BGC TV kwaliteit achteruit ?

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als Telenet Digitale TV kijker tracht ik altijd eens te vergelijken met de concurrentie, en afgelopen weekend was ik nog eens in het Wijnegem shopping center waar een demo toestel staat in een Belgacom winkel. Je kon met dit toestel vrij zappen, dus wou ik wel eens kijken wat dat gaf.

Om eerlijk te zijn... dit is zielig, dramatisch, kortom gewoon niet om naar te kijken :!: De MPEG compressie was enorm, geen enkele zender had scherpte (allemaal wazige gekartelde randen die flikkeren als zot vanwege de compressie), bewegingen waren niet te doen... en zelfs de HD zenders waren amper het niveau SD waard. Over het algemeen is de kwaliteit van YouTube HD beter dan wat je bij BGC TV krijgt.

Aangezien ik dezelfde test ongeveer een dik jaar geleden ook eens gedaan heb, en toen zelfs zeer positief verrast was over de kwaliteit (kon geen verschil merken tov. de Telenet kwaliteit) was ik bij deze enorm verbaast. Is de kwaliteit er zo hard op achteruit gegaan... of was er iets anders aan de hand ?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Dat moet wel een zeer slechte setup geweest zijn waar je gaan kijken bent.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

TomG schreef:Dat moet wel een zeer slechte setup geweest zijn waar je gaan kijken bent.
De vraag is dan wat kan er slecht zijn... BGC decoder via HDMI aan een LCD TV aangesloten.

Als je eens in Wijnegem bent moet je zeker eens gaan kijken... dit is zeker geen reclame voor BGC TV.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Bwa, de demo's die ik al ooit gezien heb van Belgacom TV trekken inderdaad meestal op de ballen. Niettegenstaande heb ik daar thuis geen last van, maar heb dan ook geen gigantische full HD tv. Want op dergelijke grootte zal een DVD er ook niet meer zo goed uitzien...
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Een tijdje geleden was ik in Hasselt bij Belcompany en daar stond ook een demotoestel van BGC-TV en ik moet zeggen dat het beeld ook nergens op trok. Het is net zoals r2504 zegt. Allemaal blokjes in het beeld en niet scherp. Dit was zelfs het geval met de HD zenders. Ik vermoed dat het tv scherm een 26 inch scherm was.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Hmm, ik hoop dan maar dat mijn goeie ouwe (nu ja, 6 jaar) CRT TV het nog een tijdje uitzingt. Daar is het beeld zeer goed op te noemen. Tegen dat ik een nieuwe TV moet kopen, zal de signaalkwaliteit (hopelijk) al wat opgetrokken zijn. ;-)
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

6 jaar is niet veel, die van mijn ouders heeft het bijna 20 jaar uitgehouden. Dat was een Barco. Maar ja, zo'n materiaal maken ze nu niet meer :(.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Goztow schreef:6 jaar is niet veel, die van mijn ouders heeft het bijna 20 jaar uitgehouden. Dat was een Barco. Maar ja, zo'n materiaal maken ze nu niet meer :(.
Die van mijn ouders is dit jaar 17 jaar oud en is een Philips en werkt nog altijd ;)
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

De kwaliteit van BGC TV is inderdaad maar belabberd als je het vergelijkt met Telenet digitaal. Maar langs de andere kant zijn het ook 2 verschillende technieken (IP-TV vs DVB-C). Bij BGC TV is de bandbreedte veel meer van belang dan bij Telenet Digitaal.

Volgens mij zal de kwaliteit ook wel omhoog gaan eenmaal VDSL2 landelijk of bijna landelijk is (meer bandbreedte).

Offtopic: die van mijn ouders wil ook niet sterven, tot mijn spijt...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gr4vity schreef:Maar langs de andere kant zijn het ook 2 verschillende technieken (IP-TV vs DVB-C). Bij BGC TV is de bandbreedte veel meer van belang dan bij Telenet Digitaal.
Eerst en vooral is dat de consument z'n probleem niet... je moet gewoon een deftig product krijgen.

En ten tweede is bandbreedte bandbreedte... of 4 Mbits over IP gaat, of 4 Mbits in een DVB-C multiplex zit... het blijft 4 Mbits, en daar vind ik het bizar dat zelfs de slechtste Telenet zenders (welke dus ook ruim onder die 4 Mbits zitten) nog steeds een veel beter beeld geven dan wat ik dit weekend heb gezien.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:Eerst en vooral is dat de consument z'n probleem niet... je moet gewoon een deftig product krijgen.

En ten tweede is bandbreedte bandbreedte...
Sterker nog, vanaf een bepaalde bandbreedte heeft Belgacom een voordeel.
Immers, bij Telenet moeten al die zenders tegelijk op die kabel zitten.
Bij Belgacom alleen het aantal zenders dat tegelijk moet kunnen bekeken worden X de bandbreedte die door de zwaarste (=HD) zenders verbruikt wordt.
Dus als de zwaarste HD zender 10 Mbps gebruikt, en er maximaal 4 kanalen tegelijk moeten kunnen bekeken worden dan heeft Belgacom TV al genoeg met 40 Mbps om gelijk welke 4 zenders tegelijk te kunnen opnemen of bekijken.
Dat is bij Telenet niet het geval, want daar moeten al die kanalen tegelijk op die kabel te zitten.
r2504 schreef:en daar vind ik het bizar dat zelfs de slechtste Telenet zenders (welke dus ook ruim onder die 4 Mbits zitten) nog steeds een veel beter beeld geven dan wat ik dit weekend heb gezien.
Ik vraag mij dan ook af hoeveel bandbreedte die kanalen eigenlijk maar krijgen.
Ook de boxen zelf zitten er voor iets tussen.
Jaren geleden kaartte ik al het "blauwe randjes" probleem aan.
De streams waren toen nog niet beveiligd, en je kon dus streamen naar een PC en daarmee zonder verlies opnemen.
Toen ik dat beeld via PC HDMI aansluiting op mijn TV afspeelde had ik direct een veel beter beeld, wat toch vreemd is.
Ik heb de indruk dat er nog altijd problemen zijn met de weergaven van hetgeen in de box toekomt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”