EPG bij DVB-T

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Wlf
Plus Member
Plus Member

De mensen die hier digitale tv kijken via de ether zullen wel gemerkt hebben dat ze geen elektronische programma gids hebben. Dit is toch wel een zeer handige feature van digitale tv, zeker om op te nemen (gewoon in de gids het programma selecteren).

Nu had ik hierover een mailtje gestuurd naar de VRT maar die hebben nooit geantwoord.
Dan maar contact opgenomen met het kabinet van de minister van media en die gaven volgend antwoord:
7/04/2008 schreef:De VRT is zich bewust van het probleem van het ontbreken van een EPG op hun DVB-T-uitzendingen. Om dit te verhelpen moet er een 'stuk van de head-end' vervangen worden. Deze vervanging is evenwel (nog) niet gepland voor 2008. Mijn contactpersoon spreekt daar over 'ten vroegste binnen een jaar'.
We blijven dus nog een tijdje in de kou staan.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Zie ook eens hier
TjoekTjoek
Member
Member

Als je via Windows Media Center dvb-t ontvangt, kan je de EPG van Microsoft gebruiken.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Mooi antwoord van het ministerie. Hopelijk komt het er wel want het is wel super makkelijk.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Een "echte" EPG zou handig zijn, maar op mijn mythtv systeem kan ik me wel redden met behulp van xmltv: deze "grabt" de tv-gegevens van een website (vb die van teveblad), en zet deze om naar een xmlbestand dat dan ingelezen wordt door mythtv....

enkele linkjes voor meer info:

http://xmltv.org/wiki/
http://mythtv.org/

De belgische website http://mythportal.be/ biedt ook een xmlfeed aan, en heeft info over hoe deze te gebruiken....
i will live forever.... or die trying!
jbeckers
Member
Member

toevallig iemand een idee hoe ik die EPG xml-file kan gebruiken met eyetv op mijn mac?
Wlf
Plus Member
Plus Member

Anderhalf jaar later nog eens contact opgenomen want er is nog steeds geen EPG.
Clusterverantwoordelijke mediabeleid schreef:Voor wat betreft digitale televisie via de ether is de VRT enige tijd geleden een partnership aangegaan met de firma Norkring Belgium, die het zenderpark van de VRT zal beheren. Dit houdt in dat de VRT niet meer zelf instaat voor de technische transmissie van zijn signalen, maar dit via Norkring doet. U vindt meer informatie over Norkring Belgium op http://www.norkring.com/.

Norkring Belgium heeft in het kader van een beauty contest nog andere digitale frequenties verworven. Momenteel onderzoekt het bedrijf of het nog andere omroepen kan gaan verdelen via de digitale ether. Dit is te verwachten eind 2010.

Het uitbouwen van een EPG heeft door deze gewijzigde situatie enige vertraging opgelopen. De VRT is dit in samenwerking met Norkring verder aan het ontwikkelen. De betrokken EPG zal meteen ook de EPG zijn voor het mogelijk bijkomend aanbod in de verre toekomst. De VRT voorziet om dit klaar te hebben in het (begin van het) tweede kwartaal van 2010.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Clusterverantwoordelijke mediabeleid schreef:Norkring Belgium heeft in het kader van een beauty contest nog andere digitale frequenties verworven. Momenteel onderzoekt het bedrijf of het nog andere omroepen kan gaan verdelen via de digitale ether. Dit is te verwachten eind 2010.
Wat... nog een jaar voordat men iets anders dan VRT zal aanbieden... willen ze niet concurreren met BGC TV of Telenet ?

Waarom kan daar niet meteen de Vlaamse commerciele zenders bij op ?
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Waarom kan daar niet meteen de Vlaamse commerciele zenders bij op ?
Waarschijnlijk mogen die niet FTA beschikbaar worden gesteld + kost het geld om ze te mogen broadcasten. Dus moet Norkring een hele organisatie opzetten voor abonnementen, CAMs e.d.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

deej schreef:Waarschijnlijk mogen die niet FTA beschikbaar worden gesteld + kost het geld om ze te mogen broadcasten. Dus moet Norkring een hele organisatie opzetten voor abonnementen, CAMs e.d.
Dat begrijp/weet ik ook wel, maar dat hoeft toch geen jaar te duren ?

Norkring zijn ook geen beginners... die moeten dus prima weten hoe je zoiets doet. Ik had dan ook verwacht dat ze hun investering (ze hebben de DVB-T licentie heus niet gratis gekregen, of toch ?) meteen zouden laten renderen.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

r2504 schreef:
deej schreef:Waarschijnlijk mogen die niet FTA beschikbaar worden gesteld + kost het geld om ze te mogen broadcasten. Dus moet Norkring een hele organisatie opzetten voor abonnementen, CAMs e.d.
Dat begrijp/weet ik ook wel, maar dat hoeft toch geen jaar te duren ?

Norkring zijn ook geen beginners... die moeten dus prima weten hoe je zoiets doet. Ik had dan ook verwacht dat ze hun investering (ze hebben de DVB-T licentie heus niet gratis gekregen, of toch ?) meteen zouden laten renderen.
Hoi r2504

Ik weet eigenlijk niet waar het bericht vandaan komt dat Norkring pas volgend jaar met een aanbod zou komen.
Voor zover ik weet zou je er nog dit jaar iets moeten van horen...
Dit kan je o.a hier nalezen: http://www.digitale-televisie.be/module ... topic=5600

Als iemand er natuurlijk tegenbewijs van heeft mag je dat natuurlijk ook posten ;)

Groetjes
S.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

vasonline schreef:Ik weet eigenlijk niet waar het bericht vandaan komt dat Norkring pas volgend jaar met een aanbod zou komen. Voor zover ik weet zou je er nog dit jaar iets moeten van horen...
Lees de tekst van de "clusterverantwoordelijke mediabeleid " hierboven maar... en om het nogmaals te posten;
Momenteel onderzoekt het bedrijf of het nog andere omroepen kan gaan verdelen via de digitale ether. Dit is te verwachten eind 2010.
vasonline
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
vasonline schreef:Ik weet eigenlijk niet waar het bericht vandaan komt dat Norkring pas volgend jaar met een aanbod zou komen. Voor zover ik weet zou je er nog dit jaar iets moeten van horen...
Lees de tekst van de "clusterverantwoordelijke mediabeleid " hierboven maar... en om het nogmaals te posten;
Momenteel onderzoekt het bedrijf of het nog andere omroepen kan gaan verdelen via de digitale ether. Dit is te verwachten eind 2010.
Hoi,

Anders vraag je het best eens aan de persoon in kwestie zelf:
bart punt bosmans at norkring punt be

(adres ook te vinden op site)

Greetz,
S.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Norkring staat nu niet meteen in een sterke positie om te gaan onderhandelen. Hoeveel man kijkt er in belgië niet via kabel / BGC TV?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
vasonline
Pro Member
Pro Member

Goztow schreef:Hoeveel man kijkt er in belgië niet via kabel / BGC TV?
Een niet onaardig aantal. Alhoewel ik toch ook al aardig wat schoteltjes zie
Ik kijk alleen maar DVB-T :wink:

Greetz
S.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Daarom dat ze niet te lang moeten wachten anders gaan nog meer mensen naar belgacom en telenet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Blijkbaar komt er zelfs helemaal GEEN aanbod van Norkring :eek:

Lees dit maar eens... http://www.digitalcafe.be/showthread.php?t=5208
vasonline
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
Blijkbaar komt er zelfs helemaal GEEN aanbod van Norkring :eek:

Lees dit maar eens... http://www.digitalcafe.be/showthread.php?t=5208
Ik heb het ondertussen ook gezien.
Hopelijk geen BGC of TN als huurders :(
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

vasonline schreef:
Een niet onaardig aantal. Alhoewel ik toch ook al aardig wat schoteltjes zie
Ik kijk alleen maar DVB-T :wink:

Greetz
S.
Ik kijk ook alleen maar DVB-T.

Vroeger, in het analoge Vlaamse Tv tijdperk, zei men tenminste over de zogenaamde 2e toestel tv kijkers, "dat er best wel eens veel bij waren welke via antenne keken" (omdat niet iedereen graag een kabel doortrekt naar boven bv.)
Daarnaast waren er ook nog veel 1e toestelkijkers die gewoon geen kabel hadden (studentenkoten, buitenverblijven enz.). Maar er waren geen kijkcijfers beschikbaar en dat is voor DVB-T nog steeds zo. Een groot probleem natuurlijk voor norkring die dus weinig geld kan vragen aan tv zenders want ze kunnen niet bewijzen hoeveel kijkers er wel zijn ...

Het valt wel op dat sinds de digitale tv in het BelgacomTelenetVlaanderen de media (ook de kranten) het nu steeds heeft over "een te verwaarlozen aantal digitale antennekijkers". Lijkt me zeer subjectief en wel hierom....
Waar zijn al die analoge antennekijkers dan wel naar toe. Allemaal overleden ? Of waren ze plots allemaal overgestapt naar Belgacom/telenet digitaal. Ik betwijfel dat. Jarenlang waren ze tevreden met 'den brt 1 en 2' en als ze geluk hadden ook nog een sneeuwig rtbf en nederland. En dan plots allemaal een +-50 euro per maand ophoesten (en dikwijls ook wat verbouwingswerken in uw salon :-) ) voor een reeks zenders waar ze vroeger nooit behoefte aan hadden .... ?
Of smeten ze allemaal hun tv buiten toen VRT de analoge uitzendingen staakten ... ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
vasonline
Pro Member
Pro Member

>Vroeger, in het analoge Vlaamse Tv tijdperk, zei men tenminste over de zogenaamde 2e toestel tv kijkers, "dat er best wel eens veel bij waren welke via >antenne keken" (omdat niet iedereen graag een kabel doortrekt naar boven bv.)

Dat is inderdaad een feit. En ook de studentenkoten staat me bij. Alhoewel ik toch ook al studenten gezien heb die met een dvb-t stick
kijken op laptop.

>Waar zijn al die analoge antennekijkers dan wel naar toe. Allemaal overleden ? Of waren ze plots allemaal overgestapt naar Belgacom/telenet digitaal. >Ik >betwijfel dat. Jarenlang waren ze tevreden met 'den brt 1 en 2' en als ze geluk hadden ook nog een sneeuwig rtbf en nederland.

Je vat het heel goed samen.
Ik heb gezien dat er wel wat decodertjes verkocht zijn vorig jaar. Helaas heb ik daar verder geen aantallen van.
Ze waren in de gemiddelde winkel wel goed verstopt! (opzettelijk?)

Verder heb ik ook altijd analoog antenne gekeken. In feite was de omschakeling heel gemakkelijk. Wat meer is, het is kwa zenderaanbod
al zoveel beter dan het 10-20 jaar geleden was.

Jaren 80/90 hadden we:

Analoog PAL:

BRT 1 + 2
RTBF 1 + 2
NED 1(goed)+2(ok) + 3(slecht)

Met DVB-T:

Eén, Canvas, ketnet+/canvas+
La Une, La Deux,La Troix, Euronews
Ned1, Ned2, Ned3, Omroep Zeeland (aangezien ze in 1 mux zitten allemaal goed van beeldkwaliteit)
+ EPG op de waalse en nederlandse zenders.

@Fredo66 Keek je voor de dvb-t uitzendingen begonnen, ook met antenne naar de analoge uitzendingen van VRT & RTB en/of NL?

>En dan plots allemaal een +-50 euro per maand ophoesten (en dikwijls ook wat verbouwingswerken in uw salon :-) ) voor een reeks zenders waar ze >vroeger nooit behoefte aan hadden .... ?
>Of smeten ze allemaal hun tv buiten toen VRT de analoge uitzendingen staakten ... ?[/quote]

Mij doet dat denken aan:
http://multiblog.vrt.be/wereldvancanvas ... et-canvas/
Die 125 reacties geven toch aan dat er toch wel meer als één kijker is via dvb-t ;)

Ik vermoed dat er mensen zijn die BGC of TN namen, maar ik geloof dat ook niet dat de meerderheid dat gedaan heeft.
Diegenen die analoogkeken de laatste (week?) kregen ook een infobalk in beeld dat de analoge uitzendingen stopten, met
een nr van de vlaamse infolijn erin.

Hoe het bij andere(n) is gegaan hoor ik graag.

Groetjes,
S.

PS: 1 puntje nog:analoog PAL kan en kon ook mooi beeld geven, als je goede ontvangst had van de zender. Maar dat wist je waarschijnlijk al ;)
Ghosting vond ik daarentegen een echte pest om vanaf te geraken op mijn locatie. (gelukkig heeft dvb-t daar geen last van!)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

vasonline schreef: @Fredo66 Keek je voor de dvb-t uitzendingen begonnen, ook met antenne naar de analoge uitzendingen van VRT & RTB en/of NL?
Ik woon in een groot flatgebouw. Vroeger was het zo dat je hier zelfs zonder in het bezit te zijn van een TV meebetaalde voor een analoog kabelabonnement (niet privatief, maar collectief - het werd gewoon aangerekend door de syndicus in je afrekening).
Toek keek ik dus analoog kabel. Met de komst van Belgacom TV was deze situatie - gelukkig wat mij betreft - niet meer houdbaar. Toen werd beslist dat iedereen maar privatief een abonnement moest afsluiten bij T of B of niets natuurlijk.
Het heeft mij meer dan 1 jaar gekost om Telenet te laten verstaan dat ik zelf nooit een abonnement afgesloten had bij hen en er ook geen wou. In die periode heb ik een korte tijd analoog via binnenhuisantenne tv gekeken. Maar ik was ook op de hoogte van de DVB-T uitzendingen. Probleem daarbij is dat je niet op voorhand wist of je wel of geen ontvangst zou hebben (er was toen geen DVB-T zendmast in Gent) en om dan zo'n bakje te kopen dat je misschien niet kan gebruiken ... Uiteindelijk zoiets 2ehands kunnen overnemen met als prettig resultaat dat ik naast VRT ook RTBF, NED en zelfs sommige Franse zenders ontvang (dakflat ...).
Vorig jaar kocht ik dan een lcd flatscreen met ingebouwde dvb-t ontvanger. Dat was net na de stopzetting van de analoge vrt uitzendingen. Bij de levering wist men mij zelfs te vertellen dat er mensen waren die hun tv binnen brachten bij VandenBorre met de melding dat er iets aan was want dat ze de vrt niet meer konden ontvangen ...

Echt veel moeite hebben ze dus niet gedaan om DVB-T te promoten :P
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
vasonline
Pro Member
Pro Member

fredo66 schreef:
vasonline schreef: @Fredo66 Keek je voor de dvb-t uitzendingen begonnen, ook met antenne naar de analoge uitzendingen van VRT & RTB en/of NL?
Probleem daarbij is dat je niet op voorhand wist of je wel of geen ontvangst zou hebben (er was toen geen DVB-T zendmast in Gent) en om dan zo'n bakje te kopen dat je misschien niet kan gebruiken ... Uiteindelijk zoiets 2ehands kunnen overnemen met als prettig resultaat dat ik naast VRT ook RTBF, NED en zelfs sommige Franse zenders ontvang (dakflat ...).
Vorig jaar kocht ik dan een lcd flatscreen met ingebouwde dvb-t ontvanger. Dat was net na de stopzetting van de analoge vrt uitzendingen. Bij de levering wist men mij zelfs te vertellen dat er mensen waren die hun tv binnen brachten bij VandenBorre met de melding dat er iets aan was want dat ze de vrt niet meer konden ontvangen ...

Echt veel moeite hebben ze dus niet gedaan om DVB-T te promoten :P
Leuk om je ervaringen te lezen!
Dat men er weinig promotie aan geeft is inderdaad een feit.
Wel grappig (en droevig van tegelijkertijd) dat mensen een TV binnenbrachten omdat er niets meer op verscheen.

Weetje: dat je analoog geen NL meer kon oppikken was, omdat deze een paar jaar eerder reeds volledig naar DVB-T waren gegaan.
(voor zover ik weet rond 2006)
Je goede ontvangst is denk ik ook omdat je op een hoge locatie woont. Algemeen gesproken is bij antenne-ontvangst,
of het nu analoog PAL was, of DVB-T.... hoe hoger = hoe beter! :) Zeker voor verre zenders is dit belangrijk.
Je vergroot er nl je "radio horizon" door:
http://www.qsl.net/w4sat/horizon.htm

En ook: alle oude (dak/zolder) antennes zijn in principe bruikbaar voor DVB-T. Het gebruikte VHF/UHF spectrum is helemaal dezelfde.

Greetz
S.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Het is maar wat je weinig noemt natuurlijk, zoals in onderstaand artikel:

...
De geschatte 60.000 gezinnen die nu nog uitsluitend via de antenne televisie kijken, zullen dus de nodige aankopen moeten verrichten. Daarnaast zijn er nog een geschatte 80.000 tot 180.000 'tweede' televisietoestellen - in bijvoorbeeld de slaapkamer of een buitenverblijf - met analoge ontvangst. Dat zijn relatief kleine aantallen, want de meeste Vlamingen kijken via de kabel.
...
Bron: zdnet.be

Als je dan leest dat tv-vlaanderen 75.000 klanten heeft is 240.000 ether toestellen enorm.

http://www.vandaag.be/binnenland/4767_s ... ister.html
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Er staat een verkeerde link onder je artikel ... ?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”