Geen telefoon na Reboot SAGEM

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

Bij wie komt de telefoon ook niet in dienst na een stroompanne of een reboot vd modem ?

Ik ben over dit fenomeen al 4 maanden in discussie met Scarlet, waarbij de modem werd vervangen en zelfs de configuratie op het (I-Talk) VoIP-platform "zou" zijn heropgebouwd, met als eindresultaat dat Scarlet mij vandaag heeft laten weten dat in mijn probleem geen energie meer wordt gestoken. (Ticket Closed)

Volgens Scarlet is het normaal dat de registratie van de telefoon heel traag (- dus in het ergste geval NIET-) verloopt na opstarten van de modem en dat om problemen te vermijden de modem nooit zonder spanning mag komen !

Straffe uitspraak (?) of wat denken jullie ervan ?

--

Als INFO hierbij nog het logbestand 'sipd.log', zoals dat eruit ziet in mijn geval na heropstarten van de modem.
Hierbij valt een password-error op en de telkens weerkerende server-respone 403 (= FORBIDDEN).

Wie heeft hetzelfde probleem als ik ?
Is dit enkel bij mij of gaat het om een systeembug van Belgacom/Scarlet ?


INFO
____

c:\ telnet 192.168.1.1

login: admin
Password: OLOVDSL2 (of BGCVDSL2)
[admin @ home]$ shell


BusyBox v1.01 (2009.04.09-15:28+0200) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

# cd tmp
#
# ls -l
-rw-r--r-- 1 0 0 0 Jan 1 2003 SipCallHistory.log
srwxr-xr-x 1 0 0 0 Jan 1 2003 TR69ApiServer
-rw-r--r-- 1 0 0 1368 Jan 14 11:43 WebGui.txt
-rw-r--r-- 1 0 0 136 Jan 14 11:43 WebGuiDhcpsLog.txt
-rw-r--r-- 1 0 0 0 Jan 1 2003 dslUP
-rw-r--r-- 1 0 0 4 Jan 1 2003 lighttpd.pid
-rw------- 1 0 0 750 Jan 1 2003 logMMode.txt
-rw-r--r-- 1 0 0 7 Jan 1 2003 mactable.csv
-rw-r--r-- 1 0 0 1918 Jan 14 11:44 sipd.log
-rw-r--r-- 1 0 0 42 Jan 14 11:44 tr104_line_status
-rw-r--r-- 1 0 0 839 Jan 1 2003 vdslcmd.out
#
# cat sipd.log
01/01 00:00:53 EXCEP-INIT initializing sipd 1.2.248
01/01 00:00:55 WARN--CONFIG password not crypted in file ! (password = <empty>)
01/01 00:00:55 ERROR-CONFIG Password decrypted from file = <empty>
01/01 00:00:55 WARN--CONFIG password not crypted in file ! (password = <empty>)
01/01 00:00:55 ERROR-CONFIG Password decrypted from file = <empty>
01/01 00:00:55 ERROR-CONFIG Password decrypted from file = jopel ; PASWOORD IS AFGEKAPT OP 5 KARAKTERS :???: :???:
01/01 00:01:03 ERROR-CONFIG TBX_process_descriptor_get_msgqid success: 163845
01/01 00:01:13 WARN--CONFIG my_callback_for_MSG_SIP_INTERFACE_UP: starting fallback timer
14/01 11:40:41 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_Idle RE_Start
14/01 11:40:56 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_Registering RE_If_Down
14/01 11:41:02 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_Idle RE_Start
14/01 11:41:02 ERROR-REG AppRegRegister: 1 0x10067b38 RvSipRegClientRegister failed (-10)
14/01 11:41:02 ERROR-REG AppRegisterUserConfig: AppRegPrepareAndRegister failed (-10)
14/01 11:41:02 ERROR-REG start_myRegister: AppRegisterUserConfig failed (-10, 0x1008e578)
14/01 11:41:04 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_Registering RE_Register_NOK
14/01 11:41:36 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_TryAgain RE_Start
14/01 11:41:36 ERROR-REG AppRegClientMsgReceivedEv: RvSipMsgGetHeaderByType failed (0)
14/01 11:41:36 ERROR-REG AppRegClientMsgReceivedEv: response 403
14/01 11:41:36 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_Registering RE_Register_NOK
14/01 11:42:40 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_TryAgain RE_Start
14/01 11:42:40 ERROR-REG AppRegClientMsgReceivedEv: RvSipMsgGetHeaderByType failed (0)
14/01 11:42:40 ERROR-REG AppRegClientMsgReceivedEv: response 403
14/01 11:42:40 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_Registering RE_Register_NOK
14/01 11:44:48 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_TryAgain RE_Start
14/01 11:44:49 ERROR-REG AppRegClientMsgReceivedEv: RvSipMsgGetHeaderByType failed (0)
14/01 11:44:49 ERROR-REG AppRegClientMsgReceivedEv: response 403
14/01 11:44:49 WARN--REG ***REGAUTO2 RS_Registering RE_Register_NOK
etc..
#
#
Laatst gewijzigd door wannes 08 maa 2010, 21:35, in totaal 1 gewijzigd.
fish11
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2009, 10:14

Ik heb hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Geen problemen mee hier (zone 016-60.xx.xx).
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

Bij de ene klant geen probleem met het heropstarten van de telefoon, bij de andere wel !?
Rarara, toch wel interessant !

Zijn er nog die weten hoe het bij hen gesteld is, of die de test durven doen van de modem een tijd zonder spanning te zetten ?
Hoe meer ondervindingen van mensen, hoe beter, om daarmee eventueel verder te gaan.
Laat dus a.u.b. iets weten.

Wannes
C1nder
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 06 apr 2004, 02:00
Locatie: Tielt-Winge (3390)

Ook nog geen problemen daarmee gehad.
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

Dank voor de inbreng.

Ondertussen heb ik op 200m van mijn deur een buurman leren kennen, die toevallig ook Scarlet-klant is.
Bij hem zijn er ook GEEN PROBLEMEN MET DE TELEFOON NA STROOMONDERBREKINGEN en reboots van de SAGEM-modem.

Bij hem wordt het SIP-PASSWORD ******** dat uit 8 karakters bestaat WEL 100% CORRECT weergegeven in het SIPD-logbestand, terwijl het bij mij vermelde paswoord (JOPEL) enkele tekens werd afgekapt tot slechts 5 karakters.

Met een foutief paswoord kan het natuurlijk niet anders dan dat ik geen Authorisatie krijg van de SIP-server van Scarlet/Belgacom en dat deze onophoudelijk respone 403 (=FORBIDDEN) terugstuurt.

Scarlet is van mijn problemen ondertussen al meerdere maanden op de hoogte en toch zorgen ze voor geen oplossing en sturen ze me met een kluitje in het riet (Ticket Closed).

Ik ga Scarlet dit draadje voorleggen om hen te pushen tot een even goede installatie als die van mijn buurman of andere klanten zoals MacE501 en C1nder.
Desnoods leg ik het probleem voor bij de Ombudsdienst, want wat bij de buurman werkt, moet ook hier kunnen werken :!:

Voor de volledigheid voeg ik nog het SIPD-logbestand toe van mijn buurman.
Het paswoord was correct vermeld, maar werd voor de posting overschreven met sterretjes.

( F.Y.I :
( SIP = het Session Initialisation Protocol binnen het Voice-over-Internet-Protocol )

# cat sipd.log
01/01 00:01:00 EXCEP-INIT initializing sipd 1.2.248
01/01 00:01:02 ERROR-CONFIG Password decrypted from file = ******** ; PASWOORD IS HIER CORRECT :!:
01/01 00:01:02 WARN--CONFIG password not crypted in file ! (password = <empty>)
01/01 00:01:02 ERROR-CONFIG Password decrypted from file = <empty>
01/01 00:01:02 WARN--CONFIG password not crypted in file ! (password = <empty>)
01/01 00:01:02 ERROR-CONFIG Password decrypted from file = <empty>
01/01 00:01:17 ERROR-CONFIG TBX_process_descriptor_get_msgqid success: 163845
01/01 00:01:32 WARN--CONFIG my_callback_for_MSG_SIP_INTERFACE_UP: starting fallback timer
08/03 14:25:31 WARN--REG ***REGAUTO0 RS_Idle RE_Start
08/03 14:25:42 WARN--REG ***REGAUTO0 RS_Registering RE_If_Down
08/03 14:25:47 WARN--REG ***REGAUTO0 RS_Idle RE_Start
08/03 14:25:47 ERROR-REG AppRegRegister: 1 0x10067b38 RvSipRegClientRegister failed (-10)
08/03 14:25:47 ERROR-REG AppRegisterUserConfig: AppRegPrepareAndRegister failed (-10)
08/03 14:25:47 ERROR-REG start_myRegister: AppRegisterUserConfig failed (-10, 0x1008e580)
08/03 14:25:47 WARN--REG ***REGAUTO0 RS_Registering RE_Register_NOK
08/03 14:26:19 WARN--REG ***REGAUTO0 RS_TryAgain RE_Start
08/03 14:26:19 WARN--REG ***REGAUTO0 RS_Registering RE_Register_OK
#
#
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

UPDATE

Mede dankzij dit draadje werden er voorbije week door Scarlet via een Remote-session tests en controles uitgevoerd op mijn Sagem-modem.
Voor Scarlet lijkt het nu ook duidelijk te zijn dat de firmware zich in uitzonderlijke gevallen (- zoals bij mij -) 'corrupt' gedraagt i.v.m. het VoIP-password.

Scarlet streeft naar een oplossing in overleg met Belgacom, die als eerste in de lijn verantwoordelijk zijn voor de modem-software.

WORDT VERVOLGD
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

ben benieuwd
heb er ondertussen een ATA achter geplaatst en de sagem geen voip meer laten doen;
aangezien ik geen "italk" heb bij Belgacom/scarlet geen probleem
maar het is natuurlijk geld gespaard als ik niemand een ata moet aanraden :-)
Roshan
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 maa 2010, 16:43

Ik had in januari geen telefoonverbinding meer na een stroompanne. Is op 12.2 verholpen. Nu weer geen telefoonverbinding meer sind 8 maart, modem weer in panne. Ik heb een (5e) klachtenbrief klaar liggen. Ik ben de problemen beu.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Roshan schreef:Ik had in januari geen telefoonverbinding meer na een stroompanne. Is op 12.2 verholpen. Nu weer geen telefoonverbinding meer sind 8 maart, modem weer in panne. Ik heb een (5e) klachtenbrief klaar liggen. Ik ben de problemen beu.
timerke op plaatsen dat ie elke nacht reboot... bij belgacom ondersteunen ze geen "iline" meer... :(
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

skynetbbs schreef:ben benieuwd
heb er ondertussen een ATA achter geplaatst en de sagem geen voip meer laten doen;
aangezien ik geen "italk" heb bij Belgacom/scarlet geen probleem
maar het is natuurlijk geld gespaard als ik niemand een ata moet aanraden :-)
Wat zou de ingebouwde Analoge Telefoon Adapter van de Sagem slechter kunnen dan een externe ATA, indien alles ok is :???:
Indien in de firmware van die ingebouwde ATA toch een bug zou zitten, dan moet die maar door Belgacom upgedated worden.
Zo moeilijk is dat toch niet, op voorwaarde natuurlijk dat de Remote Access tot de modem volledig open staat, wat in de fabrieksinstelling vlgs mij niet het geval is :|
RL
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 23:28
Contacteer:

Bij mij geen specifieke problemen na een reboot. Ook geen problemen met uitgaande telefoongesprekken. Maar inkomende gesprekken zijn vaak niet mogelijk. Voor mensen die bellen lijkt het dan alsof er geen aansluiting is op mijn nummer.
Roshan
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 maa 2010, 16:43

Scarlet zei mij dat mijn modem in panne was maar nu blijkt dat ze simpleweg, zonder reden, de telefoonverbinding afgesloten hebben.. Ik wacht nu weer dat ze de telefoon weer gaan aansluiten. Hoe lang gaat dit nu weer duren? Ik ben het nog steeds beu !
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

Roshan schreef:Scarlet zei mij dat mijn modem in panne was maar nu blijkt dat ze simpleweg, zonder reden, de telefoonverbinding afgesloten hebben.. Ik wacht nu weer dat ze de telefoon weer gaan aansluiten. Hoe lang gaat dit nu weer duren? Ik ben het nog steeds beu !
Bij telefoonproblemen na stroompanne, moet eerst en vooral gecheckt worden of de telefonieconfiguratie in de modem nog correct is.
Blijkbaar verliest de modem soms het paswoord van de telefoondienst na een stroompanne.
Bij problemen moet je door te browsen naar http://192.168.1.1 vooreerst het Telefoonpaswoord terug Ingeven, Bevestigen en Activeren door de modem te herstarten (= af- en op zetten = rebooten) :idea:

Is dit wel gebeurd :???:
Roshan
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 maa 2010, 16:43

Dank u Wannes. De vorige keer had ik problemen door een stroomstoring. Maar nu is er het probleem na herinstallatie na verhuizing. De eerste dagen werkte alles goed. Dan had ik opeens geen telefoonverbinding meer, ik heb nog wel internet. Ik kreeg al 3 verschillende oorzaken te horen : modem in panne, de telefoonlijn afgesloten en nu geen verbinding met BGM-platform. Die verbinding zou hersteld zijn maar na quick settings, reboot, enz. nog steeds geen verbinding. Ik ben het meer en meer beu !
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

wannes schreef:
Roshan schreef:Scarlet zei mij dat mijn modem in panne was maar nu blijkt dat ze simpleweg, zonder reden, de telefoonverbinding afgesloten hebben.. Ik wacht nu weer dat ze de telefoon weer gaan aansluiten. Hoe lang gaat dit nu weer duren? Ik ben het nog steeds beu !
Bij telefoonproblemen na stroompanne, moet eerst en vooral gecheckt worden of de telefonieconfiguratie in de modem nog correct is.
Blijkbaar verliest de modem soms het paswoord van de telefoondienst na een stroompanne.
Bij problemen moet je door te browsen naar http://192.168.1.1 vooreerst het Telefoonpaswoord terug Ingeven, Bevestigen en Activeren door de modem te herstarten (= af- en op zetten = rebooten) :idea:

Is dit wel gebeurd :???:
En wat is dat telefoonpaswoord dan wel ? Bij mij is een technieker van Scarlet/Belgacom de modem komen installeren en die heeft helemaal van geen paswoord gesproken, dus heb ik ook geen idee wat dat kan zijn.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

is het niet zo dat belgacom gestopt is met italk omdat het meer problemen opleverd dan wat anders.
In nederland net hetzelfde.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Roshan
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 maa 2010, 16:43

Bij mij gebeurde dat hetzelfde. Ik weet ook niet hoe ik een telefoon- paswoord in moet voeren. De technieker heeft alles hier geïnstalleerd, dat zou dus moeten kloppen, niet?
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

rolandvc schreef: En wat is dat telefoonpaswoord dan wel ? Bij mij is een technieker van Scarlet/Belgacom de modem komen installeren en die heeft helemaal van geen paswoord gesproken, dus heb ik ook geen idee wat dat kan zijn.
Als telefoniepaswoord werd door Scarlet/Belgacom hetzelfde paswoord genomen als het internetpaswoord (= het ISP- ofwel Internet Service Provider-paswoord).
Voor de meesten zal dit hetzelfde zijn als het paswoord van de logon voor "Mijn Scarlet", hoewel je bepaalde paswoorden achteraf afzonderlijk kan wijzigen, maar NIET het telefoonpaswoord.

Normaal gesproken moet Scarlet je een overzicht gestuurd hebben met gebruikersnamen en paswoorden, ofwel heeft de installateur je zo'n papier overhandigd. :?
Roshan
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 maa 2010, 16:43

Wannes, nee, geen papieren overhandigd kregen, niet door de installateur en ook niet door Scarlet. Zelfs geen uitleg of gebruiksaanwijzing. Hoe moet nu zo'n amateurke zijn plan trekken? Nu schijnt toch de modem in panne te zijn, vierde versie !
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

Roshan schreef:Wannes, nee, geen papieren overhandigd kregen, niet door de installateur en ook niet door Scarlet. Zelfs geen uitleg of gebruiksaanwijzing. Hoe moet nu zo'n amateurke zijn plan trekken? Nu schijnt toch de modem in panne te zijn, vierde versie !
Als complete leek zal het niet gemakkelijk zijn om je plan te trekken.

Je kan ook Remote Access openzetten in je modem en vragen of de Technische Dienst van Scarlet van op afstand de configuratie herprogrammeert.
Hiervoor moet je naar http://192.168.1.1 browsen, Advanced Settings, LAN Servers, Authorised Acces op YES zetten, Public Port op 1000 zetten, en Apply doen.
Roshan
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 maa 2010, 16:43

Ja, zucht, niet gemakkelijk voor een leek dit probleem op te lossen. Nogmaals bedankt Wannes. Maar ik ben van plan mijn modem terug te brengen om na te zien. Het is te hopen dat ik dan terug kan telefoneren.
Roshan
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 maa 2010, 16:43

Mijn modem werd vervangen. Internet doet het en ik kan ook weer telefoneren maar ik kan niet gebeld worden. Wa's da nu weer??? Scarlet is van dit probleem op de hoogte en gaat uitzoeken wat het probleem is. Dus weer even geduld hebben maar.
RL
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 23:28
Contacteer:

Ik merk dat bij mijn lijnen ook (ik heb 2 telefoonlijnen op mijn Scarlet One). Het is op te lossen door zelf even uit te bellen. Daarna zijn ze dan weer bereikbaar. Scarlet heeft het technisch nog niet helemaal in orde blijkbaar.
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

UPDATE2

Om zeker te stellen dat de 2de modem ook niet toevallig corrupt of defect is geweest, is er ondertussen bij mij thuis een installateur langsgeweest om bijkomende diagnose uit te voeren met een 3de nieuwe modem.

Resultaat :
alle 3 de modems verlieren in mijn specifiek geval het Voip-paswoord na korte spanningsonderbreking, waardoor de telefoondienst niet meer normaal opkomt.

Conclusie :
er is dus sprake van een systematische bug die om raadselachtige reden optreedt bij welbepaalde paswoorden.

Oplossing :
Scarlet zal aan Belgacom vragen om voor mij een ander 'stabiel' Voip-paswoord in te voeren op hun platform, waarmee mijn probleem zou moeten verholpen zijn.

WAIT AND SEE
Roshan
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 maa 2010, 16:43

Wannes, bij mij is het probleem sedert 19 april (!!) opgelost. Er was een probleem met de router.
wannes
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:57
Locatie: Brasschaat

BRAVO VOOR SCARLET :beerchug:

Ons probleem van het niet meer opkomen van de telefoon na spanningsonderbreking van de SAGEM-modem werd eindelijk opgelost na toekenning van een totaal nieuwe Gebruikersnaam en een nieuw Wachtwoord.

Overzichtje van onze lijdensweg :
Het eerste Problem Ticket wordt hiervoor geopend op 15/10/2009.
In de loop van het verhaal wordt dit ticket een paar maal afgesloten zonder oplossing van het probleem.
Op 21/11/2009 heeft Scarlet van mij een gouden tip gekregen om mijn paswoord te willen wijzigen, echter zonder gevolg :bang:
In januari 2010 wordt de modem voor de eerste keer vervangen zonder resultaat.
Op 05/02/2010 wil men het ticket definitief sluiten.
Uit wanhoop open ik die dag dit draadje op Userbase en breng Scarlet ervan op de hoogte.
Op 15/04/2010 wordt de modem tevergeefs voor de tweede keer vervangen en begint het stilaan bij Scarlet door te dringen dat er wel degelijk iets vreemds is met mijn combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord.
Op 06/05/2010 gaat Belgacom NA BIJNA 7 MAANDEN eindelijk tot actie over en wordt er op hun VoIP-platform voor mij met succes een nieuwe Userid geconfigureerd. :-D

HIP HIP HOERA VOOR BELGACOM :bdaysmile:

Ondertussen liet een medewerker van Scarlet ontvallen dat er nog een 1000-tal klanten last zouden hebben van deze vervelende bug.
Misschien ben jij er ook wel bij :???: :???:
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”