PHP development

Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Naar aanleiding van wat onderzoek rond PHP development wou ik eens horen of er mensen zijn die bepaalde frameworks/libraries gebruiken (oa. voor database, forms, ...) die vermeldenswaardig zijn ?
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Er is genoeg dat vermeldenswaardig is. Al snap ik je vraag niet echt.

Frameworks: Zend Framework, Cakephp, Symphony, CodeIgniter,...
ORM's: Propel, Doctrine,...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gr4vity schreef:Er is genoeg dat vermeldenswaardig is. Al snap ik je vraag niet echt.
Je hebt nochtans een goed antwoord gegeven... maar zocht ook antwoorden over wat iemand ook effectief gebruikt, en waarom andere niet meer.
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik gebruik zelf het Zend Framework. Reden: object oriented, eenvoudig maar krachtig, zeer goede ondersteuning, Zend zit er zelf deels achter,...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

'k Gebruik zelf 2 'frameworks' bij het PHP proggen: http://adodb.sourceforge.net/ en de Smarty template engine
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Iemand trouwens een idee waarom volgend niet werkt (en terug gewoon de string geeft) ?

Code: Selecteer alles

$new = htmlspecialchars("<a href='test'>Test</a>", ENT_QUOTES);
echo $new; // <a href='test'>Test</a>
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Vreemd, zou moeten werken.

Kan je je complete PHP bestand eens posten? Dus inclusief de php tags.
Welke php versie gebruik je en welke fout krijg je?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gr4vity schreef:Vreemd, zou moeten werken.
Tja, dat dacht ik ook aangezien het rechtstreeks uit de manual komt.
gr4vity schreef:Kan je je complete PHP bestand eens posten? Dus inclusief de php tags.
Welke php versie gebruik je en welke fout krijg je?
De twee vermelde lijnen is alles... behalve de standaard HTML en BODY tags natuurlijk.

De gebruikte versie is 5.2.11 (maar heb het op 5.2.9 ook).

Een fout krijg ik niet meteen... de output is alléén terug de originele string, en niet de "ge-escapte" string zoals die in commentaar staat achter het echo statement.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Een fout krijg ik niet meteen... de output is alléén terug de originele string, en niet de "ge-escapte" string zoals die in commentaar staat achter het echo statement.
Voor alle zekerheid: je checkt dit toch in de source van de gerenderde html-pagina hé? Want in je browser gaat dat er natuurlijk krak hetzelfde uitzien, daar deze de "geescapte" chars gaat interpreteren.
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cloink schreef:Voor alle zekerheid: je checkt dit toch in de source van de gerenderde html-pagina hé? Want in je browser gaat dat er natuurlijk krak hetzelfde uitzien, daar deze de "geescapte" chars gaat interpreteren.
:oops:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

:-D
Slimme cloink :-D
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Another mystery solved ! :mrgreen:
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cloink schreef:Another mystery solved ! :mrgreen:
Thanks... soms moet iemand licht in de duisternis brengen hé.
Liquidz0r
Member
Member
Contacteer:

Om even terug te komen op de originele vraag:

Ik maak specifiek gebruik van CakePHP ... doe zo goed als niks meer met gewone PHP.

Enkele redenen waarom ik CakePHP goed vind (kan zijn dat andere frameworks dat ook aanbieden): OOP, MVC (Model - View - Controller) structuur, gemakkelijk en flexibel in gebruik, je kan gebruik maken van command line en zelf de shell aanpassen/aanmaken wanneer nodig (cake bake = heilig), veel plugins / 3rd party scripts (omdat het open source is), command line maakt files aan adhv bestaande database die je koppelt, erg gemakkelijk om secure gedeelte van je website af te schermen enz enz ...

Erg veel mogelijkheden op een niveau dat nog goed te doen is. Zend daarentegen vind ik geweldig, maar is nog veel uitgebreider en denk ik dat iets moeilijker is om mee van start te gaan.

Symphony en Code Igniter schijnen beiden ook niet slecht te zijn, al heb ik het zelf nog niet getest.
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Het feit dat je bij Cake commandline nodig hebt en zo goed als verplicht bent om een ORM te gebruiken vind ik net nadelig. Cake is trouwens nog steeds PHP4 bij mijn weten.

Het Zend Framework is naar mijn mening nog steeds de beste oplossing. Sinds 1.8 beschikt Zend ook over commandline tools trouwens (die optioneel gebruikt kunnen worden). Als je ZF wilt gebruiken met een ORM is dat trouwens perfect mogelijk, de integratie met doctrine is niet echt moeilijk te noemen. De leercurve van ZF is inderdaad wel hoger als die van Cake, maar in ruil daarvoor krijg je ook een pak meer vrijheid.

De nieuwe evolutie van userbase gaat trouwens ZF gebruiken.
Liquidz0r
Member
Member
Contacteer:

Ik geloof dat CakePHP zowel voor PHP 4 als 5 kan dienen.

Versta me niet verkeerd ... als je niks anders doet dan web development en de tijd er voor hebt om het te leren lijkt Zend me ook de betere optie, aangezien het nog meer flexibel en uitgebreider is. Ik daarentegen doe nog andere dingen buiten web development en ZF is dan een zware hap op de maag (vind ik toch). Cake daarentegen heeft zo goed als alle meest gebruikte, belangrijke functionaliteiten en aangezien de leercurve en implementatie van nieuwe dingen daar iets gemakkelijker is over het algemeen, heb ik bewust daarvoor gekozen.

Per toeval (terwijl ik even aan het googlen was) op deze link gestoten, hij is wel niet meer 100% up to date, maar toont wel een beetje de belangrijkste verschillen aan tussen de 2 frameworks:
http://2tbsp.com/node/87
Plaats reactie

Terug naar “Development”