 2de telefoon contact.
- vandaar kom je "terug" met een telefoonsignaal naar je eerste punt.

Gezien heel vaak telefoonkabel gebruikt wordt met 4 aders, kan je meestal wel dat 2de paar gebruiken om het (gefilterd) telefoonsignaal terug te sturen naar de andere aansluitpunten. Op het VDSL signaal mag géén enkele telefoonstekker zitten.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bucky
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt voor de info philippe.
Ik heb de VDSL installatie helemaal verkeerd aangepakt. Ik heb thuis nog een derde telefoonaansluiting gevonden achter een kast welk effectief de eerste is. Hier worden twee verbindingen gemaakt naar de andere twee telefoon aansluitingen. Hier zal ik de VDSL contactdoos moeten installeren. Dit lijkt me de eenvoudigste oplossing. Dus twee andere telefoonaansluitingen tegelijk in de groene schroefconnector zal weken?
tomw
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 10 keer

Ja dat zal werken, dan kan je aan beiden een telefoon hangen. Wat je ook kan doen is een van de twee verbinden met de DSL uitgang op de splitter. Zo kan je je modem ook op een andere plaats installeren. Maar dan mag je wel geen telefoon meer aansluiten op die aansluiting.
Bucky
Starter Plus
Starter Plus

Ik wil toch wel even melden dat het probleem ondertussen is opgelost dankzij jullie hulp.
Ik ben erg tevreden met de resultaten. Met zo'n 25 meter binnenbekabeling tot aan het eerste telefoon contact.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”