cpu cooler

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

momenteel heb ik deze (COOLER MASTER Hyper TX 3 - Koeler voor processor )
linkje

maar mijn ventilator is niet 100% meer begint meer lawaai te maken en draait een beeke scheef! tevreden over het lawaai maar over de koeling zelf eigenlijk niet!

cpu is een "intel core 2 quad Q9550" en mijn 4 cores draaien altijd rond de 50° :nono: wat behoorlijk veel is!
nu zijn er 2 opties een nieuwe ventilator erop of een nieuwe koeler die deze toch onder de 40° krijgt want ik wil deze namelijk nog 0.4à0.6 ghz overklokken indien mogelijk

zo ziet het er nu uit....graag advies voor een goede en STILLE koeler
Afbeelding

deze ziet er stil uit maar hoe zit het met de koeling?

klein detail de koeler die ik nu heb blaast alles naar buiten als het een is die naar beneden blaast (dus op de cpu zelf) kan ik dan nog ergens een bevestigen zodat dit alsnog gebeurt?

budget is €40 en liefst zo stil mogeijk (en de afmetingen mogen niet groter zijn dan 139 mm x 90 mm x 51 mm
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

50 is niet veel, zeker niet voor quad (en hier begint weer dat zever van "waar meet je uw temp")

In ieder geval probeer eerst
1. stofzuigen
2. nieuwe koelpasta
3. overclock zo en kijk hoeveel de temperatuur stijgt. Bij zulke torens is het niet de maximale W dat ze kunnen afvoeren belangrijk maar de koelpasta en dergelijke
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Offtopic: nice cabling. :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

overclocken: verbruikt een pak energie meer (en veel levert het toch niet op; hier [email protected] stable terug op 3Ghz@62W idle gezet).

ivm fans: Heb 4 slipsstreams steken: Scythe Slip Stream 120mm fan 500rpm - 7.50dBA :7€
Deze hoor ik niet, mn scherm maakt meer lawaai (en anders hoor je het ook al bijna niet).

edit 5: Mijn voedingsfan is ook vervangen door een stiller exemplaar (voeding kwam als een van de stilste uit allerlei testen).

Deze is nieuw: Scythe Kaze Maru - 140 mm - 500rpm - 10dBa 10€ (Db's zegge niet alles, geluid mag vooral niet storend zijn, de scythe flex's zijn bijzonder storend).

Die ventilator die jij geselecteerd heb zou ik echt niet nemen:

22 dBA, 1220 omw/min: kan nooit echt stil zijn (heb hier ook die antec kast).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

liger schreef:50 is niet veel, zeker niet voor quad (en hier begint weer dat zever van "waar meet je uw temp")

In ieder geval probeer eerst
1. stofzuigen
2. nieuwe koelpasta
3. overclock zo en kijk hoeveel de temperatuur stijgt. Bij zulke torens is het niet de maximale W dat ze kunnen afvoeren belangrijk maar de koelpasta en dergelijke


1. alles mooi uitgeblazen
2.ik gebruik nu zalman pasta die je kan uitsmeren
3.zou zo een spuit met pasta beter zijn?

Ken schreef:Offtopic: nice cabling. :p

Kan je beter doen met 8 harde schijven en 1 dvd? je mag het altijd komen fixen hoor wan tik zie me er geen doen aan! :bdaysmile:

silencer schreef:overclocken: verbruikt een pak energie meer (en veel levert het toch niet op; hier [email protected] stable terug op 3Ghz@62W idle gezet).
Geen idee of het veel zal opleveren maar bij blu ray encoding kan ik maar proberen want dat duurt zoooo lang

ivm fans: Heb 4 slipsstreams steken: Scythe Slip Stream 120mm fan 500rpm - 7.50dBA :7€
Deze hoor ik niet, mn scherm maakt meer lawaai (en anders hoor je het ook al bijna niet).

edit 5: Mijn voedingsfan is ook vervangen door een stiller exemplaar (voeding kwam als een van de stilste uit allerlei testen).

Deze is nieuw: Scythe Kaze Maru - 140 mm - 500rpm - 10dBa 10€ (Db's zegge niet alles, geluid mag vooral niet storend zijn, de scythe flex's zijn bijzonder storend).

Die ventilator die jij geselecteerd heb zou ik echt niet nemen:
(deze zat standaard op de cpu koeler maar er is eens iets tussen beland dus nu ratelt dat ding mij teveel)

22 dBA, 1220 omw/min: kan nooit echt stil zijn (heb hier ook die antec kast).


zien er zeer stille fans uit maar ehm zoals je ziet plaatsgebrek dus veel meer dan 1 zal ik er niet inkrijgen!
*mijn fan vooraan en achteraan draaien beide op 600 dus die hoef ik niet te vervangen.

ik bedoelde eigenlijk de fan op mijn cpu koeler zelf
mijn kast is volgeplakt met zo een moes voor gelduidreductie en ik moet zeggen dit helpt al zeer goed!


Nog iemand advies voor een goede cpu koeler?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Kijk anders hier eens rond
http://www.hardware.info/nl-NL/productd ... PUkoelers/

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

q-tec schreef:Kan je beter doen met 8 harde schijven en 1 dvd? je mag het altijd komen fixen hoor wan tik zie me er geen doen aan! :bdaysmile:

Niet in die case, maar wel in een andere :o

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

"Off topic" maar toch
Voor en na:
2 hd, 1 dvd reader, 1 dvd writer, 2 graka, fans enz...
case Coolermaster Cosmos 1000

greetz
Weetgraag :wink:
Bijlagen
pc200816.jpg
(120.7 KiB) 25 keer gedownload
pc200814.jpg
(128.72 KiB) 24 keer gedownload
"Carpe Diem"
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Bedankt: 3 keer

Heb zelf een Scythe Mugen II en ben daar zeer tevreden over, zowel op laagste stand als op hoogste maakt die bijna niets van lawaai.

Mijn Q9550 draait op zo'n ~38° (de hoogste temp van 1 core, er zit ook 1 bij met 20°) met alle (case)fans op het laagste :)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

http://www.frostytech.com/ heeft altijd goed gedetailleerde reviews en een top 10 van de beste per fabrikant (Intel/AMD). Hun temperatuurmetingen worden weergegeven als aantal graden boven ambient temperatuur. Bijvoorbeeld, je Hyper TX3 zit op hoge fansnelheid nog steeds 22°C boven ambient.

Met je kabelchaos is airflow misschien de oorzaak van de slechte koeling. Je kan een snellere fan ook vertragen met een Zalman FanMate2 controllerke (kost zo'n 5€) ertussen te hangen en zo de snelheid te regelen - dan kan je de geproduceerde toon ook beter afstellen in combinatie met andere fans.

Coolers met heatpipes zijn over het algemeen beter dan zonder heatpipes, dus die BlueOrb in je link is niet de meest up-to-date cooler. Zelf heb ik een Thermolab Baram (fan not included, retentie via makkelijke thumbscrews) en daarop een Antec fan met Zalman controllerke, die mijn AMD [email protected] op 30-35°C houdt (fan aan 1900RPM maar de toon stoort niet door die tuning).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

bedankt voor de reacties ik ga de koeleres eens opzoeken! (als je nog goede opties hebt post maar)

dit is mijn cpu na ±6uren op 100% te draaien (x264.exe)
Afbeelding


dit is 5min na de belasting

Afbeelding

na 10min en zo een beetje de normale temperatuur
Afbeelding

*waarom staat er bij die eerste 2 dat mijn multi plier 8.5*366 is terwijl deze op 338 staat?

als belgacom internet werkt ga ik mijn kast nog eens leeghalen en proberen iets beter te schikken en nog eens opnieuw koelpasta opdoen helpt ditniet andere koelere natuurlijk!
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De standaard clockspeed voor de Q9550 is 8.5x333Mhz=2830Mhz. Misschien stond hij overclockt (via BIOS 'performance' optie of zo) maar met SpeedStep aan (EIST) waardoor hij bij minder belasting een tandje terugschakelt?

De VID (cpu voltage) staat op 1.25v - als je dat wat lager kan zetten, wordt hij mogelijk ook wat minder warm (de overclock kan wel moeite hebben met lager voltage) maar je zit nog altijd goed qua temperatuur (max is 71.4°C). De core-temperatuur aanduidingen zijn ook minder accuraat bij <50° omdat ze ontworpen zijn als veiligheidscontrole bij hoge temperaturen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”