dimitri11 schreef: Op dit moment zijn we aangesloten bij Belgacom voor zowel internet (internet plus 60GB)als telefonie (3 aansluitingen)en betalen we aan vaste abonnementskosten 105 euro en zo'n 160 euro met gesprekken erbij. Het betreft een restaurant waar er nogal wat telefoonverkeer is naar zowel vaste als mobiele nummers. Het idee is om in eerste instantie een overstap te maken van analoge telefonie naar Voip, en nadien of indien gunstiger tegelijkertijd een andere adsl2+ provider te nemen.
Kan je eventueel nog enkele details geven over je huidige installatie ?
- ik neem aan dat je 3 analoge lijnen hebt.
- zijn die (alle 3) aangesloten op een binnen centrale ? Of misschien 2 lijnen die je voor telefonie gebruikt op een binnencentrale, en de 3de lijn apart voor fax en/of betaalterminal ?
Zonder de details te kennen van je installatie, zou ik in jouw plaats hetvolgende doen:
- ik zou inderdaad mijn internetaansluiting behouden, en later kijken voor een eventuele wissel (eerst VOIP aan de praat krijgen)
- ik zou 2 lijnen porteren naar een (degelijke) VOIP provider, en één analoge lijn behouden. Ik neem aan dat je betaalterminal op een analoge telefoonlijn aangesloten is. Je bent dus waarschijnlijk min-of-meer verplicht om één lijn te houden, maar het behouden van 1 analoge lijn is ook een zekerheid om nooit zonder telefoon te zitten.
- alle inkomende / uitgaande gesprekken gaan dan via VOIP (op de geporteerde nummers), en je analoge lijn is een fallback voor het geval je eens geen VOIP verbinding hebt.
Hardware
In jouw geval zou ik voor een FritzBox kiezen.
- je kan die ene analoge lijn op de FritzBox aansluiten (1 analoge ingang)
- je kan 3 analoge toestellen op de FritzBox aansluiten (3 analoge uitgangen). Met andere woorden: zonder enige wijziging aan je huidige telefooninstallatie, kan je gewoon alles aanlsuiten op de FritzBox wat nu op die 3 analoge Belgacomlijnen aangesloten is (zelfs een analoge binnencentrale met 2-3 buitenlijnen)
- je kan de FritzBox zo instellen, dat de betaalterminal automatisch de Belgacomlijn neemt, en de andere toestellen automatisch via VOIP uitbellen ...
Providers
- Je kan je Belgacomnummers porteren naar bijvoorbeeld 3stars, Nomado, WeePee
- Persoonlijk heb ik heel goede ervaringen met WeePee. Een nummer porteren naar WeePee kost slechts éénmalig 9 EUR, kwaliteit en beschikbaarheid 100% tevreden, goede fax (in en out) mogelijkheden, goede service ...
- Voorlopig in- en uitbellen via die provider.
- Eens alles opgezet en werkend kan je later ook nog uitkijken om nog verder op de belkosten te besparen, en je uitgaande gesprekken via een low-cost provider te laten verlopen.
- Neem VOIP en Internet onafhankleijk van mekaar. Dan verlies je je telefonie niet als je eens van Internetprovider wil wisselen ...
Als je alles goed voorbereidt, dan zal de overgang probleemloos verlopen.
Philippe.