VOIP alternatief

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Ik zit momenteel bij Dommel HomeConnect.
- Download limiet: Unlimited (geen FUP!)
- Snelheid: 6 Mbps (= maximum ADSL)

Nu bevindt er zich niet ver van mijn straat (ik schat maximum 500 meter) een ROP straatcabine, met VDSL2 ondersteuning. In theorie kan ik hier zeker 50 Mbps op halen. Maar 20 (of 30 Mbps) in de praktijk zou ook al fijn zijn :-D

Een VDSL2 abonnement bij Dommel (met 500 GB download) kost 40 euro in de maand (50 euro, met de Discovery Line van Belgacom inbegrepen) Dit komt ongeveer op hetzelfde neer als wat ik nu betaal voor mijn Dommel HomeConnect.

Enige verschilpunten hierbij zijn wel:
- Eenmalige activatiekost te betalen van 100 euro (die ik nog altijd TE DUUR vind, voor huidige Dommel klanten :roll:)
- Eenmalige aankoopkost van 100 euro voor VDSL2 modem (deze kost vind ik nog te verantwoorden)
=> Ook al doet "Belgacom Generation" op bovenstaande punten het wel stukken beter.

Nu, als Dommel zijn VDSL2 activatiekost in de toekomst verlaagt, zie ik het zeker zien zitten om naar SpeedConnect over te schakelen ! Echter, wat dan met mijn VOIP telefonie ?

Ik wens hierbij:
- Een vaste telefoonlijn, waarop één of twee telefoontoestellen kunnen worden aangesloten
- Telefoneren gebeurt zonder gebruik te maken van een PC (die aan moet staan) - als dit mogelijk is.
- Er kan gebeld worden van/naar mijn telefoontoestel (die aangesloten is op een VOIP modem ?)

Zijn er nog VOIP providers (behalve Dommel), die zulke zaken aanbieden ?
Welliswaar dan op een VDSL2 modem.
Laatst gewijzigd door Gent32m 22 maa 2010, 15:48, in totaal 1 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

ik gebruik 3starsnet : http://www.3starsnet.com

Ik heb al heel wat VOIP providers vergeleken qua prijs en 3starsnet is toch één van de voordeligste. Hun support daarentegen is dan weer niet om over naar huis te schrijven. Zeer trage reactie, het valt op dat het een heel klein team is.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

BTW: je modem dient gewoon SIP te ondersteunen en uiteraard configureerbaar te zijn. Verder komt het gewoon neer om al dan niet je nummer te laten porteren naar een voip provider zoals 3starsnet en deze account in te stellen op je modem. In principe is dit heel eenvoudig.
Orange go plus
BBB
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

fryelectro schreef:BTW: je modem dient gewoon SIP te ondersteunen en uiteraard configureerbaar te zijn. Verder komt het gewoon neer om al dan niet je nummer te laten porteren naar een voip provider zoals 3starsnet en deze account in te stellen op je modem. In principe is dit heel eenvoudig.
Nummer zou ik niet laten overdragen. Uw internet wordt afgesloten als je uw nummer overdraagt
...
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hi,

Bedankt voor je reactie.

Kun je me nog iets verder op weg helpen (ben totaal newbie hierin :roll: )

1) Momenteel heb ik een telefoonnummer via Dommel HomeConnect (raw copper). Als ik terug een Discovery Line bij Belgacom neem, kan ik dan mijn huidig nummer behouden ? (waarschijnlijk wel, mits Dommel dit vrijgeeft). Of krijg ik zowiezo een nieuw Belgacom Nummer, omdat ik terug een Belgacom lijn neem.

2) Met dit telefoonnummer (op een Discovery Line) kan ik een VOIP abonnement nemen (bv bij 3starsnet).

3) Heb ik verder nog iets nodig ? Behalve een VDSL2 modem met SIP (dus geen VOIP ?) ondersteuning.

4) Voor de installatie, geef ik mijn SIP gegevens in die modem in (en klaar is kees)

5) Wat de kosten betreft. Betaal je per gesprek (cf hun tarief tabel) en een jaarlijksabonnmentsgeld van 20 euro. Correct ?

Groetjes.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

BBB schreef:Nummer zou ik niet laten overdragen. Uw internet wordt afgesloten als je uw nummer overdraagt
Wat wil je hiermee zeggen ? Dat ik dan 2 discovery lines nodig heb ? Eentje voor te surfen en een ander voor te bellen ? Of kan ik zonder het nummer over te dragen, ook bellen ?
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

1) Momenteel heb ik een telefoonnummer via Dommel HomeConnect (raw copper). Als ik terug een Discovery Line bij Belgacom neem, kan ik dan mijn huidig nummer behouden ? (waarschijnlijk wel, mits Dommel dit vrijgeeft). Of krijg ik zowiezo een nieuw Belgacom Nummer, omdat ik terug een Belgacom lijn neem.
Je zou je huidig nr kunnen laten porteren naar een discovery lijn, maar ik dacht dat je dit zou willen gebruiken op je VOIP account, hetgeen dus volledig losstaat van je fysieke telefoonlijn. Je zou zelfs een raw copper kunnen nemen indien dit betaalbaar is (voorbeeld: ik heb scarlet en betaal 5 eur per maand extra voor een raw copper, dus geen abonnement bij BGC en dus ook geen extra abonnementskosten. Telefoon handel ik zelf af zoals gezegd via 3starsnet.
2) Met dit telefoonnummer (op een Discovery Line) kan ik een VOIP abonnement nemen (bv bij 3starsnet).
Neen, je porteert dit telefoonnr op je BGC lijn, of je porteert het naar je VOIP account.
3) Heb ik verder nog iets nodig ? Behalve een VDSL2 modem met SIP (dus geen VOIP ?) ondersteuning.
neen, je modem dient een actieve internetaansluiting te hebben, en je dient sip dus in te stellen zodanig dat je modem contact legt met de sip server van van je sip provider. Op dat moment heb je dus een voip verbinding en kan je bellen en gebeld worden.
4) Voor de installatie, geef ik mijn SIP gegevens in die modem in (en klaar is kees)
Je moet maar eens kijken op de site van 3starsnet, ze hebben voor een groot aantal modems/devices een handleiding gemaakt hoe je dit kan instellen.
5) Wat de kosten betreft. Betaal je per gesprek (cf hun tarief tabel) en een jaarlijksabonnmentsgeld van 20 euro. Correct ?
klopt, opmerking is wel nog dat een kleine kost betaalt als je je huidig nr naar hen wilt porteren (ik dacht een 12 eur).
Orange go plus
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Gent32m schreef:Hi,

Bedankt voor je reactie.

Ik zou gewoon direct je nummer laten porteren naar 3starsnet (ik zou eerder Weepee aanraden, maar kom). Als je eerst naar BGC porteert, zit je denk ik een jaar vast aan die discovery lijn. Kan je niet gewoon die SpeedConnect met raw copper bestellen?

Ja en neen. Als je dit doet, gaan je inkomende gesprekken gewoon op de klassieke (discovery lijn) binnenkomen. Uitgaand kan je dan wel via VOIP werken (hetzij via 3starsnet, hetzij via andere provider. Ik raad je hiervoor echter wel een Betamax kloon (justvoip of rynga) aan.)

Op zich niet. Ik heb geen ervaring met een VDSL2 modem die SIP ondersteunt. Ik gebruik een Fritz!Box (achter mijn bbox2).

SIP is het protocol dat gebruikt wordt. VOIP is gewoon de algemene benaming voor 'bellen via het internet'. Dus eigenlijk is SIP = VOIP.

Inderdaad.

Groetjes.
Weepee is bvb éénmalig 9€ om je nummer te porteren. En als je via een betamax kloon belt, betaal je nóg minder dan indien je via 3starsnet of Weepee belt.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

via de "internet generation" pagina gewoon VDSL bestellen OP ADRES ipv telefoonnr;
dan bestel je het zonder discovery/raw copper
indien hij zegt dat het niet "kan"...zal je via customersupport moeten bellen... want het systeem checkt wel degelijk op dat adres welk aderpaar in gebruik is :(

eenmaal doorstaan ga je dus zonder probleem *2* internet verbindingen hebben ...elk zijn eigen paar ... en kun je dus zonder probleem je dommel aangeschreven opzeggen

je kunt ondertussen je nummer voor 9 euro laten overzetten naar weepee....

en je kunt bijvoorbeeld een C470IP samsung dect/voip station plaatsen achter je gratis "bbox2" ... of een Fritz.... of iets anders
de voip op die BBOX is zo onstabiel als de pest ... continue "error" als je niet uitkijkt en dan kan niemand je bellen

uitbellen kun je via voipcheap/rynga/poivy heel goedkoop
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Gent32m schreef:2) Met dit telefoonnummer (op een Discovery Line) kan ik een VOIP abonnement nemen (bv bij 3starsnet).
mocht je Belgacom in overweging nemen, dan heb je geen Discovery/Raw Copper Line meer nodig - een mooie maandelijkse besparing (zie ook hierboven)
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hoi,

Bedankt voor de vele reacties.
Maar ik zie ondertussen door het bos de bomen niet meer :wink:

Ik heb Dommel HomeConnect (ADSL internet + VOIP Telefonie) en zou willen overschakelen naar Dommel Speedconnect (VDSL2 internet) + een "Telefonie" oplossing (?)

1) Voor Dommel Speedconnect, heb ik minstens een "Discovery Line" of "Raw Copper" nodig.

- Een "discovery lijn" is 3,36 euro (= 13,31 - 9,95) goedkoper dan "raw copper". Wat is het voordeel om voor "raw copper" te kiezen ?
- Een "discovery lijn" kost me 9,95 euro in de maand. Fryelectro, spreekt van nog extra abonnementskosten. Zo ja, welke zijn dit ?
- Een "discovery lijn" laat je toe te surfen en te bellen (zowel opbellen als gebeld worden). Alleen is dit bellen bij Belgacom vrij duur (wegens de hogere gespreks, connectiekosten, e.d.). Een goede VOIP provider kan me daarvoor een alternatief bieden ? Zodat het bellen goedkoper wordt dan via Belgacom...

2) Stel dat ik een "discovery lijn" neem (voor mijn internet). En het telefoonnummer op die lijn laat, zodat mensen nog naar mij kunnen bellen. Kan ik dan zelf nog goedkoop bellen (via een VOIP provider) ?
- Ja, maar ik mag mijn "discovery lijn" nummer dan niet naar die VOIP provider overdragen. Of ik verlies mijn internet.
- Is bellen via mijn telefoontoestel dan nog mogelijk ? (of moet dit via het internet / pc gebeuren)
- Welke VOIP provider (enkel voor uitgaande gesprekken) zou ik dan kiezen ?
* voipcheap, rynga, poivy (zijn hiervoor het meest interessant)
* 3starsnet, weepee justvoip (zijn minder interessant)
- Conclusie: Ik bel via mijn VOIP provider en wordt opgebeld op mijn Discovery Line.

3) Stel dat ik mijn "raw copper" (die ik momenteel bij Dommel HomeConnect heb) behoud. Wat moet ik dan doen ? Om goedkoop via VOIP te kunnen telefoneren.
- Mijn telefoonnummer laten overdragen naar een VOIP provider (ik verlies mijn Dommel internet hierbij niet!)
- Optioneel een "C470IP samsung dect/voip station" of Fritz box bijkopen, zodat inkomende VOIP zeker werkt.
=> Iets wat de Belgacom VDSL2 modem niet kan 'garanderen' ?
- Conclusie: Zelf bellen en opgebeld worden verloopt via mijn VOIP account.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

't is vrij simpel, internet regel je via dommel
de telefonie regel je zelf via voip voor de uitgaande gesprekken, of de voip via de sagem betrouwbaar is weet ik niet
enige minpunt: je blijft een maandelijkse kost hebben voor raw copper of discoverylijn, als je discoverylijn pakt dan laat je beter inkomende gesprekken lopen via die lijn ipv voip. inkomende gesprekken kan je ook via voip doen, maar zie het nut er niet van in als je toch een discoverylijn hebt liggen
aan een discoverylijn heb je verder geen kosten, behalve moest je er per ongeluk mee bellen
je kan gewoon ordinaire telefoontoestellen op de sagem/fritzbox aansluiten en zo bellen via voip

't voordeel dat belgacom heeft is dat je die maandelijkste kost van raw copper of discoverylijn weg kan laten vallen en dat de activatie/modem gratis is, maar blijkbaar neem je hen niet in overweging.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

xenne schreef: via die lijn ipv voip. inkomende gesprekken kan je ook via voip doen, maar zie het nut er niet van in als je toch een discoverylijn hebt liggen
callerid & callername zijn gratis features bij voip;
bij belgacom&telenet betaal je 2,5euro/feature/maand extra voor zoiets om te weten wie je belt;
natuurlijk alleen handig bij mensen die een alfanumeriek display op zijn telefoon heeft...(dect telefoons dus) en niet nog zo'n oud displayloze telefoon :-)
Met voorkeur ook een dect die een "klok" heeft zodat je ook weet wanneer je de "missed" calls hebt gehad (van wie) zodat je niet continue een pc/browser lookup moet doen
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

xenne schreef:of de voip via de sagem betrouwbaar is weet ik niet
De VDSL2 modem van Belgacom is misschien niet betrouwbaar genoeg om mee opgebeld te worden. Maar betrouwbaar genoeg om mee uit te bellen. Kan er iemand dit bevestigen ?

Ik kan altijd een Fritzbox achter de modem hangen, als ik via VOIP probleemloos opgebeld wil kunnen worden. Echter, aangezien ik de Discovery Line daarvoor ga gebruiken, stelt dit probleem zich niet meer.

Enkel de "kwaliteit" van de uitgaande gesprekken (via VOIP) is voor mij dan nog van belang.
xenne schreef:Als je discoverylijn pakt dan laat je beter inkomende gesprekken lopen via die lijn ipv voip. je kan gewoon ordinaire telefoontoestellen op de sagem/fritzbox aansluiten en zo bellen via voip
Kun je me iets meer verduidelijken, hoe dit dan in zijn werk gaat.
1) Ik sluit mijn telefoontoestel aan op de VDSL2 modem.
2) De inkomende gesprekken komen (via de discovery lijn) daarop binnen ?
=> Ik hoef dus bv niet mijn telefoonlijn via een splitter te splitsen, en daarop mijn telefoontoestel aan te sluiten.
3) De uitgaande gesprekken kunnen (via VOIP op de modem) naar buiten ?
=> zowel VOIP (uitgaand) als Discovery (ingaand) verlopen via één telefoonkabel naar de modem.
Een modem die zijn plan verder trekt. En weet als het uitgaand is (dit via VOIP) moet gebeuren.
En als het inkomende is (dit van de Discoery Line) komt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gent32m schreef: Kun je me iets meer verduidelijken, hoe dit dan in zijn werk gaat.
=> Ik hoef dus bv niet mijn telefoonlijn via een splitter te splitsen, en daarop mijn telefoontoestel aan te sluiten.
=> zowel VOIP (uitgaand) als Discovery (ingaand) verlopen via één telefoonkabel naar de modem.
Een modem die zijn plan verder trekt. En weet als het uitgaand is (dit via VOIP) moet gebeuren.
Als je de Bbox2 wil gebruiken vooor VOIP:
1) Je hebt 2 telefoontoestellen nodig: eentje op de Bbox en eentje op je discovery line (via een splitter).
2) De inkomende gesprekken komen (via de discovery lijn) binnen op de eerste telefoon.
3) De uitgaande gesprekken kunnen (via VOIP op de modem) naar buiten via de tweede telefoon.
Alternatief (om het gebruik van 2 telefoontoestellen te vermijden):
- een (oude) analoge telefooncentrale met 2 buitenlijnen.
- de 2 buitenlijnen verbind je met de 2 telefoonlijnen (Discovery lijn, Bbox lijn).
- het (de) telefoontoestel(len) sluit je aan op die binnencentrale.
- binnencentrale zo programmeren dat uitgaande gesprekken via lijn2 gaan.

Als je een ATA (vb FritzBox) wil gebruiken voor VOIP:
1) De discovery lijn, via splitter, aansluiten op de (analoge) "line-in" ingang van je FritzBox. Telefoontoestel(len) aansluiten op de FritzBox (analoge) telefoon socket(s).
2) De inkomende gesprekken komen (via de discovery lijn) daarop binnen ? JA
=> Je telefoonlijn is via een splitter op de FritzBox aangesloten, en doorverbonden met het telefoontoestel.
3) De uitgaande gesprekken kunnen (via VOIP op de FritzBox) naar buiten ? JA
=> Een modem die zijn plan verder trekt. En weet als het uitgaand is (dit via VOIP) moet gebeuren.
En als het inkomende is (dit van de Discovery Line) komt.
INDERDAAD (je moet dat wel instellen)

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

een andere probleem met bbox2 kan zijn dat het om 3 dagen vastloopt. Dat heb ik toch ergens gelezen hier, en bij mij is dat al 1 keer gebeurd. Rare is dat reboot of op powerknop drukken niet helpt. Je moet echt stroom uittrekken.
Met "niet werkt" bedoel ik dat er dan "error" staat bij telefonisch gedeelte (alsof er een verkeerde pass is ingevoerd)
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef: Als je de Bbox2 wil gebruiken vooor VOIP:
1) Je hebt 2 telefoontoestellen nodig: eentje op de Bbox en eentje op je discovery line (via een splitter).
2) De inkomende gesprekken komen (via de discovery lijn) binnen op de eerste telefoon.
3) De uitgaande gesprekken kunnen (via VOIP op de modem) naar buiten via de tweede telefoon.
Alternatief (om het gebruik van 2 telefoontoestellen te vermijden):
- een (oude) analoge telefooncentrale met 2 buitenlijnen.
- de 2 buitenlijnen verbind je met de 2 telefoonlijnen (Discovery lijn, Bbox lijn).
- het (de) telefoontoestel(len) sluit je aan op die binnencentrale.
- binnencentrale zo programmeren dat uitgaande gesprekken via lijn2 gaan.

Als je een ATA (vb FritzBox) wil gebruiken voor VOIP:
1) De discovery lijn, via splitter, aansluiten op de (analoge) "line-in" ingang van je FritzBox. Telefoontoestel(len) aansluiten op de FritzBox (analoge) telefoon socket(s).
2) De inkomende gesprekken komen (via de discovery lijn) daarop binnen ? JA
=> Je telefoonlijn is via een splitter op de FritzBox aangesloten, en doorverbonden met het telefoontoestel.
3) De uitgaande gesprekken kunnen (via VOIP op de FritzBox) naar buiten ? JA
=> Een modem die zijn plan verder trekt. En weet als het uitgaand is (dit via VOIP) moet gebeuren.
En als het inkomende is (dit van de Discovery Line) komt.
INDERDAAD (je moet dat wel instellen)

Philippe.
Philippe, bedankt voor de verheldering !
Het is me nu stukken duidelijker.

- Bbox2 via VOIP lijkt me geen optie. (installeren oude telefooncentrale, etc)...
- FritzBox en VOIP, wel. (ik kan de Fritzbox naast de VDSL2 modem op de kast zetten)

Nog een paar kleine vragen.
1) Via welke kabel is de Fritzbox met de VDSL2 modem verbonden ?
2) Welk merk (of type) van Fritzbox kun je me aanraden ?
3) Andere nuttige info (op het internet) over hoe Fritzboxen in te stellen, etc..
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

liger schreef:een andere probleem met bbox2 kan zijn dat het om 3 dagen vastloopt. Dat heb ik toch ergens gelezen hier, en bij mij is dat al 1 keer gebeurd. Rare is dat reboot of op powerknop drukken niet helpt. Je moet echt stroom uittrekken.
Met "niet werkt" bedoel ik dat er dan "error" staat bij telefonisch gedeelte (alsof er een verkeerde pass is ingevoerd)

reboot werkt...via GUI ...
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb volgende Fritzbox op het internet gevonden

1) Er is een DSL/TEL input. Daar moet de analoge input van de Discovery Line in (die komt uit de splitter) ?
2) Verbinding tussen Fritzbox en VDSL2 Modem gebeurt via een LAN kabel (en input) ?
3) Op FON1 kan ik het telefoontoestel aansluiten.

Nu is die Fritzbox zowel Router als ADSL Modem. Die Routing + ADSL Modem functionaliteit heb ik niet nodig. Dus de Fritzbox zal ergens als BRIDGE ofzo ? ingesteld moeten worden, dat hij enkel nog als een domme switch dienst doet. Correct ?

Eigenlijk heb ik aan een Fritzbox (met switch functionaliteit voldoende). Aangezien de VDSL2 modem van Belgacom reeds over VDSL2 connectiviteit + Router functionaliteit beschikt. Maar bestaat zo een fritzbox wel ?

Ik zal nog eens even verder neuzen... :-)

Edit: Ik zie dat AVM ook Fritzboxen met VDSL2 functionaliteit verkoopt.

Echter, zijn dergelijke Fritzboxen toegelaten door Belgacom ? Om een VDSL2 abonnement (bv via Dommel Speedconnect) mee aan te sluiten. Vermoedelijk niet zeker... :-(

Plus ook, er is daar maar één TEL/DSL input op. Dat gaat ook niet werken. Aangezien ik er twee nodig heb. Eén voor de discovery line (telefoon signaal inkomend), en een ander voor het VDSL signaal (internet).
xenne
Elite Poster
Elite Poster

check zeker ook eens dit zeer interessante topic FritzBox achter BBox2 voor meer info ivm het plaatsen van aan Fritzbox na een Bbox 2/Sagem
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Maglor schreef:
Gent32m schreef:Hi,

Bedankt voor je reactie.

Ik zou gewoon direct je nummer laten porteren naar 3starsnet (ik zou eerder Weepee aanraden, maar kom). Als je eerst naar BGC porteert, zit je denk ik een jaar vast aan die discovery lijn. Kan je niet gewoon die SpeedConnect met raw copper bestellen?

Ja en neen. Als je dit doet, gaan je inkomende gesprekken gewoon op de klassieke (discovery lijn) binnenkomen. Uitgaand kan je dan wel via VOIP werken (hetzij via 3starsnet, hetzij via andere provider. Ik raad je hiervoor echter wel een Betamax kloon (justvoip of rynga) aan.)

Weepee is bvb éénmalig 9€ om je nummer te porteren. En als je via een betamax kloon belt, betaal je nóg minder dan indien je via 3starsnet of Weepee belt.
Ik zou gewoon voor de discovery line gaat + justvoip zoals ik al jaren doe. Dat porteren houdt toch altijd bepaalde risico's in en de prijs is ongeveer hetzelfde(raw copper:13E, discovery 10E+nrherkenning(2.5E).
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Gent32m schreef:
xenne schreef:of de voip via de sagem betrouwbaar is weet ik niet
De VDSL2 modem van Belgacom is misschien niet betrouwbaar genoeg om mee opgebeld te worden. Maar betrouwbaar genoeg om mee uit te bellen. Kan er iemand dit bevestigen ?

Ik kan altijd een Fritzbox achter de modem hangen, als ik via VOIP probleemloos opgebeld wil kunnen worden. Echter, aangezien ik de Discovery Line daarvoor ga gebruiken, stelt dit probleem zich niet meer.

Enkel de "kwaliteit" van de uitgaande gesprekken (via VOIP) is voor mij dan nog van belang.
xenne schreef:Als je discoverylijn pakt dan laat je beter inkomende gesprekken lopen via die lijn ipv voip. je kan gewoon ordinaire telefoontoestellen op de sagem/fritzbox aansluiten en zo bellen via voip
Kun je me iets meer verduidelijken, hoe dit dan in zijn werk gaat.
Kwaliteit van justvoip is goed met vdsl2, met adsl was het hier soms een ramp.

Fritz als ip-client instellen (of pppoe, maar zou dat afraden vanwege QoS). Ik heb het 7170 model al enkele jaren in gebruik (50€ voor betaald destijds, annex B, te patchen).
De Sagem zou ik echt niet als router gaan gebruiken overigens, evenmin als die Fritz (QoS enkel voor voip, vrij nutteloos in een complex netwerk zoals hier). Overigens kun je met de sagem niet bellen als zij zelf geen router functionaliteit heeft.
Welke router heb je nog liggen? (ik gebruik alix met pfsense).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Misschien een "domme vraag"...

Maar waarin verschilt die FritzBox (met VOIP ondersteuning) tov de Siemsens Gigaset (de vorige modem bij Dommel HomeConnect) die ik nu gebruik ?

Als ik mezelf een VDSL2 modem aanschaf. Kan ik dan die Siemens Gigaset niet voor het uitgaande VOIP gedeelte gebruiken ? Dit bespaart me alvast de aankoop van nog een extra (FritzBox) toestel.

Ik zou de VDSL2 modem dan gebruiken voor het internet gedeelte.
=> Inkomende discovery line met VDSL2 signaal, die omzet naar LAN

En de Siemens Gigaset (of Fritzbox als die Siemens dat niet kan) voor het telefonie gedeelte.
=> Inkomende discovery line met Telefonie signaal (voor inkomende analoge gesprekken) &
Inkomend LAN signaal vanaf de VDSL2 modem (voor uitgaande VOIP gesprekken).

De router + switch functionaliteit zou ik door de Siemens Gigaset (of Fritzbox) willen laten afhandelen.
Twee toestellen op mijn meubel moeten kunnen volstaan. Ik heb niet nog eens een aparte "router" nodig.
philippe_d
Moderator
Moderator

Gent32m schreef: Nog een paar kleine vragen.
1) Via welke kabel is de Fritzbox met de VDSL2 modem verbonden ?
2) Welk merk (of type) van Fritzbox kun je me aanraden ?
3) Andere nuttige info (op het internet) over hoe Fritzboxen in te stellen, etc..
1) via een normale UTP kabel: FritzBox "LAN1" aansluiten aan een LAN aansluiting van de VDSL2 modem
2) zie http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p317923
3) er is in dit Forum al veel over geschreven.
Gent32m schreef: Ik heb volgende Fritzbox op het internet gevonden
1) Er is een DSL/TEL input. Daar moet de analoge input van de Discovery Line in (die komt uit de splitter) ?
2) Verbinding tussen Fritzbox en VDSL2 Modem gebeurt via een LAN kabel (en input) ?
3) Op FON1 kan ik het telefoontoestel aansluiten.
1) de DSL/TEL input is een 8 polige RJ45 stekker, die 3 signalen combineert:
- DSL signaal (2 contacten)
- analoog telefoonsignaal (2 contacten)
- ISDN signaal (4 contacten)
Gezien je de FritzBox niet gaat gebruiken als DSL modem, wordt je discovery lijn inderdaad hierop aangesloten (mits de correcte kabel)
2) zie hierboven.
3) inderdaad, telefoon op FON1.
Gent32m schreef: Nu is die Fritzbox zowel Router als ADSL Modem. Die Routing + ADSL Modem functionaliteit heb ik niet nodig. Dus de Fritzbox zal ergens als BRIDGE ofzo ? ingesteld moeten worden, dat hij enkel nog als een domme switch dienst doet. Correct ?
Eigenlijk heb ik aan een Fritzbox (met switch functionaliteit voldoende). Aangezien de VDSL2 modem van Belgacom reeds over VDSL2 connectiviteit + Router functionaliteit beschikt. Maar bestaat zo een fritzbox wel ?
zie ook de topic http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=24653
- je kan de FritzBox als "client" instellen: dan gebruik je die "als domme switch" .
- je kan de FritzBox als "router" instellen: dan gebruik je die als je router (en de VDSL modem alléén als modem).
- mijn voorkeur is het laatste, en dus de router funtionaliteit van de VDSL modem niet gebruiken.
Gent32m schreef: Edit: Ik zie dat AVM ook Fritzboxen met VDSL2 functionaliteit verkoopt.
Echter, zijn dergelijke Fritzboxen toegelaten door Belgacom ? Om een VDSL2 abonnement (bv via Dommel Speedconnect) mee aan te sluiten. Vermoedelijk niet zeker...
Het antwood is: héél waarschijnlijk niet.
Gent32m schreef: Plus ook, er is daar maar één TEL/DSL input op. Dat gaat ook niet werken. Aangezien ik er twee nodig heb. Eén voor de discovery line (telefoon signaal inkomend), en een ander voor het VDSL signaal (internet).
Zie hierboven het antwoord in verband met de gecombineerde poort.

Sorry voor het lange antwoord, maar er waren ook zoveel vragen ;) ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hi philippe,

Je hebt duidelijk kennis van de materie !
Bedankt voor de verhelderende antwoorden.

Rest me nog één vraag...

Kan ik mijn Siemens Gigaset (Dommel VOIP modem) hergebruiken als Fritzbox of niet ?
De modem die ik heb, is deze: Siemens Gigaset SX762 WLAN DSL
rmag
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

In een andere thread werd dit Siemens modem nog brol genoemd. http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 57#p319633
xenne
Elite Poster
Elite Poster

rmag schreef:In een andere thread werd dit Siemens modem nog brol genoemd. http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 57#p319633
door mij :banana: maar moet eerlijk zeggen dat ik met dat apparaat geen ervaring heb, maar afgaande op wat ik hier gelezen heb gaan die dingen blijkbaar wel snel kapot
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Gent32M: dat lijkt me sowieso geen goed idee aangezien die Siemens modems niet meer gemaakt worden. Dus als hij kapto gaat, kan je hem niet vervangen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

** Offtopic **

Ik gebruik die Siemens Gigaset nu bijna drie jaar. En heb daar 0,0 problemen mee gehad !
Dus zo slecht is dat toestel helemaal niet (zoals sommigen onder jullie beweren)

Waar halen jullie dat idee overigens vandaan ?
Uit eigen ervaring of van "horen zeggen"

Toen ik de Siemens Gigaset aankocht, heb ik de adapter ervan wel vervangen (omdat deze, naar mijn smaak, een teveel piepend geluid veroorzaakte). Voor zo een goede (universele) adapter heb ik toen 10 euro bijbetaald.

Daarnaast is de Siemens Gigaset (net zoals al mijn andere toestellen) aangesloten op een Belkin stroomblok. Die de slechte stroom eruit filtert. En de toestellen tevens beschermt tegen plotselinge stroompieken van bv de centrale, of een blikseminslag in je huis.

** Ontopic **

Mijn vraag is niet of die Siemens Gigaset een goede modem is. Tuurlijk is een Fritzbox van betere kwaliteit (weet ik zelf ook wel). Mijn vraag is, of ik die Siemens Gigaset als VOIP (alias Fritzbox device) kan gebruiken ?

Dan hoef ik me enkel een VDSL2 modem aan te schaffen en daar de Siemens Gigaset als ROUTER + VOIP DEVICE achter te zetten. Zodat ik (via de wijze waarop Philippe dit hier heeft beschreven) kan in en uit bellen.

Als de Siemens Gigaset hiervoor niet geschikt is. Dan moet ik wel die extra kost (van 100 euro) voor een Fritzbox maken. Maar het zou stom zijn (vind ik), dit niet eerst eens met die Siemens Gigaset uitgeprobeerd te hebben (die ik op dat moment, dan toch op overschot heb)
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Goztow schreef:Gent32M: dat lijkt me sowieso geen goed idee aangezien die Siemens modems niet meer gemaakt worden. Dus als hij kapto gaat, kan je hem niet vervangen.
dat maakt toch niet uit aangezien hij al 1 heeft?
xenne
Elite Poster
Elite Poster

Gent32m schreef: Waar halen jullie dat idee overigens vandaan ?
Uit eigen ervaring of van "horen zeggen"
ja, van horen zeggen, of beter van te lezen in topic homeconnect :lol:

anyways, of je die modem kan gebruiken zal grotendeels afhangen of je aan alle instellingen geraakt, of heeft dommel die gedeeltelijk geblokkeerd?

dat ze niet meer gemaakt worden is inderdaad geen probleem, als hij kapot gaat kan hij nog altijd een fritzbox kopen ofzo...
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Wordt de info voor met Dommel voip te bellen dan vrijgegeven? Indien niet, zal je een Fritz moeten hebben met hun eigen firmware, die op slot zal zitten. Als ze akkoord zouden gaan dat je je Siemens gebruikt, dan zullen ze als hij stuk gaat ook akkoord moeten gaan om een Fritzbox te verkopen in de plaats.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Wordt de info voor met Dommel voip te bellen dan vrijgegeven? Indien niet, zal je een Fritz moeten hebben met hun eigen firmware, die op slot zal zitten. Als ze akkoord zouden gaan dat je je Siemens gebruikt, dan zullen ze als hij stuk gaat ook akkoord moeten gaan om een Fritzbox te verkopen in de plaats.
Goztow,

de VOIP die ik (in de toekomst) zou afnemen, zal niet meer van Dommel afkomstig zijn!
Maar van "justvoip" (die Silencer ook gebruikt).

Dommel geeft zijn eigen VOIP niet vrij (correct).
Maar dat is de formule HomeConnect.

Ik spreek hier over de formule: Discovery Line (VDSL signaal + inkomende analoge telefonie) + VDSL2 Modem + Dommel Speedconnect + VOIP modem (voor uitgaande VOIP telefonie via "justvoip").

De vraag hierbij is, of ik mijn Siemens Modem als VOIP modem kan herbruiken (na een factory reset) ?
Of dat ik me een ander VOIP toestel (een Fritzbox) zal moeten aanschaffen ?
philippe_d
Moderator
Moderator

Gent32m schreef:De vraag hierbij is, of ik mijn Siemens Modem als VOIP modem kan herbruiken (na een factory reset) ?
Of dat ik me een ander VOIP toestel (een Fritzbox) zal moeten aanschaffen ?
Ik ken dit toestel niet, maar het is dus waarschijnlijk een modem/router.
In de regel kan je dit toestel niet gebruiken, gezien dergelijke toestellen geen "WAN" poort hebben.
Tenzij ... er een instelling bestaat in die Siemens, waarmee je het modem gedeelte kan uitschakelen / bypassen ... zodat je die alleen als router kan gebruiken ???
Philippe.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:Ik ken dit toestel niet, maar het is dus waarschijnlijk een modem/router.
In de regel kan je dit toestel niet gebruiken, gezien dergelijke toestellen geen "WAN" poort hebben.
Tenzij ... er een instelling bestaat in die Siemens, waarmee je het modem gedeelte kan uitschakelen / bypassen ... zodat je die alleen als router kan gebruiken ???
Philippe.
Het toestel is een ADSL/ADSL2+ modem (met ingebouwde Router + VOIP functionaliteit)
Het heeft volgende aansluitingen (zie bijlage)

En ook een WAN poort. Waarover dit vermeld staat:
Op aansluiting LAN4 (WAN) kunt u ook een extern modem aansluiten, bijvoorbeeld een VDSL of kabelmodem.
- Het geïntegreerde ADSL modem wordt dan uitgeschakeld
- Als verbindingstype in de config dient u hiervoor "Ethernet" kiezen (ipv ADSL)
Bijlagen
Siemens Modem.JPG
(36.37 KiB) 5 keer gedownload
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Gent32M: dat lijkt me sowieso geen goed idee aangezien die Siemens modems niet meer gemaakt worden. Dus als hij kapto gaat, kan je hem niet vervangen.
heh? lees ik dat goed? Dus als je een mountenbike hebt die niet meer gemaakt wordt zou je hem niet gebruiken?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Gent32m schreef:
philippe.deleye schreef:Ik ken dit toestel niet, maar het is dus waarschijnlijk een modem/router.
Philippe.
Het toestel is een ADSL/ADSL2+ modem (met ingebouwde Router + VOIP functionaliteit)

Op aansluiting LAN4 (WAN) kunt u ook een extern modem aansluiten, bijvoorbeeld een VDSL of kabelmodem.
- Als verbindingstype in de config dient u hiervoor "Ethernet" kiezen (ipv ADSL)
Dat zal wel geen probleem zijn.
Ik zou de siemens als router gebruiken, over de sagem ben ik niet te spreken.

btw: die sagem kan je ook gebruiken voor voip (fxs, ook fxo?).
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

silencer schreef:
heh? lees ik dat goed? Dus als je een mountenbike hebt die niet meer gemaakt wordt zou je hem niet gebruiken?
Heb jij al ooit een router geweten waarvan je een wiel kan vervangen? :roll:

Als je even doorleest, zie je dat ik dacht dat hij Dommels voip wou nemen...
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Gent32m schreef:
[...]

Mijn vraag is, of ik die Siemens Gigaset als VOIP (alias Fritzbox device) kan gebruiken ?

[...]
Ja, werkt prima hier icm cityconnect. Je moet gewoon de firmware flashen met een "generieke" firmware en dan komt het VOIP gedeelte van de router beschikbaar. In de handleiding staat uitgelegd hoe je alles kan instellen. Daar staat ook in vermeld dat je een externe modem kan gebruiken ipv het ADSL modemgedeelte van de Siemens.

Ik vermoed dat je daarna nog wel wat configuratie moet uitvoeren omdat de Siemens bij gebruik van een externe moden NATted is, en daar zal het SIP gedeelte misschien wel wat moeite mee hebben. Of misschien werkt het allemaal dadelijk, wie zal het zeggen? Maar die zaken uitzoeken is natuurlijk een deel van het plezier, nietwaar ;-)
philippe_d
Moderator
Moderator

Gent32m schreef: Het toestel is een ADSL/ADSL2+ modem (met ingebouwde Router + VOIP functionaliteit)
In dit geval zou dat absoluut geen probleem mogen zijn:
* ethernetkabel tussen WAN/LAN4 en de LAN poort van de Sagem.
* Discovery lijn (na splitter) verbinden met "LINE IN".
* telefoontoestel(len) op phone1 / phone 2.
* Siemens instellen op verbindingstype "Ethernet" - indien mogelijk de Siemens een PPPoE verbinding laten opbouwen zodat hij een extern IP adres heeft (anders kan je wel op enkele poortconflicten rekenen)
en dan alle VOIP settings instellen ....

Success ...

Philippe.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”