36h disconnect in strijd met bewaring van specificaties?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Nu dat er een grote sprong is gemaakt wat betreft snelheid en download limiet, is er 1 ding dat veel mensen gaat irriteren. 36h discs. Zeker gamers, zeker gamers die spellen op rankings (disc = loss)

Nu mijn vraag, bij aankoop van scarlet netwerk moest belgacom toch specificaties respecteren? Iemand al ombudsman geprobeerd hierover?
Laatst gewijzigd door gr4vity op 07 mar 2010, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: acroniem disc veranderd naar disconnect in topic title
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

Blijft natuurlijk de vraag in hoeverre die disconnects deel uitmaken van de specificaties, toen jij het contract onderschreef, stond daar iets van in van die disconnects?
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik denk dat het niet zo zeer de vraag is of het erin stond, maar of dat Belgacom het wel mag zonder het specifiek in te zetten (er staat ook niks in mijn contract over het afbreken van telefoongesprek na x minuten, nochtans doen ze dat niet. Alhoewel ik nog niet heb geprobeerd om 36u aan de telefoon te hangen, zal is pidpa helpdesk bellen om te testen)

Het is een 1 ding dat er geen garantie is op de lijn, het is een ander als ze met opzet je discen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Die disconnects zijn voor zover ik weet al altijd van toepassing geweest. Persoonlijk heb ik er nog niet zoveel echt last van gehad.

Een tijdsklokje kan anders ook wonderen doen...
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

TomG schreef:Een tijdsklokje kan anders ook wonderen doen...


Inderdaad ... bij mij gaan de modem en router om 6 uur 's morgens een minuutje zonder stroom. Op die manier bepaal ik zelf wanneer de disconnect gebeurt. Bovendien lost het mijn probleem op dat de router niet altijd terug online geraakte.
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

liger schreef:Ik denk dat het niet zo zeer de vraag is of het erin stond, maar of dat Belgacom het wel mag zonder het specifiek in te zetten (er staat ook niks in mijn contract over het afbreken van telefoongesprek na x minuten, nochtans doen ze dat niet. Alhoewel ik nog niet heb geprobeerd om 36u aan de telefoon te hangen, zal is pidpa helpdesk bellen om te testen)

Het is een 1 ding dat er geen garantie is op de lijn, het is een ander als ze met opzet je discen.


Ik vermoed dat Belgacom naar volgend punt van de algemene voorwaarden zal verwijzen :


Toch wel het verkeerde punt hier geplakt zekers, punt 6 van de algemene voorwaarden van Scarlet ipv het door mij aangehaalde punt uit de BGC voorwaarden.
Dat punt 6 is zo ruim interpreteerbaar dat zonder dat ze specifiek over disconnects spreken, je in feite geen poot hebt om op te staan wat betreft die disconnects.
Laatst gewijzigd door ispwatch op 07 mar 2010, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Staat of stond er ergens op papier naar de consument (dus openbaar) dat geen 36u disconnect hebben een specificatie is van het scarlet netwerk? Zoja, je hebt gelijk. Zo nee, het is geen deel van de specificatie :)

Topic titel trouwens aangepast. Disconnect is duidelijker dan een acroniem en daardoor kunnen meer mensen volgen...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Je ziet duidelijk uit de overzichtjes dat het begint vanaf de circuit namen Belgacom BASen zijn ipv Scarlet.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

gr4vity schreef:Staat of stond er ergens op papier naar de consument (dus openbaar) dat geen 36u disconnect hebben een specificatie is van het scarlet netwerk? Zoja, je hebt gelijk. Zo nee, het is geen deel van de specificatie :)

Topic titel trouwens aangepast. Disconnect is duidelijker dan een acroniem en daardoor kunnen meer mensen volgen...

das een punt
maar eigenlijk zouden het niet resellers zijn die zelfde specificaties moeten afdwingen?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

TomG schreef:Die disconnects zijn voor zover ik weet al altijd van toepassing geweest. Persoonlijk heb ik er nog niet zoveel echt last van gehad.

Een tijdsklokje kan anders ook wonderen doen...


Geen last van: "connected since 04/02/2010, 13:16" 31 dagen, 5 uur 16 min online sinds de laatste disconnect.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

liger schreef:das een punt
maar eigenlijk zouden het niet resellers zijn die zelfde specificaties moeten afdwingen?


Heb je Scarlet of EDPnet al eens om hun mening gevraagd?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

neen.
Wie zou ik best binnen bedrijf contacteren? PR?
Obs3rv3r
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2010, 18:38
Bedankt: 1 keer

die 36 uurs disconnect hoe gebeurt dat? enkel internet ? of voip ook en gaat de modem dan even uit om terug te hersyncen?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Enkel Internet. Aangezien voip over Internet gaat... ;) Mijn iTalk blijft wel gewoon werken en BGC TV ook.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Goztow schreef:Enkel Internet. Aangezien voip over Internet gaat... ;) Mijn iTalk blijft wel gewoon werken en BGC TV ook.


Gaat via andere vlans's / atm pvc's.

Het is enkel de PPPOE / PPPOA sessie die afgebroken wordt. Je fysieke lijn gaat nooit down.
hey69
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 mei 2006, 13:44
Bedankt: 5 keer

36uur disconnects zijn er sinds DAG 1 bij belgacom
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

liger schreef:Wie zou ik best binnen bedrijf contacteren? PR?


Sorry, nu pas gezien. PR gaat je waarschijnlijk verwijzen naar support, je hebt als gebruiker weinig andere keuze dan support.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ophidian
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mei 2009, 19:20

hey69 schreef:36uur disconnects zijn er sinds DAG 1 bij belgacom


Dat was echter bij scarlet niet het geval. Dat is pas sinds de overname van Belgacom dat ze mensen zijn gaan overzetten, dat de disconnects begonnen zijn.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Vroeger was den tv ook nog niet in kleur ;)

Tijden veranderen. En Scarlet is gewoon eigendom van Belgacom hoor.
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

TomG schreef:Vroeger was den tv ook nog niet in kleur ;)

Je zegt het zelf: men verwacht dat zaken met de tijd erop vooruit gaan, niet achteruit ...
hey69
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 mei 2006, 13:44
Bedankt: 5 keer

tjah shit happens hé :p
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Jan_B schreef:
TomG schreef:Vroeger was den tv ook nog niet in kleur ;)

Je zegt het zelf: men verwacht dat zaken met de tijd erop vooruit gaan, niet achteruit ...
Nieuwe bazen, nieuwe gewoonten: zelf genoeg meegemaakt ...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Bij mijn weten zijn er altijd disconnects geweest, of was dit bij mij door de slechte lijnwaarden :roll:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
C1nder
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 06 apr 2004, 02:00
Locatie: Tielt-Winge (3390)

Hier had ik het al jaren niet meer. Sinds ik die nieuwe modem heb weer wel :( Ik vind het enorm irritant. Waarom ook om de 36 uur? Om de 24 of 48 uur zou veel handiger zijn, dan kan ik het midden in de nacht laten gebeuren. Is er geen manier om die Sagem vanzelf te laten reconnecten om de 24 uur? (met een of andere instelling, niet met een elektrische timer of zo)
Obs3rv3r
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2010, 18:38
Bedankt: 1 keer

C1nder wij zoeken t zelfde man :) laat iet wete as ge iets gevonden hebt :)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Misschien is het mogelijk om scripts uit te voeren op die router, zoals je met dd-wrt firmware kan doen.

De reden waarom disconnects om de 36 uur bestaan is gewoon om professioneel gebruik etc tegen te gaan.
Denk maar aan het hosten van een website, ftp, gameserver...

Bij telenet zijn de eerste 1024 poorten gesloten, dit maakt het zowiezo onmogelijk om een groot deel van deze services te verhinderen.
ze noemen dat daar ook wel eens "veiligheid", zo lossen zij dit op.
(ben dus gene voorstander van telenet met hun 10 apparaten die in het stopcontact moeten blijven zitten ^^-
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

honda4life schreef:Misschien is het mogelijk om scripts uit te voeren op die router, zoals je met dd-wrt firmware kan doen.

De reden waarom disconnects om de 36 uur bestaan is gewoon om professioneel gebruik etc tegen te gaan.
Denk maar aan het hosten van een website, ftp, gameserver...

Bij telenet zijn de eerste 1024 poorten gesloten, dit maakt het zowiezo onmogelijk om een groot deel van deze services te verhinderen.
ze noemen dat daar ook wel eens "veiligheid", zo lossen zij dit op.
(ben dus gene voorstander van telenet met hun 10 apparaten die in het stopcontact moeten blijven zitten ^^-

Als je in dat genre moet kiezen tussen Belgacom en Telenet, is de keus snel gemaakt, inderdaad.

Modem automatisch laten rebooten is inderdaad geen probleem.

Voor de unix liefhebbers, dit is wat ik gebruik (Sagem F@ast 3464):

#!/usr/bin/expect

spawn telnet ip_modemrouter
expect {*login:}
send "admin\r"
expect {*Password:}
send "BGCVDSL2\r"
expect {*[admin @ home]$ }
send "reboot\r"


Steek dat in de crontab van een systeem dat aanstaat, en je bent klaar. Al heb ik de indruk dat ik soms het script 2x na elkaar moet runnen eer het effectief werkt, vreemd.
Obs3rv3r
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2010, 18:38
Bedankt: 1 keer

Hello,

Maar dan reboot ge de modem helemaal, is niet mogelijk enkel de PPPoE connectie laten vernieuwen ?

Mvg
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Dat duurt hooguit een paar minuten. Wellicht is een commandline disconnect ook mogelijk. Maar ik ga daarvoor geen script van 30 regels schrijven om 1 minuut in tijd te winnen hoor. ;)
Obs3rv3r
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2010, 18:38
Bedankt: 1 keer

Hello again :)

Ik denk gewoon niet dat die modem uitzetten en aanzetten hem een lange levensduur garandeert ;) enkel de connectie disconnecteren heeft nx te maken me dat'k m hardwarematig laat afspringen en terug opspringen snapte ? daarom zou'k het net wel doen :P

groetjez !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Obs3rv3r schreef:Maar dan reboot ge de modem helemaal, is niet mogelijk enkel de PPPoE connectie laten vernieuwen ?

Wat je ook kan doen is met een tijdschakelaartje je telefoonverbinding met de modem kortstondig verbreken.
De Bbox/Sagem zal automatisch terug synchroniseren (van zodra VDSL signaal terug is), en een nieuwe PPPoE sessie opbouwen, die weer max 36 uur meegaat.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

philippe.deleye schreef:
Obs3rv3r schreef:Maar dan reboot ge de modem helemaal, is niet mogelijk enkel de PPPoE connectie laten vernieuwen ?

Wat je ook kan doen is met een tijdschakelaartje je telefoonverbinding met de modem kortstondig verbreken.
De Bbox/Sagem zal automatisch terug synchroniseren (van zodra VDSL signaal terug is), en een nieuwe PPPoE sessie opbouwen, die weer max 36 uur meegaat.
Philippe.
Dit klopt niet, op de BAS is er een keep alive mechanisme en het kan tussen de 2,5 en 5 minuten duren vooraleer er een disconnect gebeurd. Effe verbreken zal dus zeker niet werken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Vandaar dat na een disconnect je ip niet elke keer anders is :lol:

geldt de 36h als IP lease time, of gewoon tussen de "connects"?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
draco1983
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2010, 16:16

Ik zit al een hele tijd bij Telenet. Geen last van disconnects hahaha. Sinds deze maand heb ik Fibernet dat extreem hoge snelheden aankan.
Ik host meerdere gameservers vanaf mijn pc. Bij Telenet houd je je ip redelijk lang vast als de modem niet uitgaat. Heb hier al een maand zelfde ip. Websites host ik nog niet. Kan eenvoudig door een router aan de modem te hangen en poort 80 (standaard poort voor web requests) te laten forwarden naar een poort hoger dan 1024 (die open staat).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

bestaat er niet zoiets als een verworven recht, nu neem ik aan dat bij verschillende mensen de vraag van 36h disconnects ooit gesteld is geweest, .. als ik een nieuw abo nam was dit steeds voor mij een voorwaarde, .. en vroeg ik dit ook aan de support, ..
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Een dikke 5 minuten "Deze zender is tijdelijk onbeschikbaar" zien tijdens een spannend deel van een voetbalwedstrijd, is niet echt bevorderlijk voor de 'customer-binding', moet ik zeggen. Da's hoelang het duurt eer de 36uren router-reset hier voltooid is :evil:

Dat een internetverbinding af en toe eens gereset wordt, kan ik nog begrijpen, maar dat een TV verbinding dat ook moet verdragen, is gewoon ridicuul. Maak dat spel dan op z'n minst een beetje slimmer zodat de reset gebeurt als er geen activiteit is op de connectie :roll:
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

cptKangaroo schreef:Een dikke 5 minuten "Deze zender is tijdelijk onbeschikbaar" zien tijdens een spannend deel van een voetbalwedstrijd, is niet echt bevorderlijk voor de 'customer-binding', moet ik zeggen. Da's hoelang het duurt eer de 36uren router-reset hier voltooid is :evil:

Dat een internetverbinding af en toe eens gereset wordt, kan ik nog begrijpen, maar dat een TV verbinding dat ook moet verdragen, is gewoon ridicuul. Maak dat spel dan op z'n minst een beetje slimmer zodat de reset gebeurt als er geen activiteit is op de connectie :roll:

Blijkbaar heb je het niet goed begrepen. De disconnect om de 36 uur is enkel en alleen op de PPPOE verbinding. Dat wil zeggen, je surf sessie. Belgacom levert je triple-play, dit bestaat uit een internet verbinding (surf sessie), een Voice over IP (VOIP) verbinding en een iDTV (interactive Digital TV) verbinding (bestaande uit broadcast en VoD (Video on Demand)).

Enkel en alleen de surf sessie verbreekt om de 36 uur. Dit betekent dat er een nieuwe PPPOE (Point-to-Point Protocol over Ethernet) sessie wordt gestart. Hierbij krijgt je netwerk kaart een nieuw IP adres (meestal). Het resultaat is dat je surf sessie heel even verbroken wordt, maar op gebied van digitale televisie én telefonie via het internet (Voice over Internet Protocol) is er helemaal geen sprake van een onderbreking.

Als je de melding krijgt dat "deze zender tijdelijk onbeschikbaar is" heeft dit niets, maar dan ook niets te maken met de 36 uur disconnects. Waarschijnlijk verliest jouw modem af en toe zijn synchro (waarvoor je best eens belt naar de helpdesk) en op dat moment gaan de drie diensten er inderdaad voor een tijdje uit.

Slechte "Customer-binding" is dus een volledig verkeerd begrepen perceptie uwentwege.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ophidan sinds wanneer wa sit niet bij scarlet ?
Ik ben klant geweest van maart tot september 2008 en ik had een onderbreking of 10 per dag ! :banana:
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

quistnix schreef:Als je de melding krijgt dat "deze zender tijdelijk onbeschikbaar is" heeft dit niets, maar dan ook niets te maken met de 36 uur disconnects. Waarschijnlijk verliest jouw modem af en toe zijn synchro (waarvoor je best eens belt naar de helpdesk) en op dat moment gaan de drie diensten er inderdaad voor een tijdje uit.

Slechte "Customer-binding" is dus een volledig verkeerd begrepen perceptie uwentwege.

Er zit exact 36 uur tussen twee van die "PPPOE: Connection terminated" occasies. Maar een andere is exact 5 uur, dus god knows wat het precies veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

0800 22 700
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”