Ik ben nu ongeveer 19 maanden klant bij Dommel met de Homeconnect formule.
Aangetrokken als jonge student en nu als IT'er heb ik toen omwille van de AIO-formule van telefonie en internet voor een goedkope prijs mijn vader kunnen overtuigen om ons over te zetten op Dommel.
De installatie verliep niet van een leien dakje, maar dat ongemak nam ik erbij omdat ik wist dat ik van Dommel niet dezelfde service als bij een andere provider als Telenet kon krijgen (waar mijn ervaringen beter zijn, maar daar wil ik nu niet op ingaan).
Tijdens de duur van ons abbonnement hebben we meermaals problemen gehad met onze VoIP en internet, ik som enkele symptomen op:
- Internet en daardoor ook telefonie ligt er vaak uit, de modem moet gereset worden en dan pas is er terug verbinding
- Telefonie verloopt hakkelend (dwz: spraak komt wel aan maar vervormd) bij in en uitgaande gesprekken naar zowel vaste nationale lijnen of GSM's
- Delen van gesprekken vallen weg (in en uit, nat vaste lijnen of GSM)
- Personen krijgen de melding "de persoon die u probeert te bereiken antwoordt niet"
- Uitgaande gesprekken worden niet gestart en men moet afleggen en opnieuw bellen
Deze symptomen doen zich voor bij stevig gebruik van de internet-verbinding, maar ook als er geen enkel IP-apparaat op de SX762 aangesloten is.
Deze redenen en het feit dat hier al meerdere tickets over geopend zijn en de situatie die niet verbetert hebben mij nu doen besluiten om Homeconnect definitief vaarwel te zeggen, Dommel internet, daar wil ik nog over twijfelen... VoIP is voor consumenten (althans bij Dommel) gewoon nog niet volwassen genoeg of B2C-bedrijven kunnen voor mij niet garanderen dat VoIP goed werkt (cfr. Belgacom iTalk). In het bedrijfsleven hoor ik hier (=VoIP) wel positiev(ere) dingen over...
Kort samengevat: Dommel Homeconnect (nu de Netline-formule) was een verfrissend concept. Het internet is kwalitatief in orde als het op dat moment werkt. Ik haalde mijn snelheden en alles was goed bereikbaar. Maar VoIP-telefonie is ABSOLUUT geen volwassen concept bij Dommel/Schedom. Hierbij geef ik mensen dan ook de raad om goed na te denken voor ze hun telefonie volledig overzetten naar VoIP en dit zeker bij Dommel...
Om in het algemeen over VoIP in te gaan; ik geloof dat er bedrijven zijn die VoIP betrouwbaar aanbieden, maar neem er dan altijd een klassieke telefoonlijn of een Telenet-lijn bij. Je kan via een SIP-ATA nog altijd je uitgaande gesprekken via VoIP doen en je inkomende gesprekken doorknopen naar je PSTN-telefoons, en als VoIP of je internet er dan uitligt ben je toch nog steeds bereikbaar...