Voip met behoud van nummer...

Plaats reactie
Nomado
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:21

Hoi,

Ik ben niet van Nomado :-D

Maar ik ben er wel bij.
Na lang zoeken is de enige Voip-provider die je telefoonnummer echt nomadisch maakt.
Voip-inbound kon via Belgacom, maar is wreed duur.

Na lang via Disco, Voipcheap en Evonet gewerkt te hebben is nu de kogel door de kerk.

Evonet RAW COPPER + Nomado en ik heb mijn "vaste" nummer nog altijd!
Bij www.nomado.eu vragen ze daar slechts 18 euri per jaar voor, ook zij de tarieven enorm goed.

De support is niet best in het Nederlands, maar dat trek ik me niet aan, ik spreek perfect Engels en hun ook.

Eindelijk geen enkele Belgacom faktuur meer!! :banana:

En ja de kwaliteit van Nomado is gelijk aan die van analoog, er zit geen verschil op en de tarieven zijn enorm goed!
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Sorry, kon mijn oude account niet terug vinden, wel na inloggen op nieuw account :lol:
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Nomado schreef:Na lang zoeken is de enige Voip-provider die je telefoonnummer echt nomadisch maakt.
Waarom is dat alleen bij Nomado echt nomadisch ?

Bij Weepee is't veel goedkoper en even nomadisch. Of niet ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Nomado schreef:Bij http://www.nomado.eu vragen ze daar slechts 18 euri per jaar voor, ook zij de tarieven enorm goed.
Waarom staat er dan 23.90 euro op hun website ?

Trouwens na 16u bel ik "gratis" bij Telenet, en voor die 24 euro kan ik al drie maanden m'n telefoon betalen.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

MarkDM schreef:
Nomado schreef:Na lang zoeken is de enige Voip-provider die je telefoonnummer echt nomadisch maakt.
Waarom is dat alleen bij Nomado echt nomadisch ?

Bij Weepee is't veel goedkoper en even nomadisch. Of niet ?
Omdat je het overal ter wereld kan gebruiken en gewoon je vaste thuis nummer kan gebruiken.
Blijkbaar kunnen die het ook. Wist ik niet.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

r2504 schreef:
Nomado schreef:Bij http://www.nomado.eu vragen ze daar slechts 18 euri per jaar voor, ook zij de tarieven enorm goed.
Waarom staat er dan 23.90 euro op hun website ?

Trouwens na 16u bel ik "gratis" bij Telenet, en voor die 24 euro kan ik al drie maanden m'n telefoon betalen.
Hou toch op over Telenet, dat is een even hopeloze provider als Belgacom.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

BasMSI is nog maar een paar uur terug maar aan zijn arrogant gedrag is er nog niets veranderd.
Gelukkig hebben we nu een vijandenlijst waar we hem kunnen aan toevoegen :evil:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef: Trouwens na 16u bel ik "gratis" bij Telenet, en voor die 24 euro kan ik al drie maanden m'n telefoon betalen.
BasMSI schreef: Hou toch op over Telenet, dat is een even hopeloze provider als Belgacom.
Deze bijdragen zijn volledig off-topic.
De vraag ging over nomadische VOIP nummers, niet over Telenet tarieven.
De OP heeft helemaal geen boodschap aan gratis bellen na 16u, hij wil een nomadisch nummer wat hij overal kan meenemen.
Dit Forum zou zoveel leefbaarder zijn als we ons eindelijk eens allemaal een beetje zouden kunnen inhouden met reakties te geven die niets met de vraag te maken hebben. Maar blijkbaar kan dit hier niet :-(
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Precies, trouwens ik ben die OP, kon mijn oude account niet terug vinden via de remember pages.
Anyway, ik wou al jaren mijn nummer overal mee naartoe nemen, ging niet tenzij je:

1 Belgacom veel geld geeft, geen optie dus.

2 Je ging doorschakelen, erg duur als je bv in Nederland zit, GSM kosten zijn belachelijk hoog.

Bij Nomado gaat dit dus wel en hun tarieven zijn dik in orde naar GSM toe, aangezien de meeste klanten op hun GSM gebeld willen worden.
Betamax is zeker niet slecht, maar hun GSM tarieven liggen veel te hoog als je niet telkens bijhoud welke de goedkoopste is, want ze veranderen soms om de paar dagen.

Nomado is dus precies wat ik zocht, een onafhankelijke provider waar ik mijn Belgacom nummer mee kan nemen en ik mijn ADSL op Raw-copper heb lopen.
Bovendien is de kost RAW-Copper + Numado ongeveer even duur als Disco + nummerweergave, maar dan kan ik wel overal gebeld worden alsof ik thuis zit :banana:
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

BasMSI schreef: Nomado is dus precies wat ik zocht, een onafhankelijke provider waar ik mijn Belgacom nummer mee kan nemen en ik mijn ADSL op Raw-copper heb lopen
Alle voordelen die je hierboven noemt, zijn inderdaad voordelen van VOIP, niet specifiek van Nomado.

Wat betreft inbound: ze zijn niet de goedkoopste: 15 EUR voor het porteren, en dan nog eens 23,9 EUR per jaar. Bij WeePee bv betaal je 9 EUR voor het porteren (of een nieuw nummer) en verder géén jaarlijks abonnement.

Wat betreft outbound: ze zijn niet de goedkoopste:
- landlines zijn gratis bij Betamax (bij Nomado setup + gesprekskosten)
- GSM's zijn goedkoper bij Betamax (vb poivy.com 8.5 cent/minuut, Nomado 10ct/15ct/17ct naar resp Proximus/Mobi/Base).

Voor mij blijft de beste VOIP oplossing een kombinatie van WeePee (inbound)/Betamax (outbound), waarbij je WeePee dan ook outbound gebruikt voor bestemmingen die niet via Betamax gaan (bijzondere nummers)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Klopt helemaal, ze zijn niet de goedkoopste.
Echter Betamax ook niet zodra je betere kwalitieit wenst, want dan gaan de tarieven zwaar de hoogte in.
Ik heb jaren Betamax gebruikt, maar heel vaak zitten er vertragingen op of is het gesprek bijna niet te doen.
Het meeste komt dat voor als je naar Telenet of GSM belt.
Bij Nomado is de kwaliteit goed en de prijs is niet slecht.

Het ligt niet aan mijn modem dat het via Betamax vaak slecht gaat.
Ik had een Belgacom Philips en nu een Fritz!box 7270, bij Betamax is de kwaliteit niet goed genoeg voor mij.

Bij Betamax kan je dezelfde kwaliteit ook halen, maar dan verwijzen ze je naar hun site met Brons/Zilver/Goud pakketten, en dan is het niet intressant meer omdat ze geen inbound hebben.

Naar mijn idee is voor mij Nomado het beste, goedkope tarieven, goede kwaliteit en belangrijkste mijn nummer is overal mee te nemen.
Trouwens de tarieven voor Outboud liggen ongeveer gelijk bij Weepee en ze rekenen ook setup.
Op verplaatsing is het niet handig om meerdere providers te hebben.
Maar je hebt gelijk, de outbound van Betamax is het goedkoopste, maar de kwaliteit is ook slechter.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Oeps, net even zitten kijken, maar Weepee is enorm duur in outbound, vandaar dat je de DID gratis krijgt, ze verdienen het wel terug.
7ct naar Telenet kan dus echt niet in mijn ogen, vooral omdat je niet eens weet dat iemand een TN nummer heeft.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Weepee is idd niet de goedkoopste voor outbound.

Ik gebruik Weepee voor inbound (met geporteerd nummer) en poivy voor outbound.
Dit werkt perfect en ik merk geen verschil in kwaliteit tussen inbound en outbound.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Je kan ze hier allemaal in een klap vergelijken: http://backsla.sh/betamax

Poivy is heel goedkoop maar geeft slechts 90 freedays bij een herlading.
Daarna zijn ze niet echt goedkoop meer.

Maar ik hou me niet meer bezig met het goedkoopste, de kwaliteit is belangrijker voor mij.
Er mag best iets betaald worden voor goede kwaliteit.

Verder zeggen alle Betamax dit: If you use more than 5000 minutes a month, you can apply for a wholesale account at http://www.siptraffic.com

Nou is 5000 minuten wel erg veel, maar er zijn limiten.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

ik ken die comparison maar wordt die nog geupdate?
2008-07-17 laatste toevoeging
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Volgens Firefox bij Bron info nog wel: wo 07 okt 2009 07:15:14 CEST
Of dat klopt weet ik niet, CEST is Central EU Summer time, en om 07:15 vanmorgen was ik nog niet wakker, dus het lijkt wel het geval te zijn.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

skynetbbs schreef:ik ken die comparison maar wordt die nog geupdate?
2008-07-17 laatste toevoeging
Het lijkt mij wel, maar het overzicht bij http://www.backsla.sh/betamax is niet meer volledig. Daarom gebruik ik nu http://progx.ch/home-voip-prixbetamax-3-1-1.html (tot grote tevredenheid). Dit overzicht leert mij nl. dat Rynga momenteel (?) de goedkoopste is voor zowel vast als mobiel in België die SIP ondersteunt.
Computer(k)nul
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Betamax is heel goed zolang je freedays hebt.
Maar is niet geweldig naar GSM's omdat ze altijd per begonnen minuut rekenen.
Betamax is enkel goedkoop als je freedays hebt, maar verder valt het wel mee, sterker nog, het kan veel duurder zijn.
Korte gesprekken zonder freedays en niet naar vaste lijnen zijn domweg duur, sorry maar dat zijn ze.

1s bellen naar een GSM kost bij de "goedkope" Rynga (betamax) 9,2 ct (in BTW!)
1m1s bellen naar een GSM kost bij Rynga 18,2 ct (in BTW!) en dat is niet goedkoop meer.
Nomado is dan in beide gevallen goedkoper vanwege het seconde tarief.
En ik heb juist Voip vanwege het vele MOETEN bellen naar GSM en via Belgacom en Telenet is dat onbetaalbaar.
En dan nog oppassen, want ze veranderen hun prijzen rap, en het kan zomaar 20ct/m kosten, is mij overkomen bij VoipCheap....
Je moet daar dagelijks checken of het nog zo is en hun helpdesk bestaat gewoon niet, je kan mailen tot je een ons weegt, ze reageren nergens op.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

BasMSI schreef: En ik heb juist Voip vanwege het vele MOETEN bellen naar GSM en via Belgacom en Telenet is dat onbetaalbaar.
En dan nog oppassen, want ze veranderen hun prijzen rap, en het kan zomaar 20ct/m kosten, is mij overkomen bij VoipCheap....
Je moet daar dagelijks checken of het nog zo is en hun helpdesk bestaat gewoon niet, je kan mailen tot je een ons weegt, ze reageren nergens op.
check eens http://www.becherry.be/en/howmuch
voor 14euro/maand heb je hun wifi/voip abbo met 10 euro belkrediet .... 15,5cent naar mobiel (eender wanneer/peak/dal)
met je huidige voip zit je redelijk vast thuis...met dit zit je al op een mobieltje met wifi (nokia E of N series evt)... dus als je wifi elders hebt...vakantie buitenland? kun je ook aan zelfde tarieven bellen
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

skynetbbs schreef:
BasMSI schreef: En ik heb juist Voip vanwege het vele MOETEN bellen naar GSM en via Belgacom en Telenet is dat onbetaalbaar.
En dan nog oppassen, want ze veranderen hun prijzen rap, en het kan zomaar 20ct/m kosten, is mij overkomen bij VoipCheap....
Je moet daar dagelijks checken of het nog zo is en hun helpdesk bestaat gewoon niet, je kan mailen tot je een ons weegt, ze reageren nergens op.
check eens http://www.becherry.be/en/howmuch
voor 14euro/maand heb je hun wifi/voip abbo met 10 euro belkrediet .... 15,5cent naar mobiel (eender wanneer/peak/dal)
met je huidige voip zit je redelijk vast thuis...met dit zit je al op een mobieltje met wifi (nokia E of N series evt)... dus als je wifi elders hebt...vakantie buitenland? kun je ook aan zelfde tarieven bellen
Luister, op mijn ADSL zitten gemiddeld 15 computers.
Verder wil ik enkel op plekken waar ik ben een SIP telefoon inpluggen en dat ze me kunnen bellen.
Als dat niet gaat schakelt Nomado mij door op mijn GSM, die altijd in mijn zak zit, maar ik ben niet veel onderweg, en als ik het wel ben is daar altijd Internet en lang, bv een weekeind.
Ik zoek niet achter Wifi.
Waarom zoek je iets nieuws terwijl nomado mij alles bied wat ik zoek?
Lage tarieven, goede kwaliteit en nomadisch nummer wat mijn gewone nummer is...meer zoek en vraag ik niet.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

BasMSI schreef: Waarom zoek je iets nieuws terwijl nomado mij alles bied wat ik zoek?
Lage tarieven, goede kwaliteit en nomadisch nummer wat mijn gewone nummer is...meer zoek en vraag ik niet.
BasMi (aka Nomado) ...
We kunnen blijven argumenteren en zinloos discussieren of Nomado nu beter is dan Betamax. Voor velen is Betamax beter (zelfs rekening houdend met de nadelen die jij opsomde), voor jou is Nomado de super top, voor mij geeft geeft de combinatie WeePee/Betamax wat ik nodig heb ...
De bedoeling van dit Forum is dat gebruikers met elkaar ervaringen uitwisselen ... en dat heb jij uitvoerig gedaan (waaroor dank). Maar ik denk dat we hierbij deze discussie kunnen afsluiten ??
PS - Het heeft ook niet veel zin om dezelfde discussie paralell te voeren in 2 aparte topics ...
admin >> sleuteltje ?
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik stel voor het bij Philippe's conclusie te houden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
dimitri11
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2009, 22:55

Beste,

mijn vraag gaat over een geplande overstap van analoge telefonie naar Voip. Op dit moment zijn we aangesloten bij Belgacom voor zowel internet (internet plus 60GB)als telefonie (3 aansluitingen)en betalen we aan vaste abonnementskosten 105 euro en zo'n 160 euro met gesprekken erbij. Het betreft een restaurant waar er nogal wat telefoonverkeer is naar zowel vaste als mobiele nummers. Het idee is om in eerste instantie een overstap te maken van analoge telefonie naar Voip, en nadien of indien gunstiger tegelijkertijd een andere adsl2+ provider te nemen.

Nu zijn er wel enkele zorgen die ik me hierbij maak, zal deze overgang vlot kunnen verlopen en is er een garantie op een vlot telefoonverkeer (er zijn ook vier internetaansluitingen in het zelfde gebouw) zonder onderbrekingen. Ivm het nummerbehoud heb ik gelezen dat de meeste providers dit aanbieden mits een kost. We hebben ook een betaalterminal die elektronische betalingen afhandelt en een faxtoestel.

Buiten de praktische haalbaarheid wil ik eveneens vragen welke voip provider( eventueel ene provider die beide aanbiedt-Dommel?) het dichtst aansluit bij mijn geschetste profiel en dus een beste kwaliteit/prijs verhouding heeft. Het hoeft dus niet de goedkoopste te zijn! Indien mogelijk verkies ik een mogelijkheid die technisch gezien niet complex in mekaar zit.

Kan iemand een overzichtelijk lijstje opstellen en eventueel erbij vermelden welke toestellen(modem-adapter-voiptelefoon, enz) (indien nodig) er nodig zijn, of kan die overstap gebeuren met behoud van de gewone toestellen.
Ik weet dat het nogal veel vragen zijn ineens, ik heb al wat research gedaan en veel verschillende meningen gelezen, maar ik moet nu eenmaal voorzichtig zijn om een continue dienstverlening te garanderen aan mijn klanten.


Alvast bedankt,

Mvg Dimitri11
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

je kunt de home bundle nemen van tele2-12.... dan heb je 12mbit; geen limiet van internet; happytime en je kunt een van je nummers porteren.
je kunt een gewone adsl2+ modem nemen van 20 euro; bijv een fritz box met dect ata?
je kunt dan 3 resterende voip accounts nemen bij bijv Yawadoo... een van de nr's wordt je fax nr ...je faxt per virtuele printer (inscannen van een gewone flatbed evt met sheetfeeder) en ontvangt faxes via email...
de C470IP van Siemens is ook leuk...evt kan je dan via de email functie hiervan een signaal krijgen als er een fax is binnengekomen?
ze kunnen tot 6 simultane voip accounts aan...en je kunt 6 handsets koppelen?
uitbellen doe je best via tele2 (happytime)...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

dimitri11 schreef: Op dit moment zijn we aangesloten bij Belgacom voor zowel internet (internet plus 60GB)als telefonie (3 aansluitingen)en betalen we aan vaste abonnementskosten 105 euro en zo'n 160 euro met gesprekken erbij. Het betreft een restaurant waar er nogal wat telefoonverkeer is naar zowel vaste als mobiele nummers. Het idee is om in eerste instantie een overstap te maken van analoge telefonie naar Voip, en nadien of indien gunstiger tegelijkertijd een andere adsl2+ provider te nemen.
Kan je eventueel nog enkele details geven over je huidige installatie ?
- ik neem aan dat je 3 analoge lijnen hebt.
- zijn die (alle 3) aangesloten op een binnen centrale ? Of misschien 2 lijnen die je voor telefonie gebruikt op een binnencentrale, en de 3de lijn apart voor fax en/of betaalterminal ?

Zonder de details te kennen van je installatie, zou ik in jouw plaats hetvolgende doen:
- ik zou inderdaad mijn internetaansluiting behouden, en later kijken voor een eventuele wissel (eerst VOIP aan de praat krijgen)
- ik zou 2 lijnen porteren naar een (degelijke) VOIP provider, en één analoge lijn behouden. Ik neem aan dat je betaalterminal op een analoge telefoonlijn aangesloten is. Je bent dus waarschijnlijk min-of-meer verplicht om één lijn te houden, maar het behouden van 1 analoge lijn is ook een zekerheid om nooit zonder telefoon te zitten.
- alle inkomende / uitgaande gesprekken gaan dan via VOIP (op de geporteerde nummers), en je analoge lijn is een fallback voor het geval je eens geen VOIP verbinding hebt.

Hardware
In jouw geval zou ik voor een FritzBox kiezen.
- je kan die ene analoge lijn op de FritzBox aansluiten (1 analoge ingang)
- je kan 3 analoge toestellen op de FritzBox aansluiten (3 analoge uitgangen). Met andere woorden: zonder enige wijziging aan je huidige telefooninstallatie, kan je gewoon alles aanlsuiten op de FritzBox wat nu op die 3 analoge Belgacomlijnen aangesloten is (zelfs een analoge binnencentrale met 2-3 buitenlijnen)
- je kan de FritzBox zo instellen, dat de betaalterminal automatisch de Belgacomlijn neemt, en de andere toestellen automatisch via VOIP uitbellen ...

Providers
- Je kan je Belgacomnummers porteren naar bijvoorbeeld 3stars, Nomado, WeePee
- Persoonlijk heb ik heel goede ervaringen met WeePee. Een nummer porteren naar WeePee kost slechts éénmalig 9 EUR, kwaliteit en beschikbaarheid 100% tevreden, goede fax (in en out) mogelijkheden, goede service ...
- Voorlopig in- en uitbellen via die provider.
- Eens alles opgezet en werkend kan je later ook nog uitkijken om nog verder op de belkosten te besparen, en je uitgaande gesprekken via een low-cost provider te laten verlopen.
- Neem VOIP en Internet onafhankleijk van mekaar. Dan verlies je je telefonie niet als je eens van Internetprovider wil wisselen ...

Als je alles goed voorbereidt, dan zal de overgang probleemloos verlopen.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Waarom gebruiken jullie geen IP telefoons? Iedereen heeft het over VoIP en gaan dan het belangrijkste gedeelte analoog uitvoeren?

@dimitri11,
Garantie op vlot telefoonverkeer en Dommel in één zin is iets wat volgens mij niet kan.
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

dimitri11 schreef:Beste,

mijn vraag gaat over een geplande overstap van analoge telefonie naar Voip. Op dit moment zijn we aangesloten bij Belgacom voor zowel internet (internet plus 60GB)als telefonie (3 aansluitingen)en betalen we aan vaste abonnementskosten 105 euro en zo'n 160 euro met gesprekken erbij. Het betreft een restaurant
Ik weet dat het nogal veel vragen zijn ineens, ik heb al wat research gedaan en veel verschillende meningen gelezen, maar ik moet nu eenmaal voorzichtig zijn om een continue dienstverlening te garanderen aan mijn klanten.

...

Alvast bedankt,

Mvg Dimitri11
Over een paar weken stelt EDPnet een nieuw pack voor waar internet en VoIP in aangeboden worden. Prijzen en mogelijkheden zijn nog niet bekend maar ik denk dat het wel de moeite is om daar op te wachten aangezien ik verwacht (als dit forum representatief is natuurlijk ;) ) dat de dienstverlening en kwaliteit wel een stuk beter en hoger zal liggen bij EDPnet dan bij Dommel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Razornord schreef: Over een paar weken stelt EDPnet een nieuw pack voor waar internet en VoIP in aangeboden worden. Prijzen en mogelijkheden zijn nog niet bekend maar ik denk dat het wel de moeite is om daar op te wachten aangezien ik verwacht (als dit forum representatief is natuurlijk ;) ) dat de dienstverlening en kwaliteit wel een stuk beter en hoger zal liggen bij EDPnet dan bij Dommel.
Persoonlijk zou ik iedereen afraden om VOIP en internet te nemen van dezelfde provider. Enkele redenen:

1) Bij de meesten is telefonie niet gratis. Akkoord, je krijgt een serieuze vermindering op je telefonie abonnement als je die combinatie paketten neemt, maar toch kan het nog 5 of 10 EUR per maand extra zijn voor telefonie. Tegenwoordig kan je voor weinig geld, en zonder abonnementskosten, je nummer porteren naar een onafhankelijke VOIP provider.
2) Bij de meesten krijg je een VOIP Modem, die zodanig dichtgenageld is dat je er geen andere VOIP provider aan kan toevoegen (dit is het geval bij Tele2, I-talk, etc ...). Het voordeel van VOIP is toch wel dat het heel flexibel is, en als je meerdere VOIP providers hebt kan je de beste tarieven kiezen voor jouw belpatroon.
3) Last but not least, als je van internet provider wil veranderen, kan dit heel eenvoudig, zonder dat je je hele telefonie gebeuren moet wijzigen (vb porteren van je nummers). Ik wil de vrijheid om jaarlijks van Internetprovider te wisselen indien nodig, maar wil daarbij niet mijn hele telefonie toestand omswitchen.

Kortom, er zijn wellicht voordelen met de combinatiepaketten, maar ik vind de nadelen toch groter.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

philippe.deleye schreef:
Razornord schreef: Over een paar weken stelt EDPnet een nieuw pack voor waar internet en VoIP in aangeboden worden. Prijzen en mogelijkheden zijn nog niet bekend maar ik denk dat het wel de moeite is om daar op te wachten aangezien ik verwacht (als dit forum representatief is natuurlijk ;) ) dat de dienstverlening en kwaliteit wel een stuk beter en hoger zal liggen bij EDPnet dan bij Dommel.
Persoonlijk zou ik iedereen afraden om VOIP en internet te nemen van dezelfde provider. Enkele redenen:

1) Bij de meesten is telefonie niet gratis. Akkoord, je krijgt een serieuze vermindering op je telefonie abonnement als je die combinatie paketten neemt, maar toch kan het nog 5 of 10 EUR per maand extra zijn voor telefonie. Tegenwoordig kan je voor weinig geld, en zonder abonnementskosten, je nummer porteren naar een onafhankelijke VOIP provider.
2) Bij de meesten krijg je een VOIP Modem, die zodanig dichtgenageld is dat je er geen andere VOIP provider aan kan toevoegen (dit is het geval bij Tele2, I-talk, etc ...). Het voordeel van VOIP is toch wel dat het heel flexibel is, en als je meerdere VOIP providers hebt kan je de beste tarieven kiezen voor jouw belpatroon.
3) Last but not least, als je van internet provider wil veranderen, kan dit heel eenvoudig, zonder dat je je hele telefonie gebeuren moet wijzigen (vb porteren van je nummers). Ik wil de vrijheid om jaarlijks van Internetprovider te wisselen indien nodig, maar wil daarbij niet mijn hele telefonie toestand omswitchen.

Kortom, er zijn wellicht voordelen met de combinatiepaketten, maar ik vind de nadelen toch groter.
Philippe.
1) bij de abonnementen van telenet is er in mijn geval een halvering van telefoniekosten (eigen abonnement: pack turbonet + telefonie van Telenet). Ik denk dat er veel mensen zijn die graag alles zo algemeen mogelijk houden want er zijn niet zoveel mensen die het al dan niet positieve avontuur opzoeken. Geef toe dat namen als 3starsnet en Weepee niet bepaald aantrekkelijk in de oren klinken (hoewel ik zelf niet twijfel aan de capaciteiten van deze VoIP-providers).
2) zie vraag 1.
3) Ik denk dat de mensen op userbase idd die mensen zijn die af en toe van internetprovider veranderen maar ik denk dat wij niet bepaald representatief zijn ;) .

Ik kan jouw redenering volgen maar jammer genoeg hebben te weinig mensen zulk een inzicht (en ze komen ook niet op userbase eens kijken vooraleer ze iets doen wat telecom betreft want de marketing zegt toch dat het allemaal gratis is dus waarom nog iets opzoeken als ze er toch niets voor moeten betalen :lol: )
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

dimitri11 schreef:Beste,

mijn vraag gaat over een geplande overstap van analoge telefonie naar Voip. Op dit moment zijn we aangesloten bij Belgacom voor zowel internet (internet plus 60GB)als telefonie (3 aansluitingen)en betalen we aan vaste abonnementskosten 105 euro en zo'n 160 euro met gesprekken erbij. Het betreft een restaurant waar er nogal wat telefoonverkeer is naar zowel vaste als mobiele nummers. Het idee is om in eerste instantie een overstap te maken van analoge telefonie naar Voip, en nadien of indien gunstiger tegelijkertijd een andere adsl2+ provider te nemen.

Nu zijn er wel enkele zorgen die ik me hierbij maak, zal deze overgang vlot kunnen verlopen en is er een garantie op een vlot telefoonverkeer (er zijn ook vier internetaansluitingen in het zelfde gebouw) zonder onderbrekingen. Ivm het nummerbehoud heb ik gelezen dat de meeste providers dit aanbieden mits een kost. We hebben ook een betaalterminal die elektronische betalingen afhandelt en een faxtoestel.

Buiten de praktische haalbaarheid wil ik eveneens vragen welke voip provider( eventueel ene provider die beide aanbiedt-Dommel?) het dichtst aansluit bij mijn geschetste profiel en dus een beste kwaliteit/prijs verhouding heeft. Het hoeft dus niet de goedkoopste te zijn! Indien mogelijk verkies ik een mogelijkheid die technisch gezien niet complex in mekaar zit.

Kan iemand een overzichtelijk lijstje opstellen en eventueel erbij vermelden welke toestellen(modem-adapter-voiptelefoon, enz) (indien nodig) er nodig zijn, of kan die overstap gebeuren met behoud van de gewone toestellen.
Ik weet dat het nogal veel vragen zijn ineens, ik heb al wat research gedaan en veel verschillende meningen gelezen, maar ik moet nu eenmaal voorzichtig zijn om een continue dienstverlening te garanderen aan mijn klanten.


Alvast bedankt,

Mvg Dimitri11
Dimitri,

Geef eens wat meer info over je situatie ? Heb je bv. 1 telefoonlijn, 1 faxlijn en 1 lijn voor de betaalterminal ?

Om te beginnen blijf weg van Dommel. Voor thuisgebruikers zijn ze nog acceptabel maar ik zou nooit een business aanraden om (enkel) Dommel te gebruiken. Ook andere aanbieders met all-in formules zou ik niet nemen omdat je dan je flexibiliteit verliest. (Dommel fans gelieve u te onthouden van commentaar :wink: )

Heb je een aparte lijn voor de betaalterminal ? Doe die dan weg en gebruik een betaalterminal via internet (oa. zo van die cubusjes doen dit). Ok, mischien een redelijke kost aan verbonden maar als je wat transacties hebt haal je dit er snel uit. Bovendien gaat het een pak sneller dan via een dial-up modempje. Ik zou niet proberen om je betaalterminal via een SIP provider te sturen. Om te beginnen is dit bij mijn weten totaal niet ondersteund en de besparing die je hiermee gaat halen is op enkele minuten verdwenen als je een boze rij klanten hebt staan die niet kunnen betalen.

Fax. Zend je veel faxen of is het enkel om te ontvangen ? Je kan bv. een account bij Weepee nemen zodat je je faxen via mail ontvangt en je ook nog via software kan sturen.

Ik zou voorlopig je bestaande hoofdlijn behouden voor inkomende oproepen en een ATA kopen die je tussen je telefoonlijn en je toestell(en) plaats. Dan kan je reeds beginnen met de uitgaande oproepen (uiteindelijk betaal je die oproepen en niet de inkomende) via een SIP provider te sturen. Indien dit goed werkt kan je eventueel je nummer permanent laten porteren en je analoge lijn afschaffen.
Let wel dat een analoge lijn mischien wel handig is (mischien zelfs verplicht) om noodnummers te bellen. Noodnummers zijn (nog niet) bereikbaar via SIP. Mischien niet onbelangrijk in een horeca zaak...

Mvg,
VOiD
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

philippe.deleye schreef:
Razornord schreef:
2) Bij de meesten krijg je een VOIP Modem, die zodanig dichtgenageld is dat je er geen andere VOIP provider aan kan toevoegen (dit is het geval bij Tele2, I-talk, etc ...). Het voordeel van VOIP is toch wel dat het heel flexibel is, en als je meerdere VOIP providers hebt kan je de beste tarieven kiezen voor jouw belpatroon.
Die Speedtouch 716 van Tele2/Versatel die hack je zo in een volledig open modem hoor, is niet zo'n groot probleem want de kernel-mode is niet dicht te spijkeren :banana:
Anyway, als je nog geen modem/router hebt, ga dan gewoon direct voor de Fritz!box 7270 (of hoger), ja die kunnen ook kabel aan ben je ineen keer klaar en kan je alles wat je je maar wenst met Voip.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”