seagull schreef:Moet wel zeker zijn dat die Belgacom router met 1 op 1 nat geen problemen geeft met mijn IP centrale.
En wat bedoelen ze met maximaal 4 computers? Ik heb hier vaak 5 PC's online + enkele dreamboxen en wat voip toestellen.
Of moet ik die 4 niet zo nauw nemen?
Komt er op neer dat de router waarop je aangesloten wordt, enkel maar 192.168.254.x ( 2, 3, 4, 5 ) krijgt als Ip's. Zodus, als je netwerk achter deze router op een switch zit, en je hebt meer devices dan 4 op je netwerk met een ip... Zoals, laten we zeggen, 2 netwerk printers. Wel, ben je beperkt tot 2 ip's voor je pc's.
Standaard staat de router op DHCP, maar zodra je poort forwarding wenst te doen ( server ), zetten ze de boel op fixed ip.
Aka, your screwed! Ik heb de boel simpel opgelost, door:
Telephoon kabel -> Bbox -> Router -> Switch ( 3 apparaten op de 192.168.254.x deel, en 1 server ).
Server -> Poort 1 ( 192.168.254.x )
Server -> Poort 2 ( 192.168.2.x ) -> Kleine Switch -> Andere apparaten rond de server.
Dit heb je nodig voor als je een Linux server draait ( zet het gewoon in een xxx.sh bestand, en draait dat bij het opstarten ):
Code: Selecteer alles
# Local only
iptables -A FORWARD --in-interface eth1 --out-interface eth0 --source 192.168.2.0/255.255.255.0 -m state --state NEW -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.2.0/24 -o eth0 -j MASQUERADE
Ben persoonlijk niet blij hoe beperkt men zo een dure lijn gemaakt heeft! En 50€ / maand extra voor 0.4Mbit extra upload, en 6 extra ip's voor je netwerk zie ik niet zitten.
Het is te hopen dat ze hun Compact Pro DEFTIG upgraden, want om eerlijk te zijn, Dommel hun aanbod is pakken beter.
Dommel vs Compact Pro
Download: 20Mbits vs 20Mbits
Upload:
2Mbits vs
1.4Mbits
Prijs:
50€ vs
105€ ( inc btw )
Limiet: Geen vs Geen
Installatie Kost: 25€ ( + 130€ Hardware ) vs 300€ ( Hardware huur inc )
Hardware: Uw eigendom ( onder uw volledige controle ) vs Huur ( niet aanpasbaar. Ieder keer mailen naar Belgacom )
Netwerk beperkingen: Geen vs 4 Pc's maximaal
Enz ... Je merkt duidelijk dat Belgacom met een deftig probleem zit, en ik ben eerlijk gezegd niet veraf om BC buiten te smijten wegens deze beperkingen. Een bedrijfs abonnement met 4 interne IP's ... *zucht*
gr4vity schreef:Uit een ander topic blijkt dat het 30/3 of 30/4 gaat worden bij Belgacom Pro. Maar dat zijn natuurlijk geruchten.
Ik denk dat ze eerder naar de 5Mbit gaan moeten gaan, als ze iets willen concurreren. En dan zit je nog met het gerucht dat TN in Juli naar de 25Mbit upstream wilt gaan voor bepaalde abonnementen? Geen idee of er wat van aan is, maar ja. Hun toestellen ondersteunen het, de vraag is of hun netwerk het aan kan, en of men het wel wilt doen.
Watever het mag zijn, BC gaat hun Compact Pro enorm moeten upgraden voor de 55€ duurdere prijs te rechtvaardigen vind ik.