Binnenkort thuis trein tickets afdrukken?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Binnenkort thuis treintickets afdrukken !
Naar verluidt zou de NMBS technisch volledig klaar zijn, dit kan je hierlezen.

Om misbruiken tegen te gaan zou er dagelijks een verschillend pictogram of een watermerk op de thuisafdrukken voorzien worden.

Zal dat volstaan om fraudeurs af te houden ? Tenzij men dezelfde veiligheidsmaatregels respecteert als bij bankbewerkingen, zoals bij bijvoorbeeld bpo-banking.

Greetz, :?
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Als ik mij niet vergis is Kinepolis (uitbater van de Belgische Bioskoop-complexen) al lang bezig met zo'n systeem. Je betaalt via je bankkaart op het net het aantal gewenste bioskoopkaartjes en je drukt een pagina af waarop alle gegevens staan. (die zijn eigenlijk niet zo belangrijk!). Wat wel belangrijk is, is de bar-code die op het formuliertje staat. Die wordt bij de ingang van de bioskopen gelezen en dan kan je binnen en krijg je twee kleinere ticketjes voor de eigenlijke zaal binnen te kunnen.

Het systeem leek me in het begin nogal omslachtig en zorgde voor opstropingen aan de ingang, maar het lijkt wel safe te werken. Nog niet echt iets gehoord van fraude met tickets :).

NMBS is dus zeker geen pionier op dit gebied.
I love it when a plan comes together!
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@TheOddity : je vergist je niet ! Het is eigenlijk hetzelfde systeem als datgene dat ze gebruiken aan hun loketten...

BTW : echt milieuvriendelijk kan je dat systeem wel niet noemen (wegens het overvloedige gebruik van papier) :-(
If you can't beat them, confuse them.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

CueBoy schreef:@TheOddity : je vergist je niet ! Het is eigenlijk hetzelfde systeem als datgene dat ze gebruiken aan hun loketten...

BTW : echt milieuvriendelijk kan je dat systeem wel niet noemen (wegens het overvloedige gebruik van papier) :-(

Hehe, ik zit er weer pal op.

Groot gelijk heb je, mileuvriendelijk is het allesbalve, maar qua fraude bestrijding lijkt het best wel effectief. Nuja, zoals alles: niks is perfect.. dus er zal moeten gestreefd worden naar een mooi evenwicht tussen minimale fraude en maximale milieuvriendelijkheid.

Damm ik zit mijn eigen, nu dat Operationeel Onderzoek gedaan is, een LP-Probleem voor te schotelen :s
Visi0n4ir
Plus Member
Plus Member

Ja daag ze maar uit, natuurlijk zal er misbruik worden van gemaakt.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Nu geef ik toe dat ik zelf niet de meest milieuvriendelijke persoon ben (# energieslurpende pc's) , maar de Kinepolis ticketverkoop slaat toch echt wel alles.
Ze zijn van een klein bonnetje van +/- 2 op 10 cm naar een extra A4 blad gegaan dat uit die printers komt gerold... I mean... come on...

Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mja, de kineticket heeft aan de achterkant ook het weekprogramma staan, iets dat vroeger ook als apart blaadje te grabbel lag. Dus als die 2 dingen gecombineerd zijn kan je ook spreken van een besparing, nietwaar? Natuurlijk zal dat niet met weekprogramma uit je printer gerold komen, maar ik denk dat de verhouding mensen die thuis afdrukken/ daar bestellen nog vrij klein is.
Ik doe dat bvb wél, omdat ik dan m'n Banxafe nog eens kan gebruiken :-)

Over fraude. Dat lijkt me moeilijker dan het op het eerste zicht lijkt hoor. De barcode wordt ad random gegenereerd om het moment dat je een kinéticket aanvraagt en wordt in hun systeem opgeslagen. Van het moment dat je je kineticket (dat eigenlijk een bestelbon is) omzet in echte tickets (bij het binnen komen) wordt die code weer uit het systeem verwijderd. Je kan dus niet eventjes zelf een barcode gaan maken, want die is niet in het systeem aangemaakt. Dus je moet al zitten hacken eer dit gaat lukken, en dan denk ik dat je net zo veilig zit als elke andere e-shop. En over fraude door in betaalsystemen te hacken heb ik eigenlijk nog nooit gehoord ...
stephan
Elite Poster
Elite Poster

nu nog wachten op mensen die zegeen dat hun "printerinkt op is" en daarom de barcode niet duidelijk is afgedrukt...
tga nog plezant worden daar, benieuwd wat de jobstudentjes daar op zullen vinden in kinepolis (no offence, ben zelf ook student)

ciao
stephan
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Je mag je code ook opschrijven, en in een kineticket-printer aan de kinepolis zelf afdrukken. En als je inkt op is, of slecht leesbaar, tja, dan is die niet geldig eh, zo simpel is dat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een tweetal jaar geleden heb ik ook reeds dergelijk systeem gebruikt voor Bobbejaanland. Alles ging vlot tot ik aan de kassa m'n geprinte tickets wou inwisselen voor echte... en plotseling werd uitgemaakt voor fraudeur.

Feit was dat we twee tickets hadden besteld (en afgedrukt), en kort daarna beslisten vrienden ook mee te gaan. Geen probleem, nogmaals twee tickets bestellen en afdrukken.

Probleem was echter dat het systeem merkte dat ik tweemaal twee tickets bestelde, en ervan uitging dat dit een vergissing was van mij. Het bood dan ook terug de eerste barcode aan om af te drukken. (wat ik niet opmerkte)

Men kan dus dergelijke systemen best wat beter testen... ik heb er toen genoeg misserie mee gehad :-(
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Visi0n4ir schreef:Ja daag ze maar uit, natuurlijk zal er misbruik worden van gemaakt.

Geen idee waarop dat slaat. 'je daag ze maar uit..'. Ik daag niemand uit.. en ik denk dat niemand hier dat doet.

Wat betreft je inkt bijna op is en je een slechte barcode hebt.. als ik mij niet vergis, kan je soms redden met de cijfercode die bovenaan de barcode staat. Indien die geldig is.. zou het moeten lukken.

r2504,
nooit veralgemenen eh :) Dat is blijkbaar een alleenstaand programma waarin duidelijk nog een bug zit.. Bij Kinoplis heb je dit niet hoor ;-). Ik gebruik dat ook af en toe om dezelfde reden als meon: banxafe ff gebruiken :)
FlyingDoc
Skynet Forum Mod
Skynet Forum Mod

barcode naar gsm doorsturen ;) (zouden barcodes afleesbaar zijn via gsm scherm en de barcode zoekervalideerder ???

of een code naar de gsm doorsturen die je daar dan moet invullen.
Geen papier.

Enfin.. als er een paar mensen derover nadenken, zullen ze toch wel iets vinden.
En btw, niets is waterdicht hé

Greetz,
FlyingDoc, The real and Only one
is back!
----
Blue-Sky
Erelid
Erelid

De NMBS, de Belgische spoorwegmaatschappij, verkoopt sinds afgelopen week treintickest via het Internet en hoopt daarmee op jaarbasis 4% van zijn verkoop te realiseren. De internetverkoop voor het binnenlands treinverkeer is naar eigen zeggen een Europese primeur. Wie on line zijn treinticket wil kopen moet zeven eenvoudige stappen doorlopen. De betaling kan met een kredietkaart of met Bancontact/Mister Cash voor de internetgebruikers die daarvoor thuis over een toestelbeschikken. Na die zeven stappen wordt het treinticket gedrukt op een A4'tje. Om veiligheidsredenen zal op de tickets elke dag een andere foto verschijnen.
Zie link ook > NMBS & hier om te reserveren

Bron: ZI Biz.be
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Blue-Sky schreef:Zie link ook > NMBS & hier om te reserveren

Da's wel niet de plek waar ge die dingen kunt kopen eh, da's voor de langere treinreizen met de HST. Je moet hierbij nog steeds je ticket aan het station afhalen. Waar de juiste pagina dan wél zit heb ik ook nog niet gevonden.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

meon schreef:Waar de juiste pagina dan wél zit heb ik ook nog niet gevonden.

Misschien heeft dit wel iets mee te maken? zie hier of is het toch nog iets anders :???:
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

nee, je moet met de dienstregelingen zoeker een traject zoeken, en dan kan je achteraan klikken op "Koop je ticket online" en dan ga je verder ...
Blue-Sky
Erelid
Erelid

OK meon, jij hebt de oplossing gegeven, de link welke hier gegeven wordt, kon je al vinden in mijn vorig bericht zie hier.
Dan nog rekening houden met eventuele informatie over werken.

Zie hun tekst in vorig bericht:
Om veiligheidsredenen zal op de tickets elke dag een andere foto verschijnen
.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”