VDSL kabel maken? (VVT)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hey,

Onlangs Belgacom Generation Internet klant geworden, totnogtoe heel tevreden over het product.

Alleen jammer was dat de belgacom technieker me had beloofd dat ik de adsl-aansluitingen die in de leefruimte zitten ook ging kunnen gebruiken terwijl dit niet zo is.

----

Situatie:

Garage: aansluitpunt telefoon / ADSL / VDSL2 (nu) -> doorgetrokken (ondergronds) naar de leefruimte.

Leefruimte: 2 telefoonaansluitingen waar ik vroeger m'n ADSL2+ modem kon inpluggen en ADSL kreeg.

NU:
Garage: aansluitpunt VDSL2 -> kabel ADSL doorgetrokken tot leefruimte

leefruimte: geen verbinding mogelijk op VDSL2 (ook al kwam technieker kijken en zei hij dat dit wel ging lukken, jammergenoeg is hij niet blijven wachten om dit te testen. Technieker moet gewoon zorgen dat het aansluitpunt in orde is)

-----

Gebeld met de helpdesk die bevestigd dat dit niet kan/zal lukken omdat VDSL2 rechtstreeks op de VDSL splitter / aansluitpunt moet aangesloten zijn.

1) is er een oplossing om de 2 telefooningangen die in de leefruimte zitten toch te gebruiken? (voor VDSL, niet voor telefoon, want bel met VOIP)

2) gaatje geboord van garage -> leefruimte en de meegeleverde 12mtr VDSL kabel doorgetrokken om zo toch de BBOX in de leefruimte te kunnen zetten.
Ik kom echter net niet toe om de kabel mooi weg te stoppen, dus ik zou een kabel van 15mtr nodig hebben, is dit een GEWONE telefoonkabel ((RJ11) ? of is dit een "speciale" VDSL kabel?

Alvast bedankt!

PS: ja de BBOX moét in de leefruimte ;) (telefoon is aangesloten op router + d/l is stabieler via kabel, in de praktijk uitgetest :) )
Laatst gewijzigd door chaoske 12 dec 2009, 20:38, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Meerdere stopcontact actief laten: Nee, absoluut niet. Dit geeft grote problemen met VDSL2 en je zal automatisch op een verlaagd repair profiel terecht komen.

Je intro doortrekken tot één stopcontact is mogelijk, maar er mag dan absoluut geen enkele aftakking op zijn.

De technieker heeft juist geinstalleerd btw: op de intro. Het is juist zijn plicht om de rest van de binnenbekabeling af te splitsen en de modem op de binnenkomende kabel te plaatsen.

Het soort kabel dat je moet gebruiken is VVT (2parige telefoonkabel met vaste kern)
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Thx Devil, de technieker heeft inderdaad z'n werk goed gedaan, alleen jammer dat hij niet heeft gezegd dat de doortrekking niet meer ging werken ipv expliciet te zeggen van wél.

Belangrijkste is de VVT kabel, vanmiddag eens een stock A. bezoeken!

Heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Als op uw invoer in de garage een ntp 2007 staat kunt ge nog steeds één paar dat naar de leefruimte gaat toewijzen voor uw modem, en de rest op telefonie laten staan.

Ge moet dan uw NTP openvijzen en het paar dat naar de leefruimte gaat op het blauwe blokje (ADSL) aansluiten en de rest op het groene blokje (TEL). Wel zien dat ge de full rate splitter op de ntp in de garage zet.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

chaoske schreef:Garage: aansluitpunt VDSL2 -> kabel ADSL doorgetrokken tot leefruimte
Best plaats je dan je BBOX in de garage, en trek vanaf daar UTP kabel door naar andere plaatsen waar je internet of telefonie wil. Op die manier kan je zelfs op de verschillende plaatsen gelijktijdig een PC aansluiten, ipv. slechts één op de plaats waar je BBOX stond.
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

mja, maar onze VOIP telefoon is rechtstreeks op de BBOX aangesloten, daarom dat we hem in de living willen plaatsen...

Uiteindelijk is het probleem nu toch niet opgelost :'(

Aan de intro zit de VDSL2 splitter, van daaruit loopt nu een (door BGC) 12mtr VDSL meegeleverde kabel. (UTP Cat5E staat daarop)

Ik heb nu een VVT kabel, 2 RJ11 connecties erop geplaatst en deze geprobeerd.

Maar hiermee krijg ik mijn VDSL2 niet werkende.. :(

(VVT: 2 x blauw wit identiek verbonden)
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Je gaat naar de garage en opent de NTP2007 die op de intro staat. Aan je rechterzijde zal je een groene en een blauwe klem zien. De kabel die je wenst te gebruiken om de modem in de living te plaatsen, sluit je aan op de blauwe klemmen van de NTP.
Daarna sluit je die terug en plaatst er de Full Rate Splitter terug op.
Vervolgens ga je naar de living (waar het andere uiteinde van de kabel ligt) en sluit je dezelfde twee draden als in de NTP aan op een telefoonstopcontact. Daarna plaats je de bbox2 op het telefoonstopcontact.

succes
Afbeelding
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bedankt voor je reactie nolfie! Ik ga het direct proberen.
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

ook geen geluk :( (morgen post ik eventueel foto's ter verduidelijking van wat ik gedaan heb)

1) intro opengevezen, blauw & wit kabeltje van de VVT in de blauwe klem gestoken (blauw bovenaan dacht ik)
2) alles toe, splitter erop
3) VVT ander einde in een RJ11 stekker, RJ11 in de BBOX
4) geen signaal :(
5) VDSL kabel (utp) in splitter naar modem: terug signaal

Heb ik iets misdaan?
Bijlagen
3_resize.JPG
(51.64 KiB) 127 keer gedownload
Laatst gewijzigd door chaoske 13 dec 2009, 08:38, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Iemand met kennis van zaken laten doen éh.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ken, ik ben softwarematig onderlegd, hardwarematig kan ik mijn plan trekken, maar telefonie is een hele nieuwe wereld :)

De bedoeling was vrij simpel: de blauwe meegeleverde VDSL-kabel vervangen door een identiek, maar langer exemplaar.
2_resize.JPG
(230.44 KiB) 190 keer gedownload
1_resize.JPG
(192.22 KiB) 155 keer gedownload
Laatst gewijzigd door chaoske 13 dec 2009, 12:04, in totaal 1 gewijzigd.
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

ok, ik ben hier aan het bijleren, so go easy on me ;-)

Het uiteinde van de VVT kabel moet naar een telefoonstopcontact -> ik heb hier een telefoonstopcontact liggen, (gelijkaardig aan het bakje van de intro, juist?)

Daarop kan ik een "tussenstekker DSL M5-6V (meegeleverd BGC)" op plaatsen en dan gewoon de blauwe VDSL kabel naar de router. Juist, juist??? ik hoop het :D

straks eens uittesten, tenzij er een ander advies komt.

Heel erg bedankt voor het geduld & advies guys!
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

ochja, een VVT kabel verlengen doe je beter niet. Gebruik gewoon UTP of FTP CAT5e kabel om vanaf het intro punt tot aan je ander punt te gaan.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

chaoske schreef:ook geen geluk :( (morgen post ik eventueel foto's ter verduidelijking van wat ik gedaan heb)

1) intro opengevezen, blauw & wit kabeltje van de VVT in de blauwe klem gestoken (blauw bovenaan dacht ik)
2) alles toe, splitter erop
3) VVT ander einde in een RJ11 stekker, RJ11 in de BBOX
4) geen signaal :(
5) VDSL kabel (utp) in splitter naar modem: terug signaal

Heb ik iets misdaan?

Je bent beter van de VVT kabel in een telefoonstopcontactje te laten toekomen en dan van daaruit met een prefab kabeltje en een telefoonstekker naar de modem te lopen.
Vermoedelijk is uw RJ11 connector niet goed genepen, waardoor er slecht contact ontstaat. Er mogen ook geen andere aftakkingen meer zitten tussen de VVT die vertrekt van de NTP en het stopcontact in de living.
Afbeelding
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

chaoske schreef:ok, ik ben hier aan het bijleren, so go easy on me ;-)

Het uiteinde van de VVT kabel moet naar een telefoonstopcontact -> ik heb hier een telefoonstopcontact liggen, (gelijkaardig aan het bakje van de intro, juist?)

Daarop kan ik een "tussenstekker DSL M5-6V (meegeleverd BGC)" op plaatsen en dan gewoon de blauwe VDSL kabel naar de router. Juist, juist??? ik hoop het :D

straks eens uittesten, tenzij er een ander advies komt.

Heel erg bedankt voor het geduld & advies guys!
De tussenstekker DSLM5-6v gebruik je beter niet. Deze is enkel voorzien om op de intro te plaatsen (als je geen NTP plaatst). Indien je geen Full Rate Splitter op die DSL M5-6 plaatst, zal deze gebrekkig werken. Best is een gewoon simpel 5-polig stekkertje gebruiken.
Afbeelding
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Nogmaals bedankt voor jullie hulp...

update:

1: NTP garage: VVT kabel aangesloten in blauwe klem (DSL), VDSL splitter zit hier ook op (zie foto 1 hierboven)

2: telefoonstopcontact living: uiteinde VVT kabel aangesloten in blauwe klem, identiek aan (1)

3: op telefoonstopcontact: 5-polige stekker, waaruit de blauwe VDSL UTP kabel vertrekt van BGC naar de router

Nog steeds geen signaal :/
4.JPG
(90.46 KiB) 131 keer gedownload
5.JPG
(140.55 KiB) 120 keer gedownload
PS: als het echt niet zal lukken is plan B inderdaad een UTP kabel ipv de blauwe UTP kabel van BGC, maar ik heb het gevoel dat we er dichtbij zitten :p
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

verkeerde splitter gebruikt. ge moet de tf2007 splitter gebruiken anders werken de interne contacten niet.
op zwart sluit ge de buitenkabel aan.
b.
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Benbits, bedankt voor je reactie.

Kan je dat even verduidelijken? :p
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

nolfie schreef:
chaoske schreef:ok, ik ben hier aan het bijleren, so go easy on me ;-)

Het uiteinde van de VVT kabel moet naar een telefoonstopcontact -> ik heb hier een telefoonstopcontact liggen, (gelijkaardig aan het bakje van de intro, juist?)

Daarop kan ik een "tussenstekker DSL M5-6V (meegeleverd BGC)" op plaatsen en dan gewoon de blauwe VDSL kabel naar de router. Juist, juist??? ik hoop het :D

straks eens uittesten, tenzij er een ander advies komt.

Heel erg bedankt voor het geduld & advies guys!
De tussenstekker DSLM5-6v gebruik je beter niet. Deze is enkel voorzien om op de intro te plaatsen (als je geen NTP plaatst). Indien je geen Full Rate Splitter op die DSL M5-6 plaatst, zal deze gebrekkig werken. Best is een gewoon simpel 5-polig stekkertje gebruiken.
Die DSL 5M-6V stekker werkt gewoon NIET zonder een TF2007 Full Rate splitter er op.

Hetzelfde met een NTP, om er voor te zorgen dat er een signaal uit dat blauw blokje komt MOET er ee TF2007 Full Rate splitter in het stopcontact gestoken worden. GEEN distributed ADSL splitter zoals op foto 5.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
genksta
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:38
Bedankt: 6 keer

Het probleem is gewoon dat hij een 2de NTP heeft gebruikt in de living??? Ge moet daar een gewoon telefoondoosje plaatsen en de 2 draden linksboven en linksonder aansluiten. That's it.

Als je echt geen gewoon telefoondoosje hebt kan je die 2de NTP ook gebruiken maar dan op het zwart blokje aansluiten. Maar dat is niet echt reglementair of aangeraden. Het zou natuurlijk ook wel werken.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

De npt die je in de living hebt liggen. Daar moet je de VVT kabel terug aansluiten op de zwarte klemmen. (Met die kabel breng je immers opnieuw toekomend signaal binnen.) Dan steek je op die ntp gewoon uw 5-polige stekker en zal er zeker signaal uitkomen.

als je niet opnieuw een fullrate splitter gaat gebruiken kan een tweede ntp best geen kwaad hoor. Het is immers ook een gewoon stopcontact. Pas wanneer die 6--polige stekker er opstaat heb je een activatie van de blauwe klem.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

chaoske schreef:mja, maar onze VOIP telefoon is rechtstreeks op de BBOX aangesloten, daarom dat we hem in de living willen plaatsen...
Dat is toch geen probleem... plaats die BBOX in je garage en ga vanaf daar verder met UTP (ook naar je VoIP telefoon).

Alle andere ingrepen zijn gepruts met uiteindelijk één resultaat... slechter signaal, en problemen !
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

nolfie, fantastisch! Heel erg bedankt, het werkt perfect! (downloadsnelheid is ook 100% ok)

Juist nog even vragen:

- kan het kwaad om op deze manier te werken? (het is via een "ommeweg", dus zal er kwaliteitsverlies zijn?)

- Als ik niet met een NTP in de living werk, dan heb ik een "telefoonstopcontact" nodig, kan ik daar de blauw & witte draad (VVT) op bevestigen, en van daaruit met een RJ11 (meegeleverd van BGC) telefoonkabel op de router aansluiten. juist? :p

Hartstikke bedankt voor alles in elk geval!
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Het allerbeste systeem is natuurlijk altijd op de intro kabel werken. Als de VVT van goede kwaliteit is, dan zal deze echter geen problemen geven.
Dat je nu met twee NTP's werkt is eigenlijk niet echt een probleem... gezien de tweede fungeert als gewoon stopcontact. Mocht je ergens nog een gewoon vijf-polig stopcontact liggen hebben, dan kan je de blauwe en witte draad daarop aansluiten en vanop het stopcontact terug met dezelfde stekker als waar je nu mee werkt de verbinding naar je modem maken.

Als je echter zegt dat alles perfect werkt, dan zou ik het gewoon zo laten. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

nolfie schreef:Als je echter zegt dat alles perfect werkt, dan zou ik het gewoon zo laten. :wink:
Maar kom dan achteraf niet zeggen dat we je niet gewaarschuwd hebben :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”