lage snelheid
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
't is er hier ook niet op verbeterd. Maanden geleden haalde ik nog 3Mbs ...
Resultaten nu tss de 0.9 en 1.4
Resultaten nu tss de 0.9 en 1.4
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Argumenten als "afstand tot centrale" en "kwaliteit telefoonlijn" zijn gewoon TELE2 excuses.
Ik heb in de daluren op weekdagen meestal downloadsnelheden rond de 400kb/s. In het weekend zakt dit ineens naar snelheden tussen 100 en 200 kb/s.
Staat de centrale dan op wieltjes???
TELE2 moet zijn kop niet in het zand steken en een oplossing zoeken want ik BETAAL voor een 4MBIT verbinding.
PS: gelukkig mag ik over een paar maand overschakelen naar een provider met hedendaagse snelheden ;:)
Ik heb in de daluren op weekdagen meestal downloadsnelheden rond de 400kb/s. In het weekend zakt dit ineens naar snelheden tussen 100 en 200 kb/s.
Staat de centrale dan op wieltjes???
TELE2 moet zijn kop niet in het zand steken en een oplossing zoeken want ik BETAAL voor een 4MBIT verbinding.
PS: gelukkig mag ik over een paar maand overschakelen naar een provider met hedendaagse snelheden ;:)
Neen die staat niet op wieltjes, maar als de afstand al redelijk is, en andere mensen 's avonds bvb of 's weekends ook beginnen te surfen dan zijn de gevolgen zichtbaarder.gvh schreef:Argumenten als "afstand tot centrale" en "kwaliteit telefoonlijn" zijn gewoon TELE2 excuses.
Ik heb in de daluren op weekdagen meestal downloadsnelheden rond de 400kb/s. In het weekend zakt dit ineens naar snelheden tussen 100 en 200 kb/s.
Staat de centrale dan op wieltjes???
TELE2 moet zijn kop niet in het zand steken en een oplossing zoeken want ik BETAAL voor een 4MBIT verbinding.
PS: gelukkig mag ik over een paar maand overschakelen naar een provider met hedendaagse snelheden ;:)
Anderzijds betaal je een abo TOT 4mbit. Dit is nooit gegarandeerd...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Weer een 1Mbit s**** hier
Ik denk dat ik m'n kans maar waag en naar Scarlet ga
Ik denk dat ik m'n kans maar waag en naar Scarlet ga
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Ik hoop dat de Mods m'n dubbelpost vergeven, maar dit leek toch iets te toevallig dus misschien is dit een fix voor sommigen:
Door even de (kapotte) draadloze telefoon in z'n basisstation te steken, dat aan de Tele2 router hangt, is mijn internetsnelheid plots weer normaal
De router halveert de internetsnelheid tijdens een telefoongesprek dus mogelijk was dat daarop blijven steken - restarts hielpen niet, en gisterenavond halveerde ook de halve snelheid tijdens een telefoongesprek dus het is waarschijnlijk een cumulatief effect.
Maar de kans is vrij groot dat ik morgen toch naar ScarletONE overschakel vanwege de prijs.
EDIT :: 19:17 :: ondertussen is het weer tussen 0.7-1.7Mbit
Door even de (kapotte) draadloze telefoon in z'n basisstation te steken, dat aan de Tele2 router hangt, is mijn internetsnelheid plots weer normaal
De router halveert de internetsnelheid tijdens een telefoongesprek dus mogelijk was dat daarop blijven steken - restarts hielpen niet, en gisterenavond halveerde ook de halve snelheid tijdens een telefoongesprek dus het is waarschijnlijk een cumulatief effect.
Maar de kans is vrij groot dat ik morgen toch naar ScarletONE overschakel vanwege de prijs.
EDIT :: 19:17 :: ondertussen is het weer tussen 0.7-1.7Mbit
Kan het zijn dat we van jou ook een klacht hebben ontvangen via de ombudsdienst?
Ik blijf hier dag op dag achter vragen, wat de status is, en wat er gaat komen. Sorry dat dit niet rapper lukt.
-
- Plus Member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 1 keer
@320i Ja, klopt heb alle kanalen aangesproken, want het komt maar niet in orde.
Laatste oproep van base vroegen ze mij om mijn binnenbekabeling te vervangen, heb dan spliksplinternieuwe kabels uit de doos van mijn 2de modem gehaald en aangesloten, maar het probleem blijft. Heb wel nog geen tijd gehad om terug te bellen om dit te laten weten.
Ze suggereerden om een belgacom technieker naar mij te sturen nadat de bekabeling vervangen was, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat die hier veel zal kunnen doen. Niemand kan(of wil) mij ook zeggen waar het probleem ligt. Hier, in de centrale, een capaciteitsprobleem algemeen, .....
Ik apprecieer je moeite. Kweet dat je hier ook veel gezeik moet slikken. Daarom toch bedankt dat je nog moeite doet.
Laatste oproep van base vroegen ze mij om mijn binnenbekabeling te vervangen, heb dan spliksplinternieuwe kabels uit de doos van mijn 2de modem gehaald en aangesloten, maar het probleem blijft. Heb wel nog geen tijd gehad om terug te bellen om dit te laten weten.
Ze suggereerden om een belgacom technieker naar mij te sturen nadat de bekabeling vervangen was, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat die hier veel zal kunnen doen. Niemand kan(of wil) mij ook zeggen waar het probleem ligt. Hier, in de centrale, een capaciteitsprobleem algemeen, .....
Ik apprecieer je moeite. Kweet dat je hier ook veel gezeik moet slikken. Daarom toch bedankt dat je nog moeite doet.
Laatst gewijzigd door rasman 05 feb 2010, 16:33, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 1 keer
320i schreef:Heb de klacht doorgesluisd gekregen - omdat ze ook weten dat ik hier op zit te hameren.
Spijtige is, en ik ben en blijf hier heel eerlijk over, dat we niet zomaar een oplossing in place kunnen zetten, met of zonder klacht.
Maar, kun je mij dan eigenlijk zeggen wat reeël het probleem is ?
Probleem komt hoofdzakelijk van de capaciteiten op de VP's.rasman schreef:320i schreef:Heb de klacht doorgesluisd gekregen - omdat ze ook weten dat ik hier op zit te hameren.
Spijtige is, en ik ben en blijf hier heel eerlijk over, dat we niet zomaar een oplossing in place kunnen zetten, met of zonder klacht.
Maar, kun je mij dan eigenlijk zeggen wat reeël het probleem is ?
Aan de technische kant is er een contract tussen een OLO en Belgacom (eigenaar) dat de klanten op een vp een minimum capaciteit moeten hebben van x kbps.
Door bvb wijzigingen op het netwerk (broba naar bruo) ga je minder klanten hebben op de broba vp's als voorheen. Hierdoor krijg je dan een overcapaciteit - lees: er is een te hoge capaciteit voor het aantal klanten.
Zoals elk bedrijf doet, is het de logische reactie om onnodige kosten ook te vermijden.
Hierdoor werden de capaciteiten dus terug gelijkgesteld naar de noden.
Resultaat is, dat om één of andere reden hierdoor lijkt (voor ons lijkt, voor klanten realiteit) de capaciteit ineens onvoldoende is.
Mijn gevecht - en dit is eentje dat veel meer tijd vraagt dan juist op een knopje duwen, omdat ik ook door moet naar managers, directors etc, is om de capaciteit terug omhoog getrokken te krijgen zodat jullie - de klanten - dit positief ervaren.
Maar wederom - en daar bots ik dus op en loop ik bijgevolg ook op vast en dat is dan het vermoeiende - komt de kostenanalyse naar boven en de vraag of dit daad werkelijk nodig is.
Voor mij wel, voor jullie ook, maar ik ben maar een schipper en niet de kapitein.
Ik kan je wel zeggen dat ik hier dag na dag achter zaag en klaag. Zien jullie niet, en is niet jullie zorg, maar is wel de realiteit.
-
- Plus Member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 1 keer
Dat is nu eens een echt antwoord. Bedankt hiervoor. Nu weet ik tenminste hoe ik er voor sta.
Bijgevolg zit ik mij af te vragen, heeft het nog wel zin dat ik terug contact opneem om de melden dat de bekabeling mijn probleem niet heeft opgelost. (of kun jij dit in mijn dossier erbij zetten)
Dan maak ik mij ook nog de bedenking dat er pas iets zal gebeuren als de klachten rechstreeks of via de ombudsman in grote mate binnenkomen bij Base.
Dus diegene die het probleem ook ervaren maar niet klagen, zouden dat eigenlijk beter wel doen. Want anders wilt uwen kapitein niets ondernemen.
Bijgevolg zit ik mij af te vragen, heeft het nog wel zin dat ik terug contact opneem om de melden dat de bekabeling mijn probleem niet heeft opgelost. (of kun jij dit in mijn dossier erbij zetten)
Dan maak ik mij ook nog de bedenking dat er pas iets zal gebeuren als de klachten rechstreeks of via de ombudsman in grote mate binnenkomen bij Base.
Dus diegene die het probleem ook ervaren maar niet klagen, zouden dat eigenlijk beter wel doen. Want anders wilt uwen kapitein niets ondernemen.
Ik kan dat er bij zetten, geen probleem.rasman schreef:Dat is nu eens een echt antwoord. Bedankt hiervoor. Nu weet ik tenminste hoe ik er voor sta.
Bijgevolg zit ik mij af te vragen, heeft het nog wel zin dat ik terug contact opneem om de melden dat de bekabeling mijn probleem niet heeft opgelost. (of kun jij dit in mijn dossier erbij zetten)
Dan maak ik mij ook nog de bedenking dat er pas iets zal gebeuren als de klachten rechstreeks of via de ombudsman in grote mate binnenkomen bij Base.
Dus diegene die het probleem ook ervaren maar niet klagen, zouden dat eigenlijk beter wel doen. Want anders wilt uwen kapitein niets ondernemen.
En die klachten via OD gaan het verschil niet maken. Ik heb lijsten verzameld (gebaseerd op de dossiers van klanten) over heel belgië waar het voor mij anders moet - denk dat het vandaar ook is dat het nogal bediscussieerd wordt.
Wat ik nog wel wil benadrukken - voor de goede orde - is dat OD klachten bij ons ook niet onopgemerkt voorbij gaan, maar dat ik sneller en meer klanten via hun dossier (en laatste meldingen) naar boven kan halen, dan moeten wachten tot de klachten via de OD binnen stromen.320i schreef:Ik kan dat er bij zetten, geen probleem.rasman schreef:Dat is nu eens een echt antwoord. Bedankt hiervoor. Nu weet ik tenminste hoe ik er voor sta.
Bijgevolg zit ik mij af te vragen, heeft het nog wel zin dat ik terug contact opneem om de melden dat de bekabeling mijn probleem niet heeft opgelost. (of kun jij dit in mijn dossier erbij zetten)
Dan maak ik mij ook nog de bedenking dat er pas iets zal gebeuren als de klachten rechstreeks of via de ombudsman in grote mate binnenkomen bij Base.
Dus diegene die het probleem ook ervaren maar niet klagen, zouden dat eigenlijk beter wel doen. Want anders wilt uwen kapitein niets ondernemen.
En die klachten via OD gaan het verschil niet maken. Ik heb lijsten verzameld (gebaseerd op de dossiers van klanten) over heel belgië waar het voor mij anders moet - denk dat het vandaar ook is dat het nogal bediscussieerd wordt.
-
- Plus Member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 1 keer
Ben eens benieuwd welk antwoord de ombudsman dan zal krijgen van Base ?
Zal waarschijnlijk iets zijn in de aard van we kunnen er op dit ogenblik niet veel aan doen. (en de kous is af)
Daar sta je dan...
Zal waarschijnlijk iets zijn in de aard van we kunnen er op dit ogenblik niet veel aan doen. (en de kous is af)
Daar sta je dan...
Ik heb die van jou bij mij liggen bvb. Wat wil je dat we antwoorden? Bevestigen, en dan?rasman schreef:Ben eens benieuwd welk antwoord de ombudsman dan zal krijgen van Base ?
Zal waarschijnlijk iets zijn in de aard van we kunnen er op dit ogenblik niet veel aan doen. (en de kous is af)
Daar sta je dan...
Ontkennen, niet tegenstaande ik dan mijn eigen paardenlappen op zet?
Ik wou dat ik het je kon zeggen.rasman schreef:neen, ik hoop dat daar de waarheid zal in staan. Maar dan ben ik ook wel benieuwd wat de ombudsman daarmee zal doen.
Kan toch niet zijn dat hij zich hier gewoon bij neerlegd.
Ik kan wat ik hier had gezet ook aan hen zeggen, maar lost je probleem nog niet op, en denk dat dat wel de bedoeling is, een oplossing.
-
- Plus Member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 1 keer
ja ,da's waar, een oplossing is het doel. Nog vordering gemaakt ?
Is een verhuis naar een andere centrale niet mogelijk ?
Vermoed dat jullie alleen het ADSL platform huren bij belgacom en geen andere varianten (ADSL2 of VDSL) waarop ik kan gezet worden.
Is een verhuis naar een andere centrale niet mogelijk ?
Vermoed dat jullie alleen het ADSL platform huren bij belgacom en geen andere varianten (ADSL2 of VDSL) waarop ik kan gezet worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Het feit dat de ombudsdienst als neutrale partij de klacht aanvaardt, betekent wel dat er meer aan de hand is dan ver van de centrale wonen.
Bij mij is de snelheid alvast verdubbeld door naar een andere ISP te gaan.
Hiermee wil ik niet aan bashing doen hé, ik vind nog steeds dat 320i hier fantastisch werk levert en hij heeft ook gezorgd dat BASE mijn dossier terug ter harte nam.
Bij mij is de snelheid alvast verdubbeld door naar een andere ISP te gaan.
Hiermee wil ik niet aan bashing doen hé, ik vind nog steeds dat 320i hier fantastisch werk levert en hij heeft ook gezorgd dat BASE mijn dossier terug ter harte nam.
ADSL2: kunnen we niet op opleveren indien verzwakking van 2.5 db (ca 2km) op de lijn -> Belgacom weigert de aanvraag - veiligheidshalve.rasman schreef:ja ,da's waar, een oplossing is het doel. Nog vordering gemaakt ?
Is een verhuis naar een andere centrale niet mogelijk ?
Vermoed dat jullie alleen het ADSL platform huren bij belgacom en geen andere varianten (ADSL2 of VDSL) waarop ik kan gezet worden.
Vorderingen: ik heb net nog is aan de bel getrokken... Hopelijk krijg ik eens wat positiefs te horen.
Johcla, de OD heeft zijn manier van werken. Als jij aangeeft in je klacht nooit contact te hebben gehad met je provider voor problemen, dan weigerne ze de klacht (onontvankelijk), zeg jij daarentegen dat je dat wel hebt gedaan (ook al is dat in praktijk misschien anders) aanvaarden ze ze. Each one has his own way of working...johcla schreef:Het feit dat de ombudsdienst als neutrale partij de klacht aanvaardt, betekent wel dat er meer aan de hand is dan ver van de centrale wonen.
Bij mij is de snelheid alvast verdubbeld door naar een andere ISP te gaan.
Hiermee wil ik niet aan bashing doen hé, ik vind nog steeds dat 320i hier fantastisch werk levert en hij heeft ook gezorgd dat BASE mijn dossier terug ter harte nam.
Ik heb home internet 4 nu al één maand.
Tijdens het weekend heb ik een heel lage downloadsnelheid dat begint rond 16.00u tot 22.00u,terwijl in de week en nachts een "normale snelheid" haal van zo'n 3,5mbit/s, komt het omdat de centrale overbelast is of dat BASE zelf de snelheid verlaagt?
Ik zit 3.6 km van de centrale in de regio Brugge.
Tijdens het weekend heb ik een heel lage downloadsnelheid dat begint rond 16.00u tot 22.00u,terwijl in de week en nachts een "normale snelheid" haal van zo'n 3,5mbit/s, komt het omdat de centrale overbelast is of dat BASE zelf de snelheid verlaagt?
Ik zit 3.6 km van de centrale in de regio Brugge.
3.6km geeft een verzwakking, maar als je dan bvb alleen zit gebruik te maken gaat dat gaan. Als je buren dan ook beginnen werken met DSL verbindingen, wordt het automatisch wat trager.fox81 schreef:Ik heb home internet 4 nu al één maand.
Tijdens het weekend heb ik een heel lage downloadsnelheid dat begint rond 16.00u tot 22.00u,terwijl in de week en nachts een "normale snelheid" haal van zo'n 3,5mbit/s, komt het omdat de centrale overbelast is of dat BASE zelf de snelheid verlaagt?
Ik zit 3.6 km van de centrale in de regio Brugge.
Echter, BASE verlaagt de snelheid niet. Is niet dat er bvb gewerkt wordt op zo'n manier dat klanten 's avonds / 's weekends gecapped worden.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Base verlaagt de snelheid misschien niet, maar kan het zijn dat er een capaciteitstekort is?320i schreef:3.6km geeft een verzwakking, maar als je dan bvb alleen zit gebruik te maken gaat dat gaan. Als je buren dan ook beginnen werken met DSL verbindingen, wordt het automatisch wat trager.fox81 schreef:Ik heb home internet 4 nu al één maand.
Tijdens het weekend heb ik een heel lage downloadsnelheid dat begint rond 16.00u tot 22.00u,terwijl in de week en nachts een "normale snelheid" haal van zo'n 3,5mbit/s, komt het omdat de centrale overbelast is of dat BASE zelf de snelheid verlaagt?
Ik zit 3.6 km van de centrale in de regio Brugge.
Echter, BASE verlaagt de snelheid niet. Is niet dat er bvb gewerkt wordt op zo'n manier dat klanten 's avonds / 's weekends gecapped worden.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Controleer eens of VDSL beschikbaar is op je adres. Op mijn adres in Bredene is het alvast beschikbaar. Als het beschikbaar is, is het het moment om over te stappen met de generation internet-promotie van Belgacom.rasman schreef:Heeft er iemand al iets van verbetering ondervonden ? Ik alleszins niet
-
- Elite Poster
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Dat is idd enkel internet.
Voor telefonie gebruik ik VOIP, dat kan je misschien ook overwegen.
Als je telefonie wil naast dat generation internet, moet je terug een vaste lijn nemen vrees ik.
Of Scarlet One, dan heb je er ook digitale tv bij.
Mss kan een pakket van telenet ook voordelig zijn voor jou, als je niet op ADSL kan rekenen.
Voor telefonie gebruik ik VOIP, dat kan je misschien ook overwegen.
Als je telefonie wil naast dat generation internet, moet je terug een vaste lijn nemen vrees ik.
Of Scarlet One, dan heb je er ook digitale tv bij.
Mss kan een pakket van telenet ook voordelig zijn voor jou, als je niet op ADSL kan rekenen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
Neen ik heb er waar Belgacom weigert om het Voice abbo af te sluiten...johcla schreef:Dat is idd enkel internet.
omdat er op dat kabelpaar VDSL EN discovery is...
administratief moeten ze je op dat ander paar dan zetten en dan moeten ze een technieker sturen (ooh)
en technisch kan het niet...want je ander paar zit op een andere centrale die killlllooometers verder weg ligt dan het kabelpaar waar ze nu op zitten...
en als je blijft zagen krijg je 2 "generation" abonnementen....
blijf je verder zagen krijg je nog een boete omdat je een van die generations vroegtijdig hebt afgesloten
en als je verder blijft zagen krijg je daar een credit nota van... met als melding dat zij WEL in hun goed recht waren en dit een commerciele geste is
puntje bij paaltje... ik heb dus nog steeds 1 generation met een "discovery" ... en 1tje waar ik effectief "geen" telefonie heb kunnen bewerkstelligen... (5 maand later !!!)
doordat ik geen proximus abbo heb...en geen "classic" line (20euro ipv 9,99euro)... .heb ik dus ook geen recht op gratis decoder voor belgacom tv
Belgacom heeft me wel al opgebeld om zich te excuseren voor de eventuele vele storingen van m'n digitale televisie
(ja zo zonder decoder heb je veel storing moet ik zeggen...
Gisteren was het weer eens erg.. Vanaf 19@20u begon de snelheid serieus te dalen, tegen 21u was het amper nog mogelijk met een deftige snelheid te surfen, elke pagina laadde traag.
Mijn pa had er ook genoeg van, zeker omdat ik met examens zit en nog van alles moest opzoeken. Zijn nu aan het kijken om van provider te veranderen. Hopelijk levert die betere resultaten 's avonds, want elke avond zie je de snelheid zo in een put gaan. Kan natuurlijk ook altijd zijn dat iedereen in deze straat ineens massaal begint te downloaden 's avonds, maar dat denk ik niet, hier woont zelf geen jeugd.
Mijn pa had er ook genoeg van, zeker omdat ik met examens zit en nog van alles moest opzoeken. Zijn nu aan het kijken om van provider te veranderen. Hopelijk levert die betere resultaten 's avonds, want elke avond zie je de snelheid zo in een put gaan. Kan natuurlijk ook altijd zijn dat iedereen in deze straat ineens massaal begint te downloaden 's avonds, maar dat denk ik niet, hier woont zelf geen jeugd.
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:10
Vorige zaterdag geen internet noch telefoon wegens werken bij base.
Vandaag haal ik iets betere snelheden de hele dag al.
Vooral de ping is verbeterd, en mijn download gaat nog steeds aan een kleine 2.95mb/s.
Vorige week was dat ergens 0.5 tot 0.8mb/s.
Dit is vergelijkbaar met wat ik 3.5 jaar terug kreeg van tele2.
Hebben jullie ook beterschap nu?
Vandaag haal ik iets betere snelheden de hele dag al.
Vooral de ping is verbeterd, en mijn download gaat nog steeds aan een kleine 2.95mb/s.
Vorige week was dat ergens 0.5 tot 0.8mb/s.
Dit is vergelijkbaar met wat ik 3.5 jaar terug kreeg van tele2.
Hebben jullie ook beterschap nu?